Opstappen is DOODeng! Wat doe ik eraan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Oreo

Re: Opstappen is DOODeng! Wat doe ik eraan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 21:03

Ik zou in dit geval zeker niet gaan straffen nee. Dat opstappen met een derde (ervaren en rustige) helper erbij zou ik zeker eens proberen! Laat je een voetje/knietje geven zodat je gewicht niet even zo erg aan een kant trekt. Hier doen we het altijd zo met jonge paarden, degene die hem vasthoud aan de voorkant stapt eventueel rustig mee op een niet te grote volte, als de paarden meer ontspannen komt het hele brave stilstaan dan later wel vanzelf. Laat je even weten hoe het inmiddels gaat? Veel succes!

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 11:44

Er zijn al goede tips gegeven. Waar ik nog aan dacht...probeer eens op te stappen langs de andere kant? Ken zelf ook een paard,die ongelofelijke dingen doet als de ruiter wil op en afstappen, maar verder wel braaf is. Daar ben ik ook met het idee gekomen om langs de andere kant eens op te stappen. Geprobeert en gelukt. Paardje staat kalm bij het op en afstappen.Ze stappen nu nog steeds via de andere kant op.Op de ene of andere bizare reden, wil het paard niet dat de ruiter opstapt langs de juiste kant.
Je kan proberen Knipoog
Verder, veel succes !!!

thinkaboutit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 12:00

je kunt ook proberen om op te stappen in de stal, als je tenminste een grote, ruime stal hebt. vaak als een paard andere paarden ziet is ie wat afgeleid en gaat het beter. hou er dan wel rekening mee dat er ook risico's aanzitten om dit te doen...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 12:08

Kan je niet eerst grondwerk met dit paard gaan doen? Dan wordt hij ook rustiger en hij krijgt meer zelfvertrouwen en meer vertrouwen in jou. Je kan dan ook oefenen met ''enge dingen'' zoals een zeiltje over zijn hoofd en nek leggen/ zwaaien enzovoorts. Pas als dit goed gaat weer erop gaan.

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 12:31

Ik rij nu op dit moment een jonge fries.
2 jaar geleden ben ik met hem begonnen, hij had precies het zelfde probleem als waar jij nu bent beland.
Ik vond het in de eerste instantie zeer moeilijk om te snappen wat het was, angst of etteren.
Paar keer opstappen met een krukje of met een beentje en dat ging goed.
Paard van top tot teen na laten kijken (incl) zadel enzo en daar was ook niks mis mee.
Van alles en nog wat geprobeert, andere kant, je kan het zo gek niet bedenken.
Toen kreeg ik de tip, binnenteugel korter nemen en zodra je je voet in de beugel zet en hij wil lopen, dan kan ie niet voor of achteruit, hij moet rondjes om je heen hollen maar je blijft wel met je voet in de beugel staan.
Je moet heel rustig met hem blijven praten, een voet in een beugel is niet eng en doet geen pijn, probeer hem dat duidelijk te maken.
De eerste keer niet gelukt?
Geen probleem je stapt op zonder beugel en rijd even, dan probeer je het weer.
Zo doe je het om de 5 min. dus proberen op te stappen, 5 min rijden, opstappen, rijden, opstappen rijden.
Oplaatst heeft het paard het opgegeven om tegen mij (of de angst) te vechten en geeft zich netjes over, hij is nog steeds wel gespannen maar rent er niet meer voor weg.
Misschien heb je iets aan deze tip.
Laat even weten of er al veranderingen zijn.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 13:48

thinkaboutit schreef:
je kunt ook proberen om op te stappen in de stal, als je tenminste een grote, ruime stal hebt. vaak als een paard andere paarden ziet is ie wat afgeleid en gaat het beter. hou er dan wel rekening mee dat er ook risico's aanzitten om dit te doen...

We stappen soms op bij de poetsplaats, maar dan duwt hij zich tegen de muur aan (kant waar ik niet opstap) en kan ik dus niets meer.

Verder allemaal bedankt voor de tips, ik ga er vanavond weer op, ben erg benieuwd!! Vorige keer ging het ook ene keer super en dag erop echt mega slecht.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 17:37

laat je het ons even weten hoe het gegaan is Lachen
suc6 he (voor als je dit nog leest voordat je op je paard gaat Knipoog )

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 19:59

Hey,

Het kan misschien ana het zadel liggen, maar een paard voelt je angst. Wij hebben ook zo'n paard gehad en meisje was ook bang om op te stappen enzo. We hebben er eerst een ander op laten zitten en hangen en daarna ging zij erop, hij bleef keurig staan:D Misshcien emot ej dat ook proberen gewoon iemand er op laten zitten maar neit er mee gaan stappen dan en bij het afstapopen even laten hangen over het zadel heen. Misshcien helpt dat:D Succes!!

groetjes susanne

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 08:40

Suusje92 schreef:
Hey,

Het kan misschien ana het zadel liggen, maar een paard voelt je angst. Wij hebben ook zo'n paard gehad en meisje was ook bang om op te stappen enzo. We hebben er eerst een ander op laten zitten en hangen en daarna ging zij erop, hij bleef keurig staan:D Misshcien emot ej dat ook proberen gewoon iemand er op laten zitten maar neit er mee gaan stappen dan en bij het afstapopen even laten hangen over het zadel heen. Misshcien helpt dat:D Succes!!

groetjes susanne

Als je het verhaal leest, dan zie je dat ik hem juist al overgenomen heb van iemand waar hij het ook bij deed.

Gister ging het opstappen al wel wat beter, gewoon wel draaien met zijn kont naar buiten, maar echt angst van hem voelde ik niet. Het is echt het moment van opstappen en gaan hangen (ik ga altijd eerst hangen en als hij dan stilstaat zitten, dat laatste vind hij niet eng).
Alleen ging het afstappen weer wat minder; hij sprong weer wel weg, maar ook absoluut niet uit angst. Hij was ook beetje verbaasd van waarom hij dat deed.

Het rijden gaat alleen maar voorruit, nu super constant in draf en stap en ook al meer gegalopeerd waarin hij even ontspande....

else80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:40

Fijn dat het al wat beter lijkt te gaan! Ik ben het eens met Oreo. Inderdaad zeker niet straffen, maar dat geef je zelf ook al aan. Misschien kan je als je beschikt over 2 helpers eens proberen om heel rustig op te stappen terwijl het paard langzaam stapt? Dus dat een iemand hem vasthoudt en kleine rondjes loopt en de ander jou een voetje geeft. Natuurlijk moet je dit later wel terugbrengen naar stilstaan, maar misschien levert dit minder stress op. Ook zou ik proberen om halverwege je rijden op en af te stappen, dus niet alleen aan het begin en eind. Dan gaat ie het misschien sneller zien als iets wat er gewoon bij hoort.
Succes!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 17:26

Het paard stapt nu idd langzaam rondjes met 'schrikbewegingen' als ik ga hangen enzo. Normaal oefenen we op en af stappen nog even, maar gisteren ging dat even niet (er waren pups geboren en mams was van slag ivm keizersnede, ze moesten hele tijd in de gaten worden gehouden).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 01:14

Ik zou terug gaan naar af, je paard accepteerd duidelijk niet dat er iemand opstapt. Ga grondwerk doen, zet de verhoudingen recht, je paard moet jou als leider accepteren. De rechter ene de linker hersenhelft van een paard zijn normaliter niet met elkaar verbonden, dus op het moment dat je opstapt en het paard ineens een been aan de andere kant van zijn lijf ziet kan hij daar heel erg van schrikken. Dat moet aangepakt worden....

Het opstappen en het afstappen is een kwestie van desensibiliseren. Ik krijg de indruk dat er weinig aandacht is besteed aan het opstappen, en als men eenmaal zat, dat het dan goed was. Ik zou het opstappen oefenen, tot ze er geen punt meer van maakt. Al betekend dat dat je er een uur lang alleen maar op en afmoet, en dat van beide kanten. Desensibiliseren, en dan het liefst met iemand die er niet zo snel afligt. Opstappen in slowmotion, daarbij het paard duidelijk laten voelen waar het been dat over zijn rug gaat zich op dat moment bevind, zodat het niet zomaar aan de andere kant verschijnt. Laat het opstappen doen door iemand die lenig is, en dan van beide kanten, en iemand die er niet zo snel naast ligt. Iedere val naar aanleiding van een paniekreactie van het paard is een slechte ervaring. Op- en afstappen behoren tot de meest gevaarlijke momenten bij het paardrijden.

Indien je zelf niet in staat bent om dit op te lossen: geef het paard uit handen. Zelf aanklooien zorgt er alleen maar voor dat de problemen erger worden. Als je een adresje hebben wilt moet je me maar PB-en.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 02:18

Die van mij heeft het ook een poosje gedaan.
waarom is ons nog steeds een vraag.
het is wel een sensibel paard, maar absoluut niet bang of rillerig.
Als je eenmaal opzat was er ook niks meer aan het handje.
je kon haar ook overal op kloppen en aanraken.

Maar zo gauw je je voet richting beugel deed was het mis..
Voor de beugel was ze niet bang, je kon met je handen gewoon aan de beugels wiebelen en trekken en bij haar singel zitten.

Maar je voet richting beugel en ze ging als een speer naar voren of achteren of omhoog.

We zijn gewoon doorgegaan met proberen en als het dan lukte heel erg belonen.
En natuurlijk constand proberen gerust te stellen.
Na z'n 3 maand was het zo goed als over en kon ik redelijk alleen opstappen.

Nu kan ik thuis met gemak alleen op stappen.
Alleen op wedstrijd/vreemd terrein is het nog steeds moeilijk.

(rug en zadel waren oke)

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 19:47

@ Cassidy:
Als je goed leest zie je dat ik het paard juist van iemand heb overgenomen om door te rijden. Het is paard van mn werk. Ik besteed nu inderdaad meer aandacht aan het opstappen, dan waarschijnlijk persoon A deed. Het gaat steeds beter, maar ik deed mijn verhaal hier voor wat handige tips. Bv. ernaast wat staan huppen (gedaan en meneer vond het even eng, en keek daarna niet eens meer ernaar). Wij zijn nu bezig om in alle rust op te stappen, zonder enige angstige moment voor hem. Dus niet meer in de stal/poetsplaats, gewoon in de bak. Dan maar met zijn kont rondjes naar buiten draaien. Met afstappen beugels uit doen en niet afstappen als hij reageert. Weer beugels aan doen, beetje stappen en nogmaals, etc etc.
Het is nu netalsof je denkt dat ik binnen 3 maanden er een B klaar paard van wil hebben en dat is absoluut niet zo. Dit heeft gewoon veel tijd nodig. Daarbij hebben ze op mijn werk ervaring genoeg met jonge dieren, maar extra tips zijn altijd welkom.

@ daantjuhh: Precies! Zo doet deze het ook, maar ik hoop inderdaad dat het met gewenning vanzelf over gaat. Ga er morgen weer op.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 12:15

die van mij deed dat ook, uiteidelijk moeten verkopen hij had een trauma waarschijnlijk. maar, die van ons deed gewoon als je voet omhoog deed enzovoorts. maar bij jou is het gewicht. probeer eens krukje ofzo

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 12:43

QuijoSavan schreef:
@ Cassidy:
Als je goed leest zie je dat ik het paard juist van iemand heb overgenomen om door te rijden. Het is paard van mn werk. Ik besteed nu inderdaad meer aandacht aan het opstappen, dan waarschijnlijk persoon A deed. Het gaat steeds beter, maar ik deed mijn verhaal hier voor wat handige tips.

Het is nu netalsof je denkt dat ik binnen 3 maanden er een B klaar paard van wil hebben en dat is absoluut niet zo. Dit heeft gewoon veel tijd nodig. Daarbij hebben ze op mijn werk ervaring genoeg met jonge dieren, maar extra tips zijn altijd welkom.

Als je bij het corrigeren dingen tegen komt die bij de opleiding van het paard verkeerd zijn gegaan, moet je daar aandacht aan besteden, en kunnen besteden. Ook al is het het paard van je werk. Neem de tijd om aan grondwerk te doen, dat is belangrijker dan menigeen zich realiseert. Helemaal als ze op je werk weinig ervaring hebben met jonge paarden is dat iets wat je in kunt gaan voeren, daar kunnen zo ook van leren en zo in hun werk beter worden.

En als je grondwerk goed aanpakt, ben je daar echt geen maanden mee bezig.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:02

Ik heb vorige week nog een jong paard geleerd om stil te blijven staan bij het opstijgen. Dat ging binnen 15 minuten goed, terwijl hij daarvoor steeds wegdraaide of wegsprong.
Ik heb het als volgt aangepakt:

1 persoon staat bij het hoofd van het paard en houdt het paard vast (in elk geval de eerste keer). De andere persoon (moet wel handig zijn met opstappen!!!) gaat bij de stijgbeugel staan, praat wat tegen het paard, aait hem over zijn lijf en gaat vervolgens wat hangen aan de stijgbeugel, een paar keer achter elkaar. Dit wordt het teken dat er straks iemand op gaat stappen.
Is het paard braaf, beloon. Stapt/draait hij weg, terug naar de basispositie, niet doorgaan, maar oefening herhalen.
Vervolgens zet de ruiter een voet in de beugel. Op dit moment is de ruiter in een zeer kwetsbare positie en daarom is die persoon voor het paard zo belangrijk! Die grijpt namelijk direct (rustig maar duidelijk) in als het paard niet blijft staan.
Gaat het nog niet goed, terug naar het hangen(paar keer rekken) aan de beugel. En opnieuw proberen.
Gaat het goed: rustig maar vlot opstappen, zonder in de buik te prikken of de rug te raken met de voet. Beloon het paard! Laat de persoon voor het paard een snoepje geven en aai het paard op de hals. Praat zachtjes, dan weet hij waar je bent.
Vervolgens herhaal je dit, maar de persoon voor laat het paard los (wel alert blijven: Hij/zij moet wel kunnen ingrijpen als het nodig is!). Gaat dit goed, dan gaat de helper steeds verder weg staan, tot je een keer of 2 zelfstandig kunt opstappen. Let er wel op dat je het paard elke keer waarschuwt dat je gaat opstappen (dus geef het teken: even een paar keer rekken aan de beugel voor je je voet in de beugel plaatst)! Dit kan je op den duur verminderen en weglaten, maar voorlopig gewoon gebruiken.
Het paard mag NIET weglopen bij het opstappen, blijf daar heel consequent in!

Succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:11

Een paard heeft twee hersenhelften, die allebei niet met elkaar in verbinding staan. Daarom moet je dingen, die je aan een kant oefent, ook aan de andere kant meenemen (ondanks dat je zou kunnen zeggen dat hij dingen al gezien heeft kan de reactie heel heftig worden als je van kant veranderd). Op het moment dat je aan een kant bezig bent, en opstapt, krijg het paard vanuit zijn andere oog (dus andere hersenhelft) ineens dat been te zien dat over zijn rug komt. Daarom opstappen van beide kanten, en vooral, tijdens het opstappen duidelijk laten voelen waar je been zit. Waar we allemaal voor worden gewaarschuwd is dat we het paard met ons been niet op de kont moeten raken als we opstappen. Bij het beleren ga je dat juist wel doen, in slowmotion aai je het paard als het ware met je been langs de flank, via de kont, naar de andere kant. Schrikt je paard van je been langs de flank en grond, terug naar grondwerk en desensibiliseren.
Op het moment dat de ruiter zit, hoofd van het paard naar links en naar rechts buigen (zodat beide hersenhelften de ruiter zien).

xJindra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:39

Misschien een Osthiopaat laten komen, blijkt meestal wel te helpen. vanwege blokkades in de rug.

Of dat je zadel niet goed is, dat hij klemt ofzo(zadelmaker kan dat zo zien) in de meeste gevallen is een zadelmaker ook nog gratis als hij daarvoor alleen even komt.

Succes xx

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:47

Volgens mij moet het paard terug naar de kleuterklas. Dus opnieuw beginnen bij af. Je kan allerlei trucjes bedenken om in het zadel te komen om daarna te kunnen rijden. Een paard dat niet uit zichzelf stilstaat bij opstijgen en wegloopt is erg gevaarlijk. Alle handelingen die je kan doen om het paard minder gemakkelijk weg te laten lopen, zijn leuk als je een keer in een situatie komt dat je controle moet houden. Als alle handelingen die je doet gericht zijn om verkeerde reacties van het paard te voorkomen, dan leer je jezelf maar nog erger het paard verkeerd gedrag aan. Je conditioneert het paard op een verkeerde manier en dat wordt alleen maar erger. Je kan zelfs het gevoel krijgen dat je het probleem hebt opgelost, omdat je met een handigheidje op het paard kan komen en rijden. Een paard dat dit gedrag bij op- en afstijgen vertoont, is met rijden zelf ook niet betrouwbaar. Het meest kritieke moment bij rijden gezien vanuit blessure risiko is op- en afstijgen. Je hebt op die momenten die minste controle over een paard. Het is een heel bekend en vaak voorkomend probleem wat eenvoudig is op te lossen. Ga niet met en paard steeds op - en afstijgen oefenen. Neem maximaal 1 helper die je vertrouwt en die weet hoe paarden kunnen reageren. Doe het opstijgen in fasen, alsof je een paard beleert. Als het paard goed reageert op een handeling, het paard terugzetten op stal en met rust laten. Dus geen snelcursus opstijgen. Om het paard beweging te geven en om het paard volledig aan de hulpen te krijgen, via grondwerk absolute gehoorzaamheid inbouwen en controleren of die gehoorzaamheid bevestigd wordt. Als je zeker weet dat het paard alle handelingen en commando's begrijpt, daar goed op reageert en vertrouwen heeft in de ruiter / verzorger, dan pas erop gaan en geen club mensen eromheen. Max. 1 persoon, die rustig is en weet hoe paarden kunnen reageren. Als je hier nog even verkeerd langer mee doorgaat, heb je een paard dat voor berijden onbetrouwbaar is. Dat komt niet door het paard, het paard is of wordt verkeerd afgericht, ingereden en bereden. Mijn advies: direct terug naar af. Belonen is naar stal geen snoepjes of lekkernij. Vertrouwen en begrip opbouwen naar twee kanten via grondwerk. Opstijgen in kleine stapjes oefenen. Bij een goede reactie en klopje/aai over de hals en naar stal.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:49

Let er ook op dat degene die vasthoudt aan dezelfde kant staat als degene die opstapt. Als een paard vastgehouden moet worden, om wat voor reden dan ook, is het belangrijk dat diegene dat doet aan dezelfde kant als waar de ander bezig is met dat paard!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:54

Het probleem dat je moet oplossen is niet het probleem dat je er niet of moeilijk op kan komen. Je moet een betrouwbaar paard maken. Zeer gevoelige paarden kunnen zeer betrouwbaar zijn. Als het paard geen medische problemen of ongemak ondervindt, is dit al geconditioneerd gedrag. Dus gewoon het gevolg van standaard africhtingsfouten. Dit soort fouten los je niet op door het probleem van dat moment op te lossen. Op die manier ben je bezig met een breiwerk waarmee je fouten maskeert en die alleen maar kunnen leiden tot problemen. Niet alleen voor het paard, maar ook voor degene die het paard moet rijden.

Lorenz1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 14:25

Net zoals Cassidy zegt, zou ik me eerst alleen bezig houden met het op- en afstijgen. Mijn paard is ook enorm schrikachtig. Als hij stevig vastgehouden werd werd hij daar alleen maar paniekeriger van, inderdaad ook door alle mensen om hem heen. Toen heb ik 2 weken lang alleen maar het op-en afstijgen geoefend, verder niet gereden. Ik heb een soort kleine paddock/uitloop, waar hij ruim voldoende de ruimte heeft om weg te lopen, maar net niet voldoende ruimte als in een bak om er keihard vandoor te rennen. (zeg maar 15x20m) Ik ben begonnen om gewoon steeds aan zijn beugels te hangen, in het begin vond hij het doodeng, maar na vaak herhalen bleef hij goed stilstaan. De eerste keer dat ik echt ging opstappen schoot hij ook even weg, totdat ik goed opzat. Toen ben ik er weer afgegaan, gelijk weer opgestegen, dit heb ik echt heel vaak herhaald, op het laatst bleef hij ook hierbij goed stilstaan. En dit deed ik iedere dag, en iedere dag werd het aantal keren dat hij wegsprong voordat hij direct stil bleef staan korter, totdat hij het helemaal normaal begon te vinden. Daarna heb ik het rijden weer opgepakt, waar ik in het begin alsnog op de uitloop opsteeg, totdat ik het gevoel had dat alles goed zat. Toen ik het daarna in de bak probeerde bleef hij (en nog steeds keurig stilstaan) Zo ben ik echt uren met hem bezig geweest, soms ook dat ik het smorgens deed, en smiddags kwam ik weer een keer met mijn zadeltje aanzetten, steeg net zo vaak op totdat hij stil stond, beloonde hem en ging weer weg.
Soms moet je even een paar stappen terugdoen om verder te komen.
Trouwens ben ik daarna nooit meer zo lenig geweest als toen Knipoog

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 10:55

Cassidy schreef:
Als je bij het corrigeren dingen tegen komt die bij de opleiding van het paard verkeerd zijn gegaan, moet je daar aandacht aan besteden, en kunnen besteden. Ook al is het het paard van je werk. Neem de tijd om aan grondwerk te doen, dat is belangrijker dan menigeen zich realiseert. Helemaal als ze op je werk weinig ervaring hebben met jonge paarden is dat iets wat je in kunt gaan voeren, daar kunnen zo ook van leren en zo in hun werk beter worden.

En als je grondwerk goed aanpakt, ben je daar echt geen maanden mee bezig.

Ik besteed ook zeker meer tijd in dit paard. Ik rij hooguit 10min en de rest van de tijd sta ik stil om hem op zijn gemak te laten voelen (klopjes, naar voren hangen, etc). Op mijn werk hebben ze zat ervaring voor dit soort paarden en dit is eigenlijk 1 v/d eerste paarden in kweenie hoeveel jaar die bang is met opstappen. Bij ons krijgen veulens al snel halsters aan, meelopen aan touwtjes, compleet omhelzen, etc, etc. De meeste jonge dieren kijken niet eens om van het rijden.

@ jiehaaa
Dat lijkt me inderdaad goede methode, we hebben zoiets al eerder geprobeert, maar het paard wordt juist banger als je consuquent wil worden. Deze kan je niet 'opleggen' om stil te staan. (heb toen tig keer op en afgestapt). Daarbij kan er niemand echt voor gaan staan, want die loopt hij omver. We laten hem nu beetje draaien en negeren zijn gedrag, maar belonen als het beter gaat.

Cassidy schreef:
Een paard heeft twee hersenhelften, die allebei niet met elkaar in verbinding staan. Daarom moet je dingen, die je aan een kant oefent, ook aan de andere kant meenemen (ondanks dat je zou kunnen zeggen dat hij dingen al gezien heeft kan de reactie heel heftig worden als je van kant veranderd). Op het moment dat je aan een kant bezig bent, en opstapt, krijg het paard vanuit zijn andere oog (dus andere hersenhelft) ineens dat been te zien dat over zijn rug komt. Daarom opstappen van beide kanten, en vooral, tijdens het opstappen duidelijk laten voelen waar je been zit. Waar we allemaal voor worden gewaarschuwd is dat we het paard met ons been niet op de kont moeten raken als we opstappen. Bij het beleren ga je dat juist wel doen, in slowmotion aai je het paard als het ware met je been langs de flank, via de kont, naar de andere kant. Schrikt je paard van je been langs de flank en grond, terug naar grondwerk en desensibiliseren.
Op het moment dat de ruiter zit, hoofd van het paard naar links en naar rechts buigen (zodat beide hersenhelften de ruiter zien).

Dit snap ik wel en dan doen we ook zoveel mogelijk. Zodra ik zit zijn kont aanraken (ik ga hem niet verder pesten met het opstappen en daarvoor is hij ook te snel. Hij is super braaf tot moment van omhoog gaan en ik kan niet even het 'beeld' daarin stil te zetten zonder hem te belasten). Daarnaast ook idd veel aaien en laten zien wat je bent en wat je doet. Op dit moment durft het paard opzij te kijken, terwijl ik begon met een dier wat ik niet eens op zijn hals kon aaien als ik zat.

@ xJindra
Als het blokkades zouden zijn, zou hij er meer last van moeten hebben. Hij reageert alleen bij het opstappen, longeren/rijden/op stal/met poetsen nergens problemen mee of iets van overgevoeligheid.

@ Goofy44/Kenzo12
Bij teveel op en afstappen wordt het paard gefrustreerd en bang. Weet hij niet meer wat we vragen van hem. Hij raakt in paniek. Want ene keer gaat dan het opstappen goed en dan weer het afstappen niet (en alleen afstappen opnieuw doen is niet mogelijk).

Gisteren ging het trouwens super! Bij het opstappen wel draaien, maar meneer 'vergat' te reageren bij het gaan hangen (ik ga altijd eerst hangen en staat hij stil dan been erover; op het laatste nooit reactie) en reageerde hij heel even bij mijn been. Daarna heeft hij normaal eventjes spanning en draaf ik rondje en is het klaar, maar nu was er totaal geen spanning. Meneer liep zelfs zo ontspannen, als we normaal eindigen.
Ik heb 10min. gereden, rondje galop (daarin ook ontspanning zelfs) en met afstappen halve reactie ivm keer daarvoor. Als ik afstap probeer ik zo dicht mogelijk bij hem te blijven zodat hij weet dat opzij lopen geen zin heeft, en gisteren was het op moment van eraf springen geen reactie en stond ik dus pal naast hem en meteen weer belonen/kloppen etc.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:16

Misschien moet je niet meer gaan hangen. In mijn ogen is dit juist een belasting voor het paard en je brengt jezelf ook in een lastige positie. Gaat ie dan gek doen dan heb je HELEMAAL niets te vertellen...Ik heb dat nooit gedaan bij mijn jonge paard. Ik wil de risico's voor mezelf nl tot een minimum beperken en ik denk dat het voor het paard ook niet prettig is.