Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Merlijn schreef:Als die niet werkt is een vaste martingaal misschien een idee. Vastgezet (niet te kort) aan een brede, hoge neusriem die niet te laag zit. Hij moet zo lang/kort zijn dat het paard zijn hoofd niet zo hoog op kan gooien dat je geen controle meer hebt. Foto is een vaste martingaal. Ik vind alleen dat de neusriem hoger moet zitten.Judith_ schreef:

Hetja schreef:Denk, dat als je een paard langzamer wil laten gaan, of wilt remmen via een bit, dat je het bit dan maar om zijn benen moet binden![]()
Ik zou eerst werken aan een 'rem' door middel van oefenen in de bak en dan nog eens buiten proberen....
Arabesk schreef:Als die niet werkt is een vaste martingaal misschien een idee. Vastgezet (niet te kort) aan een brede, hoge neusriem die niet te laag zit. Hij moet zo lang/kort zijn dat het paard zijn hoofd niet zo hoog op kan gooien dat je geen controle meer hebt. Foto is een vaste martingaal. Ik vind alleen dat de neusriem hoger moet zitten.Judith_ schreef:[ur;]http://www.horse-ball.org/images_boutik/85_1_boutik.jpg[/url]
Vreselijk...

Merlijn schreef:Arabesk,leg eens uit, waarom vreselijk?![]()
Dan is longeren met "het touwje", bijzetteugels, pessoatuig enz. ook vreselijk.

Soet schreef:ik ben helemaal niet voor 'het lukt niet dus ik neem een ander bit' Het zou even goed kunnen dat dit aan jou ligt.
Ik ken je probleem; Mijn paard heeft het namelijk ook gehad. Maar met goed toezicht (mensen die er iets van af weten) en goede rijtechnische hulp kom je ook een heel eind. Mijn advies is: Los dit dressuurmatig op, niet met een ander bit. Want als je paard eenmaal de rem kwijt is: Zal ze ook niet gaan stoppen voor een scherper bit. En daarmee maak je haar/zijn mond alleen maar harder door.
Welke tips ik heel hard heb toegepast, (en nu af en toe nog altijd moet toepassen) zijn vooral:
-In je zadel gaan plakken, zithulpen dus.
-Met teugels nog altijd je paard z'n bewegingen volgen (!)
-Eventueel op de volte zetten
-Lukt dat niet: stelling links, stelling rechts nemen. Dat remt af, maar doe dit niet telkens; zo krijg je ook wel eens paarden die niet meer recht willen/kunnen galopperen.
-Gaat dat niet (wat ik al raar zou vinden) eventueel parkeren tegen een boom/hek/struik.
Maar vooral: oefenen oefenen oefenen. Bij mij waren er erg grote maïsvelden waar wij op gingen, en galoperen maar! Gaat ze er vandoor? Terug nemen, desnoods in draf, of een cirkel volte maken. Is de snelheid op het einde van de volte niet gedaald: rijd eens constant die volte; en draf, en galop, en draf en galop, en volte verkleinen en vergroten. Heb je een rustig hand galopje? Neem dan weer je lange stuk.
.
Merlijn schreef:Wil je dan even definieren wat jij onder verzamelen verstaat. Ik zie alleen een paard wat heel gracieus een voorbeen heft, maar geen verzameling.
Verzamelen was ook niet de vraag van de TS. Zij wil alleen maar buiten kunnen rijden zonder dat haar paard "aan de haal" gaat. Dan kun je niet heerlijk genieten van het ontspannen buiten rijden.