Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elcke
Berichten: 746
Geregistreerd: 18-12-06

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:24

ik zou hem niet zomaar omtrekken op het asfalt, wel op het zand als dat mogelijk is. is er een boom in de buurt? gewoon daar tegen aan rijden dan remt hij vanzelf moet je vertrouwen dat hij van te voren remt, anders kan het behoorlijk pijnlijk worden voor jou en je paard Knipoog
misschien een keer met een ander paard naar buiten doet hij het dan ook? anders kun je met zn 2en oefenen, zo rij je meestal ook zo'n rit

Lovely1

Berichten: 2725
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Nijmegen/Apeldoorn

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:30

omtrekken die hap... zomaar rennen en vliegen is niet toegestaan Knipoog
de stoptechnieken hierboven beschreven zijn goed toe te passen.. Ik heb één keer gehad dat een pony met 2 anderen op hol sloeg.. na een kilometer proberen te stoppen heb ik hem bijna bij het bit gepakt en omgetrokken.. niet veilig maar was wel even heel effectief als je de snelweg nadert.

Achterom
Berichten: 23113
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:43

Armani88 schreef:
niet iedereen is bang voor zijn paard hoor wendy,
ze moet hem juist goed aanpakken, laat maar zien wie de baas is !!

En hoe wil je dat doen als je met paard en al op de motorkap ligt?

Mea

Berichten: 479
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Harderwijk

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:00

Mijn fjord kon er ook wat van.... opeens gaan rennen. Omtrekken lukte echt niet hoor! Daar is hij veel te sterk voor!
Nu rij ik met een Linda Tellington-Jones stang buiten (zie foto in mijn profile), ik rij hem volledig op mijn zit en benen en houd de teugels losjes. Maar zodra hij er een spelletje van wil maken dan houd ik hem bij me met het bit. Zodra hij weer braaf is laat ik de teugels weer vieren zodat er absoluut geen druk meer op staat. Dit werkt perfect. Met dit bit kan ik hem wel omtrekken en lukt het me zelfs om hem te stoppen als andere paarden er vandoor gaan (normaal waren we dan haantje de voorste!).
Ik vind dit een goede en vriendelijke manier van rijden, hij heeft geen last van het scherpe bit zolang hij zich netjes gedraagt. Omdat er niet constante druk op staat wordt hij ook niet 'harder'in de mond, ik rij hem in de bak net zo goed met een simpel trensje (dressuur en springen) Ik vind dat je best een scherper bit erin mag hangen, het gaat hier immers wel om je eigen veiligheid en die van je paard. Maar ga niet vanalles uitproberen en ga anders rijden. Dus houd geen constante druk op het scherpe bit, leer jezelf en je paard meer te sturen en te remmen op je zit en benen en gebruik je bit alleen als hij te sterk wordt. Zo blijf je vriendelijk rijden.

Anoniem

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:41

Wanneer je paard zo druk is, er vandoor galoppeert en niet meer bij je te houden is, dan is er dus geen rust en vertrouwen.
Het is dus belangrijk dat je daar aan werkt. Zorgen dat het paard rust vindt en zelfvertrouwen krijgt. Zorgen dat jij zover komt dat ook jij vertrouwen krijgt en het paard jou kan vertrouwen en niet bij je weg wil. Er aan werken dat jullie een eenheid worden en elkaar werkelijk vertrouwen.

Elixir

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: België

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:43

Mijn paard is ook verbeterd door wat minder krachtvoer te krijgen, ze was daardoor nogal druk en een rustig galopje kon er in een vrije vlakte dan zeker niet meer af!

larrylurex
Berichten: 702
Geregistreerd: 18-07-05

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:50

Misschien ook een tip, een hackemore bit proberen. Knipoog
(wel eerst les nemen om er mee om te leren gaan heb ik ook gedaan voor correct gebruik)

Mijn paard heeft nog wel eens de neiging om het bit te pakken tijdens
een buitenritje en dat kan dan niet.
Het werkt voor mij heel goed. Na een paar keer doe ik weer mijn gewone bit
in en dan gaat het prima hoor! Haha!

GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 13:43

Ga vaak buiten aan het halster wandelen,met jou als leider naast hem.
Laat hem zien dat JIJ weet wat de bedoeling is,en dat hij je kan volgen waar jij gaat.
Oefen veel in de bak,op de grond,naast hem aan het halster,en laat hem veel overgangen maken.
(van stap naar draf,en terug naar stap,en halthouden)
Als hij gaat draven als jij rent,en hij gaat stappen als jij loopt,dan ben je al een eind verder.
Laat hem zijn aandacht op jou richten,en ga pas een buitenrit (op hem) maken als de basis er helemaal goed inzit.

Tuurlijk kan je je paard omtrekken als ie ervandoor gaat,maar beter is het om te voorkomen DAT ie er vandoor gaat,en dat doe je door te oefenen,oefenen.en nog meer te oefenen. Knipoog

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:08

Armani88 schreef:
niet iedereen is bang voor zijn paard hoor wendy


Wat is dat nou voor *#*^opmerking?

Citaat:
ze moet hem juist goed aanpakken, laat maar zien wie de baas is !!




Aanpakken en laten zien wie de baas is Verward Ik doe het anders, ik heb een band met mijn paard opgebouwd, waarin we elkaar wederzijds vertrouwen. Ik heb hem beloofd hem niet onredelijk te behandelen en vraag alles vriendelijk aan hem (be as gentle as possible and ferm if necessary, dus wel dreun op neus als hij zou bijten)

Na 1,5 jaar werken aan deze band kunnen we nu optomingsloos rijden!!

Afbeelding

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:18

Begin idd bij de basis...
Als een paard er van door vliegt heeft hij geen vertrouwen in jou en dit kan je alleen maar verkrijgen door vanaf de grond te gaan oefenen.

Stoffel laat mij in hele enge situaties afstappen, zodat ik op de grond mijn leiderschap overkan nemen en hij loopt dan hoe eng het ook is als een mak lammetje achter mij aan.

Dat vertrouwen heb we samen opgebouwd door heeeel veel te wandelen en bewust enge situaties op te zoeken.

Soms geef ik hem het leiderschap om weer op eigen benen te moeten lopen en zelf te moeten nadenken.
Hier worden ze weer een stuk zekerder van.


Citaat:
Dit klopt wel denk ik, maar als je afstapt krijgen ze dan niet het idee van zo dat heb ik weer gewonnen?


Waarom zou een paard dit denken??

CrazyCat

Berichten: 4733
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:28

Klinkt in mijn oren eerder dat je paard onzeker is. Dit zou ik niet afstraffen, want dan maak je het alleen maar erger.

Omtrekken vind ik ook geen goede oplossing. Je trekt je paard uit balans en zo is een stalgenootje van mij enkele weken geleden onder haar paard beland. Heeft nu haar been verbrijzeld, dus wordt je ook niet blij van.
Op de volte zetten als daar ruimte voor is, is wel een goede oplossing, maar als je paard zo doet uit onzekerheid, zou ik eerst aan jouw leiderschap gaan werken voordat jullie weer naar buiten gaan.

Anoniem

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:45

annebe schreef:
Citaat:
Dit klopt wel denk ik, maar als je afstapt krijgen ze dan niet het idee van zo dat heb ik weer gewonnen?

Waarom zou een paard dit denken??

Inderdaad, zo denkt een paard niet.
En het is ook geen kwestie van "winnen" of "verliezen" (of in de maling nemen en dat soort onzin meer).

Wanneer je paard onzeker/bang/onrustig/nerveus is, kun je best afstappen, hem langs het enge leiden, en er weer rustig op stappen. Daar bouw je vertrouwen mee op. En je zult merken dat je steeds minder vaak hoeft af te stappen en op een gegeven moment helemaal niet meer.
Combineer dit met wandelingen aan de hand en grondwerk.

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:07

In tegenstelling tot de eerste pagina, worden er nu eindelijk nuttige adviezen gegeven.
Werk inderdaad aan de basis en je zult zien dat dat een stuk beter gaat.
Ik reed ook met de "meest vreselijk bitten" en rij nu bitloos met mijn paard. Dat is natuurlijk niet in een week tijd gebeurd, dit soort dingen hebben tijd nodig. Succes!

Lovely1

Berichten: 2725
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Nijmegen/Apeldoorn

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:54

Ik snap niet dat het altijd maar op "vertrouwen" wordt gegooit.. Een paard of pony kan soms ook gewoon eigenwijs en vervelend zijn en dat heeft dan niet met vertrouwen te maken. Gewoon flauw uitproberen en dan moet je wel degelijk boven hem staan en streng zijn... en dat heeft niks met vertrouwen te maken. Het is net zoals met kinderen... die kunnen je ook best vertrouwen maar dat wil niet zeggen dat ze altijd lief en braaf zullen zijn.. die zullen je soms ook uitproberen en kijken hoever ze kunnen gaan... dan is zaak op consequent te zijn en de "baas" te blijven.

Edit: in sommige gevallen is het idd de vertrouwensband die ontbreekt maar ik denk dat dit puur uitproberen is, kijken hoever hij kan gaan. En ik ben absoluut niet tegen een goede band opbouwen met je paard.

Anoniem

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:57

Lovely1 schreef:
Ik snap niet dat het altijd maar op "vertrouwen" wordt gegooit.. Een paard of pony kan soms ook gewoon eigenwijs en vervelend zijn en dat heeft dan niet met vertrouwen te maken. Gewoon flauw uitproberen en dan moet je wel degelijk boven hem staan en streng zijn... en dat heeft niks met vertrouwen te maken. Het is net zoals met kinderen... die kunnen je ook best vertrouwen maar dat wil niet zeggen dat ze altijd lief en braaf zullen zijn.. die zullen je soms ook uitproberen en kijken hoever ze kunnen gaan... dan is zaak op consequent te zijn en de "baas" te blijven.

Edit: in sommige gevallen is het idd de vertrouwensband die ontbreekt maar ik denk dat dit puur uitproberen is, kijken hoever hij kan gaan. En ik ben absoluut niet tegen een goede band opbouwen met je paard.

Een paard kan soms eigenwijs en vervelend doen, da's waar. Helaas gaan mensen hier ook maar al te vaak vanuit. (Zoals jij nu ook doet, terwijl je volgens mij TS en het paard niet kent.)

Daarbij, wanneer jouw band met je paard goed is, dan zal 'vervelend gedrag' steeds minder voorkomen. Dan zit je namelijk op één lijn, begrijp en respecteer je elkaar en voel je elkaar aan.
En àls je paard dan een keer 'vervelend' is, dan kun je daar op een heel andere manier mee omgaan dan zoals hier werd geadviseerd ("omtrekken!", "scherp bit in!" "hulpteugel eraan!").

Squit

Berichten: 1098
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 18:04

Omtrekken kan soms wel helpen maar er moet een reden zijn dat hij gaat rennen..
Misschien is het verlaten van de paarden dat hij zich daar niet prettig bij voelt..
Want het is en blijft een kudde dier!!
Het ene paard heeft er geen tot weinig last van en het andere gaat rennen..
is hij wel braaf als er meer paarden bij zijn???
en wat je het beste kan doen is idd trainen..
En boos woorden heeft geen enkele zin want er moet toch iets zijn om zijn gedrag te verklaren!!

Lovely1

Berichten: 2725
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Nijmegen/Apeldoorn

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 18:24

JoviBan schreef:


Een paard kan soms eigenwijs en vervelend doen, da's waar. Helaas gaan mensen hier ook maar al te vaak vanuit. (Zoals jij nu ook doet, terwijl je volgens mij TS en het paard niet kent.)

Daarbij, wanneer jouw band met je paard goed is, dan zal 'vervelend gedrag' steeds minder voorkomen. Dan zit je namelijk op één lijn, begrijp en respecteer je elkaar en voel je elkaar aan.
En àls je paard dan een keer 'vervelend' is, dan kun je daar op een heel andere manier mee omgaan dan zoals hier werd geadviseerd ("omtrekken!", "scherp bit in!" "hulpteugel eraan!").[/quote]

Ik maak uit het verhaal van de TS op dat dit gewoon eigenwijzigheid is en uitproberen. Jij maakt er uit op dat het gelijk met een vertrouwensband te maken heeft. Maar iig kan ze niet zo doorgaan met de pony dus zou mijn oplossing zijn omtrekken als hij er vandoor gaat.. en natuurlijk wel met beleid. Ik denk dat deze pony zijn grenzen wil verkennen en die moet je dan ook maar duidelijk aangeven. Dit neemt natuurlijk niet weg dat je grondwerk met je paard moet doen en wederzijds vertrouwen moet hebben. Ik ben wel benieuwd of de pony verder nog "vreemd" gedrag vertoond.

Armani88

Berichten: 3701
Geregistreerd: 16-07-06
Woonplaats: Lonneker

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:18

Wendy schreef:
Armani88 schreef:
niet iedereen is bang voor zijn paard hoor wendy,
ze moet hem juist goed aanpakken, laat maar zien wie de baas is !!

En hoe wil je dat doen als je met paard en al op de motorkap ligt?


Oefenen met andere paarden misschien !!

Achterom
Berichten: 23113
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:28

Armani88 schreef:
Oefenen met andere paarden misschien !!

Heeft weinig zin in dit geval lijkt me zo.
Haf gaat er constant vandoor, dan zou ik eerst eens in een veilige omgeving gaan werken aan de verstandhouding met het paard. Goede les wil ook weleens helpen.
Scherper bit, hulpteugels of noodstop heeft allemaal weinig zin. Als hij wil gaan, doet hij dat toch wel. Blijkt ook wel nu hij het met een thiedemann ook nog doet Slapen

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 22:06

RT-P --> BRT

aliluck
Berichten: 93
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Altena (drenthe)

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 12:53

Wendy schreef:
Wat dacht je van niet meer naar buiten gaan totdat je veilig op stap kunt?
Zoals de TS het beschrijft is het wachten op ongelukken zo.
Neem fatsoenlijk les en begin met korte ritjes na het rijden in de bak. Begin helemaal opnieuw....


Dit is geen goede oplossing want ik moet trainen voor een rit in de zomervakantie.
En ik rij ook weleens eerst in de bak en maak dan een ritje maar dan doet ie soms even leuk hoor

aliluck
Berichten: 93
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Altena (drenthe)

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 12:55

Armani88 schreef:
Op het asvalt omtrekken ? Lijkt me geen goed plan
op een zandweg oke maar op verharde weg
heb je martingaal ? at voor bit ?


Ik heb geen martingaal en rij met een gebroken bit

aliluck
Berichten: 93
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Altena (drenthe)

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 12:59

Celia schreef:
Mijn paard is ook verbeterd door wat minder krachtvoer te krijgen, ze was daardoor nogal druk en een rustig galopje kon er in een vrije vlakte dan zeker niet meer af!


Al ik uit mezelf gewoon een galopje doe dan is er niks aan de hand lekker rustig en als ik wil wat sneller en dan heb ik hem ook zo weer terug

Antheman

Berichten: 11836
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:00

aliluck schreef:
Wendy schreef:
Wat dacht je van niet meer naar buiten gaan totdat je veilig op stap kunt?
Zoals de TS het beschrijft is het wachten op ongelukken zo.
Neem fatsoenlijk les en begin met korte ritjes na het rijden in de bak. Begin helemaal opnieuw....


Dit is geen goede oplossing want ik moet trainen voor een rit in de zomervakantie.
En ik rij ook weleens eerst in de bak en maak dan een ritje maar dan doet ie soms even leuk hoor


Zet die rit uit je hoofd en los eerst je probleem op.

Anoniem

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:03

aliluck schreef:
Wendy schreef:
Wat dacht je van niet meer naar buiten gaan totdat je veilig op stap kunt?
Zoals de TS het beschrijft is het wachten op ongelukken zo.
Neem fatsoenlijk les en begin met korte ritjes na het rijden in de bak. Begin helemaal opnieuw....


Dit is geen goede oplossing want ik moet trainen voor een rit in de zomervakantie.
En ik rij ook weleens eerst in de bak en maak dan een ritje maar dan doet ie soms even leuk hoor

Sorry hoor, maar je moet trainen want je moet die rit komende zomer maken?
Afgaande op je beginpost zijn jullie daar nog helemaal niet klaar voor.