Tölt leren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flopsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 16:29

mm nou mijn mening is dat het gewoon niet kan, onmogelijk. ook niet met veel geduld want als een paard het net kan dan kan ie het gewoon niet!! hoe wil je dat aan gaan leren?? bij een normaal paard zit er gewoon geen echte andere gang tussen stap en draf, en daar kun je niks aan veranderen!! wat je ook doet met hoeveel geduld, het is niet iets om hem te leren, hij moet het zelf al kunnen!

dimmelim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 16:34

Ik ben het wel met Flopsy eens. Veel ponyrassen hebben ergens ver weg nog wel aanleg voor tolt MAAR ik vind dat je een paard met erg weinig aanleg (ook als het een ijslander is) beter niet tolt kunt gaan afdwingen. Het resultaat is bijna altijd een zuur paard wat niet meer vooruit wil en geloof me ik heb ze gezien. Een bedrijf met ijslanders wat ik ken rijd ijslanders met erg weinig toltaanleg gewoon als driegangers, liever een vrolijke blije drieganger dan een stijf verzuurde vierganger die als het echt moet nog wel eens een pasje tolt wil doen en daar kan ik me helemaal in vinden.

Alice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 17:59

Hallo allemaal,

Ik ben een vriendin van Alice, Hiske. Ik kreeg van haar jullie tolt-discussie te lezen. Interessant!
Ik heb een draver/new forest kruising (er hebben foto's van haar op bokt gestaan).
Sterre kan wel degelijk tolten. Nu is het zo dat dravers vaak laterale aanleg hebben. Een lateraal paard is in staat om de benen links danwel rechts tegelijk te bewegen, zoals in telgang maar ook in tolt het geval is.
De tolt is, zoals eerder gezegd in dit forum, een gang die vroeger elk paard bezat, maar door het gerichter fokken verdwenen is. Het is dus genetisch bepaald of een paard laterale aanleg heeft ja of nee. Het ene paard heeft dan ook meer aanleg dan het ander.
En waarom zou je het niet kunnen proberen? Ook in een haflinger kan een verdwaald gen zitten wat maakt dat ie laterale aanleg heeft, al is het maar een beetje.
Een ijslander zal een mooiere, zuiverdere tolt kunnen laten zien dan een paard dat het met meer moeite op latere leeftijd heeft aangeleerd, maar dat wil toch niet zeggen dat het absoluut onmogelijk is?
Het gaat er om dat het paard in een viertakt omstebeurt al z'n benen optilt in een stapbeweging en daarbij verzameld loopt. Als je dit met veel geduld oefent, hoef je geen gestresste, geirriteerde pony te hebben.
Ik heb er ruim een jaar over gedaan om mijn paardje te leren dat ze aan een lange teugel zonder veel beenhulpen in een redelijk taktmatige tolt kan lopen. OK, ze haalt het niet bij een ijslander, maar voor een lekker buitenritje is het ideaal! En ze loopt er prima ontspannen bij en kan het lang volhouden.
En waarom mag je met een haflinger wel westernrijden, maar niet proberen te tolten? Hoe veelzijdiger hoe leuker, toch?

vriendelijke groet,
Hiske

visje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-01 19:00

IK ben het helemaal met je eens Hitske. In principe kan je elk paard leren tölten net zoals je een paard kan leren achteruit galopperen (zingaro Knipoog ). Met een 'natuurtöltertje' is het 'natuurlijk' gemakkelijker dan met een paard dat er minder of geen aanleg voor heeft, maar het is wel mogelijk. Of het aan te raden is, is misschien een andere vraag, maar als ik hoor hoe Hitske het gehaald hebt, in 1 jaar oefenen, wat toch uiteindelijk niet zo lang is, krijg ik alvast de töltkriebels Knipoog .
Je moet er alleen hééééééééél veel geduld voor hebben en ja, dat hebben maar weinig mensen *LOL* Schijnheilig Knipoog Clown

Femke

Alice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 20:36

Misschien moet ik mezelf maar eens aanmelden ipv Alice's naam te gebruiken;-)

Ja Femke, of het verstandig is, is iets anders. Ik denk dat het er van afhangt wat je met je paardje wil doen. Ik 'gebruik' (wat een rotwoord) de mijne voornamelijk voor buitenritten, soms wat oefeningetjes in de bak, maar voornamelijk lol trappen. Dan maakt het niet uit of je paard mooi loopt, maar voornamelijk of ie lekker loopt. En ik moet toegeven dat de overgangen van stap naar draf en andersom soms minder zuiver verlopen sinds Sterre de tolt kan. Maar ach, als dat je weinig uitmaakt, en je het super vindt om te kunnen tolten, kan je dat voor lief nemen. Dat is dan de gulden middenweg voor diegenen die -net als ik- niet het geld hebben om een Echte IJslander (of ander superduur gangenpaard) aan te schaffen...

vriendelijke groet,
Hiske

Sibold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 20:48

Citaat:
Een ijslander zal een mooiere, zuiverdere tolt kunnen laten zien dan een paard dat het met meer moeite op latere leeftijd heeft aangeleerd, maar dat wil toch niet zeggen dat het absoluut onmogelijk is?

Het is ook NIET onmogelijk! Het vergt alleen een heel andere manier van rijden en trainen... Met je hele verhaal kan ik het eigenlijk alleen maar EENS zijn, Hiske.
Wat betreft de taktzuiverheid van de tolt van de IJslanders, wel eens een Paso Fino of Peruvian Paso zien tolten? Dan zeg ik: JA das taktzuiver. Ook de ijsco's hebben "gebreken" in de tolt en dat heeft vaak niet zo veel te maken met de capaciteiten van het paard, maar meer met die van de ruiter. Ik ken paarden die sportproeven gelopen hebben en daar heel goed scoorden en na verkoop -onder het mom "met dat paard kan ik wat bereiken"- bij de nieuwe eigenaar na een half jaar geen stap tolt meer zetten...

Voor eenieder die zijn paard TOLT wil leren, bekijk eens een videootje van Walter Feldmann _ 10 Wege zum besseren Tolt. Daar kan zelfs een doorgewinterde ijslander-rijder iets van leren.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-01 09:24

Natuurlijk moet je een tölt onderhouden ja, dat is ook met een ijslander die je tölt hebt aangeleerd, of zelf een natuurtöltertje moet je in zijn beweging stimuleren.
Ik zal zeker eens zoeken naar de video van Walter Feldmann, als ik die nog niet gezien heb.

flopsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 21:51

sorry 'k heb geen zin om er echt meer op in te gaan maar ben 't er niet mee eens.

friezengirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 10:41

ik denk dat de tolt leren moeilijk word, maar wij hadden (de eigenaren dan hehe) een friese ruin van 3 jaar en die liep in de telgang Verward En dat is er nooit uitgekomen, hij had gewoon zulke ruime gangen, TE ruim en daardoor ging hij in de telgang lopen. Maar hij is wel verkocht want je kon er in de dressuursport niks mee beginnen. En hij was een ruin: hij was eerst hengst maar was bij een hengstenhouder in 'opleiding' maar werd daar als het 'pispaaltje' beschouwt van de groep en was gestopt met groeien, toen hebben ze hem gelukkig weer opgehaalt en bij de merrie's in gezet (na de casteratie) en is van 1.59 naar 1.73 gegroeid!!!!! Maar als hengst EN ruin was het eens chat van een paard. Ik mis hem nog steeds. Maar hij's te ver weg om te kunnen opzoeken, weeeeh Huilen Hij's namelijk in Amerika