Oefeningen voor paard met slappe achterhand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

4_LIFE

Re: Oefeningen voor paard met slappe achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 15:52

Dankje, nog meer reacties zijn welkom. Haha!

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:28

wat je ook kunt doen, als je gaat longeren. Gebruik je een longeersingel en aan de longeersingel bevestig je een bandage, deze doe je achter zijn kont langs en vervolgens weer vast aan de andere kant van de longeersingel. Niet te strak, maar het heeft hetzelfde effect als de passoa, maar een paard voelt zich dan minder opgesloten. Bij mijn paard werkte dit averechts, Omdat hij bij zijn vorige eigenaar alleen maar heeft leren crossen. maar bij mijn vorige paard was dit super, binnen 3 maanden, deed ie uitzichzelf de achterhand eronder. Maar eerst moet je paard wel omlaag lopen met zijn hoofd, voordat je dat met de bandage kunt doen. Dit heb ik toen die tijd met een halsverlenger gedaan.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:34

- Veel overgangen
- schijnovergangen
- volte openen en sluiten
- balkjes draven
- in- uitjes springen ( niet te hoog )
- longeren met touwtjes of bijzet
- heuvel op en af
- overgang galop naar stap en galop naar halt maar dan wel goed je been eraan houden zodat ie ook echt remt op het achterbeen. Lachen
Zo genoeg? Clown

Corine1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:15

De pessoa werkt goed, het maakt de achterhand sterker, door de voorwaarst-neerwaartse beweging.

Verder werkt het goed om aan te draven, goed te verzamelen in draf en goed voorwaarts rijden en dan regelmatig te stoppen(stilstaan) en een paar passen achterwaarts, daarna het draven meteen hervatten.Deze oefening een aantal keer herhalen achter elkaar en een paar keer per week toepassen.
Hou dit een paar weken vol en je zult duidelijk resultaat zien.
Suc6

4_LIFE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 18:43

dankjullie wel allemaal. Lachen

MerelSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 19:34

*met de passoa longeren
* heuvelachtig gebied rijden
* veel middendraf en dan overgang naar het halt
* schijnovergangen

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 07:08

Wat ook helpt is in elke hoek 1 of meerdere balkjes leggen en dan gewoon verder je oefeningen doen.. en uiteraard veel overgangen

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 07:17

Wat veel mensen niet weten is dat je de achterhand ook sterker maakt door je paard regelmatig een stukje achteruit te laten lopen.Is goed voor de coordinatie van z'n achterhand en maakt ook de rug sterker!

hubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:45

- pessoa
- schijnbewegingen ( dus van stilstaan naar draf etc)
- volte sluiten en openen

dat zijn de dingen die bij mij het best werken

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:03

katchina schreef:
Wat veel mensen niet weten is dat je de achterhand ook sterker maakt door je paard regelmatig een stukje achteruit te laten lopen.Is goed voor de coordinatie van z'n achterhand en maakt ook de rug sterker!

Dit heb ik ook geleerd van mijn instructrice, maar mijn paard is daar heel slim op gaan reageren! Boos!
Ze deed het echt heel goed paar stapjes naar achteren en weer aandraven, deze oefening deed ik dan een paar x achter elkaar. Dit ging erg goed totdat het mis ging. Mijn paard ging echt in protest, zodra ik aan haar vroeg een paar stapjes naar achteren ging ze rechtovereind staan..... Dit was echt niet leuk, en ze bleef het maar doordoen.... Nu heb ik een stapje terug genomen en nu gaat het wel weer veel beter, maar ze blijft toch proberen om omhoog tekomen tijdens de oefening, dus als je deze oefening wil gaan doen prima, maar luister goed naar je paard en zorg ervoor dat het niet zover komt als wat ik heb meegemaakt, maar neem op tijd een stapje terug. Ik moest dit doorzetten omdat mijn paard bij de vorige eigenaar altijd zijn zin heeft gehad, maar als het aan mij had gelegen had ik al veel eerder een stap teruggenomen en rustig weer overnieuw begonnen, kijk goed of je een goede instructrice hebt gevonden....

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:07

werk aan de hand, en dan vooral schouderbinnenwaarts op de volte, dit natuurlijk opbouwen van een enkel stapje tot een aantal rondjes per dag. Ook kun je aan de hand, achterwaarts en weer voorwaarts, achterwaarts en weer voorwaarts.

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:08

_Rapido_ schreef:
- Veel overgangen
- schijnovergangen
- volte openen en sluiten
- balkjes draven
- in- uitjes springen ( niet te hoog )
- longeren met touwtjes of bijzet
- heuvel op en af
- overgang galop naar stap en galop naar halt maar dan wel goed je been eraan houden zodat ie ook echt remt op het achterbeen. Lachen
Zo genoeg? Clown

idd!!

XXgalaxyXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 02:04

longeren met pessoA. MET RIJDEN PROBEREN GOED VAN ACHTEREN MEE TE LATEN KOMEN. ACHTERUIT LATEN LOPEN. WAT SPRINGEN

4_LIFE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 16:22

Bedankt allemaal Lachen
Ik heb met instructice ook heel veel er aan gedaan en is al veel beter,
meerdere tips zijn nog welkom Lachen

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 23:35

Mijn oude instructrice zei altijd met jouw paard kom je nooit ver in de dressuur. Zijn achterhand is niet goed en sterk. Ik had een tip gekregen veel overgangen te rijden en longeren met bijzet. Nou zijn achterhand is sterker geworden erdoor. Moet nog aan actief werken maar dat gaat wel lukken. Kwam laatst die oude instructrice tegen. Ze moest er van terug komen dat hij niet ver zou kunnen. Hij was veel veranderd en zou hoog kunnen komen in de dressuur. Nou daar wordt je wel effen trots van. We rijden inmiddels al M1. Het is al een paar keer gezegd met overgangen rijden. Maar je ziet het kan en zeker niet opgeven. Pling

susaronald

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 23:36

overgangen en kleine voltes voor het buitenbeen naar binnen en voor het binnen been naar buiten dan moeten ze meer ondertreden en versterk je de achterhand.