Achterover zitten of staan in de beugels bij bokken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VeerenAshley

Re: Achterover zitten of staan in de beugels bij bokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 21:16

spratz schreef:
Aan de andere kant blijf ik zelf meestal zitten, zo diep mogelijk en dan de hoek in sturen bv.

Dan moet je maar net een bak hebben om in te rijden...Trouwens, ik heb altijd geleerd om je paard juist voorwaarts te houden.

Bloemsuiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 21:38

Ik blijf persoonlijk liever achterover zitten. Als mijn verzorgpony bokt dan doet hij onverwachts z'n hoofd diep tussen z'n voorbenen en dan word ik mee naar voor gesleurd, dan moet ik proberen z'n koppie van z'n benen weg te krijgen, als ik zou rechtstaan dan zou ik er zeker over liggen Bloos

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 22:28

VeerenAshley schreef:
spratz schreef:
Aan de andere kant blijf ik zelf meestal zitten, zo diep mogelijk en dan de hoek in sturen bv.

Dan moet je maar net een bak hebben om in te rijden...Trouwens, ik heb altijd geleerd om je paard juist voorwaarts te houden.

Ja maar met die van mij moet je juist ook NIET voorwaards gaan.
over he algemeen zou dat vast moeten, maar die van mij wil als ik er net op zit en aan wil draven nog wel eens ineens heel vrolijk worden en dan gaan bokken.
Ik probeer dan z'n hoofd omhoog te doen en m op de rem te zetten.
en dan draaf ik weer opnieuw aan.
Ze wil namelijk juist voorwaards wegsprinten en dan bokken tegelijk

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 22:30

Amani schreef:
Ik ga gewoon diep zitten en rijd hem vooruit. Dat helpt meestal wel. Als ik in mijn beugels ga staan heb ik altijd eerder het gevoel dat ik eraf flikker Clown

Hier ook, Meestal besef ik het zelf niet eens Lachen Mijn paard geeft dus geen extreeme bokken Lachen Haar hoofd gaat ze ook nooit naar onder trekken. Dus voor mij geen probleem Lachen

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 12:14

VeerenAshley schreef:
En wat doen jullie met een paard dat eerst van voor omhoogkomt, vervolgens de kont de lucht in gooit en daarna van die rodeobokken met bolle rug geeft?
(Ik zelf doe in ieder geval niet het goede, zoals ik helaas een aantal keren heb mogen ondervinden Clown )

helaas heb ik deze afgelopen zondag 3 weken terug, voor mijn kiezen gekregen en kon ze niet uit zitten en heb nu mijn bekken en stuitje zwaar gekneusd. en ik ging ook diep zitten en proberen zn hoofd omhoog te krijgen. tevens heb ik een bokriempje op mn zadel maar die heeft me niet geholpen in dit geval....

xNatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 14:31

Ik zit altijs achterover Knipoog

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 16:40

Dat zijn pas echt de gemene bokken, echt bedoeld om je er af te krijgen.
Op de een of andere manier zit ik ze meestal wel uit, hoe moet je me niet vragen Clown . Ik probeer ze dan voorwaarts te houden zodat ze uberhaupt niet omhoog kunnen komen.
Gelukkig bokken die van mij niet als ík ze rij, maar de kleine pony kan er nog weleens een paar flink gemene uitgooien als er iemand opzit waarvan hij denkt dat hij haar er wel af kan krijgen.

Cherellee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 16:46

VeerenAshley schreef:
En wat doen jullie met een paard dat eerst van voor omhoogkomt, vervolgens de kont de lucht in gooit en daarna van die rodeobokken met bolle rug geeft?
(Ik zelf doe in ieder geval niet het goede, zoals ik helaas een aantal keren heb mogen ondervinden Clown )

Zo diep mogelijk in het zadel zitten en me "vastzuigen" en op wat voor manier dan ook zijn hoofd omhoog krijgen. Soms lukt het(ookal zit ik aan het einde ergens op zn nek) , soms lukt het niet.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 16:50

Ik ga naar achtere zitten, maa rmet staan bokken ze onder je door. Is wel makkelijker zitten(staan Clown ) denk.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 17:29

VeerenAshley schreef:

ja dat deed die van ons vrijdag ook Clown
eerst vloog ik er af, met als gevolg pijn in me rug,
ik er weer op, deed die t ff later weer, dus ik ben blijkbaar in de beugels gaat staan,
maar hij bleef maar bokken, en toen brak me beugelriem Boos! maar bleef uiteindelijk wel zitten..
vindt die bokken ook meestal echt niet uit te zitten/staan :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 17:32

Hangt er vanaf wat je wilt.
Als je in je zadel wilt blijven 'kleven' moet je uiteraard zitten, als je wilt dat je paard als het ware onder je door bokt kan je gaan staan (daar heb je overigens wel een goede balans voor nodig, anders vlieg je er alsnog af Clown ).

Eigenlijk is het beste nog altijd om gewoon te proberen in 't midden van je zadel te blijven zitten, maarja, beter gezegd dan gedaan Haha!

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 17:40

wij hebben thuis ook van die bokkers.
onze haflinger bokte altijd zoals VeerenAshley beschrijft we bleven vroeger altijd in het zadel zitten maar dan kregen we vliegles of enorme rugpijn, Ach gut
nu ga ik staan in de beugels voeten naar voren rug naar achter en je voelt er niks van en als ze uitgebokt zijn ga je zitten.
ik ben er in geen jaren meer afgevallen door het bokken eerder door andere redenen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 17:41

Citaat:
Eigenlijk is het beste nog altijd om gewoon te proberen in 't midden van je zadel te blijven zitten, maarja, beter gezegd dan gedaan

En al elke kant van je paard een been Tong uitsteken

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 17:49

Ik zit liever op een paard wat niet bokt Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 17:50

runningkawa schreef:
Citaat:
Eigenlijk is het beste nog altijd om gewoon te proberen in 't midden van je zadel te blijven zitten, maarja, beter gezegd dan gedaan

En al elke kant van je paard een been Tong uitsteken

Precies Tong uitsteken

Haha ja sorry, ik heb een instructrice die altijd roept 'Blijven zitten, blijven zitten! Gewoon zorgen dat je in het midden van het zadel blijft', jaa Haha! Haha! Die is leuk Clown

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 17:52

Lielle schreef:
hangt er vanaf. Bij een paard dat een keer zijn kont in de lucht gooit, ga ik idd in verlichte zit en laat hem zo 'onder me door' bokken. Als ze echt vies met vier benen van de grond en hun neus tussen de knieen gaan bokken, ga ik juist achterover zitten, om ze naar voren te schoppen en dat hoofd omhoog te halen.

Ik doe dat precies zo. Het ligt er inderdaad aan op welke manier ze bokken.

Mochten ze in het bos een vreugdesprongetje maken, dan blijf ik gewoon zitten. (Tenzij ik al in de verlichte zit zat...) Dat zijn meestal kleine huppeltjes waar je bijna niets van merkt.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 17:53

ligt er maar net aan hoe er gebokt word. Korte bokjes kan je staand goed hebben. Voor de grote klappers ga ik toch echt achter over zitten hoor.

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 18:00

WildWings schreef:
Hangt er vanaf wat je wilt.
Als je in je zadel wilt blijven 'kleven' moet je uiteraard zitten, als je wilt dat je paard als het ware onder je door bokt kan je gaan staan (daar heb je overigens wel een goede balans voor nodig, anders vlieg je er alsnog af Clown ).

Eigenlijk is het beste nog altijd om gewoon te proberen in 't midden van je zadel te blijven zitten, maarja, beter gezegd dan gedaan Haha!

Ik ben inderdaad van het type onder me door laten bokken, maar eigenlijk alleen bij mijn eigen paard omdat ik precies weet hoe hij reageerd en wat er komen gaat.
Bij andere paarden probeer ik toch ook zo diep mogelijk in het zadel te blijven zitten en ze flink voorwaarts te houden, dan moeten ze het koppie er even bij houden Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 18:03

Het is zoals al gezegt hoe ze bokken. Als ze eerst omhoog komen heb je inderdaad een probleem en zit je het 9 van de 10 keer niet uit! Ik zit al heel wat jaartjes in de paarden maar ik heb er ook een op stal. Ik heb nooit geweten dat een E pony zo hoog met vier benen tegelijk stuiterend door de baan kon gaan! En met hoog...bedoel ik HOOG..... boven de bakrand uit! Ik ben er achter dat ( sorrie voor het woord ) kop omhoog en terug zitten op zo'n moment het beste werkt.Jammer genoeg gebeurd het nu nog een hele enkele keer dat meneer Piccolo te snel is en ze het zand van de bak wel heel dichtbij zien!

Jooorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:13

Ik heb ook altijd geleerd achter over zitten
maar ik denk ook dat het beter is om bij somige bokken toch in de beugels te gaan staan

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:23

Om de klap een beetje op te vangen kies ik het liefst voor de verlichte zit. Ware het niet dat je dan dus ook het snelst met je snufferd in het zand belandt! Maar goed, als een groot paard bij mij maar hoog genoeg bokt zit ik het uiteindelijk toch niet uit, zo heeft ervaring inmiddels geleerd..

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:27

Harm heeft sinds kort een nieuwe vorm van bokken, hij bolt zich op en slaat één been er flink uit, dan hang ik dus al een soort scheef en echt prettig in mijn rug vind ik het niet nee. Is hij echt nijdig, komt ie daarna aan de voorkant omhoog (niet schokkend maar ik ben toch al uit mijn evenwicht op dat moment) dus ik zou zo niet kunnen zeggen hoe ik dan zit. Ik probeer er maar gewoon op te blijven....

Voel ik het aankomen, dan ga ik wel wat dieper zitten en probeer ik t te voorkomen, maar dat lukt dus niet altijd!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:28

Ik ga altijd in de beugels staan, bokt mn pony mooi onder me door Lachen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:49

Bij een normaal bokje blijf ik achterover zitten... wanneer ze echt aan het bokken en springen gaan, ga ik in de verlichte zit. Dan bokken ze zeg maar onder me door Lachen

Jooorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 23:27

Het kan inderdaad allebei. Het is maar net wat je fijn vindt. Ik blijf meestal stevig zitten achterover.