nieuwe prive instructrice : is dit wel de juiste methode?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corina77

Re: nieuwe prive instructrice : is dit wel de juiste methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:51

Je kunt aan andere mensen in de omgeving vragen van wie zij les hebben.
Of op marktplaats kijken. Ga eens kijken bij lessen van anderen, en neem eerst een proefles, net zoals je nu deed. Moet je iets doen wat je niet aanstaat ? Jij bent de baas over je paard, je betaald de instructrice er ook nog voor ! Dus ook tijdens de les, gebruik altijd je eigen verstand en gevoel, en als je denkt dat iets niet goedkomt, doe het dan niet zomaar. Je bent tenslotte aan het rijden op een paard, en niet in een auto !

Je kunt je paard ook een klein beetje muesli geven na het werk, als je vindt dat ie te heet wordt, geef je hem toch gewoon weer wat minder ? Krijgt ie wel genoeg mineralen en vitaminen binnen ?

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 10:54

Ja ik wil ook niet dat ie afgeranseld word!! Ik wil er geen getraumatiseerd paard van maken en ik wil een goed baasje voor hem zijn!!
Ik heb alleen goede begeleiding nodig : maar denk niet dat iemand die op die manier les wil geven me daar bij zal helpen.
Ze wil ook volgende week rijden en achter het zadel gaan zitten zodat ze benen kan geven op de gevoeligste plaats van het paard, dus ver achter waar je normaal benen geeft.
Is zoiets wel goed? Als je nog maar aan dat plekje komt trilt hij door zn lijf en daar wil zij met sporen gaan aanzitten. Lijkt me echt niet goed...

Nu krijgt hij al veel meer dan op de plaats waar hij eerst stond!! Een mengeling die ook de manegepaarden krijgen, en zij moeten dagelijks 2u les lopen.
Ik geef hem ook veel hooi en 1x per week slobber.
Ik durf hem echt geen krachtvoer bijgeven : de winter komt eraan en dan zijn dikwijls al wat heviger.

Ja de manege waar ik nu sta zijn de eigenaars 90% springruiters : dus zij krijgen ook springlessen. Er is wel 1 man die dressuurles geeft : maar ik vrees dat ik geen hoog genoeg niveau heb om van hem les te krijgen. Zijn resultaten zijn prachtig en zijn lessen bevallen me goed, maar ik denk dat ik er nog niet goed genoeg voor kan rijden.
Ik heb ook een tijdje geleden een proefles gekregen van een dergelijke amazone die ook belgisch kampioene was geweest enzo en dat ging me ook men petje te boven. Zij wilde me ook geen les meer geven achteraf Bloos
Ja die muesli kan ik eventueel wel doen...
Ik rij hem ook elke dag en hij mag elke dag op de weide, een verschil met vorig jaar. Dus misschien dat ik inderdaad iets aan zijn voeding moet veranderen.
Laatst bijgewerkt door anneke536 op 16-10-06 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

corina77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:57

O, je bedoelt waar je een osteopaat vind ? Ik had niet helemaal goed gelezen denk ik Bloos
Ik ben zelf bij Martine Burgers in Dieren, en er staan hier op bokt ook goede ervaringen van mensen die bij een andere osteopaat zijn. Misschien even de zoekfunctie gebruiken ?
Als je op internet zoekt op 'osteopathie' en 'paard' of paarden, dan vind je ook vast wel het één en ander.

corina77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:58

En waarom zou iemand die fijn les geeft jouw geen les willen geven dan ?

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:03

Je schrijft zelf al dat je gevoel erbij niet goed is dat zegt genoeg lijkt me.
Meteen stoppen en eventueel deze dame ergens "aangeven" het lijkt me beter als ze een ander vak gaat leren want dit heeft niets meer met paardrijden te maken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:04

pff ik moet zeggen dat ik dacht dat je heel jong was aan de manier van vragen. Maar je bent net zo oud als ik ben. Sorry hoor, maar dan ben je prima in staat om zelf te begrijpen dat dit geen manier van doen is, daar heb je bokt echt niet bij nodig.

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:07

Citaat:
Is zoiets wel goed? Als je nog maar aan dat plekje komt trilt hij door zn lijf en daar wil zij met sporen gaan aanzitten. Lijkt me echt niet goed...

Natuurlijk is dat niet goed! En je zegt het zelf al!

Ik heb werkelijk nog nooit iemand zoiets zien doen, heb er ook nog nooit van gehoord! Werkelijk belachelijk!!!

Tuurlijk wil die instructeur jou wel lesgeven, echt denk ik hoor! Gewoon vragen!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:14

Probleem is natuurlijk dat het echt geen maanden hoeft te duren om een paard voor het been te krijgen, sterker nog, het kan zelfs in een paar dagen. Jouw paard heeft blijkbaar een wat strengere aanpak nodig en vaak is 1 keer genoeg om het op te lossen.

Aan de andere kant: je zegt zelf dat hij altijd gesprongen heeft en ik kan er ook geen dressuurpaard in zien eigenlijk. Ik zou mezelf dus afvragen of hij wel wil dressuren. Ik denk het nl. niet.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:25

[
Ja de manege waar ik nu sta zijn de eigenaars 90% springruiters : dus zij krijgen ook springlessen. Er is wel 1 man die dressuurles geeft : maar ik vrees dat ik geen hoog genoeg niveau heb om van hem les te krijgen. Zijn resultaten zijn prachtig en zijn lessen bevallen me goed, maar ik denk dat ik er nog niet goed genoeg voor kan rijden.
veau
Springpaarden moeten ook aan het been zijn en gegymnastiseerd worden, je zou dus primaj hen kunnen lessen. Een goede instructeur kan zich verplaatsen in het niveau van zijn klant, dus ook als je weinig ervaring hebt kun je prima bij dei man een proefles afspreken. ik zou in elk geval NOOIT meer terug gaan lessen bij die ene instructrice!!!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:38

ik zat te kijken op het profiel van de ts en het was eerst je verzorgpaard zei je... hoe reed de eigenaar er toen op? was die toen wel voor het been?
en ik vind het er steeds meer op lijken dat hij niet echt plezier heeft in zen werk als ie zo is... voor het been maken moet in principe niet moeilijk zijn als je zelf consequent genoeg bent!

xEliesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:41

Het zou mijn methode niet zijn.. Ik snap best dat als paard niet reageert, je een tikje bijgeeft, zo van : hee opletten, maar dat betekent niet dat ie constant geslagen moet worden..

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:43

Ik vind zelfs dat zo'n instructrise die veel verantwoording heeft gekregen door diploma te behalen, dat haar die diploma afgenomen moet worden. Dit moet dan voorbeeld geven!!! Belachelijk.

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 12:05

Caira schreef:
pff ik moet zeggen dat ik dacht dat je heel jong was aan de manier van vragen. Maar je bent net zo oud als ik ben. Sorry hoor, maar dan ben je prima in staat om zelf te begrijpen dat dit geen manier van doen is, daar heb je bokt echt niet bij nodig.

Sorry maar wat is dit nu voor een gek antwoord Bloos
Ik reed vroeger telkens op een manege 1 of 2x per week, Ignis is mijn eerste paard en ik krijg nog echt niet zo heeeeel lang prive les. Sorry als ik mensen hier om n beetje raad vraag!( ik dacht toch niet dat ik dat op een kinderlijke manier had gedaan Knipoog ) Maar ik weet nog lang niet alles, zal waarschijnlijk ook nooit komen, maar ik dacht toch dat bokt er was om n beetje bij te leren.

Rianneke schreef:
ik zat te kijken op het profiel van de ts en het was eerst je verzorgpaard zei je... hoe reed de eigenaar er toen op? was die toen wel voor het been?
en ik vind het er steeds meer op lijken dat hij niet echt plezier heeft in zen werk als ie zo is... voor het been maken moet in principe niet moeilijk zijn als je zelf consequent genoeg bent!

Ja ik ken hem enkel als de vorige eigenaar er nog niet zo veel tijd meer voor had. Hij stond eigenlijk meer stil dan dat er mee gereden werd. Ik kon ook, toen, maar 3x week komen. Hij stond ook vrij ver van mij thuis. Maar inderdaad hij was toen inderdaad ook al wel zo sloom en eigenlijk ook niet echt voor het been...

janderegelaa schreef:
Probleem is natuurlijk dat het echt geen maanden hoeft te duren om een paard voor het been te krijgen, sterker nog, het kan zelfs in een paar dagen. Jouw paard heeft blijkbaar een wat strengere aanpak nodig en vaak is 1 keer genoeg om het op te lossen.

Aan de andere kant: je zegt zelf dat hij altijd gesprongen heeft en ik kan er ook geen dressuurpaard in zien eigenlijk. Ik zou mezelf dus afvragen of hij wel wil dressuren. Ik denk het nl. niet.

De vorige eigenaren sprongen eigenlijk alleen met hem : omdat het dochtertje dit ook liever deed. de mensen die hem fokten en hem hadden tot hij ongeveer 9 was heb ik ook al gecontacteerd : blijkbaar was Ignis heel gedreven in het dressuren vroeger. Knipoog Die sprongen er nooit mee. En bij hun was hij ook altijd heel braaf maar wel vlot en ook goed aan het been.
Probleem is dat ik er echt niet genoeg van weet om dit probleem op te lossen : ik rijd al wel lang, maar meestal op manegepaarden of paarden van vrienden. Dit is mijn eerste eigen paard : ik heb hem gekocht omdat hij ook zo braaf was.

jasmijntje schreef:
Citaat:

Natuurlijk is dat niet goed! En je zegt het zelf al!

Ik heb werkelijk nog nooit iemand zoiets zien doen, heb er ook nog nooit van gehoord! Werkelijk belachelijk!!!

Tuurlijk wil die instructeur jou wel lesgeven, echt denk ik hoor! Gewoon vragen!

Ja ik dacht het al wel hoor : maar nogmaals : dit is voor mij allemaal nog zo nieuw!!
Ik heb ook nog geen paard meegemaakt dat zo slecht aan het been was.
Ik probeer hem nu ook te longeren met pessoa : daar is hij ook zo traag. Gaat hij zelfs niet in galop. Heb wel al iemand op stal gevraagd me te helpen hierbij.

De sprininstructeur van onze manege wil me niet les geven : heb ik net gebeld. Reden : omdat ik niet wil springen maar dressuren.
Die andere man ga ik straks even bellen dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:06

Als je paard met alles zo sloom is, zou ik toch zeker eens een DA een bloedproefje laten doen.

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 12:08

heb hem volledig laten onderzoeken door de DA toen ik hem kocht.
Dat was eind juni : alles was volledig in orde!
De DA vermoedde dat het kwam omdat hij zo lang weinig gereden werd en niet veel moest doen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:12

Je hoeft echt geen les te hebben om hem voor het been te krijgen hoor.

Geef 1 keer been. Als hij hier niet op reageert geef je hem 3 harde klappen met de zweep zodat hij weg schiet. Laat hem dan ook wel gaan want anders begrijpt hij het helemaal niet meer. Dit blijf je herhalen en dan is ie er echt binnen een week vanaf. Wel moet je bij jezelf controleren of je niet met een kloppend been rijdt want dan is het logisch dat hij er niet meer op reageert.

Mocht dat eerste niet lukken met de zweep dan zit er gewoon niets anders op dan inderdaad de lange zweep te gebruiken. Het lijkt dierenmishandeling maar dat is het niet. Paarden zijn onderling naar elkaar veel harder dan jullie met die zweep zijn. Probleem is natuurlijk dat het paard moet doen wat jij wilt en het is niet de bedoeling dat je een compromis met hem sluit.

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 12:19

Ik heb inderdaad last van een kloppend of flapperend been...
Dat heeft mijn instructrice, de allereerste, toen hij nog mijn VZ paard was me aangeleerd : " een paard is als een auto, die moet je ook constant gas geven".
Ondertussen weet ik al dat ik dit echt niet meer mag doen!! Maar een gewoonte is echt moeilijk af te leren... Ik probeer der op te letten.
Ik doe ook de sporen niet meer aan..; Want er komt een tijd dat hij ook hier niet meer op reageert.
Maar ik zal dit straks eens proberen...Bedankt voor de tip!

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:21

kappen met zo'n belachelijke instructrice! Dit is te gelk voor woorden. Sinds wanneer helpt slaan bij het voorwaarts rijden van een paard... jaja bang wordt hij ervan en gaat vervolgens voor de ruiter op de loop... lekkere basis...

wynoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:26

Nav het filmpje en de foto's zou ik er eerst eens een osteopaat naar laten kijken, wie weet kan zij je ook verder helpen met het vinden van goede instructie, succes!

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:28

FlashyFreddy: Ik kan het alleen maar toejuichen dat je hulp zoekt en raad vraagt op bokt! Denk alleen dat je niet te onzeker hoeft te zijn omdat je op sommige vragen ook zelf het antwoord geeft.

janderegelaa: Wat een onzin dat iemand geen les hoeft te hebben... ook met voor het been rijden!

corina77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:28

Als ik jouw was zou ik in elk geval die instructrice voor zondag afbellen, want dat soort barbaarse methoden doen meer kwaad dan goed !!
En inderdaad niet met sporen gaan rijden zolang je je benen niet kunt stilhouden, anders krijgt ie nog meer 'eelt' op zijn buik !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:30

FlashyFreddy schreef:
De DA vermoedde dat het kwam omdat hij zo lang weinig gereden werd en niet veel moest doen.

Dan zou ik een keer een fysio of osteopaat laten komen.
Je schrijft dat hij 1 kant vlotter is dan de andere
Persoonlijk vind ik dat verdacht.

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 12:51

Ja ik ga haar vanavond afbellen : weet alleen niet goed hoe het aan te brengen...

runningkawa schreef:
FlashyFreddy schreef:

Dan zou ik een keer een fysio of osteopaat laten komen.
Je schrijft dat hij 1 kant vlotter is dan de andere
Persoonlijk vind ik dat verdacht.

Het is vooral in de galop dat je dat heel fel merkt!! In draf en stap is dat net hetzelfde.
Duid dat inderdaad op een rugprobleem?
Dan moet ik me maar een osteopaat zoeken : mijn DA moet toch deze week komen voor zijn jaarlijkse spuit. Misschien dat hij wel een osteopaat kent en kan aanraden.

jasmijntje schreef:
FlashyFreddy: Ik kan het alleen maar toejuichen dat je hulp zoekt en raad vraagt op bokt! Denk alleen dat je niet te onzeker hoeft te zijn omdat je op sommige vragen ook zelf het antwoord geeft.

janderegelaa: Wat een onzin dat iemand geen les hoeft te hebben... ook met voor het been rijden!

Ik ben blij dat ik mijn probleem hier heb uitgelegd. ik krijg echt heel nuttige en fijne reacties!!
Ja onzeker zijn ligt n beetje in mijn aard Bloos Het is gewoon dat ik er echt versteld van stond : zij is gediplomeerd en aangeraden door iemand. Blijkbaar wil dat nog nog niets zeggen...

corina77 schreef:
Als ik jouw was zou ik in elk geval die instructrice voor zondag afbellen, want dat soort barbaarse methoden doen meer kwaad dan goed !!
En inderdaad niet met sporen gaan rijden zolang je je benen niet kunt stilhouden, anders krijgt ie nog meer 'eelt' op zijn buik !

Oke goeie tip, bedankt!
ik reed zelf ook nooit met sporen!! Tot mijn instructrice me dat ook weer aanraadde : ik ga deze maar even in de kast leggen.

Boutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:00

Ik pb je even met een tel van een osteopaat ed

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:08

FlashyFreddy: Kan jij je 'oude' instructrice dit probleem niet voorleggen, kan je aan haar vragen waarom zij deze instructrice heeft aangeraden?

Tip om je oude instructrice af te bellen? EERLIJK ZEGGEN DAT JOUW EN HAAR STIJL NIET BIJ ELKAAR PASSEN...