Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pukiejj schreef:als iik met mijn pony over een harde weg rijd stamt ie best wel hard met zijn achterbenen loopt ie dan op de achterhand of niet
Citaat:als ie in de draf alleen maar instapt dan draagt ie nog lang niet voldoende
ellepel schreef:nog eentje:
word ook wel gezegd dat als je na het rijden schuim tussen de billen ziet van je paard dat de achterhand goed gebruikt is.
klopt dit?
Picassox schreef:ellepel schreef:nog eentje:
word ook wel gezegd dat als je na het rijden schuim tussen de billen ziet van je paard dat de achterhand goed gebruikt is.
klopt dit?
En weer voorwaarts, en weer terug rijden. Dat kan je het best op een grote volte doen. Buitenhand contact houden, binnen hand helemaal overdreven naar binnen toe en ook iets druk geven.Je paard weer naar voren rijden, en weer terug rijden. Na een tijdje zal het paard tegen je hand aanlopen, en zal daarop naar beneden komen. Dat is ook de kunst van het aan de teugel rijden.
HappyH schreef:Het zweep verhaal geeft wel duidelijk aan wat de bedoeling is vind ik. De achterhand moet meer gaan dragen, waardoor het gewicht meer naar achteren gaat en de voorhand wat meer verheven is. De achterbenen moeten met impuls verder onder treden. Ook zie je dat de afdruk van de achterbenen groter wordt. Dat wat je van achteren actieveert moet je van voren weer opvangen. (Eigenlijk met de zit.) Doordat de bovenlijn meer oprekt (van nek tot spronggewricht), kan het achterbeen meer dragen. De hoek in het achterbeen veranderd, wordt kleiner. Het paard gaat meer "zitten". Het achterbeen wordt sneller en de paslengte kleiner meer "opwaarts".
Het paard krijgt een grotere "draagfase", naarmate het meer verzameld is. Ik denk dus dat je vooral aan het totale plaatje ziet of het paard de achterhand goed gebruikt. Ook is de ontspanning in de beweging belangrijk.
ellepel schreef:nog eentje:
klopt dit?
Jennyxx schreef:Huh, het achterbeen treedt verder onder, maar de passen worden korter??