geduld op, woede aanval, spijt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Re: guduld op, woede aanval, spijt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:55

CxX schreef:
Mindfields schreef:

En wat heeft haar PAARD hier aan? Helemaal niks.

Wat moet er volgen jou dan veranderen dat het paard er wel wat aan heeft?

Niet meer je geduld verliezen. Stap dan af, als paardrijden je zo frustreert.

Kom op zeg.

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 21:56

Citaat:
Ik ben echt wel eens streng hoor, maar ik verlies NOOIT mijn zelfbeheersing.
Echt niet.

Okee vind ik dan ontsent knap van je! Knipoog

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:57

Mindfields schreef:
'Ook ruiter moet leren" ????

VOORAL de ruiter moet leren.

Als je het een paard netjes uitlegt en je rijdt hem correct, dan kan en wil het paard alles wel doen. Misschien niet zo snel als je het zou willen, maar elk paard wil in beginsel voor een ruiter werken. Zolang je respect hebt voor elkaar en geduld hebt.

Schuldgevoel kent een paard niet! Dus heeft hij er niks aan dat jij je schuldig voelt, want hij begrijpt niet waarom hij zo op zn donder heeft gehad. En dat schaadt het vertrouwen ENORM!

En dan nog vragen mensen zich af waarom paarden op een gegeven moment helemaal niets meer willen.

Helemaal mee eens!
Ik ben van nature ook nogal een driftkop maar ik heb me leren beheersen, zeker als het om paarden gaat.
Wij mensen moeten ons kunnen herpakken als we kwaad worden. Ik stop in zulke gevallen (nog VOOR ik kwaad word) meteen met alles wat ik deed (bijvoorbeeld door een rondje te stappen) haal diep adem en denk héél hard na over hoe ik het beter zou kunnen aanpakken. Je kunt niet kwaad worden, het vervolgens nog eens tien keer op dezelfde manier proberen en dan verwachten dat het beter gaat. Vaak helpt het als je het gewoon net effe anders probeert aan te pakken, daar heeft je paard ook meer aan.

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 21:58

Mindfields schreef:

Kom op zeg.

? het gebeurt een in het half jaar of jaar ofzoo Nors opkijken moet ik meteen stoppen met paarrijden ik leef zo beetje voor het paardrijden!

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 21:59

Ronja schreef:
Mindfields schreef:

Als je het een paard netjes uitlegt en je rijdt hem correct, dan kan en wil het paard alles wel doen. Misschien niet zo snel als je het zou willen, maar elk paard wil in beginsel voor een ruiter werken. Zolang je respect hebt voor elkaar en geduld hebt.

Schuldgevoel kent een paard niet! Dus heeft hij er niks aan dat jij je schuldig voelt, want hij begrijpt niet waarom hij zo op zn donder heeft gehad. En dat schaadt het vertrouwen ENORM!

En dan nog vragen mensen zich af waarom paarden op een gegeven moment helemaal niets meer willen.

Helemaal mee eens!
Ik ben van nature ook nogal een driftkop maar ik heb me leren beheersen, zeker als het om paarden gaat.
Wij mensen moeten ons kunnen herpakken als we kwaad worden. Ik stop in zulke gevallen (nog VOOR ik kwaad word) meteen met alles wat ik deed (bijvoorbeeld door een rondje te stappen) haal diep adem en denk héél hard na over hoe ik het beter zou kunnen aanpakken. Je kunt niet kwaad worden, het vervolgens nog eens tien keer op dezelfde manier proberen en dan verwachten dat het beter gaat. Vaak helpt het als je het gewoon net effe anders probeert aan te pakken, daar heeft je paard ook meer aan.

Jaa ben ik het idd wel mee eens

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:01

CxX schreef:
Citaat:
Echt niet.

Paardrijden gaat om harmonie tussen paard en ruiter. En die krijg je alleen als je vertrouwen in elkaar hebt. 1 onterechte klap met een zweep beschadigd dat vertrouwen al.

bedenk je eens wat jij zou doen als ik jou ineens midden in een gesprek een mep op je smurf geef, terwijl jij denkt dat je probeerde me te begrijpen in dat gesprek.

Zou je mij dan nog vertrouwen?

Zou jij je best dan nog doen om mij te begrijpen?

Paarden verstaan geen nederlands en kennen frustraties niet. Je moet dus ALTIJD als ruiter degene zijn die de conversatie begrijpelijk maakt.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:03

CxX schreef:
Mindfields schreef:

Kom op zeg.

? het gebeurt een in het half jaar of jaar ofzoo Nors opkijken moet ik meteen stoppen met paarrijden ik leef zo beetje voor het paardrijden!

Nee, dat bedoelik niet. Maar op het moment dat je de frustraties voelt opkomen, dan meteen afstappen, je paard bedanken voor zijn poging jouw onduidelijke boodschap te begrijpen en hem netjes op stal zetten. Vervolgens een paar trappen tegen een muur geven mag uiteraard wel Clown

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:04

Ik ben overigens wel één keer heel kwaad op mijn paardje geworden, namelijk toen ze zo hoog steigerde dat ze achterover dreigde te klappen (ze ging bijna over het 'zwaartepunt' zeg maar) Toen ben ik afgestapt, heb een heel lelijk woord geroepen en in haar oor gebeten, op stal gezet en een dag niet meer tegen "gepraat" ROFL Gewoon van de schrik.

Maar toen was ik zelf ook nog maar klein Haha!
We zijn nu 11 jaar verder en ik denk wel dat ze het me vergeven heeft hihi
Laatst bijgewerkt door Ronja op 13-04-07 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:05

een paard spiegelt je jezelf voor en als het paard niet doet wat jij wilt dan is dat in beginsel omdat jij niet duidelijk genoeg bent in je communicatie. Je gaat toch tegen iemand die dezelfde taal niet spreekt ook niet steeds harder praten in de hoop dat hij het wel snapt? Je moet zelf rustig blijven, nadenken dit lukt niet en dan eens kijken hoe je het anders kunt doen. Het ligt 99 van de 100 keer aan de ruiter en mij maak je nog steeds niet wijs dat een paard expres iets fout doet. Een pard wil van nature voor zijn leider werken, maar als je je paars afranselt, dan gaat het resprect voor de leider weg.

Dus let op jezelf, blijf kalm en probeer het op een andere manier nog een keer. En als je er zelf niet uitkomt, neem dan lez bij een goede instructeur... Succes verder

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 22:05

Mindfields schreef:
Nee, dat bedoelik niet. Maar op het moment dat je de frustraties voelt opkomen, dan meteen afstappen, je paard bedanken voor zijn poging jouw onduidelijke boodschap te begrijpen en hem netjes op stal zetten. Vervolgens een paar trappen tegen een muur geven mag uiteraard wel Clown

HAHA okee ik gaa in het vervolg de muur wel trappen !

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:07

TOP!!!! hahah

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 22:08

kimbuuron schreef:
een paard spiegelt je jezelf voor en als het paard niet doet wat jij wilt dan is dat in beginsel omdat jij niet duidelijk genoeg bent in je communicatie. Je gaat toch tegen iemand die dezelfde taal niet spreekt ook niet steeds harder praten in de hoop dat hij het wel snapt? Je moet zelf rustig blijven, nadenken dit lukt niet en dan eens kijken hoe je het anders kunt doen. Het ligt 99 van de 100 keer aan de ruiter en mij maak je nog steeds niet wijs dat een paard expres iets fout doet. Een pard wil van nature voor zijn leider werken, maar als je je paars afranselt, dan gaat het resprect voor de leider weg.

Dus let op jezelf, blijf kalm en probeer het op een andere manier nog een keer. En als je er zelf niet uitkomt, neem dan lez bij een goede instructeur... Succes verder

Maar wat dan soms zo raar is bij het springen ik doe het steeds op de zelfde manier en gaat het supper! en dan opeens weigerd ze hem ik heb het iedee dat ze dan zo iets heeft jaa hoo is even ik vind dat ik wel genoeg over deze sprong ben geweest ik do ehet niet meer je bekijkt het maar..

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 22:09

Ronja schreef:
Ik ben overigens wel één keer heel kwaad op mijn paardje geworden, namelijk toen ze zo hoog steigerde dat ze achterover dreigde te klappen (ze ging bijna over het 'zwaartepunt' zeg maar) Toen ben ik afgestapt, heb een heel lelijk woord geroepen en in haar oor gebeten, op stal gezet en een dag niet meer tegen "gepraat" ROFL Gewoon van de schrik.

Maar toen was ik zelf ook nog maar klein Haha!
We zijn nu 11 jaar verder en ik denk wel dat ze het me vergeven heeft hihi

HAHA klinkt behoorlijk hevtig ik schoot even in de lag van dat oor (oeps ma natuurlijk niet laggen) Knipoog

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:14

misschien moe, of overpakt (spring je dan steeds hoger?) wet jez eker dat ze geen opijn in haar (voor)benen heeft?

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:15

Bij ons op stal is een paard die M gesprongen heeft, maar die zo vaak door het parcours gejaagd is en klappen heeft gekregen als hij weigerde dat hij nu echt niet meer wil springen. Met heel veel moeite en gerichte training en veel belonen kan ze nu weer een paar sprongetjes van zo'n 40 cm lopen zonder steeds te weigeren. Dat dier was door de vake vele klappen gewoon bang geworden om te springen...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:26

stap volgende keer aub af, paarden hebben gewoonlijk al genoeg te verduren. Wel goed dat je je verhaal schrijft, dat is een eerste stap.
Ik ben ook wel eens de mist in gegaan maar ik zie nu ook wel in dat we vaak zelf verkeerde signalen, berichten of wat dan ook naar ons paard sturen. Paarden zijn erg bereid, ze doen het niet om ons te pesten.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:41

Hmmm, ergens wel herkenbaar ja..

ik ben ook wel es boos geworden, en dan niet een beetje, en dan reed ik nog nieteens.. Was in de tijd dat m'n vorige verzorgpony nog érg dominant was, en dan zeker over mij, ik kon niet naar d'r kijken of ze viel aan.. Als ik het land in ging begon ze gericht aan te vallen, steigeren, trappen, bokken, op je in rennen, met ontblote tanden op je af rennen.. dóódeng.. Heb het heel lang normaal geprobeert, ze zag mij als indringer op haar terrein, maar die normale manier ging maar met hele kleine stapjes beter, en op een dag, BOEM, alles weer weg.. Toen had ik het toch wel zo gehad, dus ik heb de longeerzweep erbij gepakt, en elke keer dat ze naar me steigerde of bokte, kreeg ze een mep/tik/hoejehetnoemenwilt.. Toen ze doorhad dat ze terugkreeg wat zij deed, stopte ze, volgde me als een lammetje, als zij lief was was ik dat ook, als zij dominant deed was ik dat ook, en heb ook met lichaamstaal gewerkt hoor! Als ze steigerde, op het moment dat ze weer neerkwam maakte IK me groot (armen in de lucht, met een schouder op haar af stappen, is erg bedreigend voor paarden) en dat is maar één keer zó heftig gebeurd als hier beschreven, daarna was het over, ze wist haar plek, en ik ben ook altijd op die plek gebleven. Ik moest gewoon in de rang boven haar komen wat zij eerst niet accepteerde omdat zij altijd de hoogste rang had gehad, kwam alleen als ze zin had.. Tsja..

Maar toen dat eenmaal over was, had ze respect, respect en vertrouwen in me, ze wist toen dat ik haar zou leiden en haar zou beschermen zegmaar.. En sindsdien is het mn beste maatje.. Nu is ze verkocht, maar alsnog, als ze me zag hinnikte ze keihard, ze kwam naar me toe, dus ik denk niet dat het geschaad heeft..

met rijden was ik het wel es zat, telde dan tot 10, stapte een paar rondjes, en ging weer verder.. heb OP haar nooit mn zelfbeheersing verloren, als ik boos werd, werd zij het ook, ging ze steigeren, bit vastpakken en rennen (had geen bak) en daar schoten we beiden niets mee op, ik wist dat dus heb altijd mezelf beheerst.. en dan stond ze op het land, in stal gaan zitten, toen stond er nog een pony, echt mn maatje (is ingeslapen nu) en heb vaak huilbuien gehad dat het niet lukte, maar volhouder wint..

oke, laaaaaang verhaal, maar ik weet zeker dat jij dit ook kunt leren!! Als het niet lukt, stap dan af, dan heeft het toch geen zin. Voel je woede opkomen, stap dan af, dan heeft het toch geen zin meer.. laat je pony niet de dupe worden van jouw frustraties en woede-uitbarstingen..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 23:25

Mindfields schreef:
pharagirlke schreef:
Hier nog eentje waarbij het bloed af en toe echt kookt Nagelbijten / Gniffelen Meestal stopt het bij mij met schelden en stem verheffen Nagelbijten / Gniffelen Anders idd een fikse tik en daarna heeeeeel erg schuldig voelen... Niet alleen paard, maar ook ruiter moet leren.....Het is al een hele goede stap als je weet dat het fout is en er aan werkt!

Gek dat als het paard niet moet leren en het gewoon doet als het hem juist gevraagd word, die grandprix ruiters dan nog zoveel moeite doen om die beesten op te leren...Doen ze dat dan omdat ze zoveel tijd te veel hebben? *LOL* Zo had ik het nog nooit bekeken...Saaie levens moeten die hebben... Haha!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 23:31

aerdenhout1 schreef:
Heel herkenbaar hoor!!! Net even na op mijn allerliefste eigen fok gereden en het bloed kwam alweer onder mijn nagels vandaan! Doe dan gewoon even mee stom beest! Gelukkig krijg ik niet meer de woede aanvallen van (heel) vroeger ( schaam schaam ) maar het blijft heel herkenbaar! En het leukste, nou ja...leukste...is dat je jezelf er nog het ergste mee hebt, want je voelt je naderhand behoorlijk schuldig!

Ja en je hebt er ook nog niks mee berijkt.
Ik heb dat niet zo woede aanvallen.
Ik probeer eerst maar bij mij zelf ten rade te gaan!

Ik heb wel een poosje gehad dat mijn beest mij nogal uitprobeerde en dus overal onder uit wilde komen, toen ben ik wel een paar keer behoorlijk boos geweest, maar over het algemeen is het vaak mijn eigen schuld!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 23:34

CxX schreef:
kimbuuron schreef:

Maar wat dan soms zo raar is bij het springen ik doe het steeds op de zelfde manier en gaat het supper! en dan opeens weigerd ze hem ik heb het iedee dat ze dan zo iets heeft jaa hoo is even ik vind dat ik wel genoeg over deze sprong ben geweest ik do ehet niet meer je bekijkt het maar..

Het kan ook zijn dat je keer op keer toch een klein foutje maakt en dat ze dus eerst dat nog wel pikt en nog wel voor je springt, maar na een poosje het toch niet meer pikt.
Het kan nog steeds je eigen fout zijn ook al rij je telkens op dezelfde manier aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 07:34

CxX schreef:
Citaat:
Echt niet.

Dat is niet knap, dat is gewoon doen Lachen

Voel je dat je boos wordt, draaf maar een rondje uit en zet hem op stal.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 07:39

boosheid is het einde van je kun!

af en toe heb ik het ook, dat ik denk van #@$%! nu ga je echt weg Tong uitsteken maar het word steeds minder,
je moet na gaan denken, Heeft het nut wat je doet ? Word ie er beter van ? Nee Knipoog het paard word alleen maar gestresster en opgefokt. Het rijden gaat dan helemaal niet meer, dus kun je het beter op lossen met rust, al is dat op sommige moment écht moeilijk. Maar het is en blijft een dier en geen robot!

succes

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 07:42

Dat je een keer gefrustreerd raakt ok...maar zoals ik het begrijp deed je paard enorm zijn best (een half uur lang) en daarna ging het niet goed...en dan wordt je boos. Uit je verhaal lees ik alsof het eerder niet goed ging...de kunst van dingen goed doen / aanleren / behouden is ook weten wanneer je moet stoppen.
Als je paard toch (nadat je veel geklooi hebt gehad) 3 hindernissen doet zonder morren...waarom dan nog doorgaan met springen voor die dag? De keer daarop kan je d'r n keer 4 doen....

Nu ben je terug bij af...want hij heeft een aantal keren geweigerd en heeft tikken van jou gehad (je hebt hem, zoals ik opmaak uit je verhaal, praktisch overheen geslagen).

Ik denk (weet eigenlijk wel zeker) dat jij les nodig hebt, en daarnaast...om in een woedeaanval op je pony in te gaan meppen...neem dan geen zweep mee of leggen ergens een kussen neer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 07:44

Citaat:
boosheid is het einde van je kun!

idd Waar de kunde van de ruiter ophoud begint zijn grofheid

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 07:45

Ik heb er ook af en toe last van. Wanneer ze zo stronteigenwijs is en precies niet doet wat ik wil. Wat ik dan altijd doe is afstappen en aan de hand lopen. Dan kom ik tot rust en kan ik er (eventueel) daarna weer op. Maar als ik er op blijf zitten wordt het bij mij alleen maar erger.
Maar het is inderdaad een herkenbaar probleem.