Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Bets schreef:En als je toch blijft denken dat je paard zjin truckendoos open gooit, zou het misschien toch handig zijn om goeie instructie erbij te gaan halen, die misschien ook zegt hoe het zit en dat je eerst fout bij jezelf moet nagaan voordat je het bij paard neerlegt.
Bets schreef:En als je toch blijft denken dat je paard zjin truckendoos open gooit, zou het misschien toch handig zijn om goeie instructie erbij te gaan halen, die misschien ook zegt hoe het zit en dat je eerst fout bij jezelf moet nagaan voordat je het bij paard neerlegt.
sammie_44 schreef:Een fisiotherapeut. Het paard zit gewoon helemaal vast rechts en als jij ook nog eens klappen geeft terwijl hij er niets aan kan doen, krijg je deze vluchtreacties.
Zorg dat ie helemaal los wordt gemaakt aan de rechterkant, dan komt het wle weer goed.
Ga niet zo door, voor je het weet krijg je een onberijdbaar paard.
Citaat:Bets, geloof mij, er zijn slimme paarden die er soms een 'spelletje' van maken en een 'trucje' hebben aangeleerd om onder het werk uit te komen. Het kan heel goed zijn dat Alytja door dat ze voor haar paard 'iets' onprettigs deed (scheef zitten, teveel op 1 teugel rijden oid) dat hij daardoor onder het werk uit wil komen en daarvoor dit 'trucje' heeft bedacht.
Bets schreef:Alytje: Paarden kunnen nu wel wat frisser zijn maar dan pas je het voer wat aan. Als een paard onhandelbaar of oncontroleerbaar is zul je toch even na moeten gaan waar probleem kan liggen en daar mee ga je aan de slag.En hoe beoordeel jij je instructie dat deze goed is? Ik had ook les van Prix St George amazone, maar mijn paard liep op gegeven moment Z2 dressuur, katsscheef door de jaren heen gelopen en kreeg uiteindelijk HKO. Dus ik zou niet te snel zeggen, ik heb goeie instructie. Lees goed wat hier allemaal gezegd word in je topic en ga er zeker mee aan de slag met die adviezen want ik denk dat je daar meer aan zult hebben!!!!
Exeption schreef:Ik denk zelf dat jouw paard het moeilijk vind op rechts en wellicht doordat je nu nog meer van je paard vraagt hij het nog moeilijker vindt worden en daardoor zo reageert. Het ene paard pakt moeilijkere dingen makkelijker op dan het andere paard. Paarden die het moeilijk vinden kunnen of in verzet gaan of op de vlucht, dat hangt van het karakter van je paard af.
Alytje schreef:sammie_44 schreef:Een fisiotherapeut. Het paard zit gewoon helemaal vast rechts en als jij ook nog eens klappen geeft terwijl hij er niets aan kan doen, krijg je deze vluchtreacties.
Zorg dat ie helemaal los wordt gemaakt aan de rechterkant, dan komt het wle weer goed.
Ga niet zo door, voor je het weet krijg je een onberijdbaar paard.
hoe kan hij nu ineens vastzitten dan? Met springen gaat alles wel goed en met longeren trekt hij wat naar de bakrand toe op rechts. Lijkt me dat een paard wat vastzit dan ook met longeren/springen meer moeite moet hebben. En dan zou hij ineens van de 1 op andere dag vastzitten?
Alytje schreef:
Ik vind mijn instructie goed. daar hoeven we nu verder niet over te disscuseren.
Ik denk dat ik toch meer leer van mijn instructie die mij en mijn paard ziet, en dus ook makkelijker kan zien wat er fout gaat dan iemand die achter de pc zit. Maar zoals ik al zei sta ik er tot vrijdag alleen voor, vandaar dat ik om advies vraag.
En waarom denk je dat ik dit topic open, voor advies ja, daar doe ik dus ook wat mee![]()
Ik heb gister en vandaag geoefend met jullie tips en het ging al stukken beter. Ik heb hem vooral veel rechtgericht. En af en toe een volte meenemen en dan stelling vragen. Dat ging goed in stap en draf, galop heb ik niet gedaan, dat komt wel als stap en draf weer helemaal goed gaan. Ook heb ik er op gelet om mijn buitenhand en buitenbeen er goed aan te houden, zolang ik dat goed deed liep hij netjes op de volte. Galop zal straks wel weer moeilijk worden denk ik.
Exeption, vast liggen in een box gaat moeilijk, hij staat 24/7 buiten. Dat het geleidelijk aan gekomen is, zou kunnen. Maar hoe verklaar je dan dat er met springen/longeren niks aan de hand is?
Bedankt voor jullie tips enzo, het blijft natuurlijk moeilijk om te oordelen als je de situatie niet in het echt ziet.
mariska75 schreef:Vaak geeft men het paard bij het springen meer ruimte in de hals en hoeft het paard niet in de zgn krul. Bij het longeren is het grootste verschil dat je er dan niet op zit.
De grootst gemaakte ruiterfout is het meegaan in de scheefheid van het paard, wat enorm veel spanning in de rug veroorzaakt. Dan moet het paard nog in de krul, maar dat kan eigenlijk niet want het is nog scheef, dus nog meer spanning. En dan wil het paard niet meer want spanning = niet prettig. Dit merk je dan meer aan de "moeilijke" kant dan aan de makkelijke. De ene gaat staken, de andere komt in opstand en weer de volgende maakt erg veel snelheid door die spanning in de rug.
Ken ook een paard gehad wat totaal niet meer linksom kon lopen belast; Door het paard eerst recht te richten aan de dubbele lijnen en daarmee te leren het gewicht over 4 benen te verdelen ipv in de wending te gaan hangen, kan ze weer gewoon linksom, ook mèt ruiter!
Bets schreef:Tuurlijk leer je meer van iemand die vlakbij staat te kijken als iemand achter de pc. Maar ik wilde alleen maar aangeven dat je soms je er ook in kunt vergissen hoe goed ze ook zijn of kunnen rijden... Het is niet als aanval bedoeld.