Slimme driejarige heeft 'leuk' grapje bedacht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Slimme driejarige heeft 'leuk' grapje bedacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 21:04

Ik zal het eens proberen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 21:05

Urielle schreef:
Ik ken het systeem hoor, heb best wat jonge paarden gereden Knipoog Alleen als hij zich dus zo opkrult kom ik er ook met de noodrem niet meer aan, hij zit te ver achter het bit.
Dus ik probeer eerst zit+stem, dan zit+stem+hand zacht, dan zit+stem+noodrem maar alarmfase 3 krijg ik dus niet voor elkaar. En hij snapt ondertussen natuurlijk prima dat er geen consequentie zit. Omdat ook het stuur niet werkt kan ik hem niet eens de kant oprijden in geval van nood.

Hmmm.. Alarmfase ( Knipoog ) moet toch eigenlijk wel komen. Als hij niet onder de indruk raakt van een heftige ingreep moet je eens kijken of je dat op een andere manier kan oplossing. Het touwtjes halster idee van Gert v/d Hof is dan misschien een idee? ik zou hem dan wel gebruiken over je hoofdstel. Of verdiep je eens in de one-rein stop.

Citaat:
@Olympia: nee, hij werkt eerst lekker, eerste 5 minuten tegen de hand en dan zakt hij naar een prettige aanleuning, iets te diep maar gewoon bewerkbaar. In die fase kan ik gewoon rijden, overgangen maken, tempowisselingen, redelijk sturen, en op een gegeven moment is hij moe en dan is het bekeken. En toch is het echt de bedoeling dat ik het einde van de rit aangeef en niet hij Nagelbijten / Gniffelen

Pak hem dan eens twee keer een minuut of 15/20 op een dag. Het kan zijn dat hij op een gegeven moment te vol is van alle indrukken en idd ook wat moe. Bouw conditie uit met longeerwerk. En kijk dan nog eens of je wel langer door kan rijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 21:09

Hoe werkt het touwtjes halster idee van Gert v/d Hof?

Ik zal ook eens kijken of hij idd verbetert met 2x korter werken ipv 1x 'lang'. Het werk an sich kan hij wel gebruiken, hij blijft fit bij aanvang en werkt ook met veel plezier.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 07:51

Longeer je hem wel eens met een bijzetje? Dan kan hij ook minder makkelijk stofzuigen en leert hij de rem van de teugel te herkennen.
Misschien klinkt hetvolgende wel heel erg suf: maar rijd eens op hem terwijl hij nog aan de longeerlijn loopt. Dan kan je wat makkelijker werken aan het stuurprobleem. Mocht hij nl niet op jouw hulp reageren, dan kan de longeur je nog even helpen.
Het is wel een kwestie van geduld hebben, het is nog een jong dier dat blijkbaar heel speels is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 07:56

Ja, hij wordt altijd met bijzetjes gelongeerd. Normaal doe ik dat met een jong paard met de gogue maar ik had bij dit kereltje al herkend dat hij iets te gemakkelijk naar beneden wilde Knipoog

Laten longeren gaat helaas niet. Het is een bijzonder eenkennig paard dat zich niet door iemand anders vast laat pakken. ( Koe paard) Zijn reactie is steil omhoog en op zijn kont gaan zitten dus voor het inrijden durf ik dat niet aan. We zijn al aan het werken aan 'Het is niet eng als er iemand anders in de bak staat' Clown

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 08:06

Ten eerst nog proficiat met de nieuwe amazone! Bloos Was even vergeten dat je in september al mams was geworden.
Zo te horen heb je een zeer gevoelig beestje, ik zou gewoon eens een rustpauze inlassen, even een maandje of zo iets totaal anders doen. Hij is nog wel heel groen (heb even in je profiel gekeken). Ik denk dat het allemaal een beetje te snel gaat.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 08:14

Urielle schreef:
venga schreef:
De mijne kon ik toen het stuur en de rem er nog niet zo goed opzaten op mijn zit en stem terug laten komen. Als ze reageert en dus terug komt weer naar voren rijden met je been. Misschien zijn overgangen heen en terug ook nog goed te doen?

Als hij wil werken wel, maar dan flikt hij dit ook niet. Hij doet dit als hij moe begint te worden.

Oh, makkie........... 10 minuten voor hij moe wordt iets heel leuks gaan doen en dan stoppen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 08:22

Wat is iets heel leuks? Clown Zelfs instappen is nog werk voor hem nu hij nog zo jong is, ds dat is instappen en stoppen Haha!

Karijn dank je wel Lachen
Hij is veel meer vent geworden hoor, hij is nu 1.65 en goed aan het uitzwaren. Dat ponyachtige van de profielfoto's is er helemaal vanaf, hoewel het nooit een beer van een paard gaat worden, maar dat zit er ook niet in. Stoppen doe ik liever niet. Hij is alweer bijna vier en ik vind dat hij wel eens iets mag gaan doen Lachen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 09:22

Als het vooral is omdat je paard moe wordt, dan lijkt het me ook beter om korter maar vaker te gaan rijden. Max 20 minuutjes misschien. Liever veelal eindigen zonder gestofzuig dan het paard wel aan het werk hebben, maar eindigen met stofzuigen.

Succes in ieder geval!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:43

Urielle schreef:
Hoe werkt het touwtjes halster idee van Gert v/d Hof?

Dat is en halster met een dun halstertouw dat over de neus loopt. Als je dat touw aannneemt snoert hij aan. Ik vind het zelf veel overeenkomsten hebben met het dually halster van Mony roberts. Alleen nu met huis tuin en keukenmiddelen.

JennS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:54

Mijn paardje heeft het van de zomer erg gedaan... precies hetzelfde als Wrangler.. Hij is namelijk heel licht in mijn hand en dan kan ik van achter naar voren rijden totdat ik een ons weeg maar dat hielp dus niets. Ik ben met een ander bitje gaan rijden waardoor hij nu zelf meer contact zoekt met mijn hand en dus ook iets hoger komt (hij is ook uitzichzelf een geldzoeker)
Ik kan er nu met mjin zit tegen aan rijden en een reactie van voor krijgen. Dus bij mij heeft een ander bitje geholpen.

Hoop dat je er wat aan hebt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:33

Urielle schreef:
Ik ben nog niet zo lang (plm. 10 keer gereden) bezig met mijn driejarige, dus ik heb er nog niet zoveel controle over. Rem en stuur willen wel eens haperen Zij zijn groot en ik is klein! Hij begint al leuke grapjes te bedenken Haha!

Nu heeft de slimmerik het volgende grapje bedacht, dat er vast wel uit gaat als ik meer controle over hem heb maar misschien heeft iemand tot die tijd een handige tip?

Stap 1: Heel laag en achter de teugel gaan lopen, echt met de neus door het zand en compleet opgekruld.
Stap 2: Over tempo beginnen te draven.
Stap 3: Zich tegen de bakwand aangooien met mijn been ertussen. Blauw oog
Stap 4: Doei, doei

Iemand tips om mijn slimmerikje voor te zijn? Liefst dus al stap 1 op kunnen lossen. Voorwaarts rijden in een poging om verbinding te maken resulteert in een paard dat met zijn neus door het zand begint te rennen waarna hij dus op zijn eigen fijne manier Clown verder gaat. Ik krijg hem met geen mogelijkheid terug in tempo en heb ook geen enkel stuur dus kan hem niet eens tegen de bakband zetten.

Als hij wil werken kunnen we al redelijk overgangen rijden en tempowisselingen in draf trouwens, dan laat hij zich gewoon prettig rijden.

Na een keer goed boos geworden te zijn moet ik eerlijk zeggen dat hij het niet meer gedaan heeft de afgelopen dagen maar toch wil ik eens denken aan een juiste oplossing hiervoor. Het laag opkrullen doet hij nog wel als hij geen zin meer heeft om te werken dus dat moet sowieso opgelost.

Ik denk dat dit gewoon een balansprobleem is, geen kwestie van 'niet willen werken'. Het opkrullen kun je oplossen door oncharmant gezegd zijn hoofd omhoog te 'trekken' met een flinke ophouding op je buitenhand en dan direct flink voorwaarts rijden. Liever over zijn tempo dan opgekruld. Dat tempo kan je later wel weer wat minderen (langzamer lichtrijden/proberen op je stem terug te laten komen). Verder niet aan je teugels zitten, gewoon losjes contact houden en gewoon op zijn eigen benen laten lopen. Alleen maar voorwaarst laten gaan, in draf of galop, linksom of rechtsom, dat maakt verder niet uit. Dat stuur en de rem komen er vanzelf wel op. Ik neem aan dat je in een afgesloten bak rijdt, dus hij kan niet weg. Als je hem echt goed en eerlijk voorwaarts rijdt, dan kan hij zich echt niet opkrullen.

Echt overgangen en tempowisselingen rijden vind ik persoonlijk wel al wat veel gevraagd voor een 3 jarige die 10 keer onder het zadel is geweest. Bovendien lijkt het mij dat je met een paard dat zich erg opkrult en kennelijk erg uit zijn balans is geen mooie overgangen en tempowisselingen kunt rijden. Een half uur vind ik ook wat veel. Ik zou het bij 10/15 minuten rijden houden en vooraf even longeren.

Ik zou hem lekker rechtuit over de hoefslag laten lopen, zo min mogelijk met je teugels doen en goed voorwaarts rijden zodat hij zijn balans kan vinden, op zijn eigen benen leert lopen en gemakkelijk 1 tempo kan aanhouden. Als je dat voor elkaar hebt, gaat het sturen en remmen ook veel makkelijker.

Bij mijn paarden doe ik het altijd zo: 10 minuten longeren, daarna opstappen, niet te lang stappen (dan hebben ze alleen maar tijd om van alles te bedenken), gelijk lekker voorwaarts laten draven (als hij in galop gaat is het ook niet erg), daarbij lichtrijden/iets verlichte zit, niet aan de teugels zitten (alleen om hem richting de hoefslag te krijgen). Paar rondjes linksom, paar rondjes rechtsom en dan weer naar stal.

Je moet hem eerst leren lekker in 1 tempo in balans voorwaarts leren gaan. Ik denk ook dat je niet te 'netjes' moet willen rijden. Bij jonge paarden moet je vaak je hulpen eerst 'groot' geven, omdat ze vaak nog niet snappen wat je bedoelt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 13:16

Ik rij in een afgesloten bak Ja De binnenbak is wel erg klein, nog geen 20 x 40, de buitenbak is 20 x 60.

Overgangen en tempowisselingen zijn dus in het eerste deel, daar krult hij zich niet op. Hij loopt dan netjes op het gevraagde tempo, gas/rem/stuur doen het gewoon. Ik kan er dan echt fijn mee rijden voor zo'n jong ding.

Alleen wanneer hij zich opkrult ben ik hem dus kwijt. Hij laat zich niet omhoog halen. Geef ik een ophouding dan laat hij geen tiende van een seconde los maar geeft juist extra druk op het bit zodat ik met een hangend paard zit. Geef ik been bij dan loopt hij dus hangend en drammend over tempo door de bak. De reactie die je bij veel paarden hebt, om even het hoofd omhoog te doen als je fiks been geeft, vertoont hij niet. Ik wil daar wel licht in mijn hand zijn maar ik weet dus echt niet hoe ik die druk eraf krijg opdat moment. Hij blijft die druk opzoeken.

Ik ga hem sowieso vaker iets korter rijden, maar wil ook graag een oplossing voor dit probleem, ook om het rijden goed te beeindigen.

d0rien1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 13:44

Ik ben het met veel gegeven tips al helemaal eens.
-Inderdaad misschien vaker maar korter rijden, zodat je zn ge-etter voor bent?
- ander bitje proberen: ik heb nl ookditzelfde probleem gehad met mn vorige jonge paard. Reed ik eerst op simpel watertrens. Die krulde zich ook helemaal op, het was dan niet zo erg dat je helemaal geen controle meer had, maar fijn was het niet en goed natuurlijk ook niet. Toen heb ik er een bustrens ingehangen. Vanaf dag 1 al verandering! Werkte echt super. Later werd ze daar weer wat te hangerig op, weer een weekje watertrens, daarna weer bustrens en het was weer opgelost.
Het is in ieder geval het proberen waard..
succes met hem!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 13:46

Hij loopt nu op een dubbelgebroken aurigan watertrensje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 13:49

Petsoonlijk vind ik 20/ 30 min lang voor een paard de eerste tijd.

Hij begint ook pas te klieren als hij moe word.
Ik dus eerder stoppen, dan ben je het klieren voor en het paard gaat met een goed gevoel naar stal.

En de tijd zou ik dan eens heel langzaam aan eens uitbreiden.

Goed is goed, niet doorgaan tot het minder word, dan gaat hij elke keer naar stal terug als het minder gaat.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:02

Urielle schreef:
Hij laat zich niet omhoog halen. Geef ik een ophouding dan laat hij geen tiende van een seconde los maar geeft juist extra druk op het bit zodat ik met een hangend paard zit. Geef ik been bij dan loopt hij dus hangend en drammend over tempo door de bak

Waarschijnlijk duurt je ophouding dan te lang en/of is je voorwaartse hulp dan toch niet duidelijk genoeg. Als je te lang vast blijft houden EN je gaat daarbij nog eens been geven is het vrij logisch dat je heel wat gewicht in je handen krijgt. Bovendien denk ik dat als je paard nog maar zo kort bereden is, beenhulp nog niet echt kan begrijpen. Om ze beenhulp aan te leren geef ik altijd eerst een lichte kuitdruk en direct erachteraan een tikje met de zweep achter mijn kuit.

In jou geval zou ik op het moment dat je hem echt niet met een ophouding omhoog krijgt de teugels helemaal losgooien en hem zo'n fikse tik met de zweep geven dat hij goed verschiet en direct naar voren schiet. Dan komt dat hoofd wel omhoog. Je moet zeker geen druk opbouwen en als je de teugels losgooit kan hij nergens op hangen. (wel jezelf even goed vasthouden dan Haha! ) Door die fikse tik krijg je gewoon een vluchtreactie en er is geen paard dat vlucht met zijn neus ter hoogte van zijn knieen. (btw: het is dan ook handig als er op dat moment geen obstakels en/of andere paarden in de bak zijn, want je bent dan wel even op volle snelheid stuurloos Haha! )

Ik denk verder dat het hangen en de druk ook echt een teken is van vermoeidheid. Zeker omdat je zegt dat hij het in het begin niet doet. Ik denk dat je al een heel eind komt als je korter rijdt. Mijn paarden reed ik als 3-jarige rond deze tijd maar zo'n 2 keer per week en een keertje longeren ofzo.

BTW: ik ga er bij (jonge) paarden nooit van uit dat ze 'klieren' of 'etteren' ofzo. Ik ga er altijd van uit dat ze het niet begrijpen, (nog) niet kunnen of dat ze nog geen manieren hebben geleerd.

klawatski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:09

Je hebt het er steeds over dat je paard zo groen en onervaren is maar dat is normaal bij een jong paard die worden echt niet geboren en als ze dan 3 zijn hoef je alleen de knop maar aan te zetten en hij draaid zijn computerprogramma af,ik zie aan jou verhaal dat jijzelf ook nog onervaren bent dus ik zou maar beginnen met een ;lesgever erbij voordat je er mee verder gaat en vastzetten aan een bijzetje met een jong dier zowiezo niet doen,da's helemaal gevaarlijk was zeker een tip van een onervaren persoon,dus mijn tip:Niet meer verder rijden totdat je goede begeleiding hebt om verdere ongelukken te voorkomen!Succes OK dan!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 18:25

klawatski schreef:
ik zie aan jou verhaal dat jijzelf ook nog onervaren bent

Zeer onervaren, VOORAL met jonge paarden Haha! Clown

Geeft verder niet hoor Lachen

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:20

klawatski schreef:
Je hebt het er steeds over dat je paard zo groen en onervaren is maar dat is normaal bij een jong paard die worden echt niet geboren en als ze dan 3 zijn hoef je alleen de knop maar aan te zetten en hij draaid zijn computerprogramma af,ik zie aan jou verhaal dat jijzelf ook nog onervaren bent dus ik zou maar beginnen met een ;lesgever erbij voordat je er mee verder gaat en vastzetten aan een bijzetje met een jong dier zowiezo niet doen,da's helemaal gevaarlijk was zeker een tip van een onervaren persoon,dus mijn tip:Niet meer verder rijden totdat je goede begeleiding hebt om verdere ongelukken te voorkomen!Succes OK dan!

Mag ik heel even heel hard lachen?
Urielle is nl wel degelijk heel erg ervaren, zeker als het om inrijden en doortrainen van jonge paarden gaat!

@ Urielle, heb je als eens een flinke zeer korte ophouding geprobeerd? Mijn schimmel kroop nl ook diep en laag achter de teuegel en ging daarna bokken, dat kreeg ik eruit door af en toen heel even mijn hand omhoog te brengen en hem even flink te laten weten waar mijn hand zat. Is niet de vriendelijkste methode, maar hij moet wel naar je luister, jij bent de baas, das simpel zat. En als je er echt niet uitkomt, dan kom ik graag bij je langs, kan ik jullie ook eens in real life zien!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 19:29

Dank je wel Haha!
Wel geprobeerd, geen reactie behalve hangen. Misschien dat ik het toch nog eens de non-friendly way ga proberen, eerst eens zien of hij verbetert als ik hem 2x pd kort rij.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 20:26

Hoihoi,

10x onder het zadel is natuurlijk nog maar heel kort, zou het niet als reactie op misschien wat verzuring kunnen zijn? Dus toch wat vermoeidheid? Is hierboven ook al genoemd natuurlijk en je had het ook al overwogen. Zeker omdat ie het in het begin zo super doet, denk ik wel dat je het daar zou moeten zoeken. Hij is natuurlijk al wel bijna vier, maar nog maar pas onder de man, dus wat dat betreft nog maar een jonkie.
Jonge paarden longeer ik meestal nog even, opstappen, even draven, rondje linksom, rondje rechtsom, even een galopje en klaar, zeg maar wat je in een kwartiertje kunt doen. Ik denk dat je het beste nog even gebruik kunt maken van zijn werklust en hem dan wegzetten, hard aan het werk moet ie straks toch wel van je Whoosh! !

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:18

Nou dan ik ook nog maar een idee!! Ook ik moest wel even grinneken toen ik het las! Het is een redelijk bekend verhaal eigenlijk. Fijn achter de hulp kruipen om maar geen druk te voelen. Is ook erg plezierig rijden,maar niet heus! Wat ik mijn lessers met jonge paarden dan laat doen is de teugel helemaal weggooien door de handen over de manenkam naar voren te brengen. Doordat ze dan geen aanleuning meer hebben komt ( meestal ) het hoofd weer omhoog en kan je de teugels weer wat op spanning gaan pakken. Maar het blijft een moeilijk verhaal! En als je nu nog ervaring met jonge paarden had...tja dan zou het vast veel beter gaan!!! ( GRAPJE! )

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:29

Je verwoord je problemen op een humoristische manier. Dus het probleem is nog niet in de alarmfase.

Ik rij al een aantal jaar niet meer maar ik had een insturctrice die vond dat je niet te ingewikkled moest doen met allerlei hulpen.
Dus..duikt je paard wat teveel. Haal hem even omhoog met je hand. Wees tevreden met kleine stukjes en neem ook de tijd voor "grapjes". Nu is dat laatste niet zo geschikt voor jouw paard omdat je die nog aan het opleiden bent maar ik moest na een zware oefening soms even met een lange teugel door de bak galopperen in een hoog tempo. Maar dat terzijde.

Ook het wegsteken van je hand, zoals al genoemd, kan een oplossing zijn.
dat tegen de bakrand aanlopen is erg lastig. De binnenhoefslag en proberen dat hij voor je buitenbeen opzij wil.
Veel plezier met deze leuke uitdaging

klawatski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 22:12

Als je zo ervaren bent met het inrijden en trainen van jonge paarden vind ik het zeer raar dat je met zo'n verhaal komt??!Je snapt dan toch zelf ook wel dat zo'n dier van drie jaar na 10 keer een ruiter op zn rug nog niet in balans is en dat er nog geen stuur op zit,zul je toch met beleid moeten oplossen en er de tijd voor nemen en zeker niet zoals sommige grapjassen hierboven adviseren door even te laten voelen waar je hand is door omhoog te snukken dus...maar ja mijn probleem niet als je dan straks een paard hebt dat bang is van het bit is natuurlijk dan ook de schuld van dat dier!!