steigeren.. hoe af te leren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NanGee

Re: steigeren.. hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 23:58

Mijn kwpn merrie steigert ook heel snel. Toen ik haar 3 jaar geleden leerde kennen, was het echt heel erg en deed ze het inderdaad ook overal. In het begin werd ik boos op haar, en spoorde hard aan, soms hielp dat soms werd het er alleen maar erger door. Wat ik toen ben gaan doen is haar geruststellen door rustig tegen haar te praten. Als ze stil stond heb ik haar laten kijken, en daarna weer heel rustig aangespoord en handen naar voor, dit helpt bij mijn merrie wel, en ze doet het zeker niet alleen als ze ergens bang voor is, maar ook als ze iets moeilijk vind om te doen in de binnen of buitenbak. Ik heb haar ook wel eens een tik tussen de oren gegeven waar ze dan zo van schrok dat ze meteen weer met vier benen op de grond stond. Succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 10:34

Dit paard is 4, is deze ook mishandeld?
Omdat je schrijft dat ze na ong 20 min aan de teugel te lopen pas begint, krijgt ze ergens last van. Vaak door een verkeerde houding. misschien te diep of achter de teugel.... zeker tuigpaarden kunnen in zo'n "houding" gaan lopen.
Ook kan het nog aan het zadel liggen en heel misschien aan de tanden, ookal denk ik van niet, omdat die dan niet eerst 20 min blijft lopen.

Neem het niet als aanvallende kritiek op (ik kan best wel eens bot schrijven Bloos )

Maar ga op zoek naar de oplossing.

Laat foto's maken tijdes het rijden zet ze op bokt of vergelijk ze met andere (betere) ruiters/foto's.
Kijk kritisch. Iedereen maakt fouten en maak er geen excuses voor, maar leer ervan.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 12:18

Hoeveel werk je met het paard? Het paard is 4, dus nog een jong paard. Kennelijk geeft ze na 20 minuten aan dat het genoeg is geweest. Zet haar dan weg voordat ze begint te klooien en bouw later het rijden weer op, liefst met instructie bij dit paard, vanaf de grond zie je nu eenmaal meer dan wanneer je erop zit. Wanneer is ze ingereden, hoe vaak en hoelang wordt ze gewerkt en komt ze verder nog in de wei met andere paarden?

Leoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 12:21

een rauw eitje op het hoofd kapot slaan op het moment dat ze in de lucht is.

maar er zijn hier trouwens al veel topics over, gebruik de zoekfunctie eens...

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 12:38

Ik heb ook eens een steigeraar gehad, die heeft het afgeleerd doordat ik haar met een zweep tussen de oren sloeg, het klinkt zielig, maar ik heb vroeger eens door een ander paard in het ziekenhuis gelegen doordat ik met dat dier op de weg achterover ben geklapt (steigeren) en ik met heel veel mazzel alleen maar een week plat moest, mijn rug en nieren waren gekneusd. (paard kwam bovenop mij terecht) Dus een steigerend paard is bij mij uit den boze en die pak ik dan best grof aan, ik wil niet weer het ziekenhuis in. Bloos

Paulientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 12:42

Denk dat alle bovenstaande tips handig zijn om zeker te bekijken. Maar kan je het niet voelen aankomen? Mijn ervaring mijn vorige paard is dat het toch het beste werkt op hem een tik op zn hoofd te geven (niet meppen, maar gewoon een flinke tik zodat hij even verbaast is) en dan goed voorwaarts houden. Echt voorwaarts dwingen. Een paard wat niet kan stoppen met lopen kan ook moeilijk omhoog komen.

Maargoed, met mijn paard was rijtechnisch en medisch niks mis en was ook iets ouder. Nu zeg ik niet dat dit de redenen zijn bij jou paard, maar ik zou dat toch eens onderzoeken Lachen
Hoop dat het snel beter gaat.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 13:13

I had het niet over stelling rijden, maar over haar omtrekken, door haar met je binnenhand helemaal om te trekken breng je haar uit evenwicht en kan ze niet verder omhoog komen. Met ëxtreme" stelling rijdenkan ze overigens niet omhoog komen, ze hebben dan geen evenewicht.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 13:48

postbodesiem schreef:
Ik heb ook eens een steigeraar gehad, die heeft het afgeleerd doordat ik haar met een zweep tussen de oren sloeg, het klinkt zielig, maar ik heb vroeger eens door een ander paard in het ziekenhuis gelegen doordat ik met dat dier op de weg achterover ben geklapt (steigeren) en ik met heel veel mazzel alleen maar een week plat moest, mijn rug en nieren waren gekneusd. (paard kwam bovenop mij terecht) Dus een steigerend paard is bij mij uit den boze en die pak ik dan best grof aan, ik wil niet weer het ziekenhuis in. Bloos

Maar als het paard gewoon voor zichzelf op komt, omdat hij pijn heeft, vind ik straffen geen goede optie!
Je moet "blij" zijn met een paard die aangeeft dat hij pijn heeft, voordat je 'm naar de kl#te rijdt.

Wel moeilijk om te zien of hij pijn heeft of dat hij geen zin heeft.
In de meeste gevallen is een jong paard speels en vind het rijden leuk. (mijn ervaring)
Ik heb eigenlijk nog nooit een jong paard mee gemaakt die in verzet ging.

Als ik jonge paarden wel in verzet zie komen bij andere ruiters, heb ik toe nu toe alleen gezien dat het aan de ruiter z'n "rijkunsten" lag.

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar in dit geval heeft de ts ook (bijna) geen les, waardoor er gemakkelijker fouten gemaakt kunnen worden.

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 18:36

@superwoman, ga mee in jouw reactie. Ik heb zelf een 4-jarige en die heeft een keer gesteigerd. Ze heeft mij er toen ook afgelanceerd en was daar zo van geschrokken dat ze 3 weken later toen ik er weer op kon geen stap durfde te zetten.

Heb de ts hier al een tijdje niet gezien, hoop niet dat er wat verkeerds gegaan is.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 19:03

de haf merrie van mijn zusje steigerde in het begin alleen maar. het begon goed altijd, en op een gegeven moment kwam ze in verzet en dan bleef het zo. na twee keer rijden hebben we het zadel eraf gehaald, en is mijn zus zonder zadel weer opgestegen. heel ander paard, braaf haar best doen, steigeren nul. bleek dus puur en alleen door pijn te komen, iets wat het paardje dmv steigeren duidelijk wilde maken.

een paard steigert nooit zonder reden, het kan pijn zijn, angst, niet willen werken, maar er is altijd een reden. maak, dat je erachter komt wat die reden is, dan kan je het probleem bij de grond aanpakken, en echt oplossen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 19:08

PP-->RT-P Lachen

soleillover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 21:30

Dat ik er even niet was had te maken met dat ik het te druk had om op bokt te komen, niet omdat ik niet durf ofzo hoor, wsundayl

Waarschijnlijk ligt het probleem bij het niet willen werken. Ze is zowieso aan t puberen en ze heeft dus blijkbaar gewoon geen zin om te werken als ze anderen in de wei ziet lopen.
Dat wil ze dan ook. iets wat ik overigens wel iets kan begrijpen Cool, maar de andere paarden moeten ook werken.. Ach gut

Zonder zadel is ze een keer te rijden, maar absoluut niet vaker, want je moet heel erg op blaren zitten achteraf.. (zeer 'hoge' gangen én een hoge schoft)

Het harnachement is trouwens al meerdere keren verwisseld. De vraag is in deze (of moet ik dit zeggen Bloos ) topic ook meer, of iemand gewoon truucjes weet, zoals bv. de tik bij het uier in de buurt (wat overigens vandaag zeer goed hielp!), of een tik tussen de oren, of juist geruststellen, etc.

jammer genoeg valt er heel veel af, wat dus al niet veel over laat...
maar we werken er hard aan om het te verhelpen en we hopen op een steigerLOZE training.. Tong uitsteken

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 21:54

Dan kom je dus toch op het straffen uit.
Dat vind ik niet echt terecht, aangezien je geen les hebt, dus nooit zeker kan zijn of het jou fout is.
Wanneer je dit (elk) paard onterecht straft, zijn de gevolgen vaak zeer ernstig. (t/m onhandelbaar)

Aan de hand, vind ik het een ander verhaal, dan moet je wel optreden, maar wel duidelijk en consequent.
Vaak is 1 x een klap of schop al genoeg. Wanneer hij dan door blijft gaan, is er duidelijk een communicatie stoornis en zul je hulp moeten zoeken. Lichaamstaal speelt een grote rol in de communicatie met paarden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 22:07

precies, daarom ook mijn advies om eerst de relatie te verbeteren, het vertrouwen te bevestigen en de verhouding recht te zetten, vóór je de confrontatie met het steigeren aangaat. als je grondwerkbasis goed is, is er nl van het steigeren (mits alle lichamelijke oorzaken uitgesloten zijn) geen sprake meer. is er al eens een osteopaat bij het paard geweest?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 22:19

Is het het paard wat in jou album staat met de lichtblauwe bandage's om?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 12:28

Mijn haflinger is net als jou paard 4 (over een maandje al vijf) , haar hebben we nu 3,5 maand en daarvoor was er niks mee gedaan.
Ze was dus nog niet onder het zadel , maar wel zadelmak.
Op het begin ging alles heel goed , daarna ging ze afentoe bokken en steigeren , toen ging het weer goed en nu steigert en bokt ze sinds dinsdag alleen maar en dan zo erg dat ze bijna achteroverklapt.
Ik denk dat het bij haar voor een groot deel ook door het wisselen komt? Misschien is dit bij jou paardje ook zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 13:39

VIPPIEKIPPIE schreef:
I had het niet over stelling rijden, maar over haar omtrekken, door haar met je binnenhand helemaal om te trekken breng je haar uit evenwicht en kan ze niet verder omhoog komen. Met ëxtreme" stelling rijdenkan ze overigens niet omhoog komen, ze hebben dan geen evenewicht.

Maar doe je dat op het verkeerde moment flikker je met paard en al om...
Vind dat dus geen tip via internet aan een beginner
Net zo min als het slaan op het hoofd, geen tips voor i-net...

Elke beginner kan dat na gaan doen, terwijl ze zelf misschien alleen voor wat los moeten laten, omdat ze hem zelf omhoog trekken...

SanneTilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 14:46

Goeie opmerking runningkawa! Ik vind het ook erg gevaarlijk om een paard tegen zijn hoofd te gaan slaan, en al helemaal om zijn hoofd vast te zetten met een touw.
Het gaat er niet om dat je paard dan niet meer durft te steigeren, op een dag durft 'ie het wel en slaan jullie zo achterover. Geloof me, ik heb het helaas al een paar keer zien gebeuren!
Je moet het natuurlijk zelf weten, maar weet dat het erg gevaarlijk is!!

layla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 14:58

iedreen zit wel te roep les les les. maar wat wil je instructeur/instructrische doen?Als die steigert steigert die toch. Daar kan ze niks aan doen alleen tips geven! Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 15:53

dien kan met een geoeffend oog wel zien waarom het dier steigert

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:06

Vandaar ook mijn vraag of het de zwarte is met de lichtblauwe bandage's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:28

allen tips geven?
Juist tips geven idd Lachen

Die zit of de ruiter teveel vast houd en daardoor omhoog komt
Of dat het paard al ff vertraagt, achter het been kruipt, waarom dat moment aan gepakt kan worden zodat je het omg zijn voor bent.

Dat soort dingen Lachen
En dat kunnen wij hie rniet via i-net Lachen

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 21:17

runningkawa schreef:
Elke beginner kan dat na gaan doen, terwijl ze zelf misschien alleen voor wat los moeten laten, omdat ze hem zelf omhoog trekken...

Helemaal mee eens. Als je een paard voor teveel vasthoudt kan hij maar 1 kant op en dat is omhoog.

Iemand zou mijn paard wel eens voor mij rijden, zij wist wel hoe ze hem moest rijden. Slapen
Toen ze opstapte steigerde hij twee keer, dit is iets wat hij daarvoor en daarna nooit meer gedaan heeft. Jammergenoeg was ik er niet bij, mijn vermoeden is dat ze hem van voor veel te veel tegengehouden heeft, zou me niks anders in kunnen denken, hij is nl. de goedheid zelve en je kan een bom naast hem afschieten.

soleillover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 22:47

ik heb advies gevraagd aan 2 oude rotten in het vak. Ze hebben me ook duidelijk gezegd dat het door puberen komt..

en dat jullie het over een beginner hebben vind ik wel een beetje asso eigenlijk.... misschien de volgende keer een beetje beter nadenken voordat je iets schrijft?

en over dat lessen: voor de zoveelste keer > ik krijg zeker wel les, maar niet zo vaak met dit paard. Ik heb ook andere paarden die gereden moeten worden...

zowieso is de relatie zeker wel goed, hamer daar dus alsjeblieft niet de hele tijd op, oke?!

geef gewoon tips, en anders reageer je niet..! ik zit nou niet bepaald op een discussie te wachten over wat wel en niet goed is, terwijl ik om tips vraag.

En ja, het is die in mijnalbum, een bruin paard overigens, maar dat was voordat ik haar kocht..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 09:52

Uit je hele verhaal maak ik toch echt op dat jij en je instructeurs of trice's niet goed weten waar ze mee bezig zijn.
Een halstertouw aan het hoofdstel om steigeren te voorkomen maakt het probleem erger. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat het zit in je aanleuning en je het paard te veel dwingt om na te geven. Ga eens helemaal terug naar de basis van de africhting en begin weer met longeren. Daar moet het paard dan al met z'n neus naar het zand , dus over de rug willen lopen. Ik ben bang dat die van jou dat niet doet n.l. En de "oude rotten in het vak" zoals jij ze noemt, zijn in mijn ogen dan niet echt meegegaan in de tijd, want steigeren doordat een paard pubert is alang achterhaalt! Zet anders eens wat foto's neer, dan wordt het misschien duidelijker waar het probleem zit.
O... en niet zo lelijk reageren...je vraagt zelf om hulp en dat het dan niet de antwoorden zijn die je graag hoort daar kunnen wij niets aan doen.