Is dit fout?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSiep

Re: Is dit fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 20:04

Bedankt allemaal,

@daniella: Ik spring ook veel hoor, maar nu zijn we even in een dressuur periode zegmaar,
en vita kan heus wel hoger dan een kruisje hoor Knipoog (1.10)

Maar volgens mij schijnt iedereen te denken dat ik hier al mee aan het trainen ben??
Ik heb het gelijk na die keer proberen laten rusten om eerst eens te kijken om het verstandig is om verder te gaan
( vandaar dit topic ook )

Maar hoe weten jullie nou wanneer je paard er klaar voor is en wannneer niet.
Bij vita is het nogal lastig want ze doet alles gewoon ( wijken gaat gewoon perfect, gewoonste zaak van de wereld b.w.v.s.)
SB waren we al eerder mee begonnen, en gaat nu ook super.. maar hoe weet ik nou of ze klaar is voor meer?
De achterhand zit er nu goed onder, maar wanneer is het goed genoeg?

nogmaals: ik ben niet goed in omschrijven wat ik bedoel... Bloos

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:26

Die dikke noorse en oostenrijkse hommels kunnen idd vaak goed springen, hafje haalt ook met gemak ruim een meter. Ik haalde niet uit je verhaal dat je ook springt vandaar de suggestie.

Je weet alleen of je ergens klaar voor bent om eens een poging te wagen in de les en te zien hoe dat uitpakt. Ik begin met hafje altijd met proberen of ze het gevraagde begrijpt en of ze de reactie geeft die ik wil. Doet ze dat dan ben ik op dat moment tevreden en werk ik het in de volgende les nog weer iets meer uit, en de volgende les nog weer wat meer tot het echt goed is. Als je bijv travers gaat proberen wil je eerst dat die ah licht naar binnen wordt gebracht voor 1 a 3 passen zonder dat er echt gekke dingen gebeuren zoals kantelen of verbuigen, lukt dat niet dan weet je dat je even moet wachten en werk je verder in de basis.

Volg hierin gewoon je gevoel, ontwikkel MET BELEID dat gevoel verder door trail and error en gebruik je gezonde verstand. Het kan altijd beter ongeacht je niveau en als de basis goed is en blijft kan er echt niets mis gaan van een beetje experimenteren in de les. Het komt allemaal niet uit de hemel vallen dus je zult eens iets moeten proberen. Je bent tenslotte ook gaan draven terwijl je eigenlijk niet echt goed wist hoe je moest lichtrijden als beginnertje:D .

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 20:52

daniella74 schreef:
Die dikke noorse en oostenrijkse hommels kunnen idd vaak goed springen, hafje haalt ook met gemak ruim een meter. Ik haalde niet uit je verhaal dat je ook springt vandaar de suggestie.

Je weet alleen of je ergens klaar voor bent om eens een poging te wagen in de les en te zien hoe dat uitpakt. Ik begin met hafje altijd met proberen of ze het gevraagde begrijpt en of ze de reactie geeft die ik wil. Doet ze dat dan ben ik op dat moment tevreden en werk ik het in de volgende les nog weer iets meer uit, en de volgende les nog weer wat meer tot het echt goed is. Als je bijv travers gaat proberen wil je eerst dat die ah licht naar binnen wordt gebracht voor 1 a 3 passen zonder dat er echt gekke dingen gebeuren zoals kantelen of verbuigen, lukt dat niet dan weet je dat je even moet wachten en werk je verder in de basis.

Volg hierin gewoon je gevoel, ontwikkel MET BELEID dat gevoel verder door trail and error en gebruik je gezonde verstand. Het kan altijd beter ongeacht je niveau en als de basis goed is en blijft kan er echt niets mis gaan van een beetje experimenteren in de les. Het komt allemaal niet uit de hemel vallen dus je zult eens iets moeten proberen. Je bent tenslotte ook gaan draven terwijl je eigenlijk niet echt goed wist hoe je moest lichtrijden als beginnertje:D .

Oke vandaar Knipoog
Dit is precies wat ik bedoel.
Natuurlijk werk ik ook aan de basis. maar ik wil ook wel eens wat nieuws proberen.
Dit doen we dus niet in de les, helaas, dus ben ik er thuis maar mee begonnen..
Ik ga iig wachten totdat ik in een andere les ofso zit voorda tik er verder mee ga.
Het maakt het alleen nogal moeilijk dat ze het allemaal gewoon doet. Als het nou niet goed ging, dan weet je iig dat ze er nog niet klaar voor is. snap je Knipoog

Maar wat ik alleen zo raar vind is dat mijn instructrice gewoon zegt dat we dat (nog) niet kunnen, zonder dat ze ooit heeft gezien dat we het deden zegmaar.. dat kan ze dan toch niet zien??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:58

tuurlijk kan ze dat wel zien
Als de basis nog niet goed genoeg is, kan het vervolg dat ook niet zijn Lachen
Als het paard niet sterk genoeg is, kunnen de vervolge oefeningen die alleen maar meer vragen van die achterhand ook nooit goed uitgevoerd worden

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:45

Ik denk dat we niet vanaf hier kunnen beoordelen of jij of je paardje toe zijn aan nieuwe oefeningen, wel vind ik dat je altijd met een tevreden gevoel van je les weg moet komen. Mijn ervaring is ook dat het tijdens de les altijd beter gaat dan thuis, precies andersom dus. Aan het eind van de les moet je het gevoel hebben dat je genoeg huiswerk hebt om een maand mee verder te kunnen. Om die reden zou ik eens bij een andere instructeur gaan lessen. Succes ermee

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:23

Ik vraag me allereerst af wat jouw niveau is als ruiter? Heb je deze oefeningen al allemaal op een ervaren paard gereden?

Verder vind ik het vreemd dat je volhoudt dat het zo goed ging. De meeste (goede) ruiters zouden net met een hele reeks zaken afkomen die nog moeten verbeteren Vork

Vanaf hier vind ik het onmogelijk te beoordelen eigenlijk.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 15:48

@ poes: ik begrijp je niet helemaal, maar zo ben ik nou eenmaal, ik kijk gewoon naar wat er goed gaat. natuurlijk hou ik ook rekening met wat er goed gaat.
Ik heb deze oefeningen wel eens op een ander paard gedaan Knipoog anders wist ik ook niet hoe het moet Knipoog.

Verder kan hier een slotje op, ik heb antwoord op mijn vragen en weer wat ik verder ga doen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:59

Nouja, ik bedoel maar, je ziet hier wel vaker mensen die zonder de juiste ervaring iets denken aan te leren aan een paard. En dan zie je foto's met een paard dat zogezegd appuyement loopt en zo.. Vanaf hier is het voor ons onmogelijk te kijken hoe je het hebt aangepakt, welke ervaring de merrie heeft, etc.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 09:53

Ik heb ook een paardje die snel verveeld geraakt als we steeds dezelfde dingen doen. Hij houdt ervan om nieuwe dingen te proberen en doet altijd goed zijn best. Toch heeft hij niet altijd het geduld om goed te dressuren.

Als we lessen nemen dan is dit ook bijna altijd basis, want eer jij en je paard perfekt in harmonie lopen en rijden dan gaan er wel wat lessen aan voorbij.

Wanneer is de tijd rijp om iets anders te gaan oefenen dan basis?

Wanneer je paard dus basis goed loopt en ontspannen is op al de hulpen die gegeven worden.

Het feit dat jouw paardje moeite heeft op linkerhand is er duidelijk werk aan dit en daar kan je ook aan werken.

Ik oefen eerlijk gezegd ook andere oefeningen met één van mijn paardjes, dan voor wat hij eigenlijk klaar voor is. Maar oefenen ze dan wel heel op het gemak en met geduld. Ook omdat ik zelf de oefeningen beheers. Als ik ze niet goed genoeg ken dan doe ik ze niet.

Maar SB, wijken en travers kan je zonder probleem je paard zelf wel aanleren. Dit zijn geen ingewikkelde oefeningen maar meer oefeningen op het verscherpen van de beenhulpen, kijken of je paard weg is van het been.

Wel is zo dat het soms beter gaat als je les krijgt omdat je dan iemand hebt die kan kijken en weet wat er gezien moeten worden of wat juist niet. Die dus op je vingers tikt. Als ik zelf rij dan durf ik mijn eigen kunsten nogal eens te verwaarlozen, dus als je dan gaat oefenen dan is het niet zo'n goed idee om verder te gaan.