ik!!! kan links niet loslaten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mickey1989

Re: ik!!! kan links niet loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:25

Mag ik even zeggen dat ik het toppie van je vindt dat je het probleem bij jezelf zoekt, en niet bij het paard. Menig ander zou voor het laatste kiezen Ja

Verder vind ik je topic heel herkenbaar, heb zelf ook last van het feit dat ik links (ja, ook links!) niet goed los kan laten. Het is gewoon een reflex, automatisme! Ik begrijp dat je hier af en toe hondsdol van wordt, daar heb ik namelijk ook last van.

Denk dat je al heel wat hebt aan de tips van druppeltje hebt, succes!
Alleen heb ik vaak, als ik Punto een aaitje over z'n hals wil geven, dat ik dan de buiging en stelling weer kwijt ben...

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:25

Ldinalover schreef:
Ik denk dat je gewoon jezelf moet verbeteren, samen met je pony.

jiehaaa schreef:
Dat lukt dus duidelijk niet. Doormodderen tot je een ons weegt lijkt me niet de juiste remedie.

Ik bedoel dus niet dat je zelf alles gaat uit zitten zoeken, en een beetje je pony over de kop jaagt, maar gewoon met wat les en een paar goeie instructies over hoe je je handen het beste kunt hebben, ik denk dat dat wel helpt.
Dat heeft bij mij iig wèl geholpen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:26

Ik ken het. Ik had moeite omdat ze rechts gebogen was ze daar ook erg sterk en pakte daar dan juist vast. Omdat ik er in mee ging werd het alleen maar erger. Mijn instructrice heeft dat opgelost door gewoon een tijdje letterlijk die teugel los te laten. heeft het paard er geen steun meer aan en jij kan er aan wennen.

(heb de vraag goed begrepen he?)

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 13:12

wat een reacties allemaal zeg. In ieder geval ben ik niet in de gelegenheid om even een ander paard te pakken. Ik heb er maar 1. Maar goed. ben er in de les ook erg mee bezig om hier aan te werken. We hebben dit problem eignelijk nog maar een week of 6. Daarvoor nooit gehad daarvoor was ik vooral strenger met rechts. Ben je dat kwijt gaat het weer mis met die linkerhand, en het is wat anderen hier ook zeggen. Het gaat vaak goed, maar op het moment dat er iets spannends gebeurd dan pak ik direct links vast. soort noodautomatisme ofzo. In iede geval heel hinderlijk!!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 13:13

vind het trouwens wel ergens een geruststelling dat er zo veel meer mensen zijn die hier last van hebben. Neemt niet weg dat mijn probleem daarmee op gelost is.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 18:17

Vraagje zijn jullie rechtshandig (degene die links vastpakken)?
En kunnen jullie rechts goed er aan houden? Ik kan nl rechts ook geen druk houden, ik heb een zwabber handje rechts... of is dat weer een ander probleem op zich?

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:17

het klinkt jullie misschien raar in de oren maar als ik dit zo lees dan denk ik aan rugproblemen.
Helaas maar al te vaak door slecht passende zadels.

Hoop dat het bij jou anders is.
Controle van je zadel kan echter nooit kwaad......

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 20:19

mijn zadel is vorige week helemaal leeg geweest en op nieuw opgevuld! En het ligt nu echt goed. Is door een hele goede engelse zadelmaker gedaan. Hij is er 3 keer voor teruggeweest.

Ik ben rechtshandig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:21

Ik laat ook moeilijk los, op beide kanten terwijl ik mijn paard juist helemaal niet vast moet zetten is hij veelste gevoelig voor.

Ik rij nu af en toe met twee vingers, uitsluitent mijn wijs en middelvinger. En duim natuurlijk, verder zo los mogelijk. Het word dan er moeilijk om je vast te zetten maar je kan nog wel prima sturen en vragen met je teugels. (naast je zit en benen natuurlijk.)

Voor mij werkt dit heel goed.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:22

Ik heb het ook op links, en ik krijg t ook echt niet anders. Kan je dus geen tips geven, maar ik lees wel even mee.
Iemand vertelde mij ooit eens dat het zou kunnen komen omdat ik rechts ben, het is dan "normaal" dat je met je rechter hand wel fijne hulpen kunt geven omdat je met rechts veel handiger bent. Linksom ben je dan veel groffer Nagelbijten / Gniffelen ( zoiets was t geloof ik Tong uitsteken)

paljoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:51

Citaat:
Iemand vertelde mij ooit eens dat het zou kunnen komen omdat ik rechts ben, het is dan "normaal" dat je met je rechter hand wel fijne hulpen kunt geven omdat je met rechts veel handiger bent. Linksom ben je dan veel groffer

ik denk dat hier wel een kern van waarheid in zit.
ik ben ook rechts, en zoals velen onder ons kan ik met links niet schrijven.
dit betekent dat je met je linkerhand veel minder fijne gecontroleerde hulpen kan geven, terwijl je dit met rechts wel kan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 09:15

De rechterkant van jou paard is korter daarom buigt ie moeilijker in naar links.

Deze rechter kant moet je als het ware weer oprekken . Probeer op de lange zijdes wat stelling naar buiten te nemen. En in de bochten gewoon recht dus geen stelling vragen. Houd wel ten alle tijde contact op 2 teugels.

ga pas weer stelling vragen als je je paard weer op 2 teugels hebt.

Als je dit consequent aanhoud moet je met een week of 2 a 3 zeker vooruitgang boeken.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 09:01

harnessmaker schreef:
het klinkt jullie misschien raar in de oren maar als ik dit zo lees dan denk ik aan rugproblemen.
Helaas maar al te vaak door slecht passende zadels.

Hoop dat het bij jou anders is.
Controle van je zadel kan echter nooit kwaad......

Hoe kan het dat ik links vast hou, dat dat aan m'n zadel ligt? Als ik links los laat, blijft m'n paardje gewoon lopen.
Ik zie het verband even niet, ik ben wel heel benieuwd.

Ik ben overigens ook rechts, zou je dan oefeningen met je linkerhand kunnen doen om die preciezere bewegingen te kunnen maken?

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 09:10

Ik zit echt met precies hetzelfde probleem! Op de rechterhand gaat alles goed.
Maar op de linkerhand dan kan ik m ook niet los laten.
Ik moet altijd volte sluiten (met buitenteugel en buitenbeen, achter de singel). En met je binnenbeen op de singel om meer druk op je buitenteugel te krijgen.
En dan weer openen met binnenbeen. Steeds me tje binnen been jaar je buitenteugel drijven, je buitenteugel er ook heel goed aan houden.
Je binnenteugel loslaten ja.... idd erg moeilijk maar ik doe er gewoon een boogje in al is dat ook niet goed maar anders lukt het me echt niet! Ik kan mezelf er zo boos om maken en dan word het alleen maar erger.
Bij mij is het het ergste in de galop! In draf gaat het meestal wel aardig..

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 09:43

paljoeka schreef:
Citaat:
Iemand vertelde mij ooit eens dat het zou kunnen komen omdat ik rechts ben, het is dan "normaal" dat je met je rechter hand wel fijne hulpen kunt geven omdat je met rechts veel handiger bent. Linksom ben je dan veel groffer

ik denk dat hier wel een kern van waarheid in zit.
ik ben ook rechts, en zoals velen onder ons kan ik met links niet schrijven.
dit betekent dat je met je linkerhand veel minder fijne gecontroleerde hulpen kan geven, terwijl je dit met rechts wel kan.

Dit verhaal heb ik idd ook een keer gehoord en ik denk ook dat het klopt.
Ik heb het zelf ook met links... M'n paard en ik worden (maken elkaar) stiekem steeds schever heb ik het idee.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 09:46

ik heb het rechts,, dat probleem,, en ben zelf links..

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 08:01

wij hebben een voorkeurszijde, maar je paard ook.
als je beide dezelfde zijde hebt, kan dat toch wel erg lastig worden Knipoog

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 08:12

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 11:44

hey bedankt oor de tips allemaal. Het zou inderdaad wel makkelijk zijn aks er gewoon een paar oefeningen vzouden zijn dieje zelf met je linkerhand kan doen om hem meer te trainen zeg maar.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:58

En hier meldt zich nog een *links-vastpakker* ..
Bij mij is het dubbelop, ik hou er van links vast te pakken, maar mijn paard ook.. Het versterkt elkaar nogal dus.

Ik ben nu een half jaar bezig om het af te leren en het gaat in de bak erg goed!! Mijn paard wordt nu steeds meer ontspannen en loopt er een stuk fijner door.. Maar zo gauw ik er eventjes niet meer aan denk.. Ja hoor, daar gaat die linkerhand weer omhoog!
Maar nu doet zich het volgende probleem aan, de buitenconcoursen.. In de wei (zonder afzetting waar ik mijn paard even met mijn linkerbeen tegen mijn rechterteugel aan kan drukken) lukt het mij en dus mijn paard, gewoonweg niet om links los te laten! Heel frustrerend.. Herkennen jullie dit ook?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:08

nina88 schreef:
Bij mij is het dubbelop, ik hou er van links vast te pakken, maar mijn paard ook.. Het versterkt elkaar nogal dus.

Ik ben nu een half jaar bezig om het af te leren en het gaat in de bak erg goed!! Mijn paard wordt nu steeds meer ontspannen en loopt er een stuk fijner door.. Maar zo gauw ik er eventjes niet meer aan denk.. Ja hoor, daar gaat die linkerhand weer omhoog!
Maar nu doet zich het volgende probleem aan, de buitenconcoursen.. In de wei (zonder afzetting waar ik mijn paard even met mijn linkerbeen tegen mijn rechterteugel aan kan drukken) lukt het mij en dus mijn paard, gewoonweg niet om links los te laten! Heel frustrerend.. Herkennen jullie dit ook?

Ja. Heb ik soms ook nog last van. Bloos
Als ik mijn gedachten erbij heb gaat het goed, maar op concours heb ik het nog niet zover dat ik hem net zo durf te rijden als thuis.
Vaak slingert hij dan tussen de bordjes.....
Doordat ik dan de linkerteugel vastpak.
Mijn fout, maar oh zo moeilijk om af te leren.

Misschien een tip om buiten te rijden, indien mogelijk.
Of misschien een groot weiland in de buurt waar je mag oefenen?
Gewoon even aan een boer vragen.
Rijdt dan hele rechte stukken vooruit zodat je hem op twee teugels moet rijden.
Dit is vaak het probleem.
Ik merk van mijzelf ook dat dat een van de grootste knelpunten is.
Als ik in de bak rijd, houd ik altijd minimaal 1 meter afstand van de bakrand, zodat mijn paard geen steun heeft van de zijkant.
Ik word dan gedwongen om op twee teugels te rijden.
Het is echt niet gemakkelijk en het duurt heel erg lang voordat je resultaat boekt, maar het is toch de moeite waard.
Ook veel buigingen maken en wendingen rijden en vanuit de wending je paard weer recht stellen.
Je merkt als je dit een paar keer doet, je paard met je meedenkt en je helpt.
Succes.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:58

ik lees even mee Lachen
pak ook links vast..

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:50

nina88 schreef:

Ik heb precies hetzelfde!
Mn paard houd er ook erg van om links te hangen en ik versterk het nog meer door flink vast te pakken Verdrietig Ik let er echt heel erg op maar afleren is heel erg moeilijk. Thuis gaat het nu redelijk maar op wedstrijd is het een ramp. Doordat ik gespannen ben en hij ook lukt het gewoon niet om links los te laten. Ik oefen thuis wel op de wei, afgezet met bordjes en dan gaat het meestal wel na een poosje. Maar zodra ik op het wedstrijdterrein kom dan wordt mn paard erg gespannen en mij lukt het dan niet om losser te krijgen.
Tips om dit te verbeteren zijn bij mij ook erg welkom!

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:55

Ik heb er zelf ook erg last van maar dan op rechts. Ik ben een hele poos aan het aanmodderen geweest maar het blijft een probleem. Ik zal het eens met enkele van de hierboven genoemde tips proberen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:57

@aisie. Naar mijn mening zou je je paard meer voorwaarts moeten rijden. Maar dit is maar een suggestie. Je paard moet de gedachten dan bij jouw hebben en dan gaat het vast goed komen.
Probeer je spanning om concours om te zetten naar positieve spanning. Rijd voor de lol en houd dat ook in gedachten.
Succes!