Met slof???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 21:16

ik zou me eerst eens af gaan vragen waarom hij zo vastpakt en waar hij last van heeft. Misschien heeft ie wel wat verkeerd zitten in zn rug.
Maar over de slof, ik ga met het grootste deel mee. Met instructie erbij die vertrouwen in jou heeft kan je het denk ik wel doen. Er wordt immers steeds op je gelet dus als je wat fout doet hoor je dat ook gelijk.
succes ermee in ieder geval

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 22:03

thoroughbred"]
ik vind dit een beetje kort door de bocht.
dan moet je ook niet met magtingaal rijden(of met sporen), toch?
is toch ook een hulpmiddel
[/quote]
Dat doe ik dus ook niet, sporen heb ik niet nodig, maar is verplicht in de M1+. Bovendien ging het om hulpteugels.

[quote="thoroughbred schreef:
Als je je paard er mee kan corrigeren is er vind ik, niets mis mee.
deze hulpteugels zijn door proffesionele ruiters ontworpen,bv door schockemuller(of hoe je z n naam ook schrijft). Knipoog Er zijn genoeg topruiters die het gebruiken,dus zo n onzin is het niet, lijkt mij..

Dat het topruiters zijn, wil niet zeggen dat ze alles goed doen. En hulpteugels werken ook wel, maar bij topruiters, ik mag wel zeggen, vooral bij topruiters, geldt de prestatie. En met een hulpteugel bereik je sneller resultaat. Of het de goede weg is? Ik vind van niet.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 07:28

Heb zelf met thiedemann gereden, bij het weghalen kon ik net zo makkelijk doorrijden als waar we waren gebleven met thiedemann. Gebruikte hem om net dat laatste stukje ruggebruik erbij te kunnen krijgen. Toen Gaija daar door de spierpijn heen was ging hij er weer af.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 09:32

maar belker, als je dan een keer zonder thiedemann ging rijden, hoe ging dat dan?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 12:05

lezen, dat staat erbij.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 14:51

nou lielle,sorry hoor................maar zij heeft het erover dat als ze hem om had, en na een kwartierjte tijden bv. hem eraf haalde. Ik vraag nu hoe dat dan ging helemaal zonder thiedemann.........dus niet eerst even ermee rijden, maar gelijk zonder. Dus ik had een heel andere vraag

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 19:15

Sorry mirage, ik bedoelde het niet zo banketstaaf. Als ik mijn berichtje terug lees is het wel redelijk lomp. Overigens begrijp ik eruit dat ze nu zonder rijdt.

koetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 20:21

Belker schreef:
Heb zelf met thiedemann gereden.
Toen Gaija daar door de spierpijn heen was ging hij er weer af.

door de spierpijn heen was??? hmmmm.... ik zou een paard met spierpijn even niet zoveel van vragen, je gaat jezelf ook niet geweldig staan uitsloven als je ergens spierpijn hebt, waar je last van heb.
ik laat mijn pony dan nooit echt aan de teugel lopen als hij spierpijn heeft in zijn rug of in zijn nek, vind ie vast niet prettig. ja en met thiedemann moettie wel. ik weet dat een thiedemann een van de meest vriendelijke hulpteugels is maar toch. ik ge ruik hem zelf ook wel eens van mijn buurvrouw maar allee voor buitenritten anders schrikt ie en wil die nog weleens een sprintje maken. haha.

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 23:18

romkabouter schreef Haha!at het topruiters zijn, wil niet zeggen dat ze alles goed doen. En hulpteugels werken ook wel, maar bij topruiters, ik mag wel zeggen, vooral bij topruiters, geldt de prestatie. En met een hulpteugel bereik je sneller resultaat. Of het de goede weg is? Ik vind van niet

hm...als een (top)ruiter wereldkampioen wordt ,doet hij het niet goed Verward
(omdat hij waarschijnlijk hulpmiddelen gebruikt heeft)

en jij rijdt wedstrijden,maar niet voor te presteren Verward

in je eerste bericht zei je zoiets van 'als het paard niet goed loopt rijdt je hem niet goed'

soms heb je hulpmiddelen nodig,om het paard inderdaad beter te laten lopen. ik zie niet wat hier zo verkeerd aan is?
ik denk juist dat het fijner is voor een paard (en ruiter) als je vooruitgang boekt, desnoods met hulpmiddelen, dan dat je geen stap verder komt, omdat het paard niet begrijpt wat je van hem vraagt.
zoals sommige paarden heel erg op de voorhand lopen, kun je dit verbeteren door bv bijzetteugels etc..,zodat hij meer vanuit de achterhand gaat lopen en z n rug gebruikt. (wat ook beter voor de gezondheid van het paard is)

dus niet sneller resultaat maar beter resultaat. of zie ik dit verkeerd.

kabouter ik wil je hier niet mee aanvallen, maar het is niet allemaal flauwekul Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 00:01

Hulpmiddelen werken uiteraard, anders zouden ze niet zo populair zijn.
Als je geen stap verder komt omdat je paard je niet begrijpt en stel je de vraag verkeerd.
De discussie wel hulpmiddelen, geen hulkpmiddelen past echter niet in dit topic Lachen

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 00:15

'De discussie wel hulpmiddelen, geen hulkpmiddelen past echter niet in dit topic'

haha...je hebt gelijk Haha!

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 09:55

Een slof is een straf, en een paard al gaan straffen voor het iets doet is slecht voor 'm. Je moet dus niet gelijk beginnen met hem in de krul trekken. Probeer het eerst op de "oude"manier en als ie niet luistert, neem je langzaam de slof iets aan. Baduh heb ik ook 2 dagen met een slof gereden, maar die begon zijn rug er vreselijk van te spannen. Nu longeer ik alleen nog met slof, daar krijgt ie een mooie sterke rug van, maar tijdens het rijden doe ik het niet meer.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 10:05

Romkabouter schreef:
En hulpteugels werken ook wel, maar bij topruiters, ik mag wel zeggen, vooral bij topruiters, geldt de prestatie. En met een hulpteugel bereik je sneller resultaat.
en dat geldt ook voor beginnende ruiters. de hulpteugels nemen een stuk leerproces weg bij de beginnende ruiter.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 11:37

Een slofteugel gebruik je om een paard dat niet goed wil ontspannen , naar beneden te dwingen.

Het paard lijkt dan goed te lopen , maar je houdt jezelf eigenlijk voor de gek....

Als je een hulpteugel nodig hebt om je paard "in de krul" te krijgen ,
dan zit er gewoonweg iets goed fout in je manier van rijden , in het lichaam van je paard of in de africhting van je paard.

Heb je bv. een veels te snel , veels te gespannen paard dat de hele tijd met de kop in de lucht , rug weggedrukt loopt en je er daardoor weinig over te vertellen hebt , dan KAN ik me voorstellen dat je er een slofteugel aanhangt om iig de kop weer op de plek te hebben waar je er iets over te vertellen hebt , om vandaaruit naar een ontspanning toe te werken.
Alleen de slof erbij pakken op het moment dat het koppie weer uit gewoonte omhoog wil .

Er zijn echter ook ander manieren , duren wel wat langer misschien , maar dan krijg je er ook wat voor terug....

Het probleem is ook vaak dat als je eenmaal aan hulpteugels begint , het niet meevalt om daarna weer zonder te gaan rijden.
Omdat je ertegenop ziet , of omdat het zo lekker makkelijk is met een slof of iets anders om je paard naar beneden te krijgen.....

Ik zelf wil m'n paard niet in een krul trekken en constant er vanalles aan hangen , kan me echter voorstellen dat als het al te gek wordt dat ik dan een tijdje iets zou gebruiken , maar echt puur om door een probleem heen te werken ......

Zal er alles aan doen om niet naar hulpmiddelen te hoeven grijpen omdat het imo geen echte oplossing is.

Je neemt het probleem niet weg , bent bezig met symptoombestrijding en dwang.

Tiko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-02 22:31

Hallo allemaal!

Bedankt iig voor de vele reacties. Voor het te gaan gebruiken heb ik hem lichamelijk toch nog een keer helemaal laten controleren. Ik dacht, ook door andere dingen, toch dat het probleem bij de tanden zat, als er al een lichamelijk probleem was. Ondanks dat de DA drie maanden geleden zijn gebit gecontroleerd heeft, toch maar even een TA erbij, en hier bleek het probleem te zitten. Gelukkig op tijd ontdekt.

Waarom het er nou opeens uitkwam:
Ik heb een nieuw hoofdstel, die een net wat bredere en iets lager hangende neusriem heeft, hierdoor drukte er precies een haak in zijn want (had haken aan de buitenkant van zijn kiezen). In het begin, toen de haken net weg waren, bleef hij nog wat moeilijk doen, maar nu, een paar weekjes later, gaat het al een stuk beter, en merk je gewoon dat als hij nageeft, hij heel prettig gaat lopen, dat nageven, dat durfde hij niet goed meer, doordat hij dan de pijn erger voelde (weet ook niet precies, zo legde de TA het uit). Nu krijgt hij er dus weer een stuk meer vertrouwen in. Om een indruk te krijgen hoe Tiko loopt: [ITP] Tiko en Myrthe aan het rijden Nog een erbij!

Owja..let niet op mijn houding, klopt niks van, ik kijk de hele tijd naar benden, en mijn handhouding....hmmm, als ik dit zie was ik er helemaal niet aan toe om met slof te rijden. Op les gaat het meestal wel iets beters, met spiegels, instructrice en alles in de buurt, kan ik me ook beter concentreren!

Naja...nogmaals bedankt voor jullie reacties, maar gelukkig heb ik de slof dus niet nodig gehad!

Groetjes Myrthe

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 20:14

Kun je nagaan , als je de slof eromheen gehangen had om hem toch naar beneden te takelen.... goed van je , eerst gekeken naar de oorzaak , zal je peerd je heel erg dankbaar voor zijn ! Lachen

Heerlijk he , zo zonder rommel Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 20:20

Ontzettend goed van je!!!!!!!!
Hier mogen veel mensen een voorbeeld aan nemen!!

Veel rijplezier voor beide toegewenst, maar dat zal nu vast wel lukken Lachen

daniel79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 22:04

Ik geloof uit een onderschrift van Merilyn (:?) een tijdje terug: "een hulpteugel is een middel om de onkunde van de ruiter te verbergen". Amen, heb ik niks aan toe te voegen.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 10:12

Bij mijn paardje was dat een tijdje gelden ook een probleem. Hij werd gek als ie het hoofdstel aan zag komen, maar was superbraaf als ik erop zat. Het is zo'n lieverd, maar toen ik in zijn mond keek daarna zat er bloed aan zijn wangen. Tandarts heeft er de dag daarna naar gekeken en paardje is weer blij!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 19:08

Daniel79: Misschien even het hele topic lezen?
Maar ik ben ook blij dat we toch besloten hebben de tandarts te laten komen. Had me toch wel behoorlijk schuldig gevoeld, als we et slof hadden gereden terwijl hij vervelend was omdat ie pijn had!
Mag de instructrice trouwens ook wel even aan denken!

daniel79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 19:14

Richtje schreef:
Daniel79: Misschien even het hele topic lezen?

hoe bedoel je? was mijn reactie dan zo misplaatst? Verward

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 19:28

Zeg runningkwawa, houd eens op met dat quoten en geen zinnige opmerkingen geven!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 20:12

Daniel79: Viel op zich wle mee, maar het was ondertussen opgelost, was naar de tandarts geweest en dit stond ook al in het opic. Maakt verder niet uit hoor!

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 20:30

pmarena schreef:
Een slofteugel gebruik je om een paard dat niet goed wil ontspannen , naar beneden te dwingen.

Ik wil hier toch nog even op reageren Haha!
Volgens mij kan je een slof namelijk ook anders gebruiken. Als je goed rijdt kun je (meestal) je paard goed naar beneden rijden, en als je dat goed kunt, kan het zijn dat je een slof erbij pakt om hem op een bepaald punt wat extra te begrenzen. Heeft niets met in de krul trekken te maken dus. Helaas zie je dat maar weinig, maar het gebeurt gelukkig wel!

enne ik vind t super dat jullie de TA hebben laten komen om Tiko na te kijken, fijn dat t nu opgelost is joh!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 20:49

Soxje schreef:
Zeg runningkwawa, houd eens op met dat quoten en geen zinnige opmerkingen geven!

Hier nog een quote van mij Lachen
Waar bedoelde jij dat op?
Ik snap het dus niet.
Ik zie namelijk niet waar ik hier iets gequote heb.

Misschien had jij dus wel een quote moeten zetten.

En verder vind ik mijn reacties altijd zinnig anders zet ik ze niet neer!