Ruw met de hand stilzetten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nina88

Re: Ruw met de hand stilzetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 19:41

Nou, ik heb vandaag weer gereden.. Maar het was nog niet echt geweldig..
Nou weet ik wel dat ik niet meteen mag verwachten dat alle problemen voorbij zijn na een bezoekje van de tandarts, maar ik had het stiekem toch gehoopt Knipoog . Daarbij heeft ze een weekje rust gehad, dus dan mag je al helemaal geen wonderen verwachten.
De tandarts zei dat ik na anderhalve week echt resultaat mocht verwachten.. Die anderhalve week is zaterdag voorbij, dus ik ben benieuwd haha..

Maar ik moet wel zeggen dat ik kon merken dat ze wat meer kon ontspannen in de mond.. Ze speelde wat meer met het bit, maar hing nog wel.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 21:29

Komt vast goed, ze kunnen er behoorlijk last van hebben met rijden hoor! Stel je maar voor, als die kaak zo'n beetje op slot zit vanwege die tanden, dan heeft dat gewoon even tijd nodig om weer los te komen, je paard moet ook weer leren hoe ze haar lichaam dan moet gebruiken he!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 23:31

ik moet mijn pony ook stilzetten als ze hangt, maar dat gewoon netjes, dus niet op de hand. dit heeft een aantal redenen:

-doorbreken van het patroon: als zij op mijn hand gaat leunen en trekken, zet ik haar rustig stil, zodat ze niet meer kan hangen.
-ze laat vrijwel direct los als ze stilstaat
-met wegrijden kan ik haar weer goed op de achterhand zetten.
(dit si dan van draf naar halt en van halt naar draf)
ik ben nog niet lang zo bezig, maar het gaat best goed zo. ze is nu duidelijk zoekende in de aanleuning, en ze wordt al steeds losser en lichter van voren.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 17:22

Net weer gereden en het was een opluchting..
Al een stuk minder op de hand hangen dan gisteren en veel meer ontspanning.. Ik heb er wel even hard voor moeten werken en ik heb de technieken geprobeerd die hier beschreven werden.. Ik heb zelf heel rustig gedaan met mijn hand en steeds zelf los gelaten, wanneer zij probeerde vast te pakken. Dit werkte erg goed! Na een uurtje was ze lekker ontspannen op het bit aan het knabbelen en was ze al een stuk beter in de aanleuning.. Nog niet helemaal 100% zoals het hoort natuurlijk, maar toch.. De vooruitgang is er!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:29

Super!!!

Ik hoop dat jij en andere hiermee ook in zien dat je touwtrekken nooit wint en het anders op moet lossen.
Door ze gewoon niet de gelegenheid te geven om te kunnen hangen.
Want hangen zonder steun is onmogelijk Lachen

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 17:39

Ja inderdaad!
Het is voor mezelf ook bevestigd, dat ik op mijn gevoel moet vertrouwen als ik denk dat iets niet goed is voor mij of mijn paard.. Ten slotte voel ik het zelf het beste, of iets werkt of niet.
Ik ben echt blij dat het vandaag zo goed ging en ik hoop op steeds meer vooruitgang *LOL*
Ik heb vrijdag weer les en zal het dan mijn instructrice is voorleggen..

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:44

runningkawa schreef:
Ik vraag me eerlijk gezegt af wat de werking er van moet zijn.
Je geeft hem toch alleen maar meer gelegenheid om te hangen?
Ik zou eerder zeggen hij hangen, jij ineens los laten zodat hij bijna op zijn neus valt en dat makkelijk lui hangen ineens zo fijn niet meer is Lachen
(uiteraard gepaard gaan met been)

Dus ik vind jou niet te soft, maar je instructie een rare werkwijze hebben

inderdaad, mijn paard deed dat ook en ik moest gewoon terwijl ik voortdurend bleef been geven, een korte ophouding geven en meteen erna lossen.

Zoiets als: ophouding, tik, los. ( tik = been of evt zweepje )

Helpt super! Lachen

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:48

ik hoop dat je probleem zo is opgelost Lachen maar als het toch daar niet aan ligt dit is hoe ik het moet doen:
soms heeft dakota ook eens de neiging om te gaan hangen. Ik moet dan een ophouding maken en haar dan goed voorwaarts laten gaan. Dit werkt bij mij heel goed Lachen. De manier van je instructrice zou ik zelf echt nooit toepassen... maar in ieder geval nog succes!

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:47

Ik heb altijd geleerd, Als een paard gaat hangen in de teugels moet je een schopje of een duw geven! En als hij niet reageert gewoon iets harder. Ik heb ook geleerd als mijn paard gaat hangen in draf of galop moet je haar stilzetten dat ze weet dat dat niet meer mag, en na een paar secnden stilstaan goed tempo wegstappen, draven, galopperen wat je ook wilt doen.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:06

Cassidy schreef:
Eenzijdig ophouding om het paard te stimuleren om los te laten en niet te gaan hangen heb ik weleens gehoord, maar meteen in de rem? Ik zou eens naar een andere instructie uitkijken, dit gaat nergens over.

Idd.. een paard wat ik rij moet af en toe ook even tot de orde worden geroepen dmv een ophouding... dan heeft hij door dat ie niet moet hangen en op zijn eigen benen moet lopen!

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 20:40

Ik heb vandaag les gehad op mijn rijvereniging en het ging super.. Heel ontspannen en de achterhand er goed onder.. Geen gehang of ander gezeur..
Ik ben helemaal blij nou!!! Haha!

Kiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 00:06

Sorry hoor maar een paard/pony ruw op de rem zetten?? Dit moet helpen tegen het hangen?
Doordat het paard meer massa op de voorhand zet moet dit gecompenseerd worden.
Hier bedoel ik mee dat hij meer vanuit zijn achterhand moet lopen!!! Meer massa op de
achterhand! Door veel tempowisselingen, overgangen te rijden!

Een paard zet misschien wel 500 kilo op jouw handen! En wie is er nou sterker?? Ruw
op de rem zetten is toch geen rijden meer?? Sommige paarden zijn eenmaal zo gebouwd dat
ze meer op de voorhand lopen en nu straf je ze af door een ophouding te geven terwijl het paard
misschien niet eens weet wat hij fout doet..

Ik zou een andere instructeur nemen eentje die zulke dingen wel weet..

JuuLePuuL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 06:23

Hangen op de voorhand is een teken dat je paard er van achter niet goed bij is, en steun zoekt op je hand en het bit. Ik zou eerst veel overgangen gaan rijden zoals 'Kiet' al zegt zodat de achterhand er meer onder komt. En als je paard zowiezo al hangt op je hand, probeer dan je handen wat hoger te plaatsen en veel voorwaarts te rijden zodat je paard meer opricht. Succes nina88

@ shauni_itica: En een schopje of een duw geven? Ik weet niet van wie jij dat hebt geleerd hoor...

Ishtar13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 06:34

Een zachte, gevende hand komt vanuit je zit. Rukken aan de hand is naar mijn mening volledig onjuist. Hangen op de voorhand kan door de ruiter worden veroorzaakt, slechte zit, geen balans.
Om een paard op de achterhand te krijgen dien je zelf soepel en stil te zijn in je gewrichten, knie enkel en heup. Daarnaast zal je paard voor het been dienen te zijn.

Ik ben op zoek naar een enthousiaste amazone/ruiter met een E pony die aan een 3 daagse Centered Riding clinic wil mee doen. gratis. In ruil voor inzet van je paard voor een instructrice uit het buitenland. Data 27, 28 en 29 april. overnachting en eten inbegrepen. mail info@alona.nl of bel 06 55 712 568 . Een unieke kans om aan je rijden te werken.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 18:20

Vandaag weer gereden en ik zie en voel met de dag verbetering.. Een heerlijk ontspannen paard, wat steeds meer op eigen benen gaat lopen en lekker op het bit zit te knabbelen..
Morgen weer les, dus ik ben benieuwd!

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 18:14

Nouw van iemand! Dan gaat hij niet meer hangen dat is bij sommige paarden wel zohoor!

JuuLePuuL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 18:19

Ja, en waarom is dat zo... omdat je eigelijk je paard 'pijn' doet en afstraft en je paard dan opgeeft. Maar dat is niet vriendelijk vragen. Een paard moet je leren begrijpen en geef niet een hulp als je eigenlijk niet eens weet waar je mee bezig bent en wat voor impact het heeft.

Van nature loopt een paard op de voorhand omdat hij daar meer massa heeft, dan kun je het je paard niet kwalijk nemen dat hij zo gaat lopen, daar moet je dus aan werken door de achterhand er mee onder te krijgen waardoor hij meer gewicht gaat dragen op zn achterhand.

Mooi dat het goed gaat met het rijden nina88!

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 18:48

JuuLePuuL schreef:
Mooi dat het goed gaat met het rijden nina88!

Thnx!! Ben er ook echt blij mee! *LOL*

Ik heb vandaag weer les gehad en overlegt met mijn instructrice. We hebben nu in overleg de nieuwe "taktieken" besproken, die wat meer bij mij passen. Het ging ontzettend goed met de les, ze was echt heerlijk aan het lopen..! Go jij! Go jij!
Ik ben helemaal blij dat het zo goed gaat, maar ik geef haar morgen lekker even een rustdagje.. Ze heeft nu 5 dagen achter elkaar heel hard gewerkt en het super opgepakt, dus dat heeft ze wel verdient! Dromen
Ik heb even een korte stop ingelast met concoursen, om me voor te bereiden op de overgang van L1 naar L2 en om haar de rust te geven voor d'r tanden.. Maar ik ben nu al benieuwd hoe het straks weer gaat op concours!

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 20:21

Oeii, ik heb dat probleem ook met een pony die ik rij voor andere mensen..
laat ik zo zegge; hád!
Ze had de hele tijd de neiging om erg te gaan hangen, ze liep wel rond.. maar het werd heel zwaar op mijn handen..
ik heb het opgelost door wanneer ze gaat hangen veel (niet te veel) te been te geven.. zodat ze eigenlijk iets omhoog komt..
In iedergeval zou ik wél op zoek gaan naar een andere instructrice.. dit klopt gewoon niet!

Veel succes!