Citaat:
Een ijslander zal een mooiere, zuiverdere tolt kunnen laten zien dan een paard dat het met meer moeite op latere leeftijd heeft aangeleerd, maar dat wil toch niet zeggen dat het absoluut onmogelijk is?
Het is ook NIET onmogelijk! Het vergt alleen een heel andere manier van rijden en trainen... Met je hele verhaal kan ik het eigenlijk alleen maar EENS zijn, Hiske.
Wat betreft de taktzuiverheid van de tolt van de IJslanders, wel eens een Paso Fino of Peruvian Paso zien tolten? Dan zeg ik: JA das taktzuiver. Ook de ijsco's hebben "gebreken" in de tolt en dat heeft vaak niet zo veel te maken met de capaciteiten van het paard, maar meer met die van de ruiter. Ik ken paarden die sportproeven gelopen hebben en daar heel goed scoorden en na verkoop -onder het mom "met dat paard kan ik wat bereiken"- bij de nieuwe eigenaar na een half jaar geen stap tolt meer zetten...
Voor eenieder die zijn paard TOLT wil leren, bekijk eens een videootje van Walter Feldmann _ 10 Wege zum besseren Tolt. Daar kan zelfs een doorgewinterde ijslander-rijder iets van leren.