Buiten omhoog en achteruit; hoe op te lossen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Buiten omhoog en achteruit; hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 13:28

Ik heb ook altijd gehoord dat sommige paarden er simpelweg niet voor gemaakt zijn om alleen op stap te gaan. Een paard dat in de kudde liever achterloopt, zal het eng vinden om alleen om baan te gaan. Ik denk dat je het met sommige paarden gewoon nooit helemaal voor elkaar krijgt.
Ik zie hier veel oplossingen maar weet ook niet wat het beste is. Veel hangt af waarom het paard staakt: zijn ze bang of is het echt gewoon de draak uithangen?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 15:23

@ Poes. Mijn paard is een held op sokken. Aan de hand zal hij op onbekend terrein ook nooit voor je gaan lopen. Altijd naast en het liefst nog bovenop! Zo ook met de fiets. Hij loopt er altijd keurig naast, maar is er maar iets eng, dan zit hij al op het achterrek onderhand.
Ik geloof niet dat mijn paard echt bang buiten is. Als er iets van vogels in de begroeiing langs de bak zitten en hij vindt het eng, dan reageert hij heeel anders. Ik zie dat gedrag op de weg meer als staking. Net als wat Wow dan zegt, ik ben geen stoere kerel terwijl ik echt niet bang ben aangelegd. Maar om met mijn koppetje op de beton te klappen heb ik ook geen trek in Knipoog

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 16:41

ow ja, wat anderen zeiden van schelden, doe ik ook, ik roep ook tegen haar gvd loop door, stel je niet aan.
ikw eet dat geen angst is, want dan reageerd ze heel anders. ook niet omdat ze niet alleen buiten durft, want op andere stukken si nisk aan d ehand.
En achteruit laten lopen, totdat ze niet meer kan werkt bij mij niet, zij loopt gewoon de hele route terug achteruit hoor.
Maar kwestie van uitsproberen zou ik zeggen, zeker niet opgeven. Wil ze steigere, drijf naar voren, of wat ik doe, trek om, opzij trekken,

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 17:53

Probeer het anders eens door iemand mee te laten lopen aan een halstertouw.
Hoeft niet de hele route, desnoods een klein stukje.
Die van mij had altijd moeite op een bepaald stuk, iemand heeft haar toen gewoon aan de hand meegenomen.
Eenmaal daar voorbij wou ze maar al te graag verder.
Ik ben er namelijk niet zo voor om helemaal tekeer te gaan tegen je paard op het moment dat hij/zij staakt.
Zo ervaart je paard dat alleen maar als 'niet leuk' en 'slecht' en heb je de kans dat hij de volgende keer het erf niet eens meer af wil.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:35

Als je even zoekt op bokt zijn er tal van topics waar stijger problemen op staan. Daar worden vaak tips gegeven over het afleren van stijgeren. Wellicht word het door velen 'bruut' genoemd.. maar wat je paard nu doet, is meer dan 'bruut' maar gevaarlijk. Ik ga even zoeken voor je Lachen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:51

Ik heb even gezocht; hier vat ik even alles samen.
-Kijk natuurlijk eerst als er iets medisch aan de hand is, als er iets is veranderd in de omgeving, als er iets met het gebit scheelt etc. Maar ik neem aan dat dat al is gebeurd.

1- Paard komt omhoog: Met je zweep sla je op z'n hoofd; Zo denkt je paard dat hij ergens heeft tegen aan gestoten en is misschien bang om terug omhoog te komen
2- Neem een fles, met water in, zorg dat er een gaatje of weet ik wat in de fles zit; komt je paard omhoog, sla met de fles op z'n hoofd, en zorg dat er water uit de fles loopt, je paard denkt zo wellicht dat hij ergens heeft tegenaan gestoten, en vervolgens bloed.
3- Idem als 2 maar dan met steentjes
4- Zelfde manier maar dan met een kapot lich

Deze dingern vond ik via de zoekfunctie van bokt, ik ben het er over he algemeen helemaal niet mee eens met deze manier. (vooral met vier en drie dan!) Maar als dit puur is uit koppigheid, gemeenheid moet er toch iets gebeuren waardoor je paard even zal nadenken als hij nu wel of niet naar boven komt!

Uit je eerste bericht leid ik af dat je paard naar stal terug wil, en er alles aan doet om dus terug te keren, misschien moet je eens bijhouden wanneer je paard juist omdraait; Altijd als er iets engs is? Altijd als er een rode auto voor bij komt? Altijd als hij/zij water ziet? (ik zeg nu maar iets) misschien zit er hier wel een regelmaat in en is je paard door iets bang geworden voor een bepaald iets.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:55

Soet, ik zou zelf eerlijk gezegd geen van deze 4 manieren kiezen als mn paard aan het steigeren is Knipoog.

Daarnaast is het steigeren niet het probleem, maar een symptoom. Het probleem is dat het paard gaat staken als deze op buitenrit is (en dan het steigeren als effectief middel heeft gezien).
Vraag is dus: hoe voorkom je dat het paard gaat staken? en hoe zorg je ervoor dat het paard gewoon lekker doorloopt op buitenrit?

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 19:01

Ik vind zelf ook deze manieren niet paardvriendelijk, maar dat zijn wel de meeste dingen die ik kan vinden bij het zoeken. (op bokt welliswaar) Naast het controleren van het gebit, en kijken als alles medisch in orde is.

Maar als dit paard geen enkele andere manier weet of heeft om te gaan staken. En het dus houd bij het stijgeren, lijkt het mij dat er ook iets aan het stijgeren moet gebeuren, en niet alleen aan het 'staken'.

Ik had hierboven ook al ergens gezegd dat er volgens mij een reden moet zijn waarom het paard absoluut terug naar stal wil (wat ik toch afleid in de post's van de TS) en het lijkt mij dat je het 'staken' pas kan oplossen als je de reden weet.

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 19:10

Ik ben iig niet de enige met dit probleem, dat is altijd wel fijn:). @ Soet:
Ik ben niet iemand die het paard heel hard op zijn kop geeft, dit zijn gewoon niet mijn methodes. En bij dit paard werkt op zijn kop geven ook niet, hij wordt alleen maar heel bang of ontzettend boos. Maar toch bedankt:)!

Wat hierboven inderdaad gezegt wordt: Het probleem zit hem inderdaad in het staken en dát is wat er opgelost moet worden. Dus ik moet eigenlijk op zoek anar de oorzaak van het staken.
Maar wat ik me dan afvraag, waarom deed hij het in het begin dan wel braaf en gaat hij nu in verzet?

Tijdens grondwerk en rijden in de bak is het hij echt ontzettend makkelijk en braaf. Ook durfde hij vroeger niet de trailer in en hebben we een cursus gehad om zijn angst daarvoor weg te krijgen.
Dus ik weet wel wanneer hij echt bang ergens voor is en dit lijkt mij niet het geval. Maar wat kan het dan wel zijn?

edit : hij is een half jaar geleden nog helemaal röntgenologisch goed gekeurd. Ook zijn zijn tanden in orde. Dus iets medisch is het denk ik niet, anders zou hij dit gedrag ook in de bak meoten vertonen.

Pretty2green

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 19:17

Mijn verzorgpony vertoont echt hetzelfde gedrag, sinds een paar weken doet hij dit. Hij is nog jong 3,5 pas en we zijn bezig met hem inrijden. We hebben niet echt de ideale omstandigheden daarvoor, geen bak tot onze beschikking alleen een veldje zonder omheining en verder dus buitenrijden.
Hij begint nu echt al 5 meter van stal eerst achteruit en dan komt ie ook omhoog. Ik probeer dan rustig te blijven en te wachten tot ie weer rustig is en dan opnieuw die richting insturen, maar hij wordt alleen maar hysterischer. Kwaad worden helpt ook niet dan wordt ie ook nog drukker. Vanmiddag lagen we bijna samen in de sloot omdat ie daar zo achteruit in wilde lopen. Het wordt dus echt gevaarlijk. Maar hij wil echt terug naar stal.
Met een andere pony is het gedrag een stuk minder erg, maar ik wil ook graag alleen met hem kunnen rijden.
Lees dus even mee voor tips!!

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 19:21

oooh zo herkenbaar!
ik heb die strijd al jaren met het paard. soms gaat het een dagje of 2 goed, soms is het zo rampzalig dat ik afstap en een stuk met de hand begeleid. dat wint ie dan helaas.
maar over het algemeen laat ik hem niet winnen en zet ik hem met zijn kont in de goede richting en zet ik hem in zijn achteruit, een meter of 100. dan draai ik hem om en stap ik rustig verder. helaas komen er dus momenten voor dat ie zo dramatisch doet dat ik eraf moet om mijn eigen leven en die van hem te redden

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:44

Ja ik ben ook erg benieuwd wat de reden is om te gaan staken. Volgens mij is het ook een heel stuk onzekerheid, ze staat nog niet zo lang met andere paarden samen op de wei (voorheen altijd alleen --> ik bedoel met omheining ertussen) en ik dacht altijd dat het een dominante tante was, maar ik zag haar pas nog "rennen voor haar leven" omdat ze achterna gezeten werd door twee merries: het is een watje! Ik ben al eens met een groep paarden op pad geweest en daar wilde ze alleen maar bijna achterop bij een ander. Na een poos ging ze ineens in haar eentje vrolijk 100 meter voor de rest uit lopen. Schiet mij maar lek!

Die methoden om het steigeren af te leren vind ik ook niet wat. Het op de kop meppen heb ik op aanraden van iemand geprobeerd toen ze dit ook tijdens crosstraining deed, maar toen ik daarna nog een keer buiten was kwam ze twee keer zo hoog bij wijze van spreken. Dit paard vecht zich op zo'n moment liever dood (omdat ze steeds verder over de zeik gaat) dan dat ze denkt "oh, nu wordt het serieus, laat ik maar braaf worden".
Ik heb echt wel eens paarden op hun flikker gegeven, maar dit paard reageert zo heet en ze blaast zich zo enorm op, dat je dan echt niet meer weet waar je het zo gauw zoeken moet, je rakt echt alle controle kwijt. Dus dat stadium probeer ik zowiezo te vermijden. Blijft moeilijk volgens mij zit er niks anders op om maar met de groep mee te gaan en kijken of het verbetert!

Ik kreeg al als tip te gaan crossen, om de gang er een beetje in te krijgen. Tja, dat wilde ik gaan doen, maar als je je paard het bos al niet doorkrijgt wordt dat een beetje lastig...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:01

Geeft je paard van te voren aan wanneer hij omhoog gaat komen?
Wat je dan zou kunnen doen, maar daar moet je timing goed voor zijn, is hem in een klein kringetje trekken zodat hij niet omhoog kan en zodra je weer in de goede richting gedraaid bent rij je fanatiek naar voren, liefst in een volle draf (evt. dus een keer een goede schop onder zijn hol of een tik met de zweep, als hij maar volop naar voren gaat)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:26

Dit werkt inderdaad als ze het tijdens het werk doet (wat meestal niet het geval is). Ze heeft het een tijdje vrij extreem gedaan (toen dacht ik nog te kunnen gaan crossen) en tijdens de crosstraining deed ze dit ook en moest ik het ook zo aanpakken. Dat werkte wel goed moet ik zeggen. Punt is dat je buiten vaak op een smal weggetje-met-sloot c.q. ander verkeer staat en dat de mijne vervolgens al draaiend richting huis weet te wandelen en zodra je weer in de goede richting bent begint het verhaal opnieuw.

Er moet dan gewoon iemand op de grond bij zijn die haar dan vriendelijk doch dringend verzoekt even naar voren te gaan! Ik ben best benieuwd of iemand die dus wel even flink kan doorpakken het wel voor elkaar zou krijgen. Ik haak op een gegeven moment echt wel af!

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 15:05

Urielle schreef:
Geeft je paard van te voren aan wanneer hij omhoog gaat komen?
Wat je dan zou kunnen doen, maar daar moet je timing goed voor zijn, is hem in een klein kringetje trekken zodat hij niet omhoog kan en zodra je weer in de goede richting gedraaid bent rij je fanatiek naar voren, liefst in een volle draf (evt. dus een keer een goede schop onder zijn hol of een tik met de zweep, als hij maar volop naar voren gaat)

Bedankt voor de tip !

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:21

De gouden tip voor mij was:
GEDULD.

Mijn paard deed het altijd op dezelfde plek (op een dijk waar bussen en auto's flink hard langsreden) maar ik had geen alternatieve route naar de bak waar ik toen reed.
Hoe meer been (tikken met zweep) ik gaf, hoe harder ze achteruit ging (voor een auto of de dijk af) of ze kwam omhoog, steeds hoger.
Het was levensgevaarlijk, zo'n paniekpaard daar bij dat verkeer.

Ik heb het als volgt opgelost.
Stilstaan en wachten, maar dan wel met de teugels op maat en lekker diep ingesteld. Niks vrolijk rondkoekeloeren of op een grasje in de berm azen.
Ging ze achteruit lopen dan gaf ik been (lees: flinke schop). Stond ze stil, dan deed ik niets. Gewoon wachten. Erg lekker stond ze natuurlijk niet, achteruit was geen optie want dan kreeg ze een oplawaai, ik dwong verder niet naar voren te gaan waardoor ze ook niet omhoog kwam, dus kwam ze er vanzelf achter dat voorwaarts de enige optie was, of uitweg was.
Ik heb héél lang gestaan, maar het werd elke dag korter, tot ze na een korte aarzeling na verloop van tijd maar gewoon doorliep.

Ze loopt nou overal langs en weigert nooit meer. Succes!