Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Vajramani schreef:Stap je thuis alleen op? Of heeft je moeder palm strak vast?
Widora van Nynke houdt er ook niet zo van als je haar strak vast pakt. Loopt dan ook wat achteruit en gaat hoofdschudden. Ik kon uiteindelijk alleen bij haar opstappen met een heel licht contact.
Wel eens geprobeerd in de hoek op te stappen.
Sluit een compromis. Ik heb liever dat ze een stapje naar voren doen, dan dat ze keihard de achteruit erin zetten.
Dan mogen ze van mij wel een pasje naar voren doen.
Katja schreef:Als het mijn paard was ging ik toch longeren net zo lang tot ze echt mak is. Al kun je daarna alleen nog maar uitstappen op die manier weet je voor 99% zeker dat het opstappen goed gaat.
Verder zou ik thuis checken dat het opstappen goed gaat als iemand haar vasthoudt.
liesje1986 schreef:Ik zou eigenlijk niet willen dat iemand me zou helpen. Ik zou helemaal alleen met het paard wat grondwerk gaan doen. Ga maar lopen met het paard aan de hand en als jij stopt moet hij dat ook doen. Pasje terug en hij moet volgen. Dat soort dingen. Bij het opstappen heel rustig blijven en steeds als hij een stapje zet weer eraf, stil zetten en weer opnieuw. Vooral zelf de keus geven, dus niet iemand ervoor of erachter, geen dwang, geen muren eromheen en geen strakke teugels. Op het moment dat je er goed op gekomen bent, meteen gaan rijden als beloning. En als het echt niet lukt, dan eerst longeren en dan weer proberen. Ik zou het echt absoluut op vertrouwen doen en zonder extra hulpmiddelen. Op die manier krijgt hij vertrouwen in jou en doet hij het niet omdat ie niet anders kan.

Meryl schreef:Is ook al iets wat ik heb geprobeerd, maar door vooraf te longeren veranderd haar gedrag niet. Het respect op het moment van opstappen is verdwenen op vreemd terrein. Dat punt wil ik doorbreken.
Meryl schreef:Katja schreef:Als het mijn paard was ging ik toch longeren net zo lang tot ze echt mak is. Al kun je daarna alleen nog maar uitstappen op die manier weet je voor 99% zeker dat het opstappen goed gaat.
Verder zou ik thuis checken dat het opstappen goed gaat als iemand haar vasthoudt.
Is ook al iets wat ik heb geprobeerd, maar door vooraf te longeren veranderd haar gedrag niet. Het respect op het moment van opstappen is verdwenen op vreemd terrein. Dat punt wil ik doorbreken.