Draak op buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ubana

Re: Draak op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:17

ik zou gewoon lekker veel naar buiten gaan, en proberen met andere mensen met rustige paarden en veel praten en zelf heel relaxed blijven veel succes

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 18:20

Zoveel paarden hebben wij helaas niet. Meestal zijn we maar met z'n vijven, dus voordat je iemand hebt die met je meewilt, zijn we weer een eind verder. We rijden niet zo vaak in groepen, iedereen gaat eigenlijk vooral alleen maar buiten, dus voordat je 3 mensen hebt voor een groep, is er alweer een maand voorbij Boos! Ik vind het zelf wel leuk om in een groep te rijden, maar als er niemand mee wilt, dan houdt het op.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 19:45

wel, ik zou niet volledig haar goesting geven maar de middenweg.

Wij vertrekken ook in stap maar als hij aangeeft dat hij nu wat sneller wil gaan dan geef ik niet direkt zijn goesting maar stappen we nog even door en dan gaan we het tempo opvoeren. Hij is dan ook veel makkelijk terug te nemen wanneer hij dus even heeft mogen sneller gaan.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 20:50

Helaas is ze niet zo makkelijk terug te nemen. Een clubgenootje heeft aangeraden om dan een sterker bit te nemen, maar daar ben ik niet zo fan van. Maar aan de andere kant, het is ook niet fijn als ze totaal niet reageert als ik iets met de teugels doe :/

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 09:14

ik heb ook een zwaarder bit in om naar buiten te gaan. Een pessoabit in het middelste gat. Voor in de piste rijden we met een dubbelgebroken bit en in de koets een liverpoolstang. Een pessoa is nu ook weer niet een overdreven zwaar bit maar bij ons helpt het goed. Hij wil ook niet altijd direkt teruggenomen worden maar als we vertrekken vb in de galop dan ben ik al vanbij het vertrekken bezig met halveophoudingen en zeg ik "kalm hé" voel ik druk en getrek hou ik steeds korte en strenge halve ophoudingen tot hij nageeft en dan houdt hij goed zijn tempo en is ie makkelijk terug te nemen. Vroeger moest ik hem ook altijd op een volte trekken.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 15:05

Dus jij zou ook voor een sterker bit gaan? :/

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 09:16

de meningen zijn hierover verschillend.

Ik heb het miniem verzwaard wat goed helpt. Ik zou het dus zelf wel doen. Maar er zijn zoveel reden waarom ze het doen. Veelal ook omdat ze het kunnen doen met een bepaalde ruiter. Het zwaarder bit in mijn paard zal niet helpen als er iemand anders oprijdt die hem nog niet zo goed de baas kan. Je moet geen powergirl zijn om een paard tegen te houden. Alleen juist inwerken, wat is juist inwerken? Dat hangt van paard tot paard af. Ik kan met mijn paard helemaal niets gaan beginnen met mijn zit om hem te stoppen daar loopt hij gewoon door, in zijn mond lukt het wel, korte en krachtige ophoudingen worden ze attenter van dan dat je in hun mond trek met al uw macht, je mag dan superman zijn je verliest toch.

Ik zou dus wel iets straffer bit gaan insteken.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:58

Narya schreef:
Helaas is ze niet zo makkelijk terug te nemen. Een clubgenootje heeft aangeraden om dan een sterker bit te nemen, maar daar ben ik niet zo fan van. Maar aan de andere kant, het is ook niet fijn als ze totaal niet reageert als ik iets met de teugels doe :/

Als ze dan niet meer op het sterkere bit reageert.. ga je er dan een nog sterker/ scherper bit inhangen... Ik zou het persoonlijk niet doen Het lijkt mij wel dat mensen begrip hebben voor het feit dat jij iets wil doen aan een probleem waar je mede stalgenoten zich aan ergeren.... Hulp vragen kan denk ik geen kwaad. Verder moet je zelf heel kalm blijven.. ga jij stressen, dan zal je paard dit ook doen. Leg een paraplu op de grond (een beetje zand erover zodat hij niet gelijk begint te klapperen) loop er met je paard op af en laat hem eraan ruiken... Doet hij niets.. dan ook niet belonen.. het is immers de gewoonste zaak van de wereld. Vervolgens pak je de paraplu vast en ga hier gewoon mee zwaaien (met een gesloten paraplu) Geeft hij hier niets om, dan kun je dit verder gaan uitbreiden met de paraplu openen en weer dichtdoen.. niet rustig, maar gewoon op de manier hoe je dit 'normaal' ook zou doen. Als je paard schrikt... niet gaan hangen aan touw of wat dan ook.. gewoon loslaten en opnieuw beginnen. Ben je zelf niet kalm (dus zenuwachtig oid) dan kun je het best een stukje met hem door de bak lopen... en dan weer opnieuw beginnen. Dit kun je ook doen met een plastic zakje, een grote boodschappentas en een kinderwagen.. Vraag bijvoorbeeld aan kinderen of ze aan de buitenkant van de bak herrie willen maken.. vinden de kinderen leuk en jouw paard leert hier heel veel van..

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 13:54

elsie1 schreef:
als hij gaat dribbelen dan doe ik dressuur oefeningen vb. wijken van links naar rechts, appuyeren, traver, renver, schoudervoor, schouderbinnen.... en nu het laatste waar we mee bezig zijn is de spaanse draf vanuit dat dribbelen. Als hij dan zelf kiest om te gaan stappen dan laat ik hem NIET stappen maar nog even doorgaan en dan stappen, gaat ie weer dribbelen terug deze oefeningen.

Dus kort, hou hem bezig tijdens die wandelingen. Meer voorwaarts en terug nemen is beter dan ophouden en te moeten vechten.

Dit vind ik goede tips! Inderdaad, hou je paard goed bezig met dressuuroefeningetjes. Wil ze hard gaan, laat ze d'r energie maar steken in verzameling, wijken etc. Maar ik zou haar ook regelmatig de ruimte geven door voorwaarts te rijden, dus: verzamelen, wat strekken, pasje wijken, voorwaarts, halthouden enz. Zo moet ze haar aandacht bij jou houden, en kan ze haar energie wat kwijt.

hannahhannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 14:25

Mijn merrie was ook zo, maar ze was niet zozeer bang van dingen maar in een groep gewoon niet te houden van enthousiasme. Ik heb een beetje gemixt gedaan van alles hierboven, idd wel proberen voorwaarts te houden maar als je merkt dat ze "wegloopt" weer terug nemen naar rustige draf en oefeningen doen/terug nemen naar stap. Maar toch zorgen dat ze een beetje energie kwijt raakt want anders blijft ze wegrennen als je aandrijft omdat ze denkt dat ze nooit mag draven, als je begrijpt wat ik bedoel. Ze moest leren dat ze best mag lopen maar op de manier dat ik/bijrijder wil. Ook hebben we een pessoabit, middelste ringetje, met buitenritten gereden, het is wel scherper en ik was eerst ook tegen, maar keihard aan teugels gaan trekken of er vandoor gaan vond ik gevaarlijker Bloos . Nu rijden we met normaal bit, en wel meestal vooraan maar het gaan prima! veel oefenen en geduld Knipoog Misschien zal je paard nooit helemaal relax worden net zoals die van mij, maar het is nu eenmaal een heethoofd Haha! , maar het kan best!! Succes!