prutsmuts op buitenrit

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 18:03

Ik zou inderdaad lekker met een martingaaltje om naar buiten gaan TS Ja Dat ie dan alleen zijn kop niet meer omhoog kan gooien terwijl ze om te bokken juist omlaag moeten Clown Hoe kon ik ook denken dat een slof toch zou kunnen werken Verward Dat het vaak alleen al het idee is bij het paard enzo....Dat je paard in de bak braaf is met slof het een uitstekend hulpmiddel kan zijn...jeetje wat een afdwaling der gedachten van mij zeg Nagelbijten / Gniffelen

Het spijt me verschrikkelijk dat ik vergeten was hoe antislof bokt wel niet is Haha!

Anoniem

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 18:08

Ja idd, trek zijn kop alvast lekker in de bokhouding.
Ik ben niet anti slof, maar ik begrijp niet waarom dat in dit geval een oplossing zou zijn, het kan volgens mij alleen averechts werken.

Fielychi

Berichten: 1320
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 18:55

zou eerst eens met een slof moeten rijden gewoon in de bak dan.
Ga het eens overleggen met mijn instructrice en of ze me erbij wil helpen ALS het een optie is. Zij heeft het ook aleens geoppert, maar hij hoeft zijn kop niet tussen zijn knieen te hebben om flink te bokken... Scheve mond
Maar ik snap nog niet helemaal hoe het zou helpen bij het terugsturen, wel als hij gewoon knetterhard er met me vandoor zijn gaan, dan snap ik de inwerking. Maar het rechts of linksaf stuiven..?
Martingaal heb ik niet echt het idee dat dat zou kunnen werken.

Helemaal alleen rijden doe ik sowieso nooit. Of met vriendin met paard erbij, of met fietser erbij. Lachen

WesseLady -> bedankt, ga het d'r eens vragen!

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 19:02

Degene die ik bedoel valt echt niet zomaar, hij is expert in probleem-gevallen maar garanderen kan ik je niks natuurlijk......
Als jouw probleem mijn probleem zou zijn zou ik 'm eerst écht goed laten werken in de bak en dan inderdaad mee met een groep (ervaren) manegeruiters en paarden. Heel veel succes, laat je even weten wat je besluit en hoe het is gegaan?

Suzann3
Berichten: 962
Geregistreerd: 08-10-06

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 10:06

ik heb een soortgelijk probleem....
als ik ga rijden op Odin (ik kan alleen buitenrijden ... er is geen bak in de buurt) is hij ook soms moeilijk..
als we te "ver van huis gaan" gaat hij moeilijk doen...
ik word hier erg onzeker van omdat ik nog niet zo veel rijervaring heb ... en dan gaat hij nog moeilijker doen...
hij gaat gewoon in een sprintje naar huis....

ik heb helaas geen weiland waar ik in kan oefenen .. of een omheining om in te rijden omdat alle weilanden in de omgeving erg steil zijn (noorwegen) ...

ik ben de enige die dit paard rij ... normaal staat hij op stal of in het weiland ... alleen in de zomer gaat hij naar een paardrij kamp (waar ik van de zomer heen ga ) ..
het is een trekpaard (sledes ... dus alleen 's winters)

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 10:18

*Gaat zich er ook even mee bemoeien*

Ik vind het eerlijk gezegd nogal eng om met een slof te gaan rijden als je er niet heeeeeeeeel handig mee bent. Ik weet toevallig uit ervaring Haha! hoe spastisch dit paard kan stuiteren, en je hoeft de slof maar 1x te laten schieten en voor je het weet heeft meneer er een beentje overheen geslagen, en dan begint de ellende....Je zou dan echt wel moeten zorgen dat het veilig blijft, ik heb eens een paard buiten met slof gereden waarbij we de slof door het voortuigje van de martingaal hadden gehaald zodat het paard er niet in kon stappen, maar hoe dat ook weer precies zat?
Bovendien denk ik dat meneer wel lomp genoeg is om gewoon te blijven stuiteren en dat je heel erg op moet passen dat je hem niet om trekt en dat jullie dan met zn tweeen gaan liggen.
Ik denk trouwens dat hij ook slim genoeg is om door te hebben wie er op zijn rug zit, ik zie hem er toe in staat bij iemand die hem "er wel even door zal rijden" heel erg braaf te zijn en dan gewoon bij Fielychi weer te beginnen. Ik denk dat jullie het toch met zn tweeen moeten uitvechten....

Fielychi

Berichten: 1320
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 15:18

Zo'n slimme jongen is hij inderdaad wel.
Iemand anders kan hem er misschien eerder en makkelijker doorrijden dan ikzelf, maar uiteindelijk ben ik degene die ermee weg wil!

Vandaag hebben we weer een poging gedaan!
Met een vriendin en d'r pony met wie we in het begin altijd samen weggingen. En hij was verrassend braaf!
Bij 1 bepaald veld waar hij het altijd wel ff wil proberen, heeft ie niks geprobeert. Heb hem ook beloont met een langere teugel en lekker doorstappen.
Hier en daar beetje stom doen, maar gewoon blijven rijden, hielp vandaag! Haha!

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 15:47

Da's mooi! Hopen dat ie zich bekeerd heeft dan maar!

sate
Berichten: 12
Geregistreerd: 30-10-05

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 18:34

Sommige paarden hebben nu eenmaal karakter dit is er niet uit te krijgen. Maar ik denk dat dit probleem ook te maken heeft met het feit dat hij weet dat hij ondeugend kan zijn en hij weet hoe hij je buitenspel kan zetten. En als die gene al ziet die mee fietst al kan zien dat het mis gaat, waarom grijp je voor die tijd dan al niet in.

Fielychi

Berichten: 1320
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 18:42

De enige die in kan grijpen is mijn zwager, die is er sterk (of hardnekkig, net hoe je het noemen wilt Haha!) genoeg voor.
Mijn zus (die eerder hier reageerde in dit topic, erachter fietst en zegt het te zien aankomen) is vrij klein, niet sterk en zou hem niet blijven vasthouden (wat ik d'r ook absoluut niet kwalijk zou kunnen nemen!), zoals mijn zwager doet. Sorry Silke! Nagelbijten / Gniffelen Hij zou rustig over haar heenlopen.
Hij weet me inderdaad buitenspel te zetten, dat is precies de goeie verwoording.
Maar goed, mijn vraag is dan dus ook: hoe kan ik dit voorkomen of verhelpen?

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 22:29

Is het een optie om hem wellicht eens buiten te rijden met een pessoa bit ? Áls hij er dan vandoor gaat, heb je net even meer invloed op het bit dan met een normaal bit, en door de druk achter z'n oren zal hij wellicht zich blijven gedragen ?
Ik ben niet zo snel een voorstander van een "scherper" bit, maar als dit een oplossing is; waarom niet ?

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:14

Als hij met andere paarden wel braaf is dan zou ik op safe gaan en gewoon lekker met anderen naar buiten gaan. Is bovendien nog gezelliger ook. Als je hem er niet onder kunt krijgen nu, ga het dan ook niet proberen want in feite train je hem dan alleen maar en leert hij steeds meer gemene truuks... hou het rustig, veilig, ga niet in gevecht of probeer dat in elk geval zo veel mogelijk te voorkomen...

spoekie

Berichten: 2407
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:29

Weet je zeker dat hij zich niet verveelt? In de bak doet hij het niet, daar houd je hem ook lekker bezig. Buiten 'sloft' hij maar een beetje rond, wellicht gaat hij zich dan vervelen en uit zich dat zo.
In ieder geval is er wel een pony bij ons op stal, die als hij zich met buitenrijden verveelt, dus ook ineens een paar flinke bokkesprongen kan maken.

Het is maar een idee..

Roos_s

Berichten: 3500
Geregistreerd: 19-12-05
Woonplaats: A'hoek

prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 18:35

spoekie schreef:
Weet je zeker dat hij zich niet verveelt? In de bak doet hij het niet, daar houd je hem ook lekker bezig. Buiten 'sloft' hij maar een beetje rond, wellicht gaat hij zich dan vervelen en uit zich dat zo.
In ieder geval is er wel een pony bij ons op stal, die als hij zich met buitenrijden verveelt, dus ook ineens een paar flinke bokkesprongen kan maken.

Het is maar een idee..


Ik heb nog niet vaak (eigenlijk nooit) een paard gekend dat zich buiten verveelt... en denk dan ook niet echt dat daar nou sprake van is bij dit paard aangezien genoeg afwisseling.
En ik zou trouwens niet snel aan slof beginnen, als hij je eraf wil hebben lukt dat ook met slof en denk niet dat dat probleem zou verhelpen.

else80

Berichten: 160
Geregistreerd: 18-04-06

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 14:14

Zoals al eerder gezegd; ik denk ook dat je je paard voor moet zijn. Natuurlijk, makkelijker gezegd dan gedaan, maar misschien kunnen je zus en zwager hierbij helpen. Zij gaf al aan dat ze precies aan jou paard zijn ogen en oren kan zien wanneer hij zich niet langer op jou concentreert. probeer hier direct op in te spelen! Ik weet niet hoe ver je hem in de bak al in africhting hebt, maar zet m maar aan het wijken, SB, achterwaarts, overgangen elke 5 meter, verzin het maar, zolang hij maar niet aan dat weiland links van jou kan denken.
Ik rijd zelf ook op zo'n paard dat als hij de kans krijgt zelf dingen gaat verzinnen en dan t liefst (als je hem een vinger geeft) enorme boksessies begint. Mijn instructrice wijst me dan vaak op zijn oren, zodat ik 'zie' voordat ik 'voel' dat er iets aankomt.

oh, en er schiet me nog iets te binnen...het is wel toevallig dat hij steeds naar links uitbreekt! Ik weet niet of het telkens op dezelfde plek is? Zo ja, dan begint het al een aardig patroon te worden, wat je misschien ook kan doorbreken door gewoon je rondje om te draaien of ergens anders langs te gaan.
Succes!

Fielychi

Berichten: 1320
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 22:00

nou, ik rij eigenlijk achter elkaar nooit hetzelfde rondje, maar hetzelfde rondje komt zo'n 1 keer in de 4 weken wel terug ja.
Meestal ook op dezelfde plek, hoewel, ook niet altijd. Laatst toen ik met een vriendin was rijden liep hij doodnormaal door terwijl hij de vorige 2 keren er van tussen wou gaan.

Probleem is: ik wil graag gewoon normaal zonder aan het longeerlijntje vastgehouden te worden, een buitenritje doen, net zoals vroeger!
In de bak hebben we wijken, SB, achterwaarts e.d. goed onder de knie, in een goeie bui zijn we zelfs al poging aan het doen tot galopwissels! Haha!
Hij is net 5, maar pikt dingen snel op en gaat dan zelf maar iets verzinnen om te doen.
Tot nu toe heb ik het elke keer aanvoelen komen, ook zien komen, en heb ik met grote hulp van mijn zwager al kunnen voorkomen dat hij écht stom ging doen.

Ik ga het eens proberen in de groep denk ik. Kijken hoe hij dan reageert.

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 07:35

Hoe gaat het nu? al wat verandering?

Fielychi

Berichten: 1320
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 12:42

Nou, ik wil het zondag weer even gaan proberen, mits ik een slachtoffer kan vinden die meegaat! Haha!
Hetzij met fiets, hetzij met een knollie erbij.
Hij heeft weekje stil gestaan ivm niet lekker lopen, zodoende.
Maar, leuk dat je het vraagt! Ja

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Re: prutsmuts op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 17:08

Ja ik d8 ff kijken of ze nog wel leeft Knipoog