Hoe zie je dat een paard zijn achterhand gebruikt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Fleurtjuhh_

Re: Hoe zie je dat een paard zijn achterhand gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:06

als iik met mijn pony over een harde weg rijd stamt ie best wel hard met zijn achterbenen loopt ie dan op de achterhand of niet

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:11

Ik heb het als volgt geleerd,
Stap, achterbeen over het voetspoor van voorbeen,
Draf, achterbeen in voetspoor van voorbeen. Als ik dit voor elkaar heb (aan de longe) komt ze ook mooi met haar hoofd naar beneden

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:38

als ie in de draf alleen maar instapt dan draagt ie nog lang niet voldoende

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:46

Als je je pony/paard goed traint en dus de achterhand goed gebruikt, wordt zijn bespiering meer en sterker.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 17:04

pukiejj schreef:
als iik met mijn pony over een harde weg rijd stamt ie best wel hard met zijn achterbenen loopt ie dan op de achterhand of niet

Op de achterhand loopt hij soiezo wel een beetje. Maar stampen heeft niks met dragen te maken...

waxweazle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 17:15

als hij zn achter benen onder zijn lichaam treed dit kun je voelen en zien.... als je paard eerst actief is van achter komen ze vanzelf van voren losser ... dan meestal ontspant het paard zn rug ook en kun je beter zitten... heel erg moeilijk om het uit te leggen... Bloos ik hoop dat het zo duidelijk staat Knipoog

Ment

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 20:11

Citaat:
als ie in de draf alleen maar instapt dan draagt ie nog lang niet voldoende

Dat hangt van de bouw van je paard af... Als je een paard hebt met een lange rug is instappen in de draf "dragender" dan als je een heel compact paardje hebt.

Volgens mij is het zelfs zo dat tijdens een hele verzamelde draf ze juist niet in of over stappen,
terwijl de achterhand dan wel draagt.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 21:02

Heb nog even een boek er op nageslagen. En in 'Dressuur training op maat' staat:

In de verzameling buigen de achterbenen meer, en worden ze verder onder het lichaam gebracht in de richting van het zwaartepunt en dragen ze zo een groter deel van het gewicht. (Dus inderdaad voorbij de helft van de romp. En je ziet meer een gebogen achterbeen.) Daardoor wordt de voorhand lichter en krijgen de voorbenen meer vrijheid om te bewegen, zodat het lijkt of het paard bergopwaarts gaat. (Hadden wij ook. Maar vervolgens staat er...) De passen zijn korter (zoals 'Ment' ook schrijft), maar verliezen geen energie.

Huh, het achterbeen treedt verder onder, maar de passen worden korter??

http://www.natuurlijk-ruiterschap.nl/ne ... aardrijden
Hier een paard in een verzamelde galop. U ziet een paard dat in zich geheel boller en korter is. Het achterbeen komt hierdoor logische gevolg meer onder de massa.

Passen misschien korter doordat ze minder 'doorzwaaien' naar achteren??

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:15

Eigenlijk kijk ik vooral naar het hele plaatje. In het begin wordt je namelijk simpel geleerd dat het gaat om de hoek die het kniegewricht van het achterbeen maakt. Hoe kleiner de hoek, hoe beter het achterbeengebruik. Maar het been moet ook nog naar voren onder de massa worden gebracht.
Vaak zie je paarden die inderdaad overstappen maar waarbij die hoek bijna 180 graden is.
Dat is dus geen achterbeengebruik, niet in de zin van dragen iig.

Als je gaat kijken naar de manier waarop een paard zijn nek en rug ontspant, of aanspant, net hoe je dat weer wilt zeggen kan je veel meer zien.
Maar ik moet even bedenken hoe ik dat uit ga lessen want nu loop ik vast in mn eigen verhaal.
Wordt vervolgd. Haha!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:37

Als een paard zijn achterhand gebruikt, wil nog niet altijd zeggen dat het 'aan de teugel' gaat.

Als het paard het achterbeen buigt en als het been van de grond komt, gebruikt een paard zijn achterhand imo. Het gaat echter niet alleen om het achterhand gebruik, maar ook om het ruggebruik van een paard dat goed aan de teugel gaat.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:40

Ja oke.
Maar ik dacht dat het over dragen ging hier? In de zin van verzameling?
En dan moet een paard wel aan de teugel lopen, idd ook met correct ruggebruik. Dat probeer ik ook uit te leggen maar ik kwam niet uit mn woorden.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:45

ik heb even het topic gelezen, wat uit het boek komt is imo de juiste beschrijving van verzameling, je moet het alleen ook kunnen voelen als je op je paard zit. Als je iets anders voelt en je kijkt in de spiegel en ziet dat het beeld anders is (paard zakt in de achterhand, hals komt hoger) kun je het gevoel bevestigen.

bekijk eens filmpjes van sommige HAW topics en vergelijk deze eens met GP filmpjes. Dan zie je duidelijk wat nou verzameling is en niet.

* ik dacht dat het hier alleen over achterhandgebruik ging, niet over verzameling.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:38

Het zweep verhaal geeft wel duidelijk aan wat de bedoeling is vind ik. De achterhand moet meer gaan dragen, waardoor het gewicht meer naar achteren gaat en de voorhand wat meer verheven is. De achterbenen moeten met impuls verder onder treden. Ook zie je dat de afdruk van de achterbenen groter wordt. Dat wat je van achteren actieveert moet je van voren weer opvangen. (Eigenlijk met de zit.) Doordat de bovenlijn meer oprekt (van nek tot spronggewricht), kan het achterbeen meer dragen. De hoek in het achterbeen veranderd, wordt kleiner. Het paard gaat meer "zitten". Het achterbeen wordt sneller en de paslengte kleiner meer "opwaarts".
Het paard krijgt een grotere "draagfase", naarmate het meer verzameld is. Ik denk dus dat je vooral aan het totale plaatje ziet of het paard de achterhand goed gebruikt. Ook is de ontspanning in de beweging belangrijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 06:47

nog eentje:
word ook wel gezegd dat als je na het rijden schuim tussen de billen ziet van je paard dat de achterhand goed gebruikt is.

klopt dit? Haha!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 07:59

hoe je het kan zien, dan zwaait hij naar je.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 08:14

ellepel schreef:
nog eentje:
word ook wel gezegd dat als je na het rijden schuim tussen de billen ziet van je paard dat de achterhand goed gebruikt is.

klopt dit? Haha!

Absoluut niet. Het is gewoon het schuim tussen de billen wat gemaakt wordt als er wrijving onstaat. Dat wil niets zeggen over of hij zijn achterhand goed gebruikt. (Dikkere paarden, met dikke billen hebben het ook vaker, omdat er meer wrijving is. Haha! )
Een paard dat zijn achterhand goed gebruikt, loopt van voor tegen de teugel aan, en kan daarop naar beneden komen. Je moet je paard vooral actief rijden.
Ik denk dat schuim tussen zijn billen = achterhand eronder een fabeltjes is. Net als schuimen met een bit in = goed zijn best doen, dat ik ook niet waar, want ze kunnen gewoon hun speeksel niet doorslikken.

Hoe je je paard z'n achterhand eronder krijgt?
Geduld. Oefenen.

Rijdt hem op een actief tempo (dus niet racen) en maak tempowisselingen. Even voorwaarts, en weer terug rijden op je zit (dus niet teveel aan je teugels friemelen!). En weer voorwaarts, en weer terug rijden. Dat kan je het best op een grote volte doen. Buitenhand contact houden, binnen hand helemaal overdreven naar binnen toe en ook iets druk geven.
Je paard weer naar voren rijden, en weer terug rijden. Na een tijdje zal het paard tegen je hand aanlopen, en zal daarop naar beneden komen. Dat is ook de kunst van het aan de teugel rijden. Knipoog

Wil het niet lukken of wil je meer uitleg/tips, stuur mij dan een pb'tje, of mijn instructrice hier op bokt: 'Margo'. Lachen

Succes!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 10:24

Net als schuimen met een bit in = goed zijn best doen, dat ik ook niet waar, want ze kunnen gewoon hun speeksel niet doorslikken.

Dit klopt volgens mij niet, als een paard schuimt betekend het niet dat een paard z'n speeksel niet door kan slikken... voor mij is dit toch een teken van ontspanning, als ik een bit in doe waar Umi veel fijner op loopt schuimt ze vaak Knipoog

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 10:35

Picassox schreef:
ellepel schreef:
nog eentje:

klopt dit? Haha!

En weer voorwaarts, en weer terug rijden. Dat kan je het best op een grote volte doen. Buitenhand contact houden, binnen hand helemaal overdreven naar binnen toe en ook iets druk geven.Je paard weer naar voren rijden, en weer terug rijden. Na een tijdje zal het paard tegen je hand aanlopen, en zal daarop naar beneden komen. Dat is ook de kunst van het aan de teugel rijden. Knipoog

Het vet gedrukte moet je dus echt niet doen! ik deed het eerst ook altijd toen m'n paard net onder t zadel was, volgens m'n instructrice moet je je binnen hand zo veel mogelijk bij de hals houden, zo krijg je automatisch de goede stelling. Overgangen rijden doe ik zelf liever op de lange zijde, op de lange zijde uitstrekken, korte zijde wat terug nemen. Nog een goeie oefening: in galop een halve volte, daarna afwenden in draf bij B of E(daarbij van hand veranderen) gelijk na het afwenden aan springen in de andere galop. Op de volte rijden we vaak wat schoudervoor om de achterhand wat sterker te krijgen.

vind de uitleg van HappyH wel goed Knipoog

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:14

Ik heb ook geleerd om stelling van de hals af te vragen hoor.
Juist dat "springruiterige" van je hand boven/over de hals heen zetten mag ik echt niet.

Sorry even offtopic.

Verder vind ik ook de uitleg van HappyH heel goed.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 14:15

niet over de hals maar tegen de hals Knipoog

sofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 16:43

Maar een paard wat zijn achterhand er goed bij heeft hoeft toch niet verzameld te zijn? Verward

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 20:34

HappyH schreef:
Het zweep verhaal geeft wel duidelijk aan wat de bedoeling is vind ik. De achterhand moet meer gaan dragen, waardoor het gewicht meer naar achteren gaat en de voorhand wat meer verheven is. De achterbenen moeten met impuls verder onder treden. Ook zie je dat de afdruk van de achterbenen groter wordt. Dat wat je van achteren actieveert moet je van voren weer opvangen. (Eigenlijk met de zit.) Doordat de bovenlijn meer oprekt (van nek tot spronggewricht), kan het achterbeen meer dragen. De hoek in het achterbeen veranderd, wordt kleiner. Het paard gaat meer "zitten". Het achterbeen wordt sneller en de paslengte kleiner meer "opwaarts".
Het paard krijgt een grotere "draagfase", naarmate het meer verzameld is. Ik denk dus dat je vooral aan het totale plaatje ziet of het paard de achterhand goed gebruikt. Ook is de ontspanning in de beweging belangrijk.

Mijn vraag was inderdaad hoe je kan uitleggen hoe je kan zien dat een paard zijn achterhand er onder heeft (dus bepaalde mate van verzameling) en dan vanaf de kant. Dus niet hoe je een paard zijn achterhand laat gebruiken, hoe je hem aan de teugel rijdt of hoe het voelt als je er op zit. Want zelf weet ik dat wel, al vind ik het evengoed leuk om te lezen hoe anderen het beschrijven Pling

Samengevat geven jullie als antwoord: dat het achterbeen meer buigt (meer dan 180 graden dus) en het achterbeen treedt verder onder omdat het meer draagt ipv stuwt (voorbij de helft van zijn romp). En dan als aanvulling dat hij 'bergopwaarts' loopt, dat hij een beetje gaat 'zitten' en zijn rug bol is ipv hol.

Ben wel een beetje in de war geraakt van het dikgedrukte in de bovenstaande quote (en boek). Het achterbeen treedt zichtbaar verder onder, maar de passen worden kleiner. Huh?

ps wat ik geleerd heb is dat de binnenhand ook beter van de hals op een volte dan tegen de hals, want anders gaat het hoofd kantelen, je hand/arm is anders stugger en je lichaam draait dan minder goed mee

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 21:09

je kan bij sommige paarden ook erg goed zien als ze hun buikspieren gebruiken. Je ziet die spier dan ook aanspannen. Dat is vaak ook een teken dat ie goed bezig is. (tenzij hij pijn in de buik heeft natuurlijk)

waxweazle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:14

ellepel schreef:
nog eentje:

klopt dit? Haha!

Nou niet altijd als je je paard langgenoeg doorrijd komt dat vanzelf wel als het warm is:P...
Jennyxx schreef:
Huh, het achterbeen treedt verder onder, maar de passen worden korter??

logisch gezien wel normaal gesproken loopt het paard meer met zn benen naar achteruit zwaaiend omdat het niet onder het lichaam getreden word zodra ze dat wel doen worden de passen automatich korter aangezien hij korter word in het geheel... de dressuur blijft moeilijk met een paard als de mijne vrij lang gebouwd is het heel erg moeilijk om haar bij mekaar te rijden als dat je paard heel kort gebouwd is... ook vooral in de gallop merk ik dat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:36

Inderdaad dat het achterbeen er verder onder treedt. Hoe ik het (meestal) ook zie is dat er gezweet is bij de liezen, dat geeft ook aan dat de achterhand goed gebruikt is.