Help, Springangst.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JorisDy

Re: Help, Springangst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 14:47

Dankjullie wel Lachen

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:14

Misschien nog een tip om je omgeving duidelijk te maken dat doen alsof je niet bang bent niet werkt:

Als een paard doodsbang is van iets, bijvoorbeeld een paraplu, wat doe je dan? Ga je er pal voor zijn neus keihard mee zwaaien? Hij moet zich maar niet aanstellen, het is immers maar een paraplu en jij bent er toch ook niet bang voor?!
Nee, want dan raakt het paad in paniek, en kan hij niks meer leren. Zijn vluchtinstict komt boven.
Wat doe je dan wel? Heel makkelijk beginnen, de paraplu op 10 meter ofzo, en langzaamaan ga je steeds dichterbij, als je ziet dat het paard het ok vindt en op zijn gemak is. Eerst een beetje zwaaien, het paard ermee aanraken, tot je er uiteindelijk hard mee kunt flapperen voor zijn neus en hij het niet eng vindt.

Diezelfde dingen gelden evengoed voor jouw springangst! Als je overdonderd wordt schiet je in paniek, kun je niet meer helder denken en ga je verkeerd reageren, en juist dan gebeuren er ongelukken! Door het langzaam op te bouwen in jouw tempo, zorg je dat je niet in paniek schiet. Want vanaf het moment dat je toch in paniek schiet, doe je een grote stap achterwaarts in je "training"!

Met deze uitleg zullen ze het misschhien beter snappen, en het maakt het voor jou ook makkelijker om je niet "belachelijk" te voelen als je "maar" 30 cm springt!

Nogmaals: succes!

CARLIJN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:51

Ik denk als je wil zo groot is gaat het allemaal vanzelf wel lukken , gewoon lekker rustig opbouwen

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:40

Ik heb nu sinds 3 weken springles met mn bijna 4 jarige paard..

(Dressuurmatig zit de basis er goed in dus ben ik ook springles gaan volgen)

We springen in met balkjes draven en lage kruisjes,,ook al in uitjes gehad ging super..
Nu heb ik eergister een echte hindernis gesprongen bestaande uit balk 1 galopsprong kruisje 3 galopsprongen en toen een oxer met zn hekje!!

Dit ging 2 keer GEWELDIG,, tot dat we de derde keer eroverheen sprongen,,,hij lande Maakte nog 1 galopsprong en toen struikelde hij en gleed door met zn knieen over het zand,,totdat zijn neus de grond raakte en ik eroverheen vloog!!
Kan je vertellen dat het doodeng was,,we hadden allebij GELUKKIG niets...
Ben direct weer opgestapt en hebben dezelfde sprong nogmaals genomen.....

Nu 2 dagen later zit bij mij de angst er ook GOED in....

Wat mijn instructeur over de val zei??? : dat komt weleens vaker voor bij jonge paarden!!?????

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 13:58

heel erg bedankt allemaal! ik heb er zeker wat aan gehad.
de 30ste hadden we olliebollencup, en ik heb meegedaan. was 2 x foutloos, ondanks dat ik nog wel bang was vond ik het heel knap vanmezelf.

Sophiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:22

meschien moet je prive lessen nemen en wat vaker gaan springen!

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 22:39

Ga ik ook zeker doen Lachen

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:58

ik heb die angst ook.
maar ik durf met andere paarden te springen.
alleen met die van mijn vriendin niet.. ik sprong een oxer daarna op een steiltje af en toen een hoog kruis. pony onbestuurbaar pony naar rechts ik naar links met mijn rug op een bankje Verdrietig Verdrietig Verdrietig
laatste keer heb ik toch weer 70 gesprongen en ben ik wéér gevalle nu durf ik niet hoger dan 50
mijn vriendin probeert me toch te laten springen maar ik iwl niet dan ga ik half schreeuwe Tong uitsteken
sterkte meis je komt er boven op hoor;) ik durf nu steeds hoger. maar die pony weigerd.. ik wil wel maar de pony niet

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:01

en ik heb het een keer gehad was ik 80 met mijn verzorgpaardje aan het springen.
springt ze in een kuil klapt zij door de benen ik vlieg door. in een hoek en zie mijn paardje vallen toen ben ik nooit meer hoger als 60 geweest daarna ben ik nog 2x gevallen met paard..
dood eng

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:35

wie springangst Haha! Haha! ik ree me parcoursje, de hele tijd ho, ho, hooo, Haha! Haha! Haha! maar we hebben het beide goed gedaan meis.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 11:33

ik zou eerst kijken of je een brave pony/ paard kunt krijgen (hoeft niet perse een springpony tezijn, liever niet juist, want meestal willen die nogal graag springen Knipoog)
Dan zou ik eerst balkjes gaan draven en galopperen, en vervolgens achter dat rijtje balkjes een kleine hindernis bijvoorbeeld 20 cm, en dan als je je daar helemaal goed bij voelt en het niet meer eng vind hem iets hoger doen en dan steeds zo door gaan;)
En als je bijv op 40 cm zit en je blijft het eng vinden, moet je niet de hele tijd achter elkaar over die hindenis gaan maar ga even lekker dressuur doen en dan pas na een tijdje weer proberen, en als het blijft probeer dan nog eens de 30 cm Knipoog

En vooral blijf positief denken en wil niet te snel;)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 11:48

Ik ben ook ontzettend bang met springen, heb het ook al zo lang niet meer gedaan. Ik denk dat als ik weer zou gaan springen, ik echt niet hoger dan 40 cm meer durf.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:20

ik ben ook sinds een half jaar extreem bang geworden om te springen. wat ik zelf doe, is tijdens de lessen steeds een klein stapje verder te gaan. ik durfde op een bepaald moment ook ineens niet meer over de 60 cm te springen, maar spring nu zonder moeite een in uitje van 3 hindernissen van 80 cm ( ok, nog niet superhoog,maar goed, voor mij al goed genoeg)
laat in ieder geval je omgeving weten dat je bang bent, en ga geen dingen doen die je echt niet durft.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 14:40

me omgeving weet wel dat ik het niet durf, maar ja springfamilie he:) en ik ben der nu groot en deels overheen. En vind het leuk. Maar ik vind het ergens toch nog doodeng. tot de 50 cm! Hoger ga ik niet. Ik verkramp helemaal als ik op de hindernis afrijd.

desiretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:17

net wat Dinniej zeg!

LittleJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:25

weet je paardrijden is echt niet een makkelijke sport maar denk eens in eerst kon je het toch ook? neem les van een spring instructeur die helptje vast en die weet wat ie doet

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:49

LittleJoey schreef:
weet je paardrijden is echt niet een makkelijke sport maar denk eens in eerst kon je het toch ook? neem les van een spring instructeur die helptje vast en die weet wat ie doet

Doet ze al.

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:17

Jaa ik snap best wat je voelt hoor maar misschien moet eerst beter vertrouwen winnen bij je pony?

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:25

Ik rij op een manege ( verschillende paarden die ik ook allemaal wel vertrouw, op enkele na ).
Ik vond het vroeger al eng: nu wel iets minder.
als de instructrice sneller om hoog ging kapte ik er mee, als smoes: Het paard zweet al of paard is braaf dus ik stop...

Nu heb ik van de sint ( Vork ) 2 privé lessen gekregen... springen!
Spannend.. Nagelbijten / Gniffelen
Nu moet ik erbij zeggen dat ik pas een bodyprotector heb gekocht en mij er veel veiliger in voel!! durf veel meer etc. dus ook springen!

vind de uitleg die is gegeven wel een goede uitleg Ja

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:30

Ik denk dat je weer gewoon vanaf het begin moet beginnen, en dan weer opbouwen..
Je hoeft toch niet meteen weer hoog te springen!
Als je pony weer gewoon lief springt, en je denkt dat ie niet weer zal weigeren kan je wel wat hoger gaan als je durft..
Heel zeker naar de hindernis rijden en dan springen.. Als je denkt nee het lukt niet moet je het niet doen, want als het niet lukt durf je misschien nooit meer..
Succes ermee Lachen

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 17:32

Dankjullie wel Lachen

AlBundy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 18:42

Dus je bent er nu overheen? Nu ik nog

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 18:44

hhahaha, ben nog niet helemaal hoor. Maar heb aan deze tips echt veel gehad. Ik dacht eigenlijk dat ik erover heen was. Maar stiekem sla ik het nu toch nog maar even over Lachen

Jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:27

Langzaam opbouwen, eerst met wat balkjes op de grond, dan cavaletti en ze steeds verder opbouwen.
Is goed voor het vertrouwen van jou en je pony.

Liessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:50

ja zou ik ook doen, eerst rustig beetje balkjes drafen en galoperen en daarna cavaletti, en dan steeds war meer dan een kruisje en zo bouw je het op, als ik jou was zou ik wel eerst op een paard gaan die lekker rustig is.. dan kan je je wat meer op jezlef richten i.p.v je paard...
succes..!!