waarom gebruiken jullie sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Re: waarom gebruiken jullie sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 22:24

Ik gebruik ze heel af en toe, daarme kan ik net dat beetje meer alertheid krijgen. Maar verder rij ik bijna altijd met een zweepje om haar er goed bij te houden, ze behoort gewoon goed op mijn been te reageren.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 22:53

Om hulpen te verfijnen en als hij net iets door me been dramt wat ik dan niet met me kuit op kan lossen hem er even bijdruk. Maar nu rijd ik trouwens al weer een hele tijd zonder sporen en dat gaat super wil het graag houden zo Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:54

Om het paard meer impuls te geven Lachen En dat die achterhand goed meegaat, en zo kan ik ook mijn hulpen verfijnen. En hoef ik alleen maar kleine en lichte hulpen te geven Lachen

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 14:58

Om de hulpen te verfijnen en volgens mij hoef je vaak ook alleen maar kleine hulpen te geven. Sporen zijn niet voor 'langzame' paarden; Een paard moet goed aan het been zijn voordat je sporen gaat gebruiken Lachen

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:38

Omdat ik M1 startte en het dan verplicht is Haha!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:46

Ik geef toe dat ik een spoor wel gebruik om eens een flinke prik te kunnen geven en om hem beter aan het been te krijgen.

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:13

Ik heb nog nooit met sporen gereden. Ik vind dat je pas met sporen 'mag' rijden als je je benen echt heel stil kunt houden, zodat je die dingen kunt gebruiken waarvoor ze bedoelt zijn: zoals meerderen hier al zeggen, ter verfijning van de hulpen. Je paard snapt je dan ook beter. Ik heb ze nog nooit nodig gehad en zal zeker een aantal keer nadenken voordat ik ze omdoe, omdat ik vind dat het zeker t/m L-niveau best zonder moet kunnen (uitzonderingen daargelaten).

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:17

Ik gebruik geen sporen

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:37

Ik zit er hard over na te denken of ik ook niet met hele kleine sporen ga beginnen.
Ik ben nu ook zo ver dat ik wil gaan wijken, en dat doet ze ook wel, maar alleen op haar voorhand haar achterhand laat ze maar een beetje slingeren. Nou is met een zweep rijden voor mij ook niet echt een optie omdat ze een echte ze daar helemaal zenuwachtig van word en schrikkerig en dat soort dingen.

Wat denken jullie?
Doen of niet doen?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 14:04

Ik vind het onzin dat paarden bang zijn voor een zweep en dat mensen zeggend at ze 'er niet mee te rijden zijn' en daarom maaar sporen omdoen. Het is niet de zweep, het is de persoon die hem vasthoudt!
Mijn paard reageerd prima op de zweep, nu, maar toen ik hem net had stond hij te beven als een rietje als ik met de longeerzweep aan kwam lopen. Als je bukte om hem te pakken, vloog hij er al vandoor. Rijden met een zweep was geen optie. Maar doormiddel van desensibiliseren was er binnen een week gewoon mee te werken. Nu kan ik hem losgooien in de bak en 'opjagen' met de longeerzweep en nog komt hij naar me toe als ik dat ding vast heb en ik kan zelfs een aantal kleren klappen aan beide kanten zonder dat hij een stap verzet. Dit bewijst maar weer dat ieder paard met de zweep om kan gaan, ookal zijn ze eerst nog zo bang. Het enige wat je erin moet steken is tijd en een goede houding.

Ik gebruik zelden sporen bij mijn jonge paard. Alleen bij meer ervaren paarden (boven L2 niveau) gebruik ik ze om de hulpen te verfijnen. Bij de jonge paarden heel af en toe om ze van het been af te halen (na een tijdje denken sommige dieren wel eens dat ze erop kunnen gaan hangen. Een tikje volstaat dan niet omdat ik het niet op de juiste plek kan geven).

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:01

@ Alicia2u :
Jij weet niet hoe sommige paarden erop reageerd want alle paarden reageren anders op bepaalde dingen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:28

liiza schreef:
@ Alicia2u :
Jij weet niet hoe sommige paarden erop reageerd want alle paarden reageren anders op bepaalde dingen.

Ja, een paard blijft een vluchtdier en sommige paarden zullen makkelijker te overtuigen zijn dan anderen. Maar ik blijf erbij dat angst voor de zweep niets te maken heeft met de zweep, maar met de persoon die hem vasthoudt. Vertrouwen in het leiderschap van de baas zal angst voor de zweep wegnemen, maar in die band moet tijd gestoken worden en daar zijn de meeste paardeneigenaren te lui voor.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:31

Ik rij met sporen omdat mn paard enorm sloom en traag reageerde op mn been en nu om de zijgangen te vergemakkelijken.
Iedereen kan wel roepen dat het is om de hulpen te verfijnen, maar ik weet 100% dat ik er met een zweep alleen niet zo ver was gekomen, omdat ze zich daar gewoon voor afsloot. Ik heb super consequent moeten rijden, afgewisseld met zweep en sporen corrigeren bij geen reactie op been.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:33

Kleinere hulpen geven Lachen
bij mijn pony is het niet noodzakelijk maar ik vind het fijner Lachen zo kan ik een veel kleinere en duidelijkere hulp aangeven waar mijn pony ook meteen snel en goed op reageert Lachen

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:34

Ik reed mijn oude paard met sporen om de hulp te verfijnen en duidelijker te maken. Ze is/was erg goed op het been dus daarom had ik ze niet nodig. Vooral met de zijgangen had ik ze nodig zodat ze het duidelijker begreep want ze had/heeft daar nogal moeite mee. Ook sprong ik veel met haar en waren mijn sporen net het hulpmiddeletje om door te zetten met de afstand en een steuntje achter der rug om toch over iets engs te springen. Ik heb nog nooit mijn sporen er hard in hoeven drukken want zodra ze ze voelde deed ze alles.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:39

Omdat ik dan mijn hulpen kan verfijnen en hem af en toe bij kan tikken. Mammon reageert vaak te heftig op de zweep.

Ook omdat ik M1 start, en dus met sporen moet starten.

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 17:06

Ik denk dat de functie ook van het soort paard afhangt. Ik vind het bij manegepaarden vaak handig om ze wat beter aan je been te krijgen. Ik denk dat het met eigen paarden heel anders ligt. Manegepaarden zijn vaak veel minder goed aan het been (lang niet allemaal overigens) en er zijn manegepaarden die echt niet meer op been of zweep reageren, dan kun je met spoortjes toch even duidelijk maken dat ze gewoon op je been moeten reageren. Geen gezeur. Pff, heel verhaal, hoop dat jullie me een beetje kunnen volgen.

rosjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 13:05

Ik gebruik nu geen sporen en geen zweep. Sommige gebruiken sporen omdat hun paard niet tegen de zweep kan ook kan het zijn om hun hulpen te verfijnen.

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 13:54

Alicia2u schreef:
liiza schreef:
@ Alicia2u :

Ja, een paard blijft een vluchtdier en sommige paarden zullen makkelijker te overtuigen zijn dan anderen. Maar ik blijf erbij dat angst voor de zweep niets te maken heeft met de zweep, maar met de persoon die hem vasthoudt. Vertrouwen in het leiderschap van de baas zal angst voor de zweep wegnemen, maar in die band moet tijd gestoken worden en daar zijn de meeste paardeneigenaren te lui voor.

Dus jij beweert nu dat Mila bang is voor mij?!
Laten we er maar over ophouden want dit loopt uiteindelijk toch uit op niets. Lips are sealed

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:31

liiza schreef:
Dus jij beweert nu dat Mila bang is voor mij?!
Laten we er maar over ophouden want dit loopt uiteindelijk toch uit op niets. Lips are sealed

Je moet begrijpen dat paarden prooidieren zijn en mensen roofdieren. Dat zal een paard altijd in zijn achterhoofd houden. Mensen hebben de zweep vaak heel bewust vast. Wie kent het scenario niet dat de instructeur een zweep achter zijn rug moet houden om hem aan de ruiter te kunnen overhandigen? Dit komt heel sneaky over op een paard, en zelfs al is het niet obvious; mensen blijven die zweep bewust vasthouden, want ze weten dat een zweep pijn kan veroorzaken bij een paard en dat het paard dat misschien ook wel weet en ze dus voorzichtig moeten zijn. Dat maakt paarden wantrouwend en bang en zorgt ervoor dat ze moeilijk doen met de zweep omdat ze 'niet kunnen zien wat de mens met dat stokje van plan is, maar hij doet er zo geheimzinnig over, dan is het vast niets goeds'. Begrijp je me nu wat beter?

BlueflOwer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 16:40

nou ik draag ook sporen,, puuur om mijn been hulpen te versterken

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 16:44

gebruik geen sporen omdat ikz e niet nodig heb.