geen rem buiten, ander bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: geen rem buiten, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 07:28

Een scherper bit betekent meer pijn en meer pijn maakt vaak dat een paard nog harder gaat rennen.

Dus ik sluit me volledig aan bij het verhaal van Tinkerloos.

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:41

wat mijn probleem is, is dat ze er niet vandoor gaat, maar na een stukje rengalop niet terug wil.
Ze gaat keihard door totdat ze op de weg is, dan nog een paar korte galop pasjes en dan pas kan ik haar terug krijgen.
Heb ook nagedacht overpessoa bitje, aangezien een scherper bit geen optie is, want dan kan je bezig blijven, het is puur even voor die overgang van rengalop terug naar een rustig galopje en dan terug naar draf.
Maar aan de bovenkant van een pessoa bit zit toch nog een extra rondje om je bakstukken aan vast te maken?
Dan werkt hij toch zowiezo scherper in dan een gewoon bit?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:50

Mijn paard stopt buiten ook moeilijk, maar gelukkig stopt zij ook op een dikker fijner bitje makkelijker dan op zo'n bitje waar iedereen naar terug grijpt. Probeer is een vriendelijker bit, mijn paard vind het fijner en tja, dan is ze ook gelijk veel rustiger

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:16

tjaa daar heb ik ook overna gedacht, zit wel te denken aan een dubbel gebroken bitje.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:47

Als je paard zijn hoofd omhoog gooit om weg te kunnen rennen is een martingaal misschien een oplossing, een losse. Daardoor blijft het bit op de goede plaats inwerken. Goed kijken hoe lang hij moet zijn. Meestal is de ringetjes tot ongeveer schofthoogte wel goed. Dit in combinatie met een normaal bit.
Als die niet werkt is een vaste martingaal misschien een idee. Vastgezet (niet te kort) aan een brede, hoge neusriem die niet te laag zit. Hij moet zo lang/kort zijn dat het paard zijn hoofd niet zo hoog op kan gooien dat je geen controle meer hebt. Foto is een vaste martingaal. Ik vind alleen dat de neusriem hoger moet zitten.
[quote="Judith_"]Afbeelding

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:48

Denk, dat als je een paard langzamer wil laten gaan, of wilt remmen via een bit, dat je het bit dan maar om zijn benen moet binden Gestoord

Ik zou eerst werken aan een 'rem' door middel van oefenen in de bak en dan nog eens buiten proberen....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:54

Merlijn schreef:
Als die niet werkt is een vaste martingaal misschien een idee. Vastgezet (niet te kort) aan een brede, hoge neusriem die niet te laag zit. Hij moet zo lang/kort zijn dat het paard zijn hoofd niet zo hoog op kan gooien dat je geen controle meer hebt. Foto is een vaste martingaal. Ik vind alleen dat de neusriem hoger moet zitten.
Judith_ schreef:
Afbeelding

Vreselijk...

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:59

Hetja schreef:
Denk, dat als je een paard langzamer wil laten gaan, of wilt remmen via een bit, dat je het bit dan maar om zijn benen moet binden Gestoord

Ik zou eerst werken aan een 'rem' door middel van oefenen in de bak en dan nog eens buiten proberen....

en als je paard in de bak nou prima terug te nemen is en op buitenrit niet?
vind dat wel een beetje een simpele oplossing.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:01

Arabesk,leg eens uit, waarom vreselijk? Verward
Dan is longeren met "het touwje", bijzetteugels, pessoatuig enz. ook vreselijk.
Laatst bijgewerkt door Merlijn op 12-04-07 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:03

Arabesk schreef:
Judith_ schreef:
[ur;]http://www.horse-ball.org/images_boutik/85_1_boutik.jpg[/url]

Vreselijk...

idd, het paard moet toch de mogelijkheid hebben ontspannen zijn hals te strekken op een buitenrit?
volgens mij wil dat op deze manier echt niet!

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:06

idd, het paard moet toch de mogelijkheid hebben ontspannen zijn hals te strekken op een buitenrit?
volgens mij wil dat op deze manier echt niet![/quote]

Natuurlijk kan het paard hiermee wel voorwaarts neerwaarts zijn hals strekken.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:06

Mijn verzorgpony loopt al met stang buiten en is opzich heel braaf, maar als ze wil, zit er ook geen rem meer op.. Scheve mond
Dus ik denk niet dat je persé met een ander bit hoeft te gaan rijden.. Als een paard echt wil rennen, houd je hem toch niet tegen.

Probeer je paard gewoon terug te rijden met je zit en tijdens een galopje bijv. goed bezig te houden, zodat je hem/haar ook makkelijker terug krijgt.
Natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, ik snap het. Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:07

Merlijn schreef:
Arabesk,leg eens uit, waarom vreselijk? Verward
Dan is longeren met "het touwje", bijzetteugels, pessoatuig enz. ook vreselijk.

Ja dat vind ik ook vreselijk, maar dat is weer een andere discussie.

Een paard moet uit zichzelf verzamelen dat moet je niet afdwingen dmv allerlei touwconstructies

Afbeelding

Zonder touwtjes, geheel zonder hoofdstel, ook verzameling.

Denk je dat dit paard ooit ever 1x gelongeerd is met allerlei 'bouwwerken'?

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:08

Da's ook een simpele oplossing, misschien wel de simpelste, en imo, de meest effectieve Knipoog

Denk dat je je beter kan gaan afvragen waarom een paard in ene sterk wordt en niet meer 'op de rem' te krijgen is en waarom een hij/zij de bosjes in rent? Neem aan dat ze dat niet doen omdat ze dat leuk vinden?

Zoals ik in de eerst post van de TS lees, doet hij/zij het ook in de bak, alleen dan kan ze een volte rijden......

En wat betreft vreselijk..
Arabesk is totally into het natural gebeuren, vandaar....
Dat neemt overigens niet weg dat ik dat 'geval' hulpteugel ook niet echt een oplossing vind, liever zou ik dan een 'gewone' martingaal proberen.

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:08

Soet schreef:
ik ben helemaal niet voor 'het lukt niet dus ik neem een ander bit' Het zou even goed kunnen dat dit aan jou ligt.

Ik ken je probleem; Mijn paard heeft het namelijk ook gehad. Maar met goed toezicht (mensen die er iets van af weten) en goede rijtechnische hulp kom je ook een heel eind. Mijn advies is: Los dit dressuurmatig op, niet met een ander bit. Want als je paard eenmaal de rem kwijt is: Zal ze ook niet gaan stoppen voor een scherper bit. En daarmee maak je haar/zijn mond alleen maar harder door.
Welke tips ik heel hard heb toegepast, (en nu af en toe nog altijd moet toepassen) zijn vooral:
-In je zadel gaan plakken, zithulpen dus.
-Met teugels nog altijd je paard z'n bewegingen volgen (!)
-Eventueel op de volte zetten
-Lukt dat niet: stelling links, stelling rechts nemen. Dat remt af, maar doe dit niet telkens; zo krijg je ook wel eens paarden die niet meer recht willen/kunnen galopperen.
-Gaat dat niet (wat ik al raar zou vinden) eventueel parkeren tegen een boom/hek/struik.

Maar vooral: oefenen oefenen oefenen. Bij mij waren er erg grote maïsvelden waar wij op gingen, en galoperen maar! Gaat ze er vandoor? Terug nemen, desnoods in draf, of een cirkel volte maken. Is de snelheid op het einde van de volte niet gedaald: rijd eens constant die volte; en draf, en galop, en draf en galop, en volte verkleinen en vergroten. Heb je een rustig hand galopje? Neem dan weer je lange stuk.

Zo heb ik het inderdaad ook opgelost. Lachen
Ik kan nu ook gewoon buiten in een handgalop galoperen en rustig draven en mijn paard binnen een paar meter weer terug nemen. En ik rij gewoon op een dubbelgebroken kk ultra trensje van 21 mm.

Er is niks makkelijkers dan naar een scherper bit grijpen, maar uiteindelijk kom je jezelf dan gewoon weer tegen als je paard daar na een tijdje niet meer op reageert..

Sommige dingen kosten nu eenmaal moeite en tijd. En dit is een van die dingen..
Laatst bijgewerkt door Guuus op 12-04-07 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:09

Niet te geloven, al dat tuig- en ijzerwerk Boos! .
Zo wil je toch niet met je paard omgaan en buiten rijden.
Hoezo samen genieten en heerlijk ontspannen samen op buitenrit. Verward

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:15

Wil je dan even definieren wat jij onder verzamelen verstaat. Ik zie alleen een paard wat heel gracieus een voorbeen heft, maar geen verzameling.
Verzamelen was ook niet de vraag van de TS. Zij wil alleen maar buiten kunnen rijden zonder dat haar paard "aan de haal" gaat. Dan kun je niet heerlijk genieten van het ontspannen buiten rijden.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:22

Neem liever een pelham dan een passoa, kinketting zit er niet voor niets. Als de kinketting goed zit, kan het bit nooit verder scharen dan 45 graden. Net even iets vriendelijker.

Bij het paard dat ik nu rijd maakt het absoluut niet uit welk bit ik erin gooi buiten. De enige manier om ook maar een beetje een rem te hebben, is voor hem maaanden lang alleen maar ernaast lopen en grondwerk doen. Weet wel dat hij toch veel sterker is dan mij, ook in zijn mond/nek dus dat 'gevecht' heb ik vrij snel opgegeven. Omdat ik niet wil dat hij nog ongevoeliger word in zijn mond heeft hij buiten een touwhalstertje om. Iemand anders rijd er dresuur mee, zij rijd alleen in de bak en op een trensje. Dat gaat ook super.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:23

Een ander bit als oplossing werkt zelden... Als een paard wil, rent hij daar ook wel doorheen.... Ik zou de oorzaak opzoeken en die wegnemen, ipv een scherper bit erin hangen..

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:23

Foto van Merlijn doet mij verbazingwekkend veel aan kluisters denken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:25

Merlijn schreef:
Wil je dan even definieren wat jij onder verzamelen verstaat. Ik zie alleen een paard wat heel gracieus een voorbeen heft, maar geen verzameling.
Verzamelen was ook niet de vraag van de TS. Zij wil alleen maar buiten kunnen rijden zonder dat haar paard "aan de haal" gaat. Dan kun je niet heerlijk genieten van het ontspannen buiten rijden.

kijk hier maar eens viewtopic.php?f=99&t=755623

voor de discussie touw en ijzerwerk en de noodzaak ervan, in mijn ogen de onzin ervan

Als je paard aan de haal gaat is er iets mis en moet je dat oplossen, niet bestrijden

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:26

Dat ding van Merlijn zou ik nooit gebruiken, als je paard struikelt kan het de nek niet strekken, lijkt me erg gevaarlijk.
Dan zou ik nog eerder een slof gebruiken, die kun je tenminste loslaten als het paard struikelt....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:28

Slof?????????????????!!!!!!!!!!!!!!!!????????????

Lips are sealed

laat maar, ik trek me wel terug in mijn natural-hol en ga fijn sekterituelen uitvoeren en boomsap drinken uit een uitgeholde natuurlijk bekapte hoef Clown

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:33

Slim plan Clown

Als je dan toch perse buiten zou willen rijden, dan inderdaad misschien toch een slof, hoewel ik liever zonder hulpteugels zou gaan. Bij mijn pony werkte het super om de teugels helemaal los te laten, in ene wist ze niet goed meer wat ze moest doen en lette toen super op mij.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:41

Ik zeg alleen eerder een slof dan zo'n ding dat vastzit aan martingaal en neusriem, dat is gewoonweg gevaarlijk. Ik zeg niet dat ik voor een slof ben, integendeel...