Pony gaat megá hard met springen, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KhivkJe

Re: Pony gaat megá hard met springen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 20:23

Ik heb het niet helemaal door gelezen. Dus als dit al gezegd is, sorryy.
K had dit probleem ook vroeger met mijn pony. Toen werd er gezegd dat ik met een volte erop af moest rijden, hem er naar laten kijken, maar net paar meter voor de sprong weer de volte op moest rijden. En op een gegeven moment weet ie niet eens meer dat dr een sprong is waar hij over heen kan racen, en dan moet je hem er over laten. Soms was die van mij er zo niet van bewust dat ie weigerde.
Of als je pony de hoogte makkelijk aan kan in draf er naar toe en korte maar wel sterke ophoudingen maken en als hij tog in galop gaat of iets dergelijks laten stil staan en een pasje achterwaarts laten gaan.
Soms kunnen die snelle jagers ook niet zo goed tegen in-uitjes, omdat ze dan niet echt kunnen doorkarren. Miss kun je dat ook proberen?
Toen ik dr nog niet zoveel van kon met me pony ging de leraar gewooon voor de sprong staan en met de armen zwaaien zodat hij er niet over heen kan, en als ik dan nog maar een paar passsen moest maken, liep hij weg. Maar het enige nadeel is, je pony heeft het na ×maal proberen door, en kart gewoon over de hindernis heen, met of zonder mannetje er voor Tong uitsteken
Mja probeer maar, kweet niet of je met martengaal rijdt? Maar dat zou ik iig altijd doen met springen. En kijk uit met scherpere bitten, als je veel gaat springen kan de pony het scherpere bit normaal gaan vinden en dan luistert hij minder naar je met dressuur met het normale bit.
Voor de rest weet ik niet echt veel. Je kunt wel nog veel tempo-wisselingen maken, probeer vooral met je zit hem duidelijk te maken dat hij rustiger moet gaan, en dat er anders consequenties zijn, zoals een wat hardere hand.

succes nog dr mee.
oje, dadelijk staat de hele blz. al vol met wat ik zeg. Gaaaap

ceasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 22:21

Ik had precies het zelfde probleem!
ik ben rond de sprong gewoon dressur gaan rijden en daar werd hij heel onrspannen van...toen deed hij het heel rustig...dus bij mij heeft het geholpen

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 10:28

Iedereen denkt dat ik scherpere bitten bedoel, maar ik bedoel iets zachters ofzo Haha!

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 09:57

Inmiddels heb ik het 'foefje' gevonden om haar iig te kunnen houden voor de sprong!
hier mag dus een slotje op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 09:59

en wat is het foefje dan?

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 10:07

Een beetje kneden met de teugels, wat spelen. het werkt goed, heel rustig aan. nu ze rustiger gaat heeft ze de oortjes weer naar voren Clown

yunis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 14:37

zou zeggen succes , hoewel ik ervan overtuigd bent dat het geen oplossing is om meer in haar mond te gaan werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 16:11

Je haalt me de woorden uit de mond

Ik ben benieuwd hoelang het "werkt"

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 23:27

ik ook Knipoog

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:44

Het dressuurwerk met balkjes kan inderdaad goed helpen!
Maar wat je ook kan proberen is in een lijntje waar ongeveer 8 galopspringen tussen zitten eens te gaan halthouden en dan weg te draven en als dat goed gaat galloperen.
Als je een pony heb die niet snel weigert kan je hem/haar ook eens voor de hindernis stilzetten.
Of bijvoorbeeld eens een galopbalk voor de hindernis plaatsen.

Succes

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:00

Een vriendin van me heeft het kunnen oplossen met voltes in galop te rijden vóór de sprong. Dus je pony zal erover willen vlammen, maar je laat haar lekker ontspannen voltes rijden. Als dat goed en rustig gaat kan je op hetzelfde tempo naar de sprong aanrijden. Ik weet niet of je der iets aan hebt Knipoog

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:06

Ik moest der altijd stil zetten voor de sprong als ze wegstormt, en als ik der niet op tijd stil krijg weg draaien... Net zolang tot ze rustig was...

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:07

Ik ben ook geen voorstander van in de mond werken. Je pony heeft een patroon in het springen: jij gaat springen, hij gaat hard. Jij moet dat patroon zien te doorbreken en zorgen dat hij vanaf nu leert dat springen ook rustig kan. Mijn paard gaat ook echt héél hard met springen, ik spring er zelf niet mee (ben zelf springonervaren en wil het minibeetje vertrouwen dat ik heb wat springen betreft niet verliezen, bovendien springt mijn paard heel goed en eerlijk maar hij gaat alleen heel hard) en die leert met veel oefenen nu rustig springen. Dus inderdaad aantal keer halthouden tussen hindernissen door, cavaletti, 1 hindernisje laten nemen in rustig tempo, vanuit stap aankomen rijden tot vlak voor een klein hindernisje, dan aandraven en in draf er overheen, na de hindernis halthouden en dan pas weer verder, en dat zo opbouwen. Je pony moet gewoon een nieuw springritme krijgen, dan komt het vast goed.

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 20:44

Effe voor de duidelijkheid: hoe rijd je een pony los in de mond? Ja juist ja, rustig kneden en afwachten.
Daarvan raakt zij ontspannen, en dan lukt het wel. dus denk pleas eerst effe na voor je wat zegt!
En bovendien loop ik echt niet te trekken ofzo, mn paardje moet er ook plezier in houden.
Het is puur dat ze haar hoofd omhoog doet en harder gaat.
En ik probeer 'm daarbij weer rond te krijgen!
Laatst bijgewerkt door Dniekje op 03-05-07 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiavida

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:52

Egt nix geen pessoa bit doen!
kan danie niet tegen!
manier van marrepar zal ik proberen als ik jou was Pling

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:02

Ook ik ken dit probleem, Mijn pony gaat ook mega hard als hij in de gaten heeft dat hij mag springen..
we hebben dit opgelost door een zachter bitje tegaan gebruiken, dressuur les te nemen waardoor die beter gaat lopen en ontspannender, en als we gaan springen in het begin niet te veel aan de teugels trekken gewoon wat contact en dan telkens stil zetten na de sprong en zo rustig opbouwen en op het juiste moment stoppen. we zijn nu al ong. 3maanden bezig en gaat steeds beter! Lachen

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 21:03

Ik heb nu gewoon rustig contact met de teugels en als ie iets te hard gaat; een halve ophouding. en dan wil het wel!

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 21:06

Dniekje schreef:
Een beetje kneden met de teugels, wat spelen. het werkt goed, heel rustig aan. nu ze rustiger gaat heeft ze de oortjes weer naar voren Clown

Ja mensen ik wist het woord hier niet meer voor: Halve ophouding. dat bedoelde ik! Clown

Kiavida

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:15

Dniekje is me zus een haar knedingswerk werkt perfect! Danie is een super ponie ( vinny ook )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 07:27

Citaat:
Effe voor de duidelijkheid: hoe rijd je een pony los in de mond? Ja juist ja, rustig kneden en afwachten

owja

goh, doe ik het al meer dan 20 jaar verkeerd...
En al heel wat hete paarden gesprongen die wel konden wachten....

Wat dacht ja van handen stil?
Geeft meer effect hoor Ja
Zeker op langere termijn
Aan kneden wennen ze, dan wordt kneden zagen en dan helpt zagen niet meer en komt wel de pessoa...en zelfs daar zie je mensen aanhangen dat je meteen denkt, au!

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 07:34

wij hadden echt een springkanon (starlight).
we hadden zo'n bit met een appeltje in het midden ik zal het even opzoeken(plaatje).

edit*

Afbeelding

Happy-Mouth water-stang,
3-delig, met doorlopende
staaldraad. Rol in het midden.
Kunststof met appelsmaak.

BI.601.000.RVS
dik: 18mm
ring: 65mm
Kunststof, RVS
11.5cm, 12.5, 13.5

Prijs: euro 17,50

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 07:47

Paarden kunnen heel verschillend reageren op een hindernis. Het ene paard ziet vanuit een ooghoek een paal en stormt erop af, het andere gaat er in volle vaart naartoe, maar komt weer terug, of remt op het allerlaatste moment en springt vierkant omhoog en landt op zijn achterbenen. Als ruiter moet je daar allemaal goed op zien in te spelen en dat valt niet mee.
Een paard kan van puur enthousiasme uit zichzelf naar een hindernis toe trekken, maar het kan ook een teken van vluchtgedrag zijn. Dan is een paard moeilijk in balans bij elkaar te rijden,waardoor het gaat rennen. Het wil weg van de beweging waarin het zijn lijf moet gebruiken van de ruiter. Zo'n paard vlucht dan naar de hindernis toe, en vlucht na de hindernis weer weg.

Heeft je paard veel spanning rinchting sprong, komt hij de gehaast erbij., Maait hij een balk er af en schiet hij na de landing meteen weer weg, dan is er één ding dat je ieder geval niet moet doen en dat is aan de noodrem trekken. Bij veel ruiters is dat vaak de eerste reactie, maar daar wordt een paard bang van. Een paard wordt dan banger van de hulp van de ruiter dan van de hindernissen. Een gevecht verlies je bovendien. Het is moeilijk, maar je moet het geduld en zelfvertrouwen hebben om rustig te blijven. Je kunt proberen om het tempo te verlagen door je wat zwaarder in het zadel te maken, een klein beetje met je hand te spelen en de hand te sluiten, maar ga niet continu aan de teugels hangen. loopt je paard echt te drammen, dat wil zeggen: staat hij net aan de hulpen, is hij niet nageeflijk maar trekt hij aan je handen en kun je hem niet tegenhouden.. ja,dan is is er sprake van een africhtingsprobleem dat bij de wortel met worden aangepakt. Het paard is dan onvoldoende dressuurmatig getraind.

Volgens de training van Rob Ehrens hoor je het zo te doen

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 10:45

@KhivkJe - Jouw tip over inuitjes is leuk en ik denk dat het ook best goed werkt! Alleen mijn paard heeft ooit geprobeerd een inuitje in één keer te nemen, alsof het een oxer was. Ook niet echt ideaal Knipoog. Dus leer je paard wel hoe een inuitje werkt Knipoog.

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 11:29

Hand stil houden voor de hindernis is bij mij ook niet de oplossing. dan gaat het zo: hoofd in de lucht en weg zijn we.

_Laura__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 11:39

hoi,
als ik jou was, zou ik na de sprong eerst de ontspannenheid weer terug nemen.
pas als je paard weer rustig en ontspannen loopt kan je weer beginnen met de volgende hindernis, vliegt hij daarna weer als een halve gare weg, zou ik eerst weer gewoon draven, stappen en wendingen rijden tot hij weer ontspannen is, en daarna weer een sprongetje nemen.
je zou ook naar de hindernis toe kunnen stappen, voor de hindernis stoppen, hem even aan de hindernis laten ruiken, en een volte voor de hindernis maken.
zo leert je paard ook dat hij niet altijd snel naar de hindernis hoeft, maar dat hij er ook in stap naar toe kan.
ik hoop dat je hier wat aan hebt.