de piaffe: hoe zou dat aan een paard geleerd worden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zesiram

Re: de piaffe: hoe zou dat aan een paard geleerd worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:10

Inderdaad Zevenster, op die manier dribbelen doen paarden met een vaste rug, puur van de spanning. Dat is totaal iets anders dan een dermate sterke verzameling met een nagevelijk en verend paard. Hopelijk mag ik de piaffe ook nog eens voelen. Ik heb sinds kort de verzamelde draf gevoeld op mijn huidige rijpaard en ik ben al in de zevende hemel Haha!

zevenster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:23

Het zit heerlijk! De eerste keer dat ik op een piafferend paard zat (opgeleid door een vriendin van mij en een uitstekend leerpaard) wist ik niet wat mij overkwam. Het voelt heel goed!

xDaPhNex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:26

Tong uitsteken zie de verbaasde blikken op stal al als mijn cassie ineens de piaf doet!

(duurt nog wel effe denk k) Clown

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:38

Het is als oefening een gevolg van de jarenlang systematische scholing van een paard. Het is geen oefening als doel op zich als kunstje.

Shayenne93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 16:41

Zo Leer je nog eens iets Knipoog

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 21:56

zevenster schreef:

@Odie, ziet er inderdaad goed uit, op wat taktfoutjes na Knipoog . Zelf zou ik hem ook nog meer willen zien "zitten", maar ik weet natuurlijk niet hoelang je dit al met hem traint. Je hulpen zagen er wel keurig uit. Je komt (gelukkig) over als iemand die weet waar ze mee bezig is.

Dankje. Hij gaat naar mijn zin ook wat weinig zitten, maar het paard is inmiddels al een half jaar dood, dus het heeft geen nut meer om me er nog druk over te maken.

zevenster schreef:
@ Odie, heb net je profiel gelezen. Je paarden zien er goed uit!

Dankjewel, ik doe heel hard mijn best!

Suzanne F. schreef:
Het is als oefening een gevolg van de jarenlang systematische scholing van een paard. Het is geen oefening als doel op zich als kunstje.

Piaffe is voor mij geen doel maar een middel. Bij het paard op het filmpje 'gebruikte' ik een stukje piaffe om hem meer tot dragen te krijgen, meer bergop. Na het piafferen was zijn draf dan zo fijn op het achterbeen dat dat ook de aanleuning ten goede kwam en bovendien was hij een stuk aangenamer te zitten.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 16:01

In de klassieke dressuur leerden ze dit de paarden aan door ze tussen twee touwen te zetten, zodat hij niet vooruit kon, en dus op de plaats moest doen. (heel kort gezegd Knipoog) Tegenwoordig gebeurt dit vaak ook nog zo, wordt natuurlijk niet publiekelijk verteld, slechte publiciteit Knipoog.
Je hebt een echte krack nodig om dit te krijgen zonder ze tegen de muur te zetten of tussen twee touwen. En een natuurlijk heel goede ruiter Knipoog.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 10:25

sammie14: DIt wordt niet zo geleerd in 'de klassieke dressuur' . De spaanse rijschool gebruikt dit. Knipoog

roooosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:19

tip: Koop het tijdschrift amazone, die nu nieuw in de winkel ligt. (het nummer februari/maart)
daar staat een stukje in over de piaffe. Ook hoe je het je eigen paard kan leren. Ze geven aan dat de piaffe niet persee voor ruiters op hoog niveau zijn bedoeld, het is een oefening die meerdere voordelen met zich mee brengt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:19

Die amazone , daar heb ik nou dus een excuus voor om hem te kopen Vork Haha Tong uitsteken
Enfin, ik heb ook gelezen dat ze een paard leren hun been op commando op te tillen en zo opvolgen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:42

Ja, dat stukje is het. Best indrukwekkend en op zich lijkt het me goed te doen. Valt zelfs nog wel mee als je ziet wat er af en toe bij vrijheidsdressuur geleerd wordt. *No offence, vind het super* Dan moet dit ook goed te doen zijn. Gewoon op commando van zweep en stem zetten, alleen zweep lijkt me wel triccy, het is toch een voet die omhoog gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:53

Ook heb ik nog een manier gehoord Vork (nadruk op: Gehoord)
Oefenen met voorwaarts in draf, achterwaarts in stap, en dit zsm na elkaar opvolgen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 09:43

Hmm.. Hier wordt gedaan alsof een paard 'zomaar' piaffeerd als je 'm goed kan verzamelen.. Maar ik ken toch hele andere taferelen om de achterhand er goed onder te krijgen bij een piafferend paard (Lees: met een rubberen stok/zweep erachter staan)

Niet dat ik hetzelf zo doe, maar ik denk niet dat paarden zomaar zo goed zijn.. Daar moet echt wel een hulpmiddel bij gebruikt worden lijkt mij.

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 10:13

Ik denk dat er absoluut geen hulpmiddel voor nodig is..!!

Als je paard jou vertrouwd, en goed aan je been en gewichtshulpen is, is het hard werken, met veel geduld. Maar wel zonder hulpmiddelen. Knipoog

Mijn 15 jarige ruin kan het nu ook, zomeer op een dag toen ik aan het oefenen was, kreeg ik het idee, om er weer eens verder aan te werken. Om te kijken of ik het hem tog nog kan leren.
Hij is 15, en ik heb hem nu een jaar. Vingers aflikken

Dit hele jaar heb ik alleen maar aan de ontspanning gewerkt, en aan het reageren op mijn been.
als ik hem aanleg, reageert hij direct..!! Vandaaruit kun je rustig verder gaan werken,

Hier een foto, toen het voor de eerste keer ook echt een minuut goed ging. Heb helaas geen filmpje, maar wel een mooie foto.

Ik reed hier met mijn westernlaarzen, mijn rijlaarzen lagen thuis, hahaha, ziet er erg komisch uit.. Cool

Dit heeft zo lang geduurt, ik moets ff in de camera lachen,..!

http://www.mijnalbum.nl/Foto=OE43HGPD

Greets Megan en Jester..!!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 14:38

Hoe ik het aanleer verschilt eigenlijk nogal van wat ik hier heb gelezen. Maar dat dribbelen wat paarden doen als ze nerveus zijn is echt geen piaffe.
Wat ik doe is zorgen dat mijn paard los is en ontspannen. Dan ga ik zijgangen rijden. twee passen naar links, twee passen naar rechts, twee passen naar links, twee passen naar rechts (in het begin meer passen natuurlijk). Eerst tegen de zijkant van de bak, dan op de middelijn (dus niet voorwaarts-zijwaarts, alleen zijwaarts). Als dat goed gaat terug naar één pas naar links, één pas naar rechts. Na een paar weken kan ik verfijnde hulpen geven waardoor ze hun benen optillen, in eerste instantie om zijwaarts te gaan, maar dan bepekt ik die beweging waardoor alleen de benen worden opgetild; voila, piaffe!
Natuurlijk duurt dit maanden voordat het paard sterk genoeg is voor deze oefening, maar het fijne is dat het tot stand komt uit een beweging die elk paard kan maken, en door die beweging te verfijnen.
Ik weet niet of dit de meest ideale manier is, maar voor mij en de paarden die ik reed werkte het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 15:55

Alicia2u : Vergis ik me, of krijg je dan niet zo'n wiebel-piaffe -zoals ik dat noem Clown- ??

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 18:08

Ja, in het begin wel natuurlijk. Maar dat is gewoon een fase waarin het paard sterker wordt en die je moet perfectioneren. Ik leer zulke dingen heel langzaam aan, daar gaan maanden overheen. En vergis je niet: ik begin niet voordat het paard los en recht is. Dat scheelt ook een heleboel. De uiteindelijke piaffe is gewoon netjes. Je moet er gewoon de tijd voor nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 18:29

Alicia2u schreef:
Ik weet niet of dit de meest ideale manier is, maar voor mij en de paarden die ik reed werkte het.

Voor paarden die van nature niet bijzonder veel aanleg hebben voor piaffe is dit idd een heel klassieke methode.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 18:33

Volgens mij heeft dat heel sterk met de verzameling te maken. Paard moet zo ver gaan verzamelen dat hij goed zijn achterhand ver onder zijn lichaam brengt (als het ware gaan zitten op de achterhand) Dan brengt hij zijn achterhand zo ver onder zijn lichaam dat hij van voren extreem kan gaan liften. Althans dat denk ik Tong uitsteken

Roossje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 18:39

Ik zag het een keer op animalplanet, daar deden ze het vanuit draf, en dan steeds meer verzamelen en verzamelen en verzamelen.. en toen was ie der Haha! zelf nooit gedaan, maar het ziet der altijd wel heeel gaaf uit! Lachen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 18:59

Jippie schreef:
Alicia2u schreef:

Voor paarden die van nature niet bijzonder veel aanleg hebben voor piaffe is dit idd een heel klassieke methode.

Ik denk dat als een paard aanleg heeft voor piaffe hij die vanzelf aanbiedt. Ik kan dan ook niet zeggen dat de paarden die ik reed er echt aanleg voor hadden. Ik heb ooit één paard gereden dat er wel aanleg voor had en die reed ik vanuit stap naar piaffe, maar ik had wel het idee dat hij het al kon, dus no credit on my part:P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 20:53

Klopt, een paard dat aanleg heeft biedt dat zelf al aan. Die paarden kun je idd makkelijker vanuit stap naar een soort van piaffe rijden of juist goed doorsluiten vanuit draf.

anouckiie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 20:55

ik dacht dat een schijnovergang in draf het begin is voor een piaff. Ik heb 1 keer een paard zo kunnen verzamelen dat ik het gevoel kreeg dat ik piaffeerde. Paard schoof zijn kont er flink onder en ik had echt zoiets van WOW. Ik had het dier ook lekker in de verzameling en gaf telkens een kleine ophouding om en om en gaf ook om en om been. Ik kwam amper nog vooruit.Het is lastig uit te leggen maar het is hard werken voor jou en het paard.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:02

Nors opkijken , waarom kopieerje de post van Blieb01?

SandraR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:00

Waar ik rijd doen ze het zonder hulpmiddelen. Een paard doen ze het vanuit de stap en het andere paard moet het doen vanuit de passage.

Sta iedere keer weer met de mond open te kijken. Geweldig