DeniseES schreef:Ja, een corrigerende tik is wel op zijn plaats, maar als er niet op gereageerd wordt heeft het natuurlijk ook niet zo veel zin. Probeer ook alleen te gaan rijden, zonder je zusje en werk op een leuke manier met je paardje, les nemen, gewoon doen! Je kan ook tegen de eigenaar iets zeggen van: ik wil graag les, maar denk dat u (neem ik aan) er geen tijd voor heeft, en daarom zou ik graag iemand willen laten komen. Als hij wel tijd heeft is dat ook mooi meegenomen, maar het is niet zo dat hij 'afgewezen' is als instructeur (omdat je zei dat hij lang gereden had enz)
inderdaad!! als je je pony een flinke tik verkoopt, zorg dan wel dat hij het goed merkt en onder de indruk is op dat moment, want ik krijg het idee dat hij je niet voeld op zijn rug (niet letterlijk natuurlijk, maar figuurlijk) ofwel; hij neemt een loopje met je, omdat jij geen grenzen stelt. hij gaat gewoon zijn gang totdat iets of iemand hem corrigeert.
wat betreft de tekst van jana_en_ik; tuurlijk is een goede band belangrijk en moet je niet blijven meppen, zo verstoor je de band tussen het paard en de mens, MAAR soms moet je even streng zijn, om te laten weten: TOT HIER EN NIET VERDER! als je geen grenzen aangeeft bereik je niet met een dier, zo ook niet in de relaties van de mens. aangezien paarden niet kunnen communiceren met ons, moeten wij op een andere manier laten weten wat "done" of "not done" is. we belonen een paard wanneer het braaf is (zo groeit het zelfvertrouwen van een paard) en we straffen het wanneer het "fout" is. LET WEL; zorg dat je zeker weet dat het paard echt fout is en dat het niet voortkomt uit bijvoorbeeld een rijtechnische fout van de ruiter. anders breek je een paard af in zichzelf. hij begrijpt dan niet wat hij fout doet en wordt waarschijnlijk nerveus en gaat makkelijker foutjes maken. belonen is vaak daarom een betere leermethode, omdat het prettig is voor het paard maar ook de ruiter, dit omdat er dan veel meer ontspanning is tijdens het werken. als je het werk plezierig maakt zal je paard meer zijn best doen en zich beter concentreren.
maar goed om terug te komen op mijn antwoord; een gezonde tik kan geen kwaad, maar zorg dat die tik dan wel zo duidelijk overkomt, dat de grens duidelijk is voor het paard dat "dit" niet mag van jou.
zorg dat die tik dus gegrond is en dus begrijpelijk voor het paard, maar beloon ook zeker als het dier goed gedrag vertoont en netjes meewerkt. wees geduldig maar consequent, elke pas die je maakt en controleer ook iedere stap. les vind ik in TS haar geval zeker aan te raden!
dus gewoon naar de eigenaren toestappen en zeggen dat je graag wat intensiever aan de slag wil met mira(?) en wat wil bereiken ermee en het allerbelangrijkste; dat je er plezier mee hebt!!
succes!!