Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

thinkaboutit schreef:je kunt ook proberen om op te stappen in de stal, als je tenminste een grote, ruime stal hebt. vaak als een paard andere paarden ziet is ie wat afgeleid en gaat het beter. hou er dan wel rekening mee dat er ook risico's aanzitten om dit te doen...

) Suusje92 schreef:Hey,
Het kan misschien ana het zadel liggen, maar een paard voelt je angst. Wij hebben ook zo'n paard gehad en meisje was ook bang om op te stappen enzo. We hebben er eerst een ander op laten zitten en hangen en daarna ging zij erop, hij bleef keurig staan:D Misshcien emot ej dat ook proberen gewoon iemand er op laten zitten maar neit er mee gaan stappen dan en bij het afstapopen even laten hangen over het zadel heen. Misshcien helpt dat:D Succes!!
groetjes susanne

QuijoSavan schreef:@ Cassidy:
Als je goed leest zie je dat ik het paard juist van iemand heb overgenomen om door te rijden. Het is paard van mn werk. Ik besteed nu inderdaad meer aandacht aan het opstappen, dan waarschijnlijk persoon A deed. Het gaat steeds beter, maar ik deed mijn verhaal hier voor wat handige tips.
Het is nu netalsof je denkt dat ik binnen 3 maanden er een B klaar paard van wil hebben en dat is absoluut niet zo. Dit heeft gewoon veel tijd nodig. Daarbij hebben ze op mijn werk ervaring genoeg met jonge dieren, maar extra tips zijn altijd welkom.

Cassidy schreef:Als je bij het corrigeren dingen tegen komt die bij de opleiding van het paard verkeerd zijn gegaan, moet je daar aandacht aan besteden, en kunnen besteden. Ook al is het het paard van je werk. Neem de tijd om aan grondwerk te doen, dat is belangrijker dan menigeen zich realiseert. Helemaal als ze op je werk weinig ervaring hebben met jonge paarden is dat iets wat je in kunt gaan voeren, daar kunnen zo ook van leren en zo in hun werk beter worden.
En als je grondwerk goed aanpakt, ben je daar echt geen maanden mee bezig.
Cassidy schreef:Een paard heeft twee hersenhelften, die allebei niet met elkaar in verbinding staan. Daarom moet je dingen, die je aan een kant oefent, ook aan de andere kant meenemen (ondanks dat je zou kunnen zeggen dat hij dingen al gezien heeft kan de reactie heel heftig worden als je van kant veranderd). Op het moment dat je aan een kant bezig bent, en opstapt, krijg het paard vanuit zijn andere oog (dus andere hersenhelft) ineens dat been te zien dat over zijn rug komt. Daarom opstappen van beide kanten, en vooral, tijdens het opstappen duidelijk laten voelen waar je been zit. Waar we allemaal voor worden gewaarschuwd is dat we het paard met ons been niet op de kont moeten raken als we opstappen. Bij het beleren ga je dat juist wel doen, in slowmotion aai je het paard als het ware met je been langs de flank, via de kont, naar de andere kant. Schrikt je paard van je been langs de flank en grond, terug naar grondwerk en desensibiliseren.
Op het moment dat de ruiter zit, hoofd van het paard naar links en naar rechts buigen (zodat beide hersenhelften de ruiter zien).