Hoe kan je je paard zadelmak maken?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Soetekind

Re: Hoe kan je je paard zadelmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:38

ach een paard waar je niet echt speciaal iets mee wilt doen... en die al lekker mak is..
ik denk dat je het best zelf kunt wagen als je netjes kunt rijden en omgaan met andere paarden.
ik ben zo vroeger ook begonnen bij een boer met wat makke frieze paarden.. was ik ook nog hardstikke jong. nooit wat fout gegaan.

zorg wel dat er iemand naast je staat die veel verstand heeft van paarden en de natuurlijke reacties van een paard. niet iemand die het allemaal heel spannend vind, of het vriendinnetje om de hoek.
ik zie dan niet echt een probleem ook omdat je het paard al van jongsaf kent.
neem gewoon de rust en de tijd..
en niet maar willen willen.

ik heb stage gelopen op verschillende bedrijven. maar daar gaat het ook niet altijd van een leien dakje.

mijn tips als je het zelf doet..

neem je tijd.
alles stapje voor stapje
niet alleen aan beginnen
ga misschien ergens kijken om ervaring op te doen.
lees je goed in.

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:47

normaal laten we hem zadelmak maken voor 100- 150 euro.
maar de laatste paar keren doen we het zelf dit is nu ongv de 5e pony die we zelf zadelmak hebben gemaakt..
wel een belangrijke tip als je het zelf WEL doet.. doe dan in iedergeval een touw om zijn nek waarmee je meer grip op de pony hebt en spring er niet gelijk in 1 x op maar bouw het rustig op..
en zo kan ik nog wel ff doorgaan..
maar als je zulke dingen allemaal vraagt.. lijkt het of je er niet echt veel verstand van hebt..mja

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 18:22

Wat ik bedoel is, ik hoef geen paard om te rijden, ik wil ook een paard voor mijn plezier. Julie hebben julie mening erover, maar ik doe het gewoon liefst zelf, ik heb nog nooit een paard ruitermak gemaakt, maar heb wel veel ervaring met jonge paarden. ik weet,, dit is niet hetzelfde,, maar toch.. Knipoog Meike is nu zowieso al de rustheid zelve, en ik heb het volste vertrouwen in haar. Ik doe het natuurlijk wel niet helemaal alleen als dit is wat julie bedoelen! Er zit ook een volwassen vrouw bij dii m'n friesje heeft zadelmak gemaakt,, maar wat ik bedoel is:: ik ga er zelf voor het eerst opzitten,, om ff alles een beetje duidelijk te krijgen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 18:37

Of je hem wilt voor de sport of voor de recreatie, het begin is prezies hetzelfde Lachen
Of je later verder met hem gaat trainen zodat hij goed kan lopen in een proef of niet, staat totaal los van het laten wennen aan een ruiter.
Doe je dat verkeerd, heeft je paard misschien altijd angst voor opstappen, of helemaal voor de ruiter.
En dat is recreatief ook niet handig Lachen

Juist voor het eerst er zelf op zitten zou ik niet doen.

Ik heb al veel paarden zadelmak gemaakt, altijd met een zeer ervaren persoon op de grond.
Nu ik deze persoon niet meer bij me heb, breng ik mijn 3 jarige ook gewoon weg Lachen

Amani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 19:26

Zeker iemand erbij halen die al eerder paarden (succesvol) zadelmak heeft gemaakt.
In je eentje moet je er nooit aan beginnen zeker omdat je waarschijnlijk nog geen ervaring hebt met het zadelmak maken. Eerst gewoon met zadel en hoofdstel longeren, je moet er nog niet op gaan zitten dan. Mijn laatste tip: Doe het allemaal rustig aan! Daar heb je veel meer aan dan het snel af te rafelen.!

poef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 23:38

Waarom niet zelf proberen.
Als je alles rustig aanpakt en steeds een stapje verder gaat en alles blijft goed gaan, dan gewoon doorgaan. Je merkt zelf wel meteen als het fout gaat. Dan moet je niets forceren en een stapje terug doen en dan een week later gewoon weer rustig proberen. Je kunt dan altijd nog hulp vragen.
Als jij gewoon eerlijk blijft naar jouw paard toe dan bouw je een hele band met dat beestje op dat jou dan volledig vertrouwd. Breng je hem naar derden dan weet je nooit wat er precies is gebeurd.
Ik zelf heb mijn bijna 4 jarig paard ook zadelmak gemaakt en ook zoals jullie het hier noemen ruitermak en ik had ook geen ervaring daarin.
Wel in paardrijden.
Ook ik heb hem gekocht als veulen en ben toen meteen grondwerk met hem gaan doen en ook zadeldekje met dekensingel om.
Later alleen het zadel op, soms de beugels los er aan en dan weer eens een hoofdstel in en ook met een bitloos hoofdste.
Ik deed dat 1x in de week en dan ook longeren. Toen hij drie werd ben ik gaan hangen aan het zadel. Daar bedoel ik mee: eerst met je arm alleen trekken aan de beugel, later iets meer gewicht er aan, dan iets door de knieen heen.
Ik kreeg wel commentaar want daar belastte ik de rug mee zeiden ze.
Maar dat hangen heb ik heel langzaam uitgebouwd en ook altijd aan twee kanten.
Zo ben ik ook dan een keer opgestapt en alleen maar stil er op zitten en toen er weer af.
Daarna meteen aan de andere kant opgestapt.
In het begin reed ik alleen maar bitloos, want ik wou hem niet in zijn mond verpesten. Wel altijd met een boktouw om zijn hals heen voor het geval dat.
En als hij dan ook te snel voorwaarts liep dan kreeg ik hem weer terug met het boktouw en hoefde ik niet aan de teugels te trekken.
Nou is niet ieder paard zo makkelijk, dat begrijp ik ook wel, maar je weet zelf wel het beste hoe jouw paard is.
Nu op het moment rijdt ik met bit, want meneer is nu echt aan het puberen en probeert me nu pas voor het eerst echt uit.
Ik rijd heel veel buiten en als hij zo'n bui heeft dan heb ik net iets te weinig te vertellen zonder bit.
Want als het dan zijn hoofd naar beneden gooit om een bok te geven dan lukt het je met een bit in veel sneller om hem daarmee te laten stoppen.
Nu stap ik nog steeds afwisselend links en dan rechts op. Mijn paard weet niet beter.
Het moeilijkste van het zadelmak maken vond ik toen ik erop zat om hem toen te laten stappen.
Mijn man heeft echt op een paar meter er voor gestaan met een wortel om hem te lokken en toen ging meneer eindelijk stappen. Was heel komisch, maar hij was ook zo braaf.
Nou kon mijn paard aan de longeerlijn al wel de stemhulpen van stap, draf, galop en ho.
Toen ik hem dan eindelijk aan het lopen had hoefde ik alleen maar bv. draf te zeggen en dan ging hij al en dan gaf ik ook tegelijk been zodat hij door kreeg wat dat betekende.
Ik heb aan deze periode zo veel plezier gehad, daarom zeg ik ook probeer het zelf en vertrouw op jezelf.
Maar zo gauw je denkt van het gaat niet goed of zo dan niet doorgaan maar hulp inschakelen.
Ze kunnen mij dan niet wijsmaken dat je dan al iets verpest hebt.
Heel veel plezier en sterkte ermee!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 10:41

poef schreef:
Waarom niet zelf proberen.

Dat hebben er vele al uitgelegd!
De kans dat je wat verkeerd doet is groot. Je kunt het paardje daardoor voor altijd beschadigen.
Het begin is het belangrijkste. Doe je het fout, dán gaan de kosten pas oplopen om het te herstellen.
Een paard dat je niet kunt rijden is goed voor de slacht, dus voor het paard moet je zorgen dat het begin goed gaat.
Wel zo eerlijk!

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 18:29

Volgens mij is dit een beetje een onzin topic aan het worden. Kijk maar eens in het profiel van TS dan zie je al dat het om te beginnen haar verzorg paard is en niet dr eigen paard...

@ wartertje: ik snap niet hoe jij een paard alleen in stap en draf wilt hebben, en toch recreatief wilt gaan rijden?Denk jj dat je paard nooit eens zal schrikken en in galop er vandoor gaat?
Wat ga je doen als dat gebeurt? (gewoon ff nieuwsgierig hoor Knipoog )

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 18:36

@barretjuh.. Ja natuurlijk,, aan de longe moet ze het natuurlijk wel. Maar ik bedoel,, ik oefen daar wel mee,, maar ik ga hier niet verder op in. Ik hou het bij stap en draf, en af en toe als we buiten zijn een galopje,, het is absoluut geen sportpaard of weetik veel wat,, mijn motto is Lol met je Knol,, de rest komt later nog wel

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 18:42

even een reactie op het dikgedrukte:
Wartertje schreef:
Wat ik bedoel is, ik hoef geen paard om te rijden, ik wil ook een paard voor mijn plezier. Julie hebben julie mening erover, maar ik doe het gewoon liefst zelf, ik heb nog nooit een paard ruitermak gemaakt, maar heb wel veel ervaring met jonge paarden. ik weet,, dit is niet hetzelfde,, maar toch.. Knipoog Meike is nu zowieso al de rustheid zelve, en ik heb het volste vertrouwen in haar. Ik doe het natuurlijk wel niet helemaal alleen als dit is wat julie bedoelen! Er zit ook een volwassen vrouw bij dii m'n friesje heeft zadelmak gemaakt,, maar wat ik bedoel is:: ik ga er zelf voor het eerst opzitten,, om ff alles een beetje duidelijk te krijgen :D

zo dacht ik ook bij mijn eerste paard wat ik zadelmak wilde maken. Uiteindelijk heb ik toch maar besloten om het voor de eerste keer samen met iemand te doen. Dus dat er iemand anders voor de eerste keer op ging zitten.. Iemand met ervaring! wat was ik blij dat ik dat had gedaan!!! Het paard wat in mijn ogen altijd ontzettend lief was, veranderde helemaal!! Hij werd bang, begon te bokken etc. Dus het wil niet zeggen dat als een paard in de stal lief is, dat hij dat de eerste keer onder het zadel ook is!

succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 18:44

Dat klopt idd
De paarden waarvan je verwacht dat ze uit hun dak gaan blijven vaak best rustig
En de brave gaan soms zo uit hun dak dat je denkt. Huh? Jij? Haha!

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 18:45

haha juist! zo ervaar ik het ook!! dus ik wil even zeggen.. let daarmee op!! en bedenk je nog een keer Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 18:52

Ik heb mijn pony zadelmak laten maken, door hem wat langer op die stal te laten staan. Zodra hij het begrip: ruiter op rug kende, heb ik hem wel zelf verder door gereden. Maar ik durfde het niet aan om helemaal onervaren een paard zadelmak te maken, want als het misgaat hang je...
Met doorrijden heb ik wel advies gevraagd van mijn instructrice voor oefeningen etc.
Dus uiteindelijk is dé gouden tip: haal er iemand bij die verstand van zaken heeft. Als je om financiele redenen het persé zelf wil doen, besef dan wel: een slecht ingereden paard kost je meer geld dan je kwijt bent om hem proffesioneel zadelmak te laten maken Knipoog Immers:a. niemand wil een slecht ingereden paard kopen b. paard kan rugklachten ontwikkelen-> dierenarts c. gevaar voor jezelf als je geen controle hebt over het paard. Investeren in je paard is het dubbel en dwars waard Knipoog
Ik zie in het profiel van de TS dat het om haar verzorgpaard gaat, waarom ga je dan niet overleggen met de eigenaar?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:02

Tja, ik heb mijn paard ook zelf zadelmak gemaakt, terwijl ik het nog nooit eerder had gedaan. Ik ben er zo een keer op gaan zitten in het weiland, zonder zadel of hoofdstel. Vork Gelukkig hebben mijn ouders altijd al paarden gehad en had ik veel aan hun hulp. Mijn merrie heeft met het zadelmak maken en inrijden geen enkele nare ervaring gehad. Het is helemaal goed gegaan. Er heeft nog nooit iemand anders op haar gezeten en ze is nu al zo'n anderhalf jaar zadelmak. Lachen

Maar dit is wel een uitzondering. Mijn merrie kocht ik van een fokker, waar ze een heilig vertrouwen in mensen had gekregen. Hun omgang met paarden was echt heel prettig. Daardoor kon ik haar zelf zadelmak maken en inrijden. Bij een ander paard was me dit nooit gelukt.

Als ik jouw bericht zo lees, zou ik er écht een ervaren ruiter bijhalen. Je wilt niet weten hoeveel goed zadelmak maken waard is. Dat is hét moment waarop je een paard maakt, of breekt... Gaat het fout, dan is het vre-se-lijk moeilijk om het weer goed te krijgen. Zoek alsjeblieft goede hulp of breng het paard naar een professionele stal.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 01:44

KiWiKo schreef:
het zadelmak maken is zo gebeurd, je gooit er een zadel op en laat hem lekker zn gang gaan..........

het ruitermak maken vergt een iets andere aanpak Lachen daaar kan je beter een prof bij halen Lachen

Wow... dan komen wij uit 2 totaal verschillende werelden, want ik gooi nergens "gewoon" een zadel om vervolgens af te wachten hoe zo'n dier helemaal uit zijn dak gaat.

Net zoals het ruitermak maken, heeft het zadelmak maken veel beleid en de nodige rust nodig. Juist door het zadelmak maken heel voorzichtig te doen, zonder er zomaar een zadel op te gooien, kun je er aan bijdragen dat het paard bij het daadwerkelijk ruitermak maken daadwerkelijk een stuk meewerkender is... Je kunt niet alles uitsluiten, maar je kunt wel een hoop ellende voorkomen...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 01:56

Zadelmak maken: zadel voor zijn neus houden, schrikt hij niet, is hij zadelmak Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 08:10

Suelza schreef:
KiWiKo schreef:
het zadelmak maken is zo gebeurd, je gooit er een zadel op en laat hem lekker zn gang gaan..........

het ruitermak maken vergt een iets andere aanpak Lachen daaar kan je beter een prof bij halen Lachen

Wow... dan komen wij uit 2 totaal verschillende werelden, want ik gooi nergens "gewoon" een zadel om vervolgens af te wachten hoe zo'n dier helemaal uit zijn dak gaat.

Net zoals het ruitermak maken, heeft het zadelmak maken veel beleid en de nodige rust nodig. Juist door het zadelmak maken heel voorzichtig te doen, zonder er zomaar een zadel op te gooien, kun je er aan bijdragen dat het paard bij het daadwerkelijk ruitermak maken daadwerkelijk een stuk meewerkender is... Je kunt niet alles uitsluiten, maar je kunt wel een hoop ellende voorkomen...

gelukkig begrijpt de rest van bokt mijn post wel Lachen Lachen

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 11:14

Gezien je vraag heb je inderdaad (denk ik) niet voldoende ervaring om je paard zadelmak te maken (of ruitermak Knipoog)

Breng hem weg of laat iemand met meer ervaring je helpen. Maar je kunt best rustig aan al wat beginnen met longeren, waarbij je hem moet leren goed op je stemhulpen te reageren. Als hij al een singeltje gewend is dan is het wellicht een kleine stap om hem eens met een zadeltje op te longeren (kijk wel goed hoe je paard reageerd!!)

Maar ik vind het onzin om te zeggen dat je je paard ALTIJD naar een prof moet brengen. Ik had ook nog nooit een paard zadelmak gemaakt, maar ik loop al wel vele jaren tussen de paarden en ik heb wel ervaring met jonge paarden. Ik ben gewoon rustig stapje voor stapje met hem verder gegaan.

Ik heb goed in de gaten gehouden hoe hij op het hoofdstel, zadel, en wat gewicht op zijn rug reageerde. Mocht hij op dat moment heftig gereageerd hebben, dan zou ik hem waarschijnlijk alsnog weggebracht hebben voor het daadwerkelijk ruitermak maken. Maar mijn paard vond het prachtig! Al die aandacht Haha! Ik heb de eerst lekker buiten gewandeld met een zadeltje erop, meteen dus ook verkeersmak gemaakt. Daarbij natuurlijk ook gelongeerd met het zadeltje erop.

Daarna ben ik wat gaan hangen en ben ik er maar voorzichtig eens op gaan zitten, UITERAARD met iemand erbij die ik erop vertrouwde om hem vast te houden. Hij vond het allemaal erg interessant, de weken erna heb ik hem gewoon weer opgezadeld mee uit wandelen genomen, en terwijl er iemand naast liep ben ik er stukjes op gaan zitten. Vervolgens een eerste drafje en een eerste galopje. Hij kende al goed de stemhulpen, dus dus in combinatie met voorzichtig wat hulpen geven viel het kwartje algauw.

Maar goed, ik had wellicht mazzel met een paard met een super fijn karakter, die zo'n beetje zadelmak geboren is. Hij heeft nooit een bok gegeven en heeft nooit bang gereageerd.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 11:34

Suelza schreef:

*grinnik* waarom lees je de post van Kiwiko zo enorm serieus? Denk je nou werkelijk dat er zomaar een zadel opkwakt word zonder voorbereidingen? Clown

Zadelmak maken is inderdaad zo gebeurd, ten slotte accepteren de meesten paarden het zadel wel na een paar keer als iets "gewoons" al dan niet na een paar keer bokken.
Maarja daarna komt het pas Tong uitsteken

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 12:20

Ineke2 schreef:
Suelza schreef:

*grinnik* waarom lees je de post van Kiwiko zo enorm serieus? Denk je nou werkelijk dat er zomaar een zadel opkwakt word zonder voorbereidingen? Clown

Zadelmak maken is inderdaad zo gebeurd, ten slotte accepteren de meesten paarden het zadel wel na een paar keer als iets "gewoons" al dan niet na een paar keer bokken.
Maarja daarna komt het pas Tong uitsteken

Ik heb het helaas regelmatig inderdaad zo zien gebeuren, ja...

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 17:02

Ja inderdaad aan je vraag te kennen heb je zelf niet veel ervaring. Ga naar profecionele hulp Knipoog.

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 08:09

Okee, jullie hebben allemaal wel een punt. Maar julie weten gewoon niet wat er tussen Meike en mij hangt. Als ze pijn heeft weet ik het meteen, als ze bang heeft weet ik het meteen. Jullie zullen nu wel zeggen: ONZIN! Maar dat is het echt niet. Er zijn veel mense die schrikken van hoe ik met haar omga, ik weet gewoon heel goed wat ik van haar kan verwachten. en nogmaals, ik heb het al gezegt: Er staat een volwassen persoon bij hoor! Ik sta daar niet alleen. Die vrouw heeft het al gedaan, dus hier geen problemen mee.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 10:15

Als je 1 paard zadelmak heb gemaakt, dan ben je nog niet ervaren hoor.
Elk paard reageerd anders...

Een klein foutje kán grote gevolgen hebben.

Ik heb het gevoel dat jij het onderschat.

Sterkte!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 11:42

Wartertje schreef:
Okee, jullie hebben allemaal wel een punt. Maar julie weten gewoon niet wat er tussen Meike en mij hangt. Als ze pijn heeft weet ik het meteen, als ze bang heeft weet ik het meteen. Jullie zullen nu wel zeggen: ONZIN! Maar dat is het echt niet. Er zijn veel mense die schrikken van hoe ik met haar omga, ik weet gewoon heel goed wat ik van haar kan verwachten. en nogmaals, ik heb het al gezegt: Er staat een volwassen persoon bij hoor! Ik sta daar niet alleen. Die vrouw heeft het al gedaan, dus hier geen problemen mee.

Als jij het paard goed kent én je hulp krijgt van een ervaren persoon, dan zou ik het ook zelf doen hoor. Het is voor een paard die jou helemaal vertrouwt ook niet niets om opeens verhuisd te worden, en bij vreemde mensen te komen die allemaal 'enge' dingen met je gaan doen.

Maar nogmaals, doe het stap voor stap, neem de tijd!! en als je tegen problemen aan loopt, ga dan niet zelf door modderen, maar wees eerlijk voor jezelf én je paard, besluit dan alsjeblieft alsnog om er een prof. bij te halen.

Zoals al gezegd, het is moeilijker om een paard iets af te leren dan aan te leren!! Succes!

En als het goed gaat heb je dr later zoveel voldoening aan dat je het zelf hebt gedaan. Zeker als je paard écht je maatje is en je de intentie hebt om het paard nooit te verkopen!!

Als je nu al weet dat je het paard in de toekomst wél wilt verkopen, doe dan de toekomstige eigenaar een lol, en zorg dat je paard de basis op een juiste manier leert! Dat ben je verplicht naar je paard, want een paard met een 'afwezige gebruiksaanwijzing' loopt veel meer risico om verkeerd terechte te komen en steeds door verkocht te worden Ach gut

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 17:50

Hee bedankt allemaal! Als er iemand nog tips heeft mag je het altijd zeggen! Ik was van plan om eerst een zak aardappelen op dr rug te leggen, om zo aan het gewicht te wennen. Ze is nu 2.5 en word in mei 3! Dus hoog tijd om te beginnen Knipoog Ik heb nog 1 week school, en dan vakantie!! Voor de belgen dan toch! En dan ga ik haar laten wennen aan dekens en bandages. Ze kent het dekje en het zadel al maar alleen niet aangesingelt,, dus dit komt er na de vakantie ook van. Ze heeft nog maar 1x een zadel opgehad, en het interesseert haar nog allemaal niet meer. Maar ik begin zowieso in de grote vakantie pas. Ze is namelijk nog maar 2 maandjes van de bloedwormen af, en wil niet te veel van haar vragen nu. Ik heb ook even een foto bijgevoegt voor de lievelingen Haha!

Afbeelding