tips gevraagt?!! met foto's!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Re: tips gevraagt?!! met foto's!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 13:25

Misschien kun je ook wat verder ingaan op de andere hints die zijn gegeven?

Sowieso zie ik op de foto´s dat de martingaalstopjes tussen jouw hand en de martingaal zitten. Dus niet tussen martingaal en bitje zoals nairtje bedoelde.

Daarnaast lijkt me je instructie als eerste al de aangewezen persoon die je erop wijst als je tuigage niet helemaal passend zit, denk aan de te lage neusriem bv. Instructie hoeft helemaal niet per direct met jouw en je paard aan de teugel aan de slag hoor. Maar wel ontspanning, voorwaarts zijn en het aan de hulpen staan moeten aan de orde zijn. Met instructie mag je ook wel vooruitgang verwachten, dat hoeft niet per direct. Maar na enkele lessen (uitgezonderd de slechtere dagen die iedereen wel eens tijdens het trainen heeft) mag je toch wel bemerken dat je paard meer ontspant/ op eigen benen loopt en beter aan de hulpen staat.

Verder kun je een paard ook goed trainen aan de longe, doe je dat wel eens? Hoe loopt je paard dan zonder gewicht/ zadel op zijn rug. Heb je al eens de rug laten checken?

Mleen1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 13:34

heeey,
ik zou gaan longeren met een goque ( spreek uit als KOK, ik weet ook niet of ik het wel goed heb getypt Tong uitsteken )
bij mijn paard helpt dat goed, het is een vriendelijke manier vind ik. Vork
als hij daarna een beetje braaf doet met de goque, dan kan je gaan rijden met de goque aan, maar niet alle paardjes reageren daar even goed op Knipoog
veel succes Haha!
groetjes

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 14:10

Bienotje schreef:
Misschien kun je ook wat verder ingaan op de andere hints die zijn gegeven?

Sowieso zie ik op de foto´s dat de martingaalstopjes tussen jouw hand en de martingaal zitten. Dus niet tussen martingaal en bitje zoals nairtje bedoelde.

Daarnaast lijkt me je instructie als eerste al de aangewezen persoon die je erop wijst als je tuigage niet helemaal passend zit, denk aan de te lage neusriem bv. Instructie hoeft helemaal niet per direct met jouw en je paard aan de teugel aan de slag hoor. Maar wel ontspanning, voorwaarts zijn en het aan de hulpen staan moeten aan de orde zijn. Met instructie mag je ook wel vooruitgang verwachten, dat hoeft niet per direct. Maar na enkele lessen (uitgezonderd de slechtere dagen die iedereen wel eens tijdens het trainen heeft) mag je toch wel bemerken dat je paard meer ontspant/ op eigen benen loopt en beter aan de hulpen staat.

Verder kun je een paard ook goed trainen aan de longe, doe je dat wel eens? Hoe loopt je paard dan zonder gewicht/ zadel op zijn rug. Heb je al eens de rug laten checken?

sorry dan heb ik dat met de martingaal idd verkeerd Bloos
ik heb al les met hem vanaf dat ik er voor het eerst op zat, en kan nou niet zeggen dat ik er echt vooruitgang in zie (ja wel een beetje maar hij blijft zo lopen)
ik train hem ongeveer 2x in de week aan de longe, en dan loopt hij precies zo! als hij los in de bak of in het land dan loopt hij wel ontspannen!!
hij is wel voorwaarts aan het been! maar heb d'r altijd wel een zweepje bij voor net dat beetje extra! hij zet zijn achterhand er ook super goed onder OK dan!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:36

Op welke wijze longeer ze, halster/ hoofdstel of met enkele/ dubbele longeerlijn. Bijgezet?

Niet elk paard is van begins af aan zo werkwillend, het ene paard wil over de top werken voor de baas. De ander heeft zijn vrijheid nog veel te lief en voelt zich een beetje beledigd als de ruiter wat van hem vraagt. Ik denk dat jij een laatste hebt getroffen betreft karakter (er vanuit gaande dat medisch onderzoek aan heeft getoond dat er niets mis was en er vanuit gaande dat je een goed passend zadel/ bitje gebruikt Knipoog ).

Probeer denk ik wat meer doel te zoeken in longeren. Bijzetten (bv met elastiek of touwtjes) om op die manier je paard te stimuleren wat te zakken. Veel overgangen en voorwaarts aan de longe. En zodra je merkt dat je paard iets begint te ontspannen, belonen. Als je geen ontspanning ziet aan de longe ben je nog te vroeg met rijden vind ik persoonlijk.

p.s. je betaald voor goede instructie, als je dan merkt dat deze instructie jouw niet verder op weg kan helpen (om wat voor reden dan ook, sommige instructie kan voor de één super zijn en de ander kan er niet mee overweg en dat is nu eenmaal zo Lachen ). Probeer eens een (proef) les bij andere instructie. Een nieuw iemand met andere oefeningen, wat meer uitdaging voor jouw en je paard kan soms geen kwaad.

Succes!

kusjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:47

mukkes schreef:
smano schreef:
Je hebt toch les wat zegt je instructrice ervan dan. Je zou hem eens kunnen longeren met bijzetjes. ( en je neusriem zit te laag) Kan hij onbelast eens wat meer dalen met het neusje.

nou je het zegt idd mijn neusriem zit te laag zal hem gelijk omhoog zetten als ik d'r ben!!
mijn instructrice doet er niet echt wat aan! eigelijk! Vork

nou dan had ik allang een andere instructrice genomen Knipoog

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:50

je paardje kijkt ook erg zuur. Ligt t zadel goed? Misschien heeft ie daar last van. Als er op de rug iets niet goed zit(harnachement of lichamelijk) dan zal hij nooit ontspannen laag naar beneden gaan lopen. Zoek goeie instructie en laat bij twijfel je paard lichamelijk nakijken. Zo kan je eventuele blesures of slecht passend harnachement uitsluiten en kan je aan t rijtechnische deel gaan werken met goeie begeleiding.Succes!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:01

Mijn paard deed het ook en die bleek een vastzittende rug te hebben, dus dat zou ik toch eerst uitsluiten.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:02

Stoppen met rijden!!! Weer even helemaal terug naar af. De basis van het longeren zit er niet in! Als je paard zich aan de longe al niet kan ontspannen doet hij het met een ruiter op de rug ZEKER niet! Ik vind dit dier ook nog wel erg jong tonen. En begin in godsnaam niet met van alles er aan hangen omdat het zo nodig moet! Zoals er al meer hebben gezegd...zoek een goede instructeur ( trice ) die ervaring heeft met het africhten van paarden. Dus niet iemand die ,wel eens, een paard heeft beleerd! Zoals je nu bezig bent is niet de goede weg!

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:06

Heb je al eens goed naar zijn gebit gekeken?
Mogelijk heeft hij haken of doppen
Succes verder en laat je nog even horen hoe het gaat?

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 18:25

Flurk schreef:
Heb je al eens goed naar zijn gebit gekeken?
Mogelijk heeft hij haken of doppen
Succes verder en laat je nog even horen hoe het gaat?

de tandarts is al langsgeweest en die kon niks vinden aan zijn gebit.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:18

Ik denk aangezien de foto's dat het aan het hoofdstel ligt.
Als hij zijn hoofd naar benden doet trekt die neusriem heel erg strak.
Of het hoofdstel gaat op een of andere manier niet lekker zitten.
Denk ik Tong uitsteken
hahah veel succes en ik hoop dat het goedkomt.. en dat je nog heel veel plezier met je fjordje hebt.. Tong uitsteken

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 08:22

@Mukkes, kan jouw tandarts ook goed oordelen over de rug van je paard? Anders is misschien alleen de tandarts langs laten komen niet voldoende (met het gebit is immers niets mis, maar je probleem is er nog steeds).

Petra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 08:47

Ik je verhaal zeg je dat als je overgangen gaat rijden hij dwars wordt.

Daar ligt waarschijnlijk het probleem, je komt dan aan zijn zere plek zeg maar. je moet daar eerste doorheen want het is belangrijk dat hij reageert op overgangen, gehoorzaam is en goed voor het been. Dan zal hij meer op het achterbeen gaan lopen.

Vervolgend kan je op te beginnen in stap kleine 8tjes rijden (voltes 10 meter) om het lekker los te maken, buig hem lekker door naar binnen en ook naar buiten, vergeet hem af en toe niet recht te stellen, wanneer hij inzakt beloon je hem. Houdt druk om beide teugels tot hij nageef en onspan dan. Controleer tussen door of hij nog aan je been is, rijdt korte overgangen.

Wanneer hij rond loopt ga je schakelen in stap, vervolgens probeer je draf mee te nemen en meer rechtuit te rijden.

Ik heb de beste ervaringen met mijn paard met bijzetteugeltjes te longeren, maar dta kan misschien per paard verschillend zijn. Ze zou hem voor het rijden bv kunnen longeren met bijzetjes (10 min) en daarna opstappen, soms gaat het dan een stuk beter.

Succes OK dan!

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:30

Hij is nog jong, dus je kunt nog niet echt veel van hem verwachten.

Als je veel figuren rijdt komt hij zelf ook los en wordt meer flexible, longeren is misschien ook een optie, maar bij de jonge paarden moet je ook veel grondwerk doen, ga er eens naast lopen en probeer zo te spelen en kijk hoe hij daar op reageerd.

Ik heb een paard van ander half en ik doe daar nu grondwerk mee en hij pikt het goed op. !!

Andere optie is bijzetteugel of slof maar dat moet je in de allerlaatste situaties proberen..

alvast veel succes,,

gr Sanne

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:41

trouwens op je foto zie ik dat de ring van de martingaal voor de stop zit meot anders om anders helpt het niet

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 11:36

Armani88 schreef:
trouwens op je foto zie ik dat de ring van de martingaal voor de stop zit meot anders om anders helpt het niet

ja dat was al eerder gezegt! ik zal het vanavond ff goed doen!

ik ga vanavond weer rijden dus ik zal al het bovenstaande proberen mee te nemen!
bedankt allemaal!

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 14:56

Mmm ik rij bij dezelfde instructrice en daar is niks mee... Ze let erg veel op houding en ontspanning van het paard.
Ik heb een fries ook pas sinds juni onder het zadel... heeft precies dezelfde problemen en het is puur een balans probleem.
We trainen veel op mijn houding en het gaat inmiddels al stukken beter.. vaak ligt het aan mijzelf als ze zo hoog met der hoofd loopt..
Dus denk dat het in dit geval niet aan de instructrice ligt maar aan de jongheid van het paard...
Ze is nog maar net onder het zadel... misschien wil je iets te snel?

paaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:24

ik denk dat je misschien wat te snal wil?

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 21:09

hennieb schreef:
Mmm ik rij bij dezelfde instructrice en daar is niks mee... Ze let erg veel op houding en ontspanning van het paard.
Ik heb een fries ook pas sinds juni onder het zadel... heeft precies dezelfde problemen en het is puur een balans probleem.
We trainen veel op mijn houding en het gaat inmiddels al stukken beter.. vaak ligt het aan mijzelf als ze zo hoog met der hoofd loopt..
Dus denk dat het in dit geval niet aan de instructrice ligt maar aan de jongheid van het paard...

hey hennie! leuk dat reageerd, maar voor de 1 klikt het erg goed met instructrice en voor de ander niet! het is gewoonweg niet mijn manier van lesgeven, maar ik denk dat dat iets persoonlijks is! als jij vind dat ze goed les kan geven, dan vind je dat, maar ik ben dr'gewoon niet zo gek van!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 23:10

Wil alleen even opmerken dat je neusriem hoger moet, nl twee vingers onder het jukbeen, en de sperriem dan vanzelf ook anders komt te zitten (schuiner). Nu zit het erg tegen de neusgaten en als het strak zou zitten, knijp je die zelfs af. Die kan er trouwens ook wel af. Verder mag de neusriem ook niet echt strak zitten.

Heb je wel eens geprobeerd helemaal zonder neusriem? Sommige dieren kunnen nl de neus in de lucht steken omdat ze de neusriem hinderlijk vinden, niet veel ruiters denken daaraan.

Als hij zo jong is, zou ik me niet zo´n zorgen maken om het koppie.

Je kunt trouwens hem aanmoedigen/uitnodigen om de hals en hoofd laag te brengen (goed voor de rug) door balkjes te lopen. Dat kan ook aan de longe.

Overigens kun je hem ook uitnodigen wat lager te komen door je handen wat breder te zetten, maar niet vast, elastische verbinding houden, met rechtopstaande handen. (Het is niet de bedoeling dat je zo blijft rijden)

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 23:25

mukkes schreef:
hennieb schreef:

hey hennie! leuk dat reageerd, maar voor de 1 klikt het erg goed met instructrice en voor de ander niet! het is gewoonweg niet mijn manier van lesgeven, maar ik denk dat dat iets persoonlijks is! als jij vind dat ze goed les kan geven, dan vind je dat, maar ik ben dr'gewoon niet zo gek van!

Nee das ieder zn eigen smaak... goed les geven en goed les geven zijn ook nog 2 verschillende dingen. Jij hebt ook een ander uitgangspunt.. jij wilt uiteindelijk wedstrijden rijden en ik niet haha..maar ik wilde er mee zeggen dat het niet alleen aan de instructrice ligt... je hebt nog maar een beestje die zeer kort onder het zadel is.. dus niet te snel willen diaantje... kop der voor en karren maar. Haha!

Soniador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:31

Het ziet er naar uit alsof je op de 2de foto heel erg in zijn mond hangt.
Rijd veel overgangen van draf naar stap van stap naar draf enzo...
Rij veel cirkels,voltes laat je paard regelmatig halsstrekken.
Neem stelling aan als je een bepaalde oefening rijd.
Ik vind je paard er eigenlijk wel gespannen uitzien op de foto's.
Maar dat is mijn mening

Een 2de reden waarom je paard zijn hoofd in de lucht kan steken is dat hij pijn heeft.
Wanneer een paard zijn hoofd in de lucht steekt,maakt hij zijn rug hol,hij drukt als het waare zijn rug weg zodat je paard die pijn kan voorkomen.Wanneer een paard lekker aan de teugel loopt (en dat zal hij/zij alleen doen als je paard lekker ontspannen is of geen pijn heeft) dan is zijn rug bol en dan loopt je paard ook lekker ontspannen.
Het zadel kan bv te klein,je paard heeft rugklachten enzo...
En hier kan ik van meespreken,mijn eerste paard wat ik ooit kocht liep ook altijd met zijn hoofd in de wolken.
Wat bleek ze had rugklachten.Ik heb haar nu niet meer,ondertussen heb ik al een ander paard.

En vraag ook eens uitleg aan je instructie,wat zegt ze erover,welke tips geeft ze jou ?
Bespreek het eens met haar zou ik zeggen.
Of raadpleeg een dierenarts als het er niet op verbetert.

Veel succes ermee en laat me iets weten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 14:01

een jong paard heeft altijd eerst moeite met het dragen van gewicht een een last die topzwaar is. Ze moeten hun balans hervinden en gebruiken daarvoor spieren die ze wellicht eerder miet zo gebruikten, of helemaal niet.

Daarom is het belangrijk dat je in het begin korte sessies doet van rijdenm en niet meteen een uur les, dat is gewoon teveel, tenzij je tijdens die les zelf initiatief neemt tot meer stap aan de lange teugels. Pauzes zijn heel belangrijk en niet alleen voor jonge dieren.

Temp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 23:36

Wat bij mijn jonge pony goed helpt is veel naar buiten gaan. Lekker rechte stukken rijden, zo krijgt hij controle over zijn lichaam en leert hij zijn balans te vinden. Als dat eenmaal wat beter gaat, dan kan je in de bak en iets meer van hem vragen. Maar laat hem in het begin maar met zijn hoofd in de lucht, geeft niet, laat hem maar eerst goed zijn balans vinden.

Als hij die controle en balans een beetje heeft kunnen vinden zal hij ook steeds meer je hand op gaan zoeken. En ook zeker kort rijden, zorg dat hij er lol in krijgt, kleine dingen van hem vragen, die hij snel begrijpt en dat uitbreiden. Ik zelf heb 1x in de 2 weken een half uurtje les, en dat werkt prima voor ons. Ik leer er ontzettend veel, en het is precies genoeg.

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 13:37

Temp schreef:
Wat bij mijn jonge pony goed helpt is veel naar buiten gaan. Lekker rechte stukken rijden, zo krijgt hij controle over zijn lichaam en leert hij zijn balans te vinden. Als dat eenmaal wat beter gaat, dan kan je in de bak en iets meer van hem vragen. Maar laat hem in het begin maar met zijn hoofd in de lucht, geeft niet, laat hem maar eerst goed zijn balans vinden.

Als hij die controle en balans een beetje heeft kunnen vinden zal hij ook steeds meer je hand op gaan zoeken. En ook zeker kort rijden, zorg dat hij er lol in krijgt, kleine dingen van hem vragen, die hij snel begrijpt en dat uitbreiden. Ik zelf heb 1x in de 2 weken een half uurtje les, en dat werkt prima voor ons. Ik leer er ontzettend veel, en het is precies genoeg.

bedankt voor je tip! ik zal het eens proberen!
buitenrijden doe ik in preciepe wel redelijk vaak! (nu aleen niet vanwege het weer)
en dat vind hij helemaal geweldig!!