Help!!!! Fries doet niks meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LiVetime

Re: Help!!!! Fries doet niks meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 22:52

Ja ze doet veel verschillende dingen met haar paard. Vanavond heb ik haar geholpen met balkjes draven en zigzaggen langs staanders en sprongetje maken. Kon na die tijd nou niet bepaald zeggen dat het paard daarvan opknapte. Paard werd er niet enthousiaster door. Walste het kleine kruisje wat we gemaakt hadden iedere keer omver. Paard komt iedere dag buiten, los in de bak. De wei is op dit moment echt bagger. Veel te nat.
Aan de longe is het paard ook niet voorwaarts. Een zweep doet d'r ook niks.
Probleem dus.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 00:29

Als al het medische uitgesloten is (tekort i.o.d.) is het misschien een idee om iets meer krachtvoer te geven en kijken of ze daar wat frisser van wordt?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 10:46

Ja dat zou ook kunnen. Haver geven bijv. Had ik ook nog niet aan gedacht. dank je! Haha!

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 14:16

heb eerlijk gezegd het zelfde probleem met mijn 5 jarige fries. hij heeft enorm respect en vertrouwen in me en doen veel afwisseling. maar hij wil gewoon echt niet lopen. hij is vrolijk en kerngezond. dus daarligt het ook niet aan. hij is wel ontzettend lui sinds hij vorig jaar is geholpen. en hij draaft en galopeerd wel en is dan ook heel braaf en voorwaarts, maar na 10 minuten stopt hij opeens en is hij niet meer vooruit te branden. sporen en zweep en hard optreden werkt niet. ik rij hem dan altijd nog flink door, maar dat valt niet mee met een paard dat gewoon nauwelijks meer loopt. hij staat gewoon vierkant en verzet geen hoef meer. dan staat hij gewoon vrolijk om zich heen te kijken. en zelfs als je hem een hele harde pets op z.n bil geeft kijkt hij nog nieteens op.
zou haast zeggen dat hij geen respect heeft voor mij. maar dat is ook niet het geval omdat hij juist heel veel vertrouwen in mij heeft en me ook echt als leider ziet. kan hem zonder halstertouw naar de wei brengen en alle commando's met m'n stem en houding uitvoeren. en hij zal er nooit aan denken om het niet uit te voeren. en meer krachtvoer geven werkt niet omdat hij de eerste tijd wel lekker door loopt.
en goed reageert op been en stemhulpen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 14:28

Wat vreemd hé? Ik zou ook ontzettend graag de oorzaak willen weten. Ik wilde een join-up doen met de fries, maar als ik jouw verhaal zo lees dan weet ik niet of dat het voorwaarts rijden zal verbeteren. Ik heb werkelijk geen idee waar het aan ligt, behalve dat het paard misschien gewoon echt geen zin heeft om in de rijbak aan het werk te gaan. Dat ze liever buitenritten maakt. We hopen snel achter het probleem te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:34

Ik wil nogmaals adviseren om het bloed te laten onderzoeken.
Denk bijv. aan bloedarmoede, insulineresistentie, magnesiumtekort. Vooral de laatste twee zijn nog niet algemeen bekend onder paardeneigenaren.

melandri33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:53

Krachtvoer geven.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 15:04

krachtvoer geven is geen optie omdat ze buiten wel lekker fris zijn. en mijn paard heb ik helemaal na laten kijken op z'n bloed en die mankeerde helemaal niks. maar wil na 10 minuten gewoon geen stap meer verzetten

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 15:56

heeft idd niks met het voer te maken. als die Fries teveel brok krijgt dan breekt ze de hele stal af, terwijl ze onder het zadel niet beter reageert om de hulpen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 19:36

Krachtvoer is geen oplossing voor een probleem als dit. Het is een merrie in puberleeftijd, die anderhalf jaar onder het zadel is? Het is volledig uitgesloten dat ze ziek is oid?

Dan zou ik der een schop onder der kont geven en haar het ide van 'als ik dit doe hoef ik niet te werken' heel snel laten over gaan! Extreme duivel
Longeerzweep er bij nemen desnoods! En loopt ze door? Belonen! Loopt ze niet meer door? Even laten weten dat ze wél moet doorlopen.

niet doorlopen = stout = negatieve reactie
wel doorlopen = goed = positieve reactie!

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 19:45

nou, ik heb zelf al heel wat probleempaarden gereden. heb alle 5 m'n paarden zelf opgevoed en ingereden. geef zelf les. en toch wil die knol van me na 10 minuten niet meer lopen. ze heeft veel respect voor me wat uit al haar andere gedrag blijkt. rara wat zou het kunnen zijn. de eerste 10 minuten doet hij alles en is hij actief en daarna verzet hij gewoon geen poot meer. en zelfs als je hem dan een harde tik met de zweep geeft dan knippert hij nog nieteens met z'n ogen. dan wil hij alleen maar knuffelen. zulk eigenaardig gedrag heb ik in elk geval nog nooit gezien. en afgestompt is hij zeker niet, en een slechte ruiter ben ik ook niet (als ik dat van mezelf mag zeggen)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 08:40

@pharagilke: tik met de zweep (hoe lang dan ook) is bij deze fries absoluut geen oplossing. Je kunt zelfs zwepen op haar doormidden slaan en nóg geen reactie. Het probleem is juist dat ze niet door wil lopen en beloont wordt ze echt genoeg.

hazelnootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:32

Emilion1985 schreef:
@pharagilke: tik met de zweep (hoe lang dan ook) is bij deze fries absoluut geen oplossing. Je kunt zelfs zwepen op haar doormidden slaan en nóg geen reactie. Het probleem is juist dat ze niet door wil lopen en beloont wordt ze echt genoeg.

Je zegt dat ze buiten wel gewoon fris is en luistert? Misschien kunnen jullie proberen wat vaker buiten te rijden. Ook buiten kan je je paard 'trainen'. Probeer veel stelling aan te nemen, tempowisselingen, wat wijken, schouderbinnenwaarts enz. Als je dat allemaal onder de knie hebt met je paard, kan je proberen vaker in de bak te rijden.

Is de eigenaar de enigste persoon die het paard rijdt? Misschien kan ze een goede ruiter vragen het paard een keer te rijden. Misschien wil het paard niet luisteren, omdat hij de hulpen van de ruiter niet goed snapt?

Ik heb geen ervaring met dit probleem, heb er zelfs nooit van gehoord (ja ik ken wel een paard die echt nergens meer van opkijkt en alleen nog vervelend doet, maar die heeft ook geen respect aan de hand en op stal). Maar misschien kan je het proberen...

RochirilJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:42

Ons paard vertoonde hetzelfde gedrag een beetje, reageerde na 10 minuten nauwelijks nog op beenhulpen en werd erg sloom, terwijl dit niet de aard van het beestje was.
We hebben het een tijdje aangezien, aangezien hij verder heel alert was, goed in de vacht zat en er eigenlijk prima uitzag.
Na bloedonderzoek kwam er eigenlijk niet veel uit. Pas na een tweede bloedonderzoek, (eerst bloed afnemen in rust, dan vlak na flinke arbeid en dan nog eens een uur daarna), bleek er vanalles mis te zijn. Hij krijgt nu als voer pure haver (5 soorten), extra vitamine E en hmz.... nog iets waar ik even niet meer op de naam kom. De problemen zijn in ieder geval opgelost.
Ik zou toch het medische uitsluiten, een ogenschijnlijk kerngezond paard kan dus best wat mankeren.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:51

die van mij heeft ook een volledig bloedonderzoek gehad omdat hij als veulen (voordat ik hem kreeg) heel veel wormen had en een schimmelinfectie dus laat nu 2x per jaar het bloed op alles controleren. en daar is alles goed. hij krijgt wel equitop meyoplast voor extra aanvulling op advies van de dierenarts vanwege zijn verleden. zo gauw hij wat eiwit binnenkrijgt zit hij stijf onder de bulten terwijl zijn eiwit gehalte juist veel te laag was. met deze vitamines doet hij het weer helemaal top en is zijn eiwit gehalte ook weer helemaal op peil. maar nog steeds na 10 minuten wil hij geen stap meer verzetten maar staat hij er nog wel helemaal fris en fruitig bij.

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:54

Ik vind het al raar dat een paard wat 1,5 jaar ingereden is nu al zo bot is op de hulpen, dat zegt volgens mij al een hele hoop. Ze heeft geen respect meer, omdat het ws zo vaak gebruikt wordt dat ze er aan gewend is....

Hoe is het paardje op de grond naar mensen toe? Heeft ze dan wel respect?

Ik zou proberen om uit deze negatieve spiraal te komen, desnoods door het paard een poos alleen mee naar het bos te nemen en daar tussendoor bijvoorbeeld bij overgangen rijden weinig hulp gebruiken en goed belonen...
Het paardje klinkt nu al behoorlijk afgestompt en dat lijkt me niet de bedoeling.

Verder inderdaad alles onderzoeken, echt alle mogelijke lichamelijke oorzaken uitsluiten, en eventueel vitamine bij gaan voeren, een homeopaat kan soms ook wonderen doen...

En het rijtechnische gedeelte, tja, heel veel les,veel afwisseling, weidegang, en eventueel korte stukjes rijden in de bak waarna ze als beloning nog even lekker het bos in mag?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 13:02

ze gaan de 20e naar een paardenfluisteraar. Die gaat de zit van het meisje beoordelen en bekijken wat er aan de hand kan zijn.

Paard is super naar mensen toe, maar als t meisje haar wil laten halt houden op de grond, dan loopt t paard eerst nog een paar stappen verder. Dat lijkt iets kleins, maar dit vind ik al een teken van geen respect hebben.
Zodra ze bij de paardenfluisteraar zijn geweest zal ik vertellen wat er allemaal gedaan is enz.

mijntjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:03

hé! dit herken ik! na een kwartiertje rijden is mijn verzorgfries ook niet meer vooruit te branden!

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:04

Emilion1985 schreef:
ze gaan de 20e naar een paardenfluisteraar. Die gaat de zit van het meisje beoordelen en bekijken wat er aan de hand kan zijn.

Paard is super naar mensen toe, maar als t meisje haar wil laten halt houden op de grond, dan loopt t paard eerst nog een paar stappen verder. Dat lijkt iets kleins, maar dit vind ik al een teken van geen respect hebben.
Zodra ze bij de paardenfluisteraar zijn geweest zal ik vertellen wat er allemaal gedaan is enz.

Een paardenfluisteraar? Wil niet vervelend zijn, maar ga wel echt naar een kundig iemand, er zijn zoveel mensen die na een boek van Monty Roberts (omdat jij ook al over join up begon) te hebben gelezen denken dat ze dit soort dingen kunnen, maar ik zou geen onkundigen laten prutsen!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 13:06

ik ben zelf ook erg benieuwd naar de oorzaak. waarschijnlijk ga ik met het meisje mee naar de paardenfluisteraar. sowieso zal ik in dit topic jullie op de hoogte houden.

@door_: deze vrouw is een vroegere leerling van Emiel Voest en verzorgd ook clinics. Ze weet absoluut waar ze mee bezig is.

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:07

Emilion1985 schreef:
ik ben zelf ook erg benieuwd naar de oorzaak. waarschijnlijk ga ik met het meisje mee naar de paardenfluisteraar. sowieso zal ik in dit topic jullie op de hoogte houden.

@door_: deze vrouw is een vroegere leerling van Emiel Voest en verzorgd ook clinics. Ze weet absoluut waar ze mee bezig is.

Ok, da's mooi... ik ben ook wel erg benieuwd of daar wat uit komt... ik blijf lezen...

hazelnootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:18

Emilion1985 schreef:

Soms is het inderdaad goed om het eens door andere ogen te laten bekijken Haha!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 13:19

Ja, want wij weten het ook echt niet meer. En zelf maar een beetje aanmodderen is ook echt geen optie. Tot die tijd maar zo min mogelijk meer rijden en vooral met grondwerk bezig zijn.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:22

Paard is uit oorsprong beleerd voor de kar toch? Liep het daar ook zo traag?

Ik zou denken dat dit paard misschien gewoon niet geschikt is voor de manier van rijden zoals de eigenaresse dat nu oppakt.

Het is net als bij kinderen, niet alle kinderen vinden bv paardrijden leuk. Een kind verplicht op paardrijden, terwijl deze dat niet leuk vindt werkt niet. Dit paard, dat toch al tegen het bakwerk opziet, verplichten tot regelmatig werken in de bak wil dus ook niet denk ik.

Zorg voor goed voer, sluit medische oorzaken uit. En misschien veel meer met regelmaat buitenrijden, alle dressuuroefeningen kunnen ook op buitenrit uitgeoefend worden. Wellicht ergens een open plek om te oefenen.

Sowieso moet er (vraag me niet hoe Bloos ) een ´knopje om´ bij het paard met voorwaarts=leuk. Zodra het paard van nature geen drang heeft en zal krijgen om te lopen denk ik dat wedstrijden rijden niet echt binnen handbereik zijn.

Gelukkig dat er plannen zijn om in ieder geval iemand erbij te halen. Paardenfluisteraar zou niet mijn eerste keus zijn, maar zo te horen is die keus weloverwogen. succes!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 13:33

Paard heeft idd voor de kar gelopen en liep daar super. Buitenritten loopt ze echt geweldig. Zelfs galopwissels kan ze dan, terwijl ze in de bak echt verschrikkelijk 'lui' is.
Spectaculair bewegen kan ze buiten de bak, terwijl ze in de bak een simpel paardje lijkt.