Hoe vaak rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LindaD

Re: Hoe vaak rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:09

ik vind dat het goed is als een paard minimaal 4keer
per week word gereden en als hij dag en nacht op
stal staat toch wel elke dag, afwisselen buitenritten/traiene/longeren etc.

Florentine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:56

Mijn pony's worden 6x per week gereden.
1 dag gaan ze alleen een halfuurtje in de stapmolen.
Het verschilt hoe lang ik ze train, en ik train ze niet elke dag beide, mijn instructrice traint ze af en toe als ik op school zit (2x per week)

dark_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:52

Voor het paard is niet slecht om 6 keer per week te lopen (als het dier maar gezond is etc), zo heeft het dier wat te doen. Wel zou ik voor een beetje afwisseling zorgen, dit is voor beide, jezelf als het paard, leuk om te doen !

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 11:59

ik rijd op mijn pony meestal 3 keer in de week, maar het ligt er denk ik ook een beetje aan of je pony in een wei of in een stal staat, als hij op stal staat moet je wat vaker rijden Hyper!
Doei! Doei!

19suus25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 12:03

Ik vind 6 keer per week idd niet te veel. Maar doe het dan wel heel afwisselend. Ik zelf heb al meer dan 2 weken niet meer gereden. Heb het momenteel heel erg druk.
Maar dan staat die van mij wel dag en nacht buiten. Althans meneer kan zelf kiezen of hij binnen of buiten wilt staan... Dus dat doet hij dan ook... Lachen

vester

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:07

Meestal rij ik ook 6 dagen in de week en dan 1 dag rust.
Maar het kan ook wel is zijn dat ik 5 dagen rij en dan 1 dag rust en 1 dag longeren.
Het ligt eraan wat het paard gewend is en als je meer wilt gaan rijden, moet je het rustig opbouwen!!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:10

Ik rijd mijn ene bijrijdpaard 6 x per week. Nu hij hele dagen op de wei staat, durf ik wel eens een dagje overslaan. Maar meer zeker niet, want dan wordt hij knettergek. Mijn andere bijrijdpaard rijd ik ongeveer om de dag, een beetje hoe het uitkomt. Die kan je makkelijk drie dagen laten staan en gewoon weer verder trainen. Het verschilt dus per paard hoeveel training ze nodig hebben en ze leuk vinden, dat moet je een beetje afstemmen.

LufPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 16:12

okeej dus het licht ook echt aan je paard als hij echt druk is enzo dan moet je vooral vaak rijden en paarden met minder pit minder vaak

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:14

Nee, zo kan je het niet zeggen denk ik. Het hangt er ook vanaf wat je met je paard wilt bereiken. Het ene paard heeft meer training nodig ( zowel technisch, als kracht, als uithoudingsvermogen ) dan het andere om hetzelfde niveau te bereiken. Dat moet je er ook in mee nemen. Het kan voor trage paarden heel goed zijn om elke dag even kort te rijden, in plaats van 4 x per week een uur, bijvoorbeeld. Je moet gewoon naar het indivduele paard kijken.

Pantykous

Re: Beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 18:58

arno8 schreef:
Cassidy schreef:
Werk moet je opbouwen, maar ook afbouwen. Als je een paard, dat normaal op het land staat, ineens fanatiek gaat rijden, kun je problemen verwachten. Dito andersom, je kunt beter niet een fanatiek getraind paard ineens stilzetten. Soms kan het niet anders ivm blessures, maar naar een rustdag of een rustperiode moet je toewerken, en na een rustperiode weer zachtjes aan oppakken.

Wat een onzin. Júist als je paarden op het land staan kun je dat doen. Wij hebben onze paarden 24/7 in het land staan. Doordeweek worden ze 2 a 3 keer een uurtje gereden en in het weekend worden ze uit de weide gepluk voor een dagtocht in de duinen, wat heel zwaar is, mulle paden en een hoog tempo. Daarna staan ze weer twee a drie dagen op de weide zonder dat ze gereden worden. Geen enkel probleem, mits de paarden de rest van de tijd voldoende bewegingsvrijheid hebben.

Endurance ruiters rijden vaak om de dag met hun paard, juist om een hersteldag te geven. In de mensen sport training werk je ook op die manier.

Ik denk dat Cassidy bedoelt: Je kunt een paard dat een maand of 6 alleen maar gras heeft lopen vreten niet zomaar van het land aftrekken en er heel intensief mee gaan trainen.

6x per week rijden veel? Dat ligt er maar net aan wat je doet. Als je 6x in de week een uur heel intensief traint, dan vind ik dat veel. Als je 6x in de week een buitenritje maakt van 30 minuten, dan vind ik het niet veel.

Roos91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 19:04

6 keer rijden vind ik niet veel. Ik ken genoeg mensen die zoveel rijden. Ik ken zelfs 1 die rijdt 2 uur per dag. Dat is misschien wel veel.

Maargoed, ikzelf rijdt 6 keer per dag, en dan ongeveer een uur. Kan best. Ligt er ook een beetje aan hoeveel eten het krijgt.