Paard gaat NIET alleen naar buiten..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Re: Paard gaat NIET alleen naar buiten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 10:19

Er is nog een topic op RT waar een soortgelijk probleem beschreven wordt en waar wat uitgebreidere verhalen en tips staan... kun je altijd even kijken.

Mijn paard heeft het ook, ik heb het alleen opgegeven. Vond het te gevaarlijk worden.

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 11:03

Je paard is onzeker om alleen te lopen, hij zoekt jouw leiding op (of van een ander paard/fiets/wandelaar/enz.) Maak hem zekerder door met hem te gaan wandelen met het zadel op, zodra je paard lekker naast je loopt en ontspant, ga er eens op zitten voor een paar meter en ga er daarna weer naast lopen. Je paard leert dan dat je er nog bent, ook als je op hem zit. Hou dit ontspannen en ga hem niet slaan,enz. om hem vooruit te krijgen. Als een paar meter niet eens lukt, maakt het niet uit maar ga er wel even opzitten (stilstaant eventueel). Probeer zo elke dag even te wandelen, je zult zien op ten duur kan je er steeds langer opzitten. Wat erbij helpt is als je tegen hem praat/neuriet/zingt als je er naast loopt, opstapt en rijd, dan hoort hij je nog.
DENK ZO; een klein kind die niet voor je uit durft te lopen geef je ook geen schop en schreeuw van LOPEN! Deze neem je eerst ook mee aan de hand en zodra het kind wat minder aan je vastklampt kan je proberen of hij op zich zelf wil lopen, zodra hij weer bang is neem je hem weer aan de hand,enz.
Dus als je afstapt onder het rijden geef je je paard echt niet gewonnen hoor!! Het geeft hem juist vertouwen dat je goed naar hem luisterd; hij durft even niet alleen te lopen en heeft jou steun op de grond nodig ! succes

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 17:46

Ik heb al twee paarden gereden die dit probleem hadden. De ruin deed het uit koppigheid, de ander een beetje door vanalles Haha!
De merrie kon bij de vorige eigenaar ook nooit alleen op wandeling. Maja, wat wil je als je gelijk heel erg lang in een manege staat en enkel in groep buiten mag? We zijn eigenlijk begonnen met een pad dat rond de weide lag. Dan zag ze de andere paarden nog. Dan halverwege het pad zijn we de weg op geweest. Het was echt van 1 stap vooruit en er 3 achteruit. Heel leuk spelletje Knipoog
Ik heb mijn geduld niet verloren en was bereid om er een uur of 5 aan te werken. Maar in mijn hoofd had ik echt 'ik geef niet op'. Ik had mezelf het doel gesteld van een blokje rond, dat moest toch lukken. Heel lang 1 vooruit, enkele achteruit gedaan. Bij de vooruit heel erg belonen en het was gelijk ze weet-ik-welke wedstrijd gewonnen had, bij de achteruit was het gewoon streng, kort, zakelijk een 'neen'. Heel lang bezig geweest, maar ik ging niet opgeven. Plotseling raapte ze haar moed tesamen en begon ze aarzelend te stappen. Het is niet dat het een schijtluis is, meestal denkt ze dat ze de baas van de wereld is. Ze is gewoon niet aan nieuwe omgevingen. Bij iedere bocht had ik weer hetzelfde probleem, was een nieuwe straat, een nieuw zicht. Maar uiteindelijk moet je minder lang werken bij de volgende bocht. Nu vind ze het zalig om te wandelen, met of zonder anderen. (als we het een eindje niet meer doen, moeten we wel van voor af aan beginnen)
De ruin deed het uit koppigheid en mij testen. Ging ook stijgeren (niet hoog) en bokken. Hij draaide zich ook vaak plotseling om en begon terug te wandelen. Speciaal als hij het deed in draf, zo'n algemene stop. Hem in de juiste richting zetten lukte niet echt goed. Maar hij wilde wel achteruitwandelen in de richting die ik wilde. Dan maar deeltjes van de wandeling achterwaarts afgelegd tot hij het beu was. Vanals hij vooruit wilde mocht hij, maar dan in de richting die ík koos. Dat lukte bij hem. En ook in je hoofd vast houden dat je niet opgeeft, zelf al heb je niet veel tijd, toch doen alsof.

Ik ben niet voor afstappen, heb het nog maar 1 keer gedaan. Dat was als de ruin een varken zag die in een weide liep. Dat ding knorde enzo. Was hij echt bang en onzeker van (mijn grote beer Knipoog ) Dan wilde ik wel afstappen, voelde dat het 'echt' was.