Wat is een ophouding?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SannevdM

Re: Wat is een ophouding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:28

Iedere ophouding die tot het halthouden leidt, is een hele ophouding. Alle andere ophoudingen owrden halve ophoudingen genoemd. Halve ophoudingen worden gegeven om:

- Overgangen van de ene gang naar de andere te rijden,
- Het tempo binnen een gang te verkorten resp. te reguleren,
- Het paard opmerkzaam te maken voor een nieuwe oefening,
- Verzameling en houding tijdens de beweging te verbeteren resp. te bewaren.

Dit in combinatie met een belastende gewichstshulp door het kruis meer aan te trekken en een drijvende beenhulp, geef je een goed gedoseerde halve ophouding of weerstandbiedende teugelhulp, dit steeds gevolgd door bijtijds toestaan.
Ohoudingen zijn het samenwerken van alle hulpen en maken gecontroleerd paardrijden mogelijk!

De halve ophouding wordt gegeven door het paard kort iets meer op te sluiten tussen gewichts-, been- en teugelhulpen, waarop een toestaande teugelhulp volgt.

Een halve ophouding is geen eenmalige gebeurtenis, maar wordt net zo vaak in het bewegingsritme herhaald tot het doel is bereikt.

Een hele ophouding kan vanuit alle gangen plaatsvinden en wordt alleen op rechte lijnen gereden. Hij wordt meestal met een of meer halve ophoudingen voorbereid en leidt altijd tot halthouden.
De hulpen zijn hetzelfde als bij de halve ophoudingen, alleen wordt het paard voor het eigelijk halthouden even heel kort met gewichts- en beenhulpen naar de opvangende hand gedreven.

Ook bij het halthouden moet je het paard aan zijn drijvende hulpen houden.

Hopelijk niet te lastig uitgelegd. Lachen

Susannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 19:43

Zo te zien best nog wel wat verschillende visies eigenlijk?
Mij is dit soort dingen ook nooit goed uitgelegd op de manege...
Er is dan ook te weinig tijd en mogelijkheden voor in een groepsles... Jammer...

4_LIFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 20:57

Ophouding/kneepje hoe je het ook wilt zien. Knipoog

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:48

Ik geef zelf les bijons op stal, heb hier ook mijn diploma voor.
Ik leg het altijd uit, hoe ik het hier een paar berichtjes boven beschreven heb.
Ik probeer het altijd wel wat ''makkelijker'' uit te leggen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:15

Ik ga helemaal met sannuhh mee, een ophouding begint vanuit je zit naar mijn idee.

BlueflOwer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:45

even een rare vraag Tong uitsteken wat bedoelen jullie met penny ?? ( in het begin van het verhaal)

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:58

Uit een oud fnrs boekje:

Halve ophouding: Het even aandrijven van het paard met zit en kuiten en het daarna opvangen van de opgewekte dragen naar voren met de hand, door de vingers heel kort om de teugels te sluiten, weerstand te bieden, wordt dikwijls herhaald; men noemt dit maken van een halve ophouding. Met een ophouding heeft het niet zo heel veel te maken; het paard gaat geen ogenblik korter; daarvoor zorgen de voorwaarts drijvende hulpen. De hand maakt feitelijk wel een ophouding, maar alleen om de drang naar voren en het licht strekken van de hals op te vangen. Wordt deze combinatie van hulpen goed uitgevoerd en wordt hiermede opgehouden zodra het paard nek en onderkaak optspant en de hals opwaarts buigt, warna het wordt beloond, dan zal het paard de bedoeling daarvan steeds beter begrijpen en ertoe komen, regelmatig en licht op het bit te kauwen. Het contact mag hierbij geen ogenblik verloren gaan; de nek moet steeds op het hoogste punt blijven, de neus vóór de loodlijn. Is dit niet het geval, dan wordt het paard onmiddelijk duidelijk naar het bit gedreven, zonodig door het tempo uit te strekken. De ruiter moet als resultaat van deze oefeningen voelen, dat zijn paard met een stille mond aan de teugel loopt, waarbij de aanleuning duidelijk voelbaar moet zijn; de opwaartse boog van de hals mag niet worden overdreven en de neus moet duidelijk vóór de loodlijn blijven. Nogmaals gezegd: het voorwaarts zijn moet er met alle middelen en onder alle omstandigheden worden ingehouden.

De hele ophouding: De hand van de ruiter mag alleen bij een hele ophouden tijdelijk terugwerken. Ook de weerstand biedende hand moet toch steeds meer of minder met de beweging naar voren meegaan, met andere woorden 'de voordeur moet steeds op een keer open blijven'. De hele ophouding is in principe de laatste van de voorbereidende halve ophouding(en) welke over het algemeen wat nadrukkelijker gegeven wordt en waarbij het paard de overgang maakt.

Zo, alles samengevat in 1 boekje wat iedereen hierboven zei. (p.s. Over penny gesproken: dit boekje stamde uit mijn pennytijd, maar gelukkig heb ik hem nog!)

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:59

BlueflOwer schreef:
even een rare vraag Tong uitsteken wat bedoelen jullie met penny ?? ( in het begin van het verhaal)

een penny is een jong meisje die alles voor de paarden overheeft en graag fantaseerd hoe geweldig zij met ze kan omgaan. Droomt over groene weides maar honderden paarden die zij allemaal kan berijden. Verder kan ze de wildste hengst stemmen en kan zelfs anky verslaan met haar ogen dicht.

Oftewel: zo'n lief 9/10 jarig meisje die door de stallen loopt

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 17:26

Druk en ontspannen met je handen Lachen Misschien kun je je instructeur/trice vragen hierover mee uitleg te geven? Lachen Succes iig!

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 07:47

Susannah schreef:
Zo te zien best nog wel wat verschillende visies eigenlijk?
Mij is dit soort dingen ook nooit goed uitgelegd op de manege...
Er is dan ook te weinig tijd en mogelijkheden voor in een groepsles... Jammer...

Het is om te janken dat er zoveel "visie's" zijn. Juist wat jij aangeeft dat er te weinig tijd en mogelijkheden zijn, is vaak schering en inslag in Nederland (niet alleen daar hoor), terwijl het eigenlijk hoort in de rugzak van iedereen die wil leren paardrijden.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 09:13

MRIIIS schreef:
Druk en ontspannen met je handen Lachen Misschien kun je je instructeur/trice vragen hierover mee uitleg te geven? Lachen Succes iig!

Hoe kom jij erbij dat een ophouding alleen met je handen is?
Dat vraag ik me even af, heb jij dat altijd zo geleerd?

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 09:32

sannuhh schreef:
MRIIIS schreef:

Hoe kom jij erbij dat een ophouding alleen met je handen is?
Dat vraag ik me even af, heb jij dat altijd zo geleerd?

Kijk, als je mij vraagt wat is een ophouding, zou ik dat in eerste instantie zeggen. Nou ging ik gister erop letten hoe ik een ophouding maak. Ik ga eerst zwaarder zitten, trek bij billen aan en laat hem als het ware een tempo lager 'rollen'. Maar ik was me er nooit bewust van dat ik zo een ophouding maakte. Wat eigenlijk wel grappig is als je op dat soort dingen gaat letten. Dus ik denk dat ze wel wat meer doet dan 'trekken' maar het onbewust doet.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:00

Zit opzich wat in, want veel dingen doe je onbewust.
Maar ik vind dat erg veel gereageerd wordt met: ''dat doe je met je handen.''
Dan heb ik het ook over het algemeen en niet specifiek over MRIIIS.
Die gene die dat zeggen, kunnen daar vrij weinig aan doen, maar hebben dat gewoon verkeerd meegkregen.
Althans in mijn ogen verkeerd, want een ophouding doe je niet alleen met je handen.
Maar het valt mij steeds vaker op, dat termen zoals bijv. een ophouding niet eens goed zijn uitgelegd.
Waarvan ik vind dat je dat hoort te weten, wat bijv. een ophouding precies inhoud.
Ongeacht of je het met het rijden nu wel of niet goed doet.

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:51

Het ligt eraan of je les hebt gehad en hoe je les hebt gehad. Ik wist na 2 jaar pas wat de 'hoefslag' was omdat ik gewend was om over dat ene paadje te rijden ging ik daar rijden en dan zei mijn instructrice: netjes over de hoefslag hoor! Soms hoef je een term niet te kunnen uitleggen of verkeerd terwijl je het zelf wel goed doet.

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:54

superlise schreef:
inderdaad een ''knijpje'' met je hand.

Otje_ ; waar slaat ''penny'' nou weer? vind jou eerder een ''penny'' als iemand gewoon iets wilt weten en jij het er in kleine lettertjes achter schrijft. :s

Oeps, ik moet echt een brilletje, ik zag het helemaal niet eens staan Clown

Susannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 23:33

Carry schreef:
Het ligt eraan of je les hebt gehad en hoe je les hebt gehad. Ik wist na 2 jaar pas wat de 'hoefslag' was omdat ik gewend was om over dat ene paadje te rijden ging ik daar rijden en dan zei mijn instructrice: netjes over de hoefslag hoor! Soms hoef je een term niet te kunnen uitleggen of verkeerd terwijl je het zelf wel goed doet.

Maar als je niet weet wat je doet en het bij toeval goed doet heeft dat toch ook weinig met paardrijden te maken eigenlijk?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 23:37

Otje_ schreef:
Een ophouding maak je met je hand; Je knijpt zeg maar in je hand en laat hem dan weer los Knipoog Penny? Tong uitsteken

Pff wat een reactie zeg, lekker laag bezig. Ik vind jou meer penny door uberhaupt meteen al zo een vooroordelen te hebben... Mogen mensen dan geen advies meer vragen?
EDIT: ik zie dat het al is opgelost sorry Otje_ ik zie dit topic nu pas...

Ontopic: een ophouding is idd een kneepje met je hand, waarna je je hand weer opent.