Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Nelleke1 schreef:wat flauw is dit allemaal toch, dit meisje vraagd om HULP daar is deze site toch ook een beetje voor bedoeld,, en jullie kraken haar helemaal af.
Als jullie dan zon perfecte instructeur hebben dan kan je dat meisje vast wel raad geven!
Ik denk dat je goed achterover moet gaan zitten en de pony op de volte moet sturen steeds iets kleinere rondjes en dan gaat hij wel zachter en dan natuurlijk goed belonen.

jemaine schreef:Hallo allemaal
Mijn paard een Fries kan niet meer recht lopen op de hoefslag, ze valt de hele tijd naar binnen en als ik met haar ga draven dan valt ze helemaal naar binnen en draait ze zo'n klein rondje dat ze terug valt naar stap. Rechtsom rijden gaat een beetje, maar linksom lukt niet eens. Ze loopt heel scheef. Ik probeer al een beetje te sturen met mijn gewicht, maar het lijkt alsof het alleen maar erger wordt.
Ik heb al prive les, maar nog meer praktijk tips zijn altijd van harte welkom.
wie weet goede oefeningen voor haar??
jemaine schreef:Ik heb een vraag. Zelf longeer ik met een singel en bijzet teugels. Mijn paard gaat nooit echt mooi rond lopen.
Nu zie ik steeds vaker dat mensen in de longeerbak hun paarden longeren met alleen touw. Dat touw loopt door het hoofdstel heen door de bitringen kruislings door de benen en weer naar boven om de rug en daar wordt het vast geknoopt. Deze paarden lopen mooi rond.
Wie heeft hier ervaring mee, hoe gebruik je het, en is er ook een naam voor??
jemaine schreef:Hebben jullie een goed trainingsschema voor een 4 jarige merrie? Ik wil haar dressuurmatig gaan rijden. Kan ik haar al dingen aanleren en zo ja, wat dan? Ik wil 3 keer in de week gaan rijden zou dat genoeg zijn?
Groeten
Jemaine
jemaine schreef:Hoe kun je een paard leren stil staan als je op wilt stijgen? De mijne blijft nooit stil staan, is 7 jaar, en ik heb altijd het idee dat hij omhoog wilt komen. Heeft iemand een goede manier om hem dit te leren?
jemaine schreef:Hoi allemaal
Ik heb een hele simpele vraag bij een groot probleem. Hoe kun je een paard leren om op de hoefslag te blijven lopen??? Het paardje waar ik het over hebt blijft naast de hoefslag lopen, en als ik hem erheen stuur blijf hij scheef lopen. Ik denk dat ie niet reageert op mijn binnenbeen of dat hij echt niet weet wat op de hoefslag lopen is....
Hebben jullie een oplossing, of goede oefeningen hoe je dit hem aan zou leren?? Hoe zorg je ervoor dat hij op je binnenbeen reageert??
Groetjes
Jemaine!!
jemaine schreef:nee hij is 8 maar er is nog nooit iets mee gedaan, verder reageert hij wel goed op de zweep een tikje zou dus moeten helpen
TS kan beter snel hulp inschakelen
ravellie schreef:jumperke schreef:diep naar achter met al je gewicht leune en gwn heel hard en de teugels blijve trekke dn stopt die denk ik wel![]()
![]()
Wat een antwoord zeg.
Maar goed,
Ik raad je aan om les te nemen, of als je dat al hebt je instructrice om begeleiding te vragen.

jumperke schreef:diep naar achter met al je gewicht leune en gwn heel hard en de teugels blijve trekke dn stopt die denk ik wel
Sannum schreef:2 dingen;
1: Neem zelf eerst eens fatsoenlijk les op een manege, daar leren ze je dit.
2: Laat je paard africhten door iemand die er verstand van heeft.
Je bent een beetje onverantwoord bezig..
Scarlett58 schreef:jumperke schreef:diep naar achter met al je gewicht leune en gwn heel hard en de teugels blijve trekke dn stopt die denk ik wel
dat moet je dus echt niet doen he. weetje wel niet hoe slecht dat is voor je Paard zijn mond :s :s
ik ben blij dat ik joun paard niet ben !!!![]()
Dat zal wel helpen
De algemene antwoorden.
Woest schreef:Stoppen en vertrekken (normaal) is een prioriteit beginners "ding".
Als ik jou was, zou ik doen wat ik ook doe!
Een stapje terug nemen!...
Bij jou is dat dus terug beginnen bij 0!
Zet haar terug aan de longe, desnoods de dubbele longe en leer haar vertrekken en stoppen op stem!
Stemhulp is op een dressuurwedstrijd welliswaar verboden, maar het is een zegen bij het rijden!
Begin daarna terug op je paard, ENKEL stappen! een uur lang! gaat ze draven, gebruik je stemhulp je zit en dan je teugels voor haar kost wat het kost terug in stap te krijgen, duurt het een rondje langer, maak je niet boos, zolang ze terug in stap gaat, BELONEN! Belonen kom je 100x verder dan "rukken aan de teugel tot ze stopt" zoals hier eerder geantwoord is.
Parijs is ook niet in 1 dag gebouwd! Je zult de vruchten daarvan plukken! Véél stapwerk, als ze alles zorgvuldig in stap kan, kun je gerust draven, dan weet je met een goed hard "ik hoef niet meer zo te trekken"... dat is wat ik vind dan persoonlijk, veel sucses
en denk aan deze regel (gezegt door Pumba en timon in de leeuwenkoning II)![]()
"Als hard tegen hard gaat, GAAT hard tegen hard IN !"
Een paard is van nature een dier dat de instinct heeft om tegen druk in te gaan!
bv. Als een poema een wild paard bijt in de flank zal deze nooit zich losrukken, maar gaat hij tegen de druk induwen, zo dicht tot het, het roofdier kan raken!
Als jij blijft rukken aan de teugels, dan zal je paard 1 je bit klemmen met z'n tong, 2 z'n hoofd de lucht in doen zodat jij lekker nix te zeggen hebt, en 3 je creeërd , als je dit lang aanhoud, eelt in de lagen van je paard, en dan heb jij HELEMAAL niets meer te zeggen, buiten een zwaarder bit gebruiken, maar daar gaan we maar verder niet meer over door...
Veel sucses

tamary schreef:Je hebt bij het inrijden al 1 fout gemaakt. nl het geen onderscheid maken tussen opstappen en gaan rijden. Nu denkt ze opstappen = gaan lopen. Zeker ook omdat een paar pasjes zetten het gemakkelijker maakt om haar evenwicht terug te vinden met een ruiter erop.
Zorg dat je eerst op de grond alles goed voor elkaar hebt voordat je erop gaat zitten.
Moe maken werkt in elk geval niet. Je paard krijgt of een blessure of giga veel conditie, maar geen manieren en ze leert er niks van.
__elise__ schreef:ik geef je een wijze tip:
laat hem door een ervaren ruiter inrijden.
zo verpest je hem helemaal., klinkt hard, maar is de waarheid.
Woest schreef:Stoppen en vertrekken (normaal) is een prioriteit beginners "ding".
Als ik jou was, zou ik doen wat ik ook doe!
Een stapje terug nemen!...
Bij jou is dat dus terug beginnen bij 0!
Zet haar terug aan de longe, desnoods de dubbele longe en leer haar vertrekken en stoppen op stem!
Stemhulp is op een dressuurwedstrijd welliswaar verboden, maar het is een zegen bij het rijden!
Begin daarna terug op je paard, ENKEL stappen! een uur lang! gaat ze draven, gebruik je stemhulp je zit en dan je teugels voor haar kost wat het kost terug in stap te krijgen, duurt het een rondje langer, maak je niet boos, zolang ze terug in stap gaat, BELONEN! Belonen kom je 100x verder dan "rukken aan de teugel tot ze stopt" zoals hier eerder geantwoord is.
Parijs is ook niet in 1 dag gebouwd! Je zult de vruchten daarvan plukken! Véél stapwerk, als ze alles zorgvuldig in stap kan, kun je gerust draven, dan weet je met een goed hard "ik hoef niet meer zo te trekken"... dat is wat ik vind dan persoonlijk, veel sucses
en denk aan deze regel (gezegt door Pumba en timon in de leeuwenkoning II)![]()
"Als hard tegen hard gaat, GAAT hard tegen hard IN !"
Een paard is van nature een dier dat de instinct heeft om tegen druk in te gaan!
bv. Als een poema een wild paard bijt in de flank zal deze nooit zich losrukken, maar gaat hij tegen de druk induwen, zo dicht tot het, het roofdier kan raken!
Als jij blijft rukken aan de teugels, dan zal je paard 1 je bit klemmen met z'n tong, 2 z'n hoofd de lucht in doen zodat jij lekker nix te zeggen hebt, en 3 je creeërd , als je dit lang aanhoud, eelt in de lagen van je paard, en dan heb jij HELEMAAL niets meer te zeggen, buiten een zwaarder bit gebruiken, maar daar gaan we maar verder niet meer over door...
Veel sucses