Stisltaan tijdens het opstijgen, kan jij dan opstappen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kan jij opstappen als je paard loopt?

Ja.
231 (67%)
Nee.
40 (11%)
Ene keer wel andere keer niet.
73 (21%)

Totaal aantal stemmen: 344

daantjuhhh

Re: Stisltaan tijdens het opstijgen, kan jij dan opstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 02:20

Ja ik kan het wel.
Maar mijn paard heeft altijd al moeilijk gedaan met opstappen.
Ze vind dat nogal spannend.
En ik heb al een paar keer er bijna afgelegen.
Die van mij wil nog wel eens net voordat je been over het zadel is heel snel een rondje om z'n achterbenen draaien en dan weg"crossen" (niet echt crossen, maar t is ook geen stap meer)
En toen ik er net had liep ze veel naar achteren en kwam ze nog wel eens omhoog bij het opstijgen!
Dat vond ik nooit zo prettig.

Ik moet wel zeggen dat ik mijn paard altijd meteen weer stilzet.
En als het weer een poosje wat minder gaat met opstappen dan oefen ik een paar keer tijdens de training!
Het gaat ook wel steeds beter, maar echt 100% stilstaan zal er wel niet inzitten!

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 02:26

mijn paardje stapte in het begin ook weg als ik mijn voet in de beugel deed, toen niet zo erg. inmiddels heeft paardlief door dat vrouwtje naar 3 jaar er niet leniger op word en blijft hij altijd geduldig wachten tot vrouwtje zich in het zadel heeft geworsteld. afstijgen is ook een ramp. die doe ik ook meestal door mijn been voorlangs te zwaaien, achteruit wil bijna niet meer. sinds gister heb ik even een ander zadel(ben zo lief geweest om mijn zadel even uit te lenen) en die heeft nog al een hoge achterkant, waar ik dus niet op verdacht was. en toevallig wou ik er achterlangs af, en daar is het resultaat van te zien. een erg charmante blauwe plek en een uitermate pijnlijke heup Boos!

devlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:09

Mijn paard loopt weg zodra ik mijn voet in de stijgbeugel heb. Ik heb daar eigenlijk niet zo probleem mee. En soms stap ik op vanaf een krukje (i.v.m. zere rug).

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:29

Ik kan dan wel opstappen maar de pony die ik rijd is maar klein en staat doorgaans stokstijf stil tot ik goed zit. Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:30

ik kan het wel, ben het gewend hellaas, dus mij lukt het wel Lachen

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:33

Ik kan het wel..
Maar mijn paard moet van mij gewoon stil staan als ik opstap. Als ze niet stilstaat blijf ik net zo lang bezig totdat ze wel stilstaat.. Ze moet maar even luisteren.. En ze mag ook pas stappen als ik zeg dat ze mag stappen als ik er op zit.. Lachen
Het heeft me lang geduurd voordat ze dat helemaal aangeleerd was.

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:33

ik kan het wel... maar ik heb gewoon zoiets van... tijdens opstijgen stil (een stapje mag wel hoor Tong uitsteken) en pas als ik aanspoor lopen... niet dat het me altijd lukt Haha!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:28

ik stap doorgaans op m.b.v. van een krukje, en het enige wat ik belangrijk vind is dat ze in ieder geval blijft staan als ik m'n voet in de beugel wil brengen, als ze aan de wandel gaan heb ik daar geen enkele moeite mee. Volgens mij heb ik ook maar heel weinig paarden gereden die wel braaf bleven staan, ben het dus al zo gewend dat ze gaan wandelen dat ik het niet eens meer echt door heb (slecht he? Knipoog.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:31

Bij mij verschilt het per paard. Clown
Van Katinka ben ik eigenlijk 'gewend' dat ze niet stil kan staan en daar stap ik ook altijd op terwijl ze loopt. Maar bij andere paarden waar ik op rijd, kan ik dat meestal niet zomaar en moeten ze eerst stil staan. Gelukkig hebben die andere paarden wel iets meer geduld dan Katinka en staan ze braaf stil. Lachen

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:33

Ik kan het wel, maar ik vind dat het met opvoeding te maken heeft dat ie daadwerlijk stilstaat !!

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:34

Ja, ik kan het wel, maar dan moet ik oppassen dat ik niet in het zadel 'neerplof'. Vaak gebeurt dat gelukkig ook niet en kan ik wel normaal gaan zitten.
Maar Frits moet van mij altijd stilstaan met opstijgen. Doet hij dat niet, stap ik niet op en probeer het opnieuw totdat hij wel stil blijft staan Lachen .

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:36

Het zou me best lukken, maar ik ga er meestal niet op tot ze stilstaan. Dat moeten ze nu eenmaal leren naar mijn mening Lachen

Florentine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:15

Ik kan het wel, maar mijn pony's moeten stilstaan als ik opstijg, en wachten. Als ze dit niet doen doe ik het net zovaak overnieuw tot ze wel stilstaan.

LiNDz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:01

ze moeten gewoon stilstaan vind ik Lachen En pas gaan lopen als jij dat vraagt, kwestie van gehoorzaamheid!

Maar zelf vind ik t ook erg vervelend, op school op praktijkles hebben we 9/10 keer dat ze gaan lopen of 1 zelfs gaat rennen
Als je niet iemand hebt om em vast te houden zit je mooi te kl*ten, helemaal als je beugels nog op maat moeten Boos!

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:08

Ja mij lukt dat gelukkig wel ik ben vrij lenig in benen Clown Bij ons op de manege is ook en paard dat je al stappend moet opzadelen en beugels op maat moet maken, dát lukt me nou weer niet

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:15

Ik heb het liefste dat het paard gewoon stil blijft staan aangezien ik mijn been niet zo heel ver over kan zwaaien omdat het een en ander vast zit in mijn rug. Wel heb ik het al een keer gehad dat ik opstapte, had mijn linkervoet in de stijgbeugel was onderweg omhoog te klimmen en het paard peert hem in volle galop over de lange zijde door de modder. Heb me toen lang weten vast te houden en aan het einde van de lange zijde er maar afgesprongen, liet per ongeluk ook de teugel los dus kon paardlief gaan vangen. En één keer gehad dat het paard aanliep en ik raakte uit evenwicht dus kwam achter het zadel en toen ging die bokken en zakte ik ernaast en kwam zo onder paardlief terecht.

Dribbel_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:17

Nee het lukt me niet. Pony moet ook gewoon stil staan

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:30

Ik las hier dat met opstijgen je gewicht verdriedubbeld wordt bij het opstijgen, als het paard loopt is dat een stukje makkelijker op te vangen.
Soms staat ze stil, soms niet, ik besteed er daarom niet echt veel tijd aan eigenlijk.
(overigens staat ze voor de rest altijd stil zodra ik dat vraag hoor Bloos )

flOortje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:42

Ik kan het wel.. maar ik heb het liefst dat m'n paardje stilstaat als je ooit moet stilstaan of als er wat gebeurt moet je wle van je paard op aan kunnen dat hij stil kan staan en ook emt opstijgen..

MalPaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:43

haha.. mijn paard en stil staan.. uhmm..nee
haha ben het wel aan het leren tis alleeen niet zo makkelijk Boos! Verdrietig Tong uitsteken Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:45

ik doe er ook niet zo moeilijk over Haha! sommige paarden hebben die voorwaardse beweging gewoon nodig........... laat ze lekker, zeker als ze de rest van de tijd gewoon braaf doen wat ze moeten doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:48

mijn paard kan in het begin van het rijden ook nooit stilstaan, maar na een tijdje rijden als ik er dan even afmoet en weer op (bijvoorbeeld hindernis weer rechtzetten of hoger zeten) dan blijft ze meestal wel stilstaan als ik erop wil, ik doe er verder ook niet zo moeilijk over, komt vanzelf wel goed Knipoog

Dautsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:54

Dautsen gaat niet vooruit lopen maar meestal een rondje draaien. Ik heb al zo vaak geprobeerd om het af te leren, maar het lukt niet. Nu ben ik het gewoon beu en stap ik dus gewoon op alsof het mij ook gewoon niks uitmaakt. Dat lukt makkelijk, zolang ze maar niet gaan rennen. Zolang het niet gevaarlijk wordt, vind ik het prima. Ik vind het wel moeilijk of je het nou af moet leren of niet. Mijn instructeur heeft gezegd dat ik maar gewoon moet doen of het me niets uitmaakt, want anders wordt het een spelletje voor haar. Ze doet het overigens alleen als ik in de bak opstijg, als ik bij de stal al opstap blijft ze netjes staan.

pizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:58

Ik vind ook dat het paard het gewoon moet leren om stil te staan..
het is toch geen doen als hij elke keer op de loop gaat als jij op wil stappen... Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 23:01

maargoed ben ik met je eens, alleen moet je kijken naar het individu paard.......... sommige paarden hebben die voorwaardse beweging nodig of OM een stukje stress kwijt te raken OF om in balans te blijven OF om nog honderd andere redenen.....

Ik heb graag dat ze stilstaan, dat zeker wel........ maar als een paard het aangeeft dat heel erg moeilijk te vinden, dan mag het van mij lopen