LynnGiirl schreef:Hee, ik heb wat problemen met het rijden. Ik heb natuurlijk ook les, maar ik kan het jullie ook wel vragen misschien voor wat tips enzo.
1- Nou 1 probleem is al de achterhand. Hij loopt veelste veel op de voorhand en ik krijg de achterhand ergewoon niet onder. Overgangen rij ik de hele tijd, balkjes draven enzo. Maar het wil gewoon niet.
*Ik zou toch maar weer snel les gaan rijden.En vraag dan eens of je de overgangen wel juist rijdt.Je kunt wel heel veel overgangen rijden tot je een ons weegt maar als je pony niet de overgang van achteruit maakt dan rij je geen juiste overgang en zal je niet verder komen.Probeer je pony ook veel beter aan je been te krijgen anders is het rijden van een overgang ook heel moeilijk.Een mooie oefening is ook om af te wenden en dan zo ver mogelijk door te rijden naar de andere kant en zo laat mogelijk weer op de hoefslag uit komen.De meeste paarden willen al meters van te voren de bocht afsnijden en dat doen ze zodat ze hun achterbeen dan niet onder hun lichaam hoeven te zetten.Je moet wel correct blijven rijden en je pony wel voor bereiden op de wending en niet op het laatste moment je pony omtrekken.Dan heeft de oefening geen zin.
2- Als we gaan springen, het gaat de laatste tijd echt al veel beter, ik kan nu meestal wel bepalen waarneer die moet afzetten want eerst sprong die veel te vroeg. Maar ik weet niet of dat nou goed is als je het zelf kunt bepalen. En hij zet soms nog wel te vroeg af. Een vriendin van mij ging er ook is op en haar paard komt gewoon altijd uit dus die bepaalde niet waarneer me paard afzette dus me paard zette veeeeelste vroeg af. Maar is dat nu goed of slecht =|? Dat je het zelf moet bepalen.
*Wat ik als 1 van de eerste dingen leerde van mijn springinstructrice was passen tellen.Tel de galop passen van je pony.En leg dan eens een balk op de binnen hoefslag neer en op 19 meter nog een balk.Galopeer er nu eens een paar keer over heen en tel de passen die je tussen die balken rijd.Als je dit goed lukt kun je eens kijken of je er een extra pas tussen kan galoperen.En je kan eens kijken of je er een pas minder tussen kan krijgen.Als je dit goed onder de knie hebt kun je eens op een kruisje aan galoperen en weet je dus precies wanneer je pony gaat springen.Verder moet je ook heel goed op je houding letten.Als je al iets te veel naar voren zit dan kan dat ook aanleiding geven dat je pony te vroeg gaat springen.
3- Ik hoor van sommige mensen dat met sporen rijden beter is dan met zweep omdat je hem dan meer met je benen rijdt, en als je hem een tik geeft hij het niet echt voelt in sze mond zegmaar. Nou met sporen is die wel altijd veel slomer. Maar in de voltes valt die veeeel minder naar binnen.
*Eerst je pony goed aan het been krijgen en niet met sporen gaan rijden.
4- Nou dat is ook een probleem, in de voltes valt die soms gigantisch naar binnen, en vooral op de rechterhand krijg ik hem gewoon niet mooi . Dan pakt die steeds vast op links.
*Hier is ook je probleem dat je pony niet goed aan je been staat.
5- Ik heb echt een verotte zit, ik zit veelste ver naar voren, en heb van die kapstok tenen tijdens het rijden! Iemand daar tips voor
?
*Let hier heel goed op en vraag je instructrice om jou er meer op te wijzen.Ik heb wel hier wel eens gelezen om bv elke keer als je langs een bepaalde letter in de bak rijd om op je zit te letten.
6- Sommige zeggen dat je de teugels hoog moet houden, anderen zeggen weer bij het zadel. De 1 zegt kneden in de teugels spelen dermee. De ander zegt stil houden. Wat is het nou?
*Je hand mooi voor je houden net boven de manen.Je moet je handen niet echt letterlijk stil houden je moet wel mee gaan met de beweging van het hoofd van je pony.Als je ze echt stil houd krijgt je pony elke keer een klein rukje in z'n mond.
7- Dit is een hele rare vraag. Mijn nichtje rijdt op me verzorgshetje, maar ze rijdt er voor het eerst op en ik geef der les. Ze heeft nog nooit eerder op een paard gereden. Maar hoe leer ik haar dat ze op het goede been moet lichtrijden. Want ze kan het niet zien door de manen van de shet. Is dit erg!?
*Vond de tip wel goed om de manen te gaan vlechten voor dat ze gaat rijden zodat ze het wel kan zien.
8- Me andere verzorgshet schuurt ze manen & staart helemaal kapot aan het hek. Hij heeft ze nog wel maar ze zijn heel kort. Die andere shet doet het een beetje, ik heb het bij die nog nooit gezien maar ze heeft wel zoo staartwortel met vn die afgeschuurde haartjes. Wat is dit en wat kan ik er tegen doen?
Lynn.
[b]
! Iemand daar tips voor
?
?
! .
!
!
!
! .
!
,, ze kwamen even later zeggen dat der al iemand anders om die tijd reed dus dat we pas ergens in januarie weer kunnen .