Hoe krijg ik voor het eerst een bitje in?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe krijg ik voor het eerst een bitje in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:34

Ik hoop dat je met dat paard meer geduld hebt dan met dit topic zeg. Kruidje-roer-me-niet.

Iedereen probeert met je mee te denken en je scherp te houden en tips te geven, en jij schiet alleen maar in de verdediging en loopt te zeuren over "de grond in stampen".

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:38

Jullie gaan wel weer ver.. Er wordt gevraagd hoe je het beste een bitje in kunt brengen, en er worden indd een paar goede tips gegeven. Misschien is haar vraag een beetje onduidelijk geformuleerd, maar ik maak eruit op dat indien ze haar niet vrijwillig opent, de TS een vriendelijke manier zoekt om de pony het bitje in te laten nemen. Niets mis met deze vraag lijkt mij. Knap dat jullie hieruit af kunnen leiden, dat het gaat om iemand die er niet aan toe is een pony in te rijden..

Ook dat de TS zegt dat het een kinderpony is en haar eigen paard laat inrijden door een professional, begrijp ik wel.. Natuurlijk moet de pony een goede start maken, maar als je hier rustig mee begint en de pony vertrouwen geeft, komt dat vast goed. Maar er is natuurlijk een verschil tussen een kruising fjord/tinker en een KWPN-er, ook is er een behoorlijk verschil tussen de eisen gesteld aan een kinderpony en aan een paard waar je wedstrijden mee wilt starten.

Ik weet niet hoeveel ervaring de TS heeft, maar jullie trekken wel erg snel conclusies..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:40

Ik vind het nl verbazingwekkend dat als je daar zelf geen ideeen over hebt en ervaring mee hebt, je er dan wel alleen aan begint.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:36

Ik weet dat er op bokt mensen zijn die jonge paarden inrijden en daar ervaren in zijn.
Deze mensen zie ik dus nooit deze vragen stellen...

Dus ja, ik durf best aan deze simpele vragen een conclusie te verbinden.

Inrijden wordt zo vaak onderschat.
Terwijl dat juist het belangrijkste is van het verdere fijne rijden.
Gaat daar iets fout, met bijv het bit kan een paard heel lang, of met wat pech zijn hele leven daar met nare herinneringen op terug vallen met alle gevolgen van dien.

Maar dat geldt dus ook met een zadel of met een ruiter.

Zadelmak maken en inrijden is super leuk, maar je moet weten wat je doet.
Natuurlijk lees je verha;en van zelfs 14 jarige zonder verstand ervan waar het goed bij gegaan is.
Maar bedenk dan, geluk is met de domme...

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:45

Citaat:
Gaat daar iets fout, met bijv het bit kan een paard heel lang, of met wat pech zijn hele leven daar met nare herinneringen op terug vallen met alle gevolgen van dien.

Daarom wordt deze vraag juist gesteld. De TS wil niet dat indien de pony het bit niet in wil nemen, het er met geweld in duwen. Ze zoekt een vriendelijke manier, in dit geval is de oplossing met appelstroop zeer geschikt. De pony vindt, legt verband tussen lekker en bit en doet zn mond op den duur vanzelf wel open en zo kunnen de kinderen ook zelf het bit indoen.

Natuurlijk zijn er veel mensen op bokt, die er inderdaad niet aan toe zijn een pony in te rijden en het toch willen gaan doen. Daar heb je helemaal gelijk in, maar hier lees ik een vraag van iemand die op een vriendelijke manier met een pony wil omgaan. Misschien is het verstandiger te vragen, naar het hoe of wat, voordat er wordt geconcludeert dat de TS niet toe is aan een pony in te rijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:55

Dat snap ik
Maar als je ervaring hebt met jonge paarden hoef je zoiets simpels hier niet te vragen
Dit is echt het begin van het begin...

En goed, nu dus stroop erop (wat hij lekker vind) en bit gaat genmakkelijk in en dan slaat hij zijn hoofd omhoog als ze het kopstuk achter de oren wil doen...
Ships, wat nu, had ze niet gevraagt.
Of als hij meteen de tong over het bit gooit, ships, ook al niet gevraagt.
Wat dan?

Overigens gesproken over stroop, ikzou ik eerst wat stroop op een boterham doen, kijken of hij dat eet.
Er zijn ook paarden die het niet lussen, sta je daar goed bedoeld met je bit Lachen

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:28

gewoon in doen en mischien voor de eerste paar keren een beetje appelstroop erop maar dat word weer zo'n kliederboel

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:33

Gewoon op je vlakke hand voorhouden, 9 van de 10x happen ze er zo in, beetje brokjes bij op je hand leggen. En anders inderdaad even je duim in de mondhoek. Zo gepiept, is nog het minste waar je je druk over moet maken!

Otjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:11

Uppojono schreef:
Jullie gaan wel weer ver.. Er wordt gevraagd hoe je het beste een bitje in kunt brengen, en er worden indd een paar goede tips gegeven. Misschien is haar vraag een beetje onduidelijk geformuleerd, maar ik maak eruit op dat indien ze haar niet vrijwillig opent, de TS een vriendelijke manier zoekt om de pony het bitje in te laten nemen. Niets mis met deze vraag lijkt mij. Knap dat jullie hieruit af kunnen leiden, dat het gaat om iemand die er niet aan toe is een pony in te rijden..

Ook dat de TS zegt dat het een kinderpony is en haar eigen paard laat inrijden door een professional, begrijp ik wel.. Natuurlijk moet de pony een goede start maken, maar als je hier rustig mee begint en de pony vertrouwen geeft, komt dat vast goed. Maar er is natuurlijk een verschil tussen een kruising fjord/tinker en een KWPN-er, ook is er een behoorlijk verschil tussen de eisen gesteld aan een kinderpony en aan een paard waar je wedstrijden mee wilt starten.

Ik weet niet hoeveel ervaring de TS heeft, maar jullie trekken wel erg snel conclusies..

Dat was ook wat ik als eerst dacht, ik had het niet beter kunnen zeggen!

Appelstroop kan je idd proberen Knipoog Succes ermee he!

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:15

eens moet toch de eerste keer zijn om een paard in te rijden. niemand is de eerste keer ervaren. ik vind het goed dat ze juist een aantal vragen stelt om zeker van haar zaak te zijn, hoewel de kwestie van het bit misschien wel heel simpel is.

verder vind ik dat je uit 1 vraag niet kan op maken of de ts ervaren is, geef gewoon antwoord op haar vraag over het bit en voeg hier niet aan toe dat jij wel of niet denkt dat ze niet ervaren genoeg is. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 19:54

Ze krijgt toch ook meteen tips? Lachen

Dat ze dan meteen staat te stampvoeten als mensen meer zeggen dan alleen een tip, maar wat net zo goed bedoeld is..tja...daar voel ik me echt niet rot over...

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:00

even reactie op de zin over het inrijden van maar een pony of een duurder paard.

ik neem aan dat de TS bedoelt dat een pony makkelijker is en dat ze dit zelf wel kan. hoeveel tinkers en shetten worden er nou naar een stal gebracht om beleerd te worden......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:04

Te weinig. Daarom zijn het vaak ook van die vervelende rotbokken. Die zijn niet zo geboren, die zijn zo gemaakt...

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:17

haha maar dat bedoel ik dus niet....
een rustig paard is veel makkelijker te beleren en het betekend dan niet dat die niet handelbaar zou zijn ofzo...

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:19

Ik vraag me nu af.. Waarom zou het, als je uit onervarenheid een steekje laat vallen tijdens het beleren van een kinderpony, niet zo erg zijn?

Het is toch een kind/ kinderen die je er later op wilt zetten en ermee overweg wil laten gaan. Toch regelmatig zijn die nog wat minder ervaren en eigenlijk vind ik dat zo´n pony ook een goede basis verdiend. Mocht er later een keer een ongelukje gebeuren, waarbij een kind wat overkomt dan krijgt de pony de schuld. Terwijl het mogelijk toch ergens anders vandaan is te herleiden..

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:37

jullie zijn wel brut voor der! Ach gut maar je een niet getraind paard is altijd moeilijker en al ken je het vraag je tog nog tips! is verstandig! Knipoog gewoon zoals een ander paard hoor niet twijfelen en voor z'n mond stilhangen omdat je bang bent! gewoon doen dan gaat het vanzelf doe anders het halster open en hang het rond z'n hals! zo kan hij niet weglopen of achteruit gaan! suc6 Pling

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:39

zo bedoel ik t ook niet. ik heb het er toch niet over dat het minder erg is als je een koudbloedige pony in gaat rijden en je bakt er niets van..

ik zeg dat het makkelijker is om zo' n paard te beleren gewoon omdat ze cooler en makkelijker zijn.

zeg dus niets over de kwaliteit van beleren...het moet goed gebeuren maar met iets minder ervaring is een koudbloed wel te doen....

doossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:50

weetje wat je ook kan proberen!!!
stroop op het bit doen dan vind een paard/pony het lekker om het bit in te doen!!