Buiten crossen - hoe je paard stoppen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cishashka

Re: Buiten crossen - hoe je paard stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:57

Met de bovenstande tips ben ik het wel eens, en daaronder valt ook nog het logische nadenken. Als jij bijv. buiten gallopeerd op het strand, dan kan je makkelijk uitdenken wanneer ze zou gaan stoppen (als je bijv. bij de auto aan komt ). Verder is het een kwestie van oefenen op de hulpen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:58

Je hebt het over sherry zeker?
Hahah zo was ze vroeger volgens mij ook al Lachen
Tis denk ik idd echt een kwestie van oefenen Lachen veel overgangen enzo Lachen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:59

Ier_ schreef:
@ daantjuhh:
Dat probeer ik inderdaad ook, ophouding, los, ophouding, los enzovoorts. Ze reageert er lichtelijk op, op de ophouding, maar daarna vliegt ze toch weer door, ze is er zeg maar niet zo onder de indruk van. Dat van dat naar rechts stukje sturen & dan weer naar links heb ik nog niet geprobeerd, misschien is at ook wel een idee, ga het in ieder geval is proberen een dezer dagen!
Bedankt! Lachen

Ja je doet net alsof je je paard op de volte stuurt, maar gaat dan als ze rechts gaat weer terug naar links.. enz..
Als je bochtjes gaat rijden zal je paard wel snelheid moeten verliezen.. een paard kan nou eenmaal niet snel zijn in de korte wendingen.
Hij zal dan om op zijn benen te blijven zeg maar wel wat tempo terug moeten nemen.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 20:00

Frouk schreef:

Vroeger was het een echte dressuurpony! Alleen zijn we dressuur zo af en toe zat, vinden we crossen & springen ook wel interessant & dressuren we nog maar af en toe. Maar heb het inderdaad over Sherry!

Vind dat artikel over de one-rein-stop ook erg interessant, wat denken jullie daarvan?

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 20:01

daantjuhhh schreef:
Ier_ schreef:
@ daantjuhh:
Dat probeer ik inderdaad ook, ophouding, los, ophouding, los enzovoorts. Ze reageert er lichtelijk op, op de ophouding, maar daarna vliegt ze toch weer door, ze is er zeg maar niet zo onder de indruk van. Dat van dat naar rechts stukje sturen & dan weer naar links heb ik nog niet geprobeerd, misschien is at ook wel een idee, ga het in ieder geval is proberen een dezer dagen!
Bedankt! Lachen

Ja je doet net alsof je je paard op de volte stuurt, maar gaat dan als ze rechts gaat weer terug naar links.. enz..
Als je bochtjes gaat rijden zal je paard wel snelheid moeten verliezen.. een paard kan nou eenmaal niet snel zijn in de korte wendingen.
Hij zal dan om op zijn benen te blijven zeg maar wel wat tempo terug moeten nemen.

Ik heb d'r vandaag dus letterlijk in 1keer omgedraaid omdat ik verdomd weinig zin had de grond van dichtbij te bekijken. Je merkt inderdaad wel dat ze dan in 1x ook alle snelheid verliest, dan is het inderdaad erg logisch dat kleinere bochtjes ook hun werk zouden moeten doen, ik ga het is meenemen een dezer dagen! Lachen

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:04

Ier_ schreef:
Frouk schreef:

Vroeger was het een echte dressuurpony! Alleen zijn we dressuur zo af en toe zat, vinden we crossen & springen ook wel interessant & dressuren we nog maar af en toe. Maar heb het inderdaad over Sherry!

Vind dat artikel over de one-rein-stop ook erg interessant, wat denken jullie daarvan?

haha ja ik kan me haar idd ook wel herinneren als een dressuurpony, die altijd erg vrolijk werd zodra er spring balkjes in beeld kwamen haha
Ik heb ook nog wel eens op haar door het weiland gecrosst.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 20:07

Je staat me inderdaad nog wel vaag bij, na het zien van je foto's. Clown Kan me er nog wel íets van herinneren wie je bent maar niet dat ik je bewust hebt meegemaakt. [Goh, hoe krom klinkt dit?]

Tis een maf beest, gister & vandaag springparcours in het land opgebouwd, heeft madame het weigeren uitgevonden op hindernissen die ze 10x springt & dan opeens eng zijn. Clown 'Hindernissen' van 10cm doen het ook goed, mooie weigering & mij eraf krijgen omdat ik dat absoluut NIET had verwacht. Nagelbijten / Gniffelen Clown

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:13

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 20:14

Had het inderdaad gevonden, toch bedankt. Ja
Ga het zeker uittesten!

berta_koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:59

Hakken naar beneden duwen en maag naar voren. Dat is in principe de manier waarop elk paard zou moeten stoppen. Als je hem echt niet meer terug krijgt je teugels boven de hals kruisen. Dan stoppen ze allemaal

_Fan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:02

ik denk dat je beter nog niet mee kunt doen aan die cross,
misschien is het beter om hem eerst kleine stukjes te laten galloperen,
dan weer terug nemen, dan weer een stukje galloperen en weer terug nemen.
want als hij nog niet op volle snelheid is, is het makkelijker hem te stoppen.
en als dat dan goed gaat, kan je steeds een stukje langer galloperen.
net zo lang tot je weer lekker kunt crossen, maar dit keer dat je hem wel terug krijgt
wanneer jij dat wilt Knipoog succes !

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:04

Het is inderdaad het moment van enthousiasme dat ze zo fel worden. Die van mij is ook een raket zodra er anderen meerijden en hij ergens achter zit. Als ik alleen met em naar buiten ga heb ik nergens last van en kan ik hem super makkelijk terug nemen. Die van mij luistert heel goed naar stemhulpen, dus misschien dat je dat ook eens kunt proberen? In de mond trekken heeft nl. vaak een avrechts effect en omtrekken vind ik persoonlijk erg paardonvriendelijk. Dan kun je imo beter in t geheel niet meedoen met de race