Paard walst door alle hulpen heen op de rechterhand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bets

Re: Paard walst door alle hulpen heen op de rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:14

Sorry Exeption ik ben het niet met je eens. Paarden kunnen slim zijn maar als ze weten dat ruiter niet aanpakt en consequent is dan gaan ze wel degelijk dingen uitproberen. Maar dan ligt het toch niet aan het paard, maar ligt het probleem bij ruiter of zie ik dat verkeerd?
Inderdaad wat Themi zegt: paard word niet wakker en komt met bepaalde buiging aangelopen.
Denk dat er dan eerst maar eens geleerd moet worden hoe paard zich beweegt, welke handeling van ruiter inwerking heeft en wat dat als gevolg zou moeten zijn en hoe paard erop reageert. Als je dat weet, dan kan je pas zeggen, ik weet hoe mijn paard in elkaar zit!!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:19

Een paard heeft een geheugen dus hij kan ook onthouden waar hij mee onder het werk uitkomt Ja
Dus ik ben het helemaal eens met Bets!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:22

En als je toch blijft denken dat je paard zjin truckendoos open gooit, zou het misschien toch handig zijn om goeie instructie erbij te gaan halen, die misschien ook zegt hoe het zit en dat je eerst fout bij jezelf moet nagaan voordat je het bij paard neerlegt.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:29

Bets schreef:
En als je toch blijft denken dat je paard zjin truckendoos open gooit, zou het misschien toch handig zijn om goeie instructie erbij te gaan halen, die misschien ook zegt hoe het zit en dat je eerst fout bij jezelf moet nagaan voordat je het bij paard neerlegt.

amen Afgod

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:52

K ga helemaal mee met Bets en de rest, rechtrichten!

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:55

(drukte te snel op verzenden)
mijn paard had ook altijd moeite met rechtsom en ja, als je daar niet aan werkt wordt dat werd alleen maar erger
door het rechtrichten is het op dit moment aanziendelijk verbeterd!!!
K zou deze tip toch wel heeeeel serieus nemen

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:56

Ik ook.
Mijn paard heeft ook van die 'periodes'.
Als 't voor hem moeilijker wordt, gaat hij overal wegspringen en spoken zien.
Absoluut geen pretje voor mij, en omdat ik me dan daar op ga focussen komt hij onder het echte werk uit.
Sinds ik met rechtrichten bezig ben, heeft mijn paard minder redenen om onder het werk uit te wíllen komen.
Als hij dan eens ergens voor schrikt, is dat gegrond, en bovendien weet ik dan hoe ik 't moet oplossen. Knipoog

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 14:05

Bets schreef:

als je even leest heb ik goed les, alleen vrijdag pas weer, vandaar dat ik jullie om raad vraag. En de schuld afschuiven op mijn paard doe ik ook niet... Fouten liggen bij de ruiter, dat weet ik Knipoog

Misschien heb ik mijn probleem dan verkeerd verwoord, mijn paard vind de rechterkant moeilijk. Tot een paar dagen geleden ging de rechterhand nog aardig goed.
Alleen mijn paard luistert nu gewoon nergens naar op de rechterhand, ik weet bijna zeker dat hij geen pijn oid heeft. Met dit weer is hij al frisser en iedereen heeft toch wel eens een periode dat het rijden minder gaat?
Die periode heb ik nu dus met dressuur, alleen mijn paard wordt oncontroleerbaar op rechts, daarom vraag ik advies hoe ik weer de controle kan krijgen, zodat we uit de mindere periode komen en weer verder kunnen.
Ik weet bijna zeker dat hij geen pijn heeft of wat dan ook, dan zou hij met longeren/springen ook zo moeten doen. Mijn paard heeft moeite met rechts en heeft nu een manier gevonden om onder het werk uit te komen. En ik ben op zoek naar een oplossing om de controle weer terug te krijgen.

Bella, dat is een goede tip! dat ga ik proberen.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 14:06

Een fisiotherapeut. Het paard zit gewoon helemaal vast rechts en als jij ook nog eens klappen geeft terwijl hij er niets aan kan doen, krijg je deze vluchtreacties.
Zorg dat ie helemaal los wordt gemaakt aan de rechterkant, dan komt het wle weer goed.
Ga niet zo door, voor je het weet krijg je een onberijdbaar paard.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 14:13

sammie_44 schreef:
Een fisiotherapeut. Het paard zit gewoon helemaal vast rechts en als jij ook nog eens klappen geeft terwijl hij er niets aan kan doen, krijg je deze vluchtreacties.
Zorg dat ie helemaal los wordt gemaakt aan de rechterkant, dan komt het wle weer goed.

hoe kan hij nu ineens vastzitten dan? Met springen gaat alles wel goed en met longeren trekt hij wat naar de bakrand toe op rechts. Lijkt me dat een paard wat vastzit dan ook met longeren/springen meer moeite moet hebben. En dan zou hij ineens van de 1 op andere dag vastzitten?

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 14:34

Citaat:
Bets, geloof mij, er zijn slimme paarden die er soms een 'spelletje' van maken en een 'trucje' hebben aangeleerd om onder het werk uit te komen. Het kan heel goed zijn dat Alytja door dat ze voor haar paard 'iets' onprettigs deed (scheef zitten, teveel op 1 teugel rijden oid) dat hij daardoor onder het werk uit wil komen en daarvoor dit 'trucje' heeft bedacht.

Bets: het woord trucje staat tussen aanhalingstekens. Als je goed leest schrijf ik dat door de ruiter een paard reageert.

Ik denk dat wij hetzelfde bedoelen maar het anders omschrijven. Ik denk dat haar paard wegrent om 'iets' te ontlopen. Of wel een strakke hand ofwel schreef zitten. Als ik bijvoorbeeld mijn paard op een verkeerde manier (door te veel vasthouden en inknikken) op een kleine volte zet (mijn doel is het paard correct gebogen op de volte te zetten) dat hij opeens een sprintje trekt. Doe ik het nog een keer en let ik nog beter op wat ik doe (hoe ik het wil bereiken) dan doet hij het niet. Zogezegd, mijn paard straft mij onmiddelijk af, middels een zo door mij genoemd trucje. En terecht!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 14:50

Oke Exeption dan hebben we hetzelfde bedoeld en heb ik jou verkeerd begrepen. Paard is vluchtdier en die vlucht op moment dat er iets niet goed gaat, miscommunicatie tussen ruiter en paard. En of dat het uit pijn is of uit scheefheid of vastzitten van ruiter in hand (dus ongelijkmatige aanleuning) dat is nu juist de kunst van ruiter en instructie om dat op te lossen.

Alytje: Paarden kunnen nu wel wat frisser zijn maar dan pas je het voer wat aan. Als een paard onhandelbaar of oncontroleerbaar is zul je toch even na moeten gaan waar probleem kan liggen en daar mee ga je aan de slag.En hoe beoordeel jij je instructie dat deze goed is? Ik had ook les van Prix St George amazone, maar mijn paard liep op gegeven moment Z2 dressuur, katsscheef door de jaren heen gelopen en kreeg uiteindelijk HKO. Dus ik zou niet te snel zeggen, ik heb goeie instructie. Lees goed wat hier allemaal gezegd word in je topic en ga er zeker mee aan de slag met die adviezen want ik denk dat je daar meer aan zult hebben!!!!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 14:53

Het is niet aanvallend bedoeld, maar soms moeten ogen geopend worden bij dingen die je niet helemaal zo ziet en als anderen het ook zeggen, moet er wel een lampje gaan branden!!! Succes ermee.

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 15:19

Alytje: Jouw paard kan wel degelijk opeens vastzitten. Denk aan bijvoorbeeld vastgelegen in de box. Ook kan het zijn dat het geleidelijk aan is gekomen door het rijden en dat het voor jouw gevoel opeens tot uiting komt.

Ik denk zelf dat jouw paard het moeilijk vind op rechts en wellicht doordat je nu nog meer van je paard vraagt hij het nog moeilijker vindt worden en daardoor zo reageert. Het ene paard pakt moeilijkere dingen makkelijker op dan het andere paard. Paarden die het moeilijk vinden kunnen of in verzet gaan of op de vlucht, dat hangt van het karakter van je paard af.

Ik denk wel dat je je paard met haalbare oefeningen en correct rijden richting de moeilijkere oefeningen moet helpen. Onderzoek eens of het inderdaad aan jouw rijden kan liggen dat hij vlucht. Je kan ook je instructie er eens op laten rijden, kijk eens hoe hij of zij ermee omgaat.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 19:22

Bets schreef:
Alytje: Paarden kunnen nu wel wat frisser zijn maar dan pas je het voer wat aan. Als een paard onhandelbaar of oncontroleerbaar is zul je toch even na moeten gaan waar probleem kan liggen en daar mee ga je aan de slag.En hoe beoordeel jij je instructie dat deze goed is? Ik had ook les van Prix St George amazone, maar mijn paard liep op gegeven moment Z2 dressuur, katsscheef door de jaren heen gelopen en kreeg uiteindelijk HKO. Dus ik zou niet te snel zeggen, ik heb goeie instructie. Lees goed wat hier allemaal gezegd word in je topic en ga er zeker mee aan de slag met die adviezen want ik denk dat je daar meer aan zult hebben!!!!

Ik vind mijn instructie goed. daar hoeven we nu verder niet over te disscuseren.
Ik denk dat ik toch meer leer van mijn instructie die mij en mijn paard ziet, en dus ook makkelijker kan zien wat er fout gaat dan iemand die achter de pc zit. Maar zoals ik al zei sta ik er tot vrijdag alleen voor, vandaar dat ik om advies vraag.
En waarom denk je dat ik dit topic open, voor advies ja, daar doe ik dus ook wat mee Knipoog

Ik heb gister en vandaag geoefend met jullie tips en het ging al stukken beter. Ik heb hem vooral veel rechtgericht. En af en toe een volte meenemen en dan stelling vragen. Dat ging goed in stap en draf, galop heb ik niet gedaan, dat komt wel als stap en draf weer helemaal goed gaan. Ook heb ik er op gelet om mijn buitenhand en buitenbeen er goed aan te houden, zolang ik dat goed deed liep hij netjes op de volte. Galop zal straks wel weer moeilijk worden denk ik.

Exeption, vast liggen in een box gaat moeilijk, hij staat 24/7 buiten. Dat het geleidelijk aan gekomen is, zou kunnen. Maar hoe verklaar je dan dat er met springen/longeren niks aan de hand is?

Bedankt voor jullie tips enzo, het blijft natuurlijk moeilijk om te oordelen als je de situatie niet in het echt ziet.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 19:31

Exeption schreef:
Ik denk zelf dat jouw paard het moeilijk vind op rechts en wellicht doordat je nu nog meer van je paard vraagt hij het nog moeilijker vindt worden en daardoor zo reageert. Het ene paard pakt moeilijkere dingen makkelijker op dan het andere paard. Paarden die het moeilijk vinden kunnen of in verzet gaan of op de vlucht, dat hangt van het karakter van je paard af.

Daar heb je denk ik helemaal gelijk in. Hij vindt het moeilijk en luiheid speelt bij hem ook mee, hij vind dressuur niet erg leuk dus echt zijn best doet hij er ook niet voor.
Dus ja in dit geval moet ik dan misschien even een stapje terugdoen.

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 20:50

Dat je tijdens het longeren en springen niet merkt kan ik me wel voorstellen omdat spieren dan op een andere manier belast worden. Als je rijdt vraag je bijvoorbeeld dat hij zijn hele nek-hals-rug-broek spieren aanspant. Dat doe je met zit, been en hand hulpen. Je vraagt bijvoorbeeld of hij meer op het achterbeen gaat lopen. Tijdens het longeren kan hij in principe zelf kiezen hoe en welke spieren hij gebruikt. Jij kan hem tijdens het longeren ook niet 'vasthouden'.

Met springen gebruik je ook andere spiergroepen. Maar ik denk niet dat jouw paard vastzit hoor. Dat jij schrijft dat hij wat lui is tijdens de dressuur en het wat minder leuk vindt dat verklaart denk ik ook al een boel. Ook dat jij aan de tips wat hebt zegt volgens mij dat hij niets mankeert.

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:42

Alytje schreef:
sammie_44 schreef:

hoe kan hij nu ineens vastzitten dan? Met springen gaat alles wel goed en met longeren trekt hij wat naar de bakrand toe op rechts. Lijkt me dat een paard wat vastzit dan ook met longeren/springen meer moeite moet hebben. En dan zou hij ineens van de 1 op andere dag vastzitten?

Het paard wat ik rij is scheef en zette daardoor haar rug vast. Ze had 1 hele moeilijke kant en 1 makkelijke kant. Met springen moest ze echter haar rug loslaten en had ik dus ook nergens last van. Op die manier kon ze haar rug niet vastzetten. (bij haar lijkt het vanaf de grond alsof ze keurig ontspannen over de rug loopt, maar dat deed ze dus niet) misschien is dit bij jouw paard ook wel zo, met springen moet hij zijn rug en spieren op een andere manier gebruiken en vandaar dat je er dan geen last van hebt. Terwijl je bij dressuur op een hele andere manier bezig bent.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 18:41

Rij je ook buitenritten? Ook dan kan je wat dressuren. Onderweg dus meepakken. Houdt em meer bij de les en hoeft hij niet 'saai' door de bak te hobbelen.

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 23:24

Die van mij doet ongeveer hetzelfde op de linkerhand... Inderdaad heel erg vervelend

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 12:33

Alytje schreef:

Ik vind mijn instructie goed. daar hoeven we nu verder niet over te disscuseren.
Ik denk dat ik toch meer leer van mijn instructie die mij en mijn paard ziet, en dus ook makkelijker kan zien wat er fout gaat dan iemand die achter de pc zit.
Maar zoals ik al zei sta ik er tot vrijdag alleen voor, vandaar dat ik om advies vraag.
En waarom denk je dat ik dit topic open, voor advies ja, daar doe ik dus ook wat mee Knipoog

Ik heb gister en vandaag geoefend met jullie tips en het ging al stukken beter. Ik heb hem vooral veel rechtgericht. En af en toe een volte meenemen en dan stelling vragen. Dat ging goed in stap en draf, galop heb ik niet gedaan, dat komt wel als stap en draf weer helemaal goed gaan. Ook heb ik er op gelet om mijn buitenhand en buitenbeen er goed aan te houden, zolang ik dat goed deed liep hij netjes op de volte. Galop zal straks wel weer moeilijk worden denk ik.

Exeption, vast liggen in een box gaat moeilijk, hij staat 24/7 buiten. Dat het geleidelijk aan gekomen is, zou kunnen. Maar hoe verklaar je dan dat er met springen/longeren niks aan de hand is?

Bedankt voor jullie tips enzo, het blijft natuurlijk moeilijk om te oordelen als je de situatie niet in het echt ziet.

Tuurlijk leer je meer van iemand die vlakbij staat te kijken als iemand achter de pc. Maar ik wilde alleen maar aangeven dat je soms je er ook in kunt vergissen hoe goed ze ook zijn of kunnen rijden... Het is niet als aanval bedoeld.

En rechtrichten is belangrijk item in basisgebeuren dat moet ten alle tijden meegenomen worden. Zelf ook consequent zijn, zoals je zelf al aangeeft is ze wat lui, geen pardon mee nemen, voorwaarts is voorwaarts en dat wil niet altidj zeggen dat ze met middendraf door de baan moeten maar wel sneller moeten worden in achterbeen zonder dat tempo harder gaat en DAT moet toch echt vanuit de ruiter vandaan komen.

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:41

Vaak geeft men het paard bij het springen meer ruimte in de hals en hoeft het paard niet in de zgn krul. Bij het longeren is het grootste verschil dat je er dan niet op zit.

De grootst gemaakte ruiterfout is het meegaan in de scheefheid van het paard, wat enorm veel spanning in de rug veroorzaakt. Dan moet het paard nog in de krul, maar dat kan eigenlijk niet want het is nog scheef, dus nog meer spanning. En dan wil het paard niet meer want spanning = niet prettig. Dit merk je dan meer aan de "moeilijke" kant dan aan de makkelijke. De ene gaat staken, de andere komt in opstand en weer de volgende maakt erg veel snelheid door die spanning in de rug.

Ken ook een paard gehad wat totaal niet meer linksom kon lopen belast; Door het paard eerst recht te richten aan de dubbele lijnen en daarmee te leren het gewicht over 4 benen te verdelen ipv in de wending te gaan hangen, kan ze weer gewoon linksom, ook mèt ruiter!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:55

mariska75 schreef:
Vaak geeft men het paard bij het springen meer ruimte in de hals en hoeft het paard niet in de zgn krul. Bij het longeren is het grootste verschil dat je er dan niet op zit.

De grootst gemaakte ruiterfout is het meegaan in de scheefheid van het paard, wat enorm veel spanning in de rug veroorzaakt. Dan moet het paard nog in de krul, maar dat kan eigenlijk niet want het is nog scheef, dus nog meer spanning. En dan wil het paard niet meer want spanning = niet prettig. Dit merk je dan meer aan de "moeilijke" kant dan aan de makkelijke. De ene gaat staken, de andere komt in opstand en weer de volgende maakt erg veel snelheid door die spanning in de rug.

Ken ook een paard gehad wat totaal niet meer linksom kon lopen belast; Door het paard eerst recht te richten aan de dubbele lijnen en daarmee te leren het gewicht over 4 benen te verdelen ipv in de wending te gaan hangen, kan ze weer gewoon linksom, ook mèt ruiter!

Amen OK dan!

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 19:06

Bets schreef:
Tuurlijk leer je meer van iemand die vlakbij staat te kijken als iemand achter de pc. Maar ik wilde alleen maar aangeven dat je soms je er ook in kunt vergissen hoe goed ze ook zijn of kunnen rijden... Het is niet als aanval bedoeld.

Nee oke dan is het goed Lachen Ik ben niet iemand die bij de eerste beste instructeur tevreden is hoor Haha!

mariska75, daar heb je ook een goed punt, denk dat ik daar (onbewust) ook last van heb. Ik zal eens extra goed op mijn houding letten.

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 21:48

Morgen heb je weer les toch? Laat je ons weten hoe het is gegaan en wat je instructeur zegt van het probleem?