Paard wil niet lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:33

..
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 15:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Nick1963

Re: Paard wil niet lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:34

Heb je in de buurt een goed beleerde , leidende merrie.
Dan zet de beide paarden eerst naast elkaar ( als ze vreemd voor elkaar zijn) dan gooi je ze eens samen los.
Vervolgens ga je in een longeercirkel met de twee paarden aan het werk. Je kan de leidende merrie gebruiken als voorbeeld , en dan loopt de jongeling erachteraan. Of de leidende merrie zet je achter de jongeling en werkt als drijver.
Mijn jonge dieren leren dit soort dingen met kuddegenoten , en dan bouw ik het daarna af. Mijn leidende merrie is daar een goude voor.(Maar het zou bij wijze van spreke ook een makkelijke ruin kunnen zijn.) Tijd en geduld en het kwartje moet gaan vallen..

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:46

Ja .. dan heb je zo ook circuspaarden zeker ?? sorry maar twee paareden in 1 lingeercirken en dan longeren met een lijn..

mag je hopen dat er niet één schrikt want dan heb je ipv 4, 8 gebrkoken beentjes.

Komaan jongens .. waarom als die toestanden en truukendozen. gewoon 2 man 1 lijn en en concequent te werk gaan is beter en vooral heel veel veiliger.

Probeer het nou eerst eens gewoon op de NORMALE manier voor je met alternatieven komt en die hele puny straks niks meer snapt.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:53

Wat een trukendozen zeg.. Verward

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:57

Riant schreef:
Ja .. dan heb je zo ook circuspaarden zeker ?? sorry maar twee paareden in 1 lingeercirken en dan longeren met een lijn..

mag je hopen dat er niet één schrikt want dan heb je ipv 4, 8 gebrkoken beentjes.

Komaan jongens .. waarom als die toestanden en truukendozen. gewoon 2 man 1 lijn en en concequent te werk gaan is beter en vooral heel veel veiliger.

Probeer het nou eerst eens gewoon op de NORMALE manier voor je met alternatieven komt en die hele puny straks niks meer snapt.

Voor jou een truckendoos , en bij ons een gewone werkmethode (die werkt Knipoog ) en wat is normaal ? ( gebrkoken beentjes en lingeercirken-- klinkt inderdaad als een circus Haha! )

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 21:17

Normaal in mijn ogen is als mens je je paard leren begrijpen en omgekeerd. Een volgmerrie werkt uiteraard dat is het instinct van het dier ..

maar het lerende paard gaat dus de merrie eerder vertrouwen dan de mens die er opzit. Je uiteindelijke doel schiet je dus ruimschoors voorbij,

Ja je krijgt er een paard mee aan het lopen het werkt zeker dat snap ik wel, nee hij wordt er niet betrouwbaarder en gehoorzamer van. Later kan je dit als je handig bent wel weer oplossen maar waarom moeilijk doen als het ook normaal/ makkelijk kan??

Buiten dat deze meid is alleen, en heeft weinig ervaring (slechts een ponny zadelnak gemaakt) .. en dan adviseren om er een ander paard bij te halen Verward Los van of dat wel een optie is

ik zou er echt een ander mens bij halen lijkt me veiliger, makkelijker en effectiever.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 21:23

verzorg paard dat ik heb ingereden reageerde precies het zelfde, hebben we opgelost door er iemand naast te laten lopen en dan tegelijk de hulpen geven, na 1 a 2 keer dit gedaan snapte ze wat de bedoeling was.

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 22:02

Kaja schreef:
Wat een trukendozen zeg.. Verward

Ja helemaal mee eens.

Zelf heb ik er ook zo een gehad.Die loopt nu wel,zelfs te snel soms maar dat is niet erg als ze maar loopt.
Toch is het belangrijkste dat jou paard naar voren moet hoe dan ook.
Laat hem op de eerste plaats aan de voorkant los,hoe moeilijk dit ook is.
Neem de teugels in een hand en neem in de andere hand de zweep zodat je hem steeds aantikt zonder het paard voor in zijn mond te storen..
Je zal toch een keer een flinke mep moeten geven(eventueel iemand er achter met een lange zweep).
Als ze het eenmaal doorhebben gaat het snel de goede kant op.
En je paard zal toch moeten leren zelf te lopen.
Je kunt wel achter een ander aan lopen maar ook dit moet je paard later weer afleren.
In de ring ben je ook alleen.
Het is maar een tip.Al heb ik dit toch wel geleerd van een goede africhter(Hoefslag 5 Okt 2006)
Laatst bijgewerkt door Sambo op 04-01-07 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Jante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 22:08

In de africhting problemen tegenkomen is natuurlijk nooit makkelijk.
Verschillende manieren kun je gebruiken om het paard af te richten ,moeilijk is om via internet in te schatten wat iemand in de africhting kan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 22:17

Lusitana schreef:
Urielle schreef:
Dat heb ik met de mijne ook geprobeerd, omdat die zich niet wilde laten leiden door een ander en ook niet in beweging wilde komen. Helaas is die zijn balans erg goed en voor zover hij uit balans ging, begon hij juist achteruit te kruipen Clown

Dat krijg je gewoonlijk als je wat voorover zit of met een holle rug. Vaak zie je daarbij ook de benen van de ruiter naar achteren gaan.
Het is belangrijk om het bekken achterover te kantelen, dat is een drijvende zit, en je benen op hun plek te houden.

Ik zal verm. idd wel met een holle rug hebben gezeten, nu je het zegt. Ik was hoogzwanger en dat gewicht van die buik ben ik gaan compenseren met een holle rug. Klinkt logisch Ja

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 22:22

Riant schreef:
Normaal in mijn ogen is als mens je je paard leren begrijpen en omgekeerd. Een volgmerrie werkt uiteraard dat is het instinct van het dier ..

maar het lerende paard gaat dus de merrie eerder vertrouwen dan de mens die er opzit. Je uiteindelijke doel schiet je dus ruimschoors voorbij,

Ja je krijgt er een paard mee aan het lopen het werkt zeker dat snap ik wel, nee hij wordt er niet betrouwbaarder en gehoorzamer van. Later kan je dit als je handig bent wel weer oplossen maar waarom moeilijk doen als het ook normaal/ makkelijk kan??

Buiten dat deze meid is alleen, en heeft weinig ervaring (slechts een ponny zadelnak gemaakt) .. en dan adviseren om er een ander paard bij te halen Verward Los van of dat wel een optie is

ik zou er echt een ander mens bij halen lijkt me veiliger, makkelijker en effectiever.

Riant het is een langzamer leerproces , middels een leidende merrie ( waarbij de jongeling meelift op het contact wat de leidende merrie met mensen heeft en ziet wat er gevraagd wordt) Daar kan geen mens tegenop.
Natuurlijk wekt het de indruk dat de mens op de tweede linie staat.(wat natuurlijk niet zo is.)
Als methode heb ik het aangereikt. als jij zegt " deze meid heeft weinig ervaring en is alleen'' , dan is het aan haar natuurlijk om te kijken of deze oplossing wel zo geschikt is.
Er zijn vele wegen die naar rome leiden Knipoog
En wat zou concreet jouw aangereikte oplossing zijn?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:52

Tuurlijk zijn er vele wegen die naar Rome leiden gelukkig ... maar veel daarvan zijn ook omwegen. En ik neem liever pas een omweg als de reguliere weg niet werkt Knipoog

Mijn concreet aangereikte oplossing staat pas een keer of 3 vermeld Knipoog Eerst zorgen dat hij aan de longeerlijn goed gehoorzaamt en overgangen op commando kan. Gewoon met je stem en de longeerzweep, zonder truuken. Dan samen met iemand anders, aan de longeerlijn erop en niet alleen gaan lopen klooien. Diegene die erop zit is de eerte paar keer slechts ballast en doet niks behalve zitten terwijl het paard gelongeerd wordt. Daarna ga je beeenhulpen geven in de overgangen en zo voort. Tot je zelf aan de longe een overgang kan rijden en dan kan je los met het sturen gaan beginnen.

Plona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 10:31

Riant schreef:

Mag ik erop wijzen dat dit niet mijn 2e paard is ik heb er al meer ingereden alleen ik heb de vorige keer verwijst naar 1 merrie die ik al eerder heb ingereden. Ik heb wel ervaring kan hulp krijgen zoveel ik wil, maar ik probeer het liefst zelf wat uit. Ik heb hem gisteren weer gepakt en hij liep een stuk beter ik ben met hem gaan wandelen ik was eerder al bezig met deze commando's dus ik heb dit verder uitgebouwd en dat gaat heel goed. Nu ga ik binnenkort met mijn vader samen longeren.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:20

Nou het lijkt mij toch heel simpel... of dat komt door jarenlange ervaring?
Denk het wel... Toen ik nog een kleine penny was, deed ik het ook zo en ja als het een optie was geweest had ik er ook een andere pony bijgehaald, een meer ervaren pony...

Feit blijft dat zadelmak maken gevaarlijke situaties op kan leveren... En dat ervaring een groot verschil maakt. In plaats van een eerder gegeven advies door een ander, meer ervaren dier erbij te halen, kun je beter een ander, meer ervaren persoon erbij halen...

Een leidend dier erbij halen doe we pas als het jonge dier onder goede controle staat, zodat het dier opgevangen kan worden door de ruiter...

Voorbeelden hiervan zie je bij de bereden politie, een onervaren dier wat op straat wordt vergezeld door een ervaren dier.

Of in de cross ( Eventing) waar een leidend ervaren dier voorop gaat, of het effect heeft, dat zal wel, aangezien Alice het ook vaak meegeeft aan haar leerlingen.
Feit blijft dat deze dieren het "groene stadium" al lang en breed voorbij zijn en al beter opgeleid zijn!

Onderschat zadelmak maken niet en laat je niet verleiden door het openen van een trukendoos, ja er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar jij bent degene die het paard een solide basis mee dient te geven, doe dat goed of doe het niet!

De basis daar draait het om en het bepaald ook het leven van een dier, word het nu verpest dat zal het dier een stempel krijgen, waarschijnlijk met een enkeltje slager...

Mijn tip is dus... zorg dat je het samen met iemand doet en haal advies en wijsheid bij diegene die het al járen doen.. Zo blijft het leuk voor jou en het dier, wees eerlijk en laat op de juiste momenten weten wat het dier goed en fout doet...

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:55

Plona schreef:
Mag ik erop wijzen dat dit niet mijn 2e paard is ik heb er al meer ingereden alleen ik heb de vorige keer verwijst naar 1 merrie die ik al eerder heb ingereden. Ik heb wel ervaring kan hulp krijgen zoveel ik wil, maar ik probeer het liefst zelf wat uit. Ik heb hem gisteren weer gepakt en hij liep een stuk beter ik ben met hem gaan wandelen ik was eerder al bezig met deze commando's dus ik heb dit verder uitgebouwd en dat gaat heel goed. Nu ga ik binnenkort met mijn vader samen longeren.

Die uitspraak zegt mij dan weer genoeg..
Sorry maar daarmee kom je niet erg ervaren en proffessioneel over Bloos

Men, probeert niet gewoon liever zelf wat met goen spul, men zorgt voor veel vertrouwen en een degelijke basis. maar dat is dan weer mijn mening. Ik ben gewoon tegen geklooi met jonge dieren.

Waarom wil je het persé in je eentje uitvinden en ben je niet gewoon samen met iemand begonnen, en hoe komt dat die pony ten goede?

kyliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:04

Slaan is zeker geen juiste oplossing maar dat zei je zelf al.. Best een goed idee om er iemand op de laten zitten als jij erlangs loopt als je maar wel goed uitkijkt omdat het nog zo'n jong paard is..

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:38

inderdaad slaan is geen oplossing. Ik sluit me aan bij wat hierboven gezegd wordt door een aantal mensen. Eerst de longeercommando's aanleren en daarna met iemand erbij erop.

Een paard heeft als hij echt in paniek is 3 gedragingen Fight, Flight or Freeze. (vechten, vluchten, doodstil staan) Ik kan natuurlijk vanaf de computer niet beoordelen of dit paard van het beleren onder de indruk is maar het kan zijn dat hij zijn benen gewoon niet durft te verplaatsen omdat hij zo ontzettend overdonderd is door wat er gebeurt. Dit kan je oplossen door er een paar keer iemand naast te laten lopen zodat het dier merkt dat het lopen met iemand op je rug helemaal niet zo eng is.

Maar ga als aller aller eerste beginnen met longeren desnoods met een expert erbij die weet hoe hij een jong paard moet leren longeren. Pas als de stap draf en ho commando's goed op stem kunnen dan kan je erop kruipen.