mijn pony luisterd niet meer!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_soraja_

Re: mijn pony luisterd niet meer!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 09:31

ik heb niet alleen vier jaar op een manege gereden ik heb ook me andere paard half ingereden maar die was al vijf en deed niet zo gek. hij is niet op 2,5 jaar in gereden hij is namelijk bijna 4. de DA heeft er ook al naar gekeken hij heeft in zijn achterbenen erg weinig bespiering dus daar ben ik mee bezig en ik ben er achtergekomen dat het zadel niet helemaal lekker ligt dus ik ga morgen een ander zadel halen ik hoop dat het helpt en goede les zit er aan tekomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 09:32

Dan is 4 jaar rijden nog weinig
Ik rijd al 22 jaar, heel veel verschillende paarden.
Maar een jong paard rijd ik nooit zonder begeleiding.
Les heb je echt nodig.
Dus eigenlijk zou ik zeggen, niet meer gaan rijden totdat je les hebt.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:26

runningkawa schreef:
ze zegt dat ze 4 jaar rijd, dus dat is een feit Tong uitsteken

En als dat 4 jaar manegeles is, dan is het zeker te weinig voor een jong dier zonder begeleiding te rijden
Of ze 4 jaar manege les heeft gehad, bednek ik zelf, geen feit, maar gezien de meeste op de manege beginnen.
Mocht het anders zijn hoor ik het wel Lachen

jij weet niet hoe goed haar rijniveau is
mischien rijd ze maar 4 jaar maar is ze heel goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:29

Als ze heel goed was had ze deze hele waslijst aan problemen niet Pling

pinopics

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:36

Je zegt: "mijn pony is een half jaar geleden ingereden"!?!! Naar mijn mening is inrijden een lang traject wat eigenlijk nooit helemaal afgelopen is! Je kunt niet zeggen van: "zo, nu is ie klaar", want als hij het een onder de knie heeft komt er wel weer wat anders wat geleerd moet worden. Ik ga er in dit geval maar even voor het gemak vanuit dat hij een half jaar geleden "zadelmak" is gemaakt?! Inrijden doe je inderdaad ten alle tijden onder begeleiding van iemand die daar ervaring mee heeft en niet zo zeer om je paard wat te leren, maar om jou te corrigeren.. en dat bedoel ik niet alleen gericht op jou als persoon maar dat geldt voor iedereen! Er zijn aaaaltijd dingen die je fout doet.. en iemand die er van een afstandje naar kijkt betrapt je makkelijker op die fouten dan jijzelf!!
Om een jong paard te beleren is ook meer nodig dan alleen rijkunst... een stuk inlevingsvermogen in je paard is echt zooooooo belangrijk!! Waarom doet ie zus, waarom doet ie zo... en onderscheidt kunnen maken tussen klieren en ernst!!
Conclusie: begeleiding zoeken dus!!!

uvando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:50

hey marian..

tip 1: probeer het te negeren als hij gaat rennen
zorg je dat hij weer terug komt en doen je net
alsof het heel normaal is. zo doet hij het over
"een tijde toch niet meer want dan is het niet
leuk meer.
tip 2: je hebt hem nog niet zoland wennen moeten
jullie natuurlijk ook nog he daar moet je goed over
nadenken.
tip3:als het echt niet lukt bel je maar even

Kusjesss Mylene

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:25

Ik denk dat de reden dat het eerst wel goed leek te gaan en nu niet meer simpel is. Het paard was eerst overrompelt door alle nieuwigheid van het rijden. Maar nu is alles wat minder nieuw en begint deze praatjes te krijgen. Blijkbaar gebeurt er iets waar je paard geen zin in heeft en gaat deze daarom tegengas geven.

Desondanks heb je nog steeds niet duidelijk gemaakt wat je nu van je paard verwacht, zolang jij dat niet doet gaat hij zijn eigen weg bepalen. En dat is nu eenmaal niet als perfect aangereden Z-dressuurpaard aangezien je paard gewoonweg nog geen idee heeft wat je van hem verlangt.

Doe even een stapje terug en vraag makkelijke dingen, beloon je paard als deze een stap in de goede richting doet. Zorg er hoe dan ook voor dat hij het rijden als prettig blijft ervaren. Als het je blijkbaar zelf niet lukt, probeer het dan pas weer als je iemand erbij hebt gehaald die je hiermee kan helpen.

beaudien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:41

ik vind het opzich erg jong beesje
ik ben naar zo'n curcus geweest hoe ga je met je paard om.
En daar heb ik veel van geleerd.
is er misschien iets veranderd in zijn omgeving of iets groot? want daar kan hij dan ook weer anders op reageren.
en je moet beseffen hijis heel jong,hij wilt je uit gaan proberen.
wees wel consuqent maar recht vaardig ,het is ook maar een dier, en hoe was jij toen je jong was? toen deed je ook niet alles perfect. en misschien doet ze'n rug wel zeer of heeft hij andere lichamelijke klachten waar hij zo op reageerd.
en misschien vind hij dit nu al saai worden omdat hij al zoiets heeft van ik doe dit heel vaak.
probeer (als je dat niet doet) veel afwisselen dus niet altijd rijden maar ook leuke dingen doen en met het rijden ook afwisselen.
mijn vriendin had ook een paardje van 3jaar en daar ging ze juist spelende wijs alles leren van dressuur an dat vond hij echt heel leuk want hij reagerde ook na een tijdje met stijgeren omdat ze heel veel reed en nu wisselt ze heel veel af en dat helpt heel goed.

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 21:13

Ai, dat is niet echt prettig,
Maar drie jaar is misschien idd te jong. Pak de training later langzamerhand op en als het probleem bijten echt niet zelf af te leren is misschien moet je dan iemand erbij halen die echt daar voor opgeleid is, maar dit heeft niet altijd resultaat, maar het kan helpen.

- als ik met korte teugel rijd gaat hij bokken en stijgeren: hulpteugel, of heeft dit geen zin?
- als ik met langere teugels rijd gaat hij rennen: ik zou eerst longeren en hem laten wennen, voordat je echt gaat rijden.
- de rem is kapot: longeren voor de energie
- het gas doet het te goed: bedoel je, hij gaat te snel?
- auto's zijn ineens eng: ga eens in een rustige omgeving rijden, binnenbak bijv
- fietsers ook: hetzelfde als hierboven.
- bijten vind hij ook leuk en trekt zich niets van de corrigering aan: Heb ik bovenaan vermeld.
- als ik onder het rijden een tikje met de zweep geef is het rennen en bokken en vliegen: even zonder zweep rijden, als hij toch al echt snel gaat, gaat hij ook steigeren met sporen? Of rij je niet met sporen, ikzelf ook niet. anders misschien hulptteugel.

Maar ik denk dat je paard inderdaad te jong is, maar weet je wat misschien wel kan helpen: een paardenfluisternaar! Dit kan helpen, ik zeg niet dat het 100% helpt, maar het is een optie.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 21:20

HoresesLover schreef:
Ai, dat is niet echt prettig,
Maar drie jaar is misschien idd te jong. Pak de training later langzamerhand op en als het probleem bijten echt niet zelf af te leren is misschien moet je dan iemand erbij halen die echt daar voor opgeleid is, maar dit heeft niet altijd resultaat, maar het kan helpen.

- als ik met korte teugel rijd gaat hij bokken en stijgeren: hulpteugel, of heeft dit geen zin?
- als ik met langere teugels rijd gaat hij rennen: ik zou eerst longeren en hem laten wennen, voordat je echt gaat rijden.
- de rem is kapot: longeren voor de energie
- het gas doet het te goed: bedoel je, hij gaat te snel?
- auto's zijn ineens eng: ga eens in een rustige omgeving rijden, binnenbak bijv
- fietsers ook: hetzelfde als hierboven.
- bijten vind hij ook leuk en trekt zich niets van de corrigering aan: Heb ik bovenaan vermeld.
- als ik onder het rijden een tikje met de zweep geef is het rennen en bokken en vliegen: even zonder zweep rijden, als hij toch al echt snel gaat, gaat hij ook steigeren met sporen? Of rij je niet met sporen, ikzelf ook niet. anders misschien hulptteugel.

Maar ik denk dat je paard inderdaad te jong is, maar weet je wat misschien wel kan helpen: een paardenfluisternaar! Dit kan helpen, ik zeg niet dat het 100% helpt, maar het is een optie.

Paard is inmiddels 7...Beetje zinloos dit. Tem.

joelle1809

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 22:28

jah, het paard is miss nog beetje jong,
en zou eigenlijk weer vanaf het begin beginnen,
een instructrice kan ook helpen,

Succes nog!

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 22:41

ik denk dat je les moet gaan nemen, maar wat je zelf kan doen is: grondwerk (parellie of andere grondwerk "meesters") je kan hier goede boeken over krijgen. en verder ga wandelen met je paard, breng de tijd samen door! ik weet niet hoe het zit met jullie band, maar die is heel erg belangrijk! Blijf consequent en gedisciplineerd, maar rechtvaardig. Corrigeer maar straf niet! leef je in, en leer te comunisren met je paard zoals paarden dat onderling doengod wat ben ik spiritueel vandaag zeg :P
succes

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:22

nou ik hoop voor je dat dat nieuwe zadel past !!!

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:46

pppfff, al die vooroordelen...
Wie zegt dat je niet goed genoeg kunt rijden, na 4 jaar les te hebben gehad? Sommige kunnen na 12 jaar lessen, nog niet rijden!
Dus als er had gestaan, heb 12 jaar les gehad, had ze het wel gekunnen?
Daar kan je moeilijk over oordelen, zonder gezien te hebben hoe ze rijd!

Maar TS, ik zal als ik jouw was, hulp erbij halen.
Zeker met deze aangegeven problemen, is het moeilijk om dit alleen op te gaan lossen!
Samen met iemand doe (ook) weet hoe of wat, dan gaat het vast goed komen!

2 weten meer dan 1