Ulfeino schreef:Vanmorgen het Myler bit ontvangen en dus gelijk even uitproberen natuurlijk.
Ten eerste vind ik het een heel mooi bit, het is vrij licht en alles draait heel soepel en alles is mooi glad en netjes afgewerkt.
Heb Ulf eerst gewoon even laten wennen aan het bit, maar dat ging vrij vlot, daarna opgezadeld en de bak in.
Heb een kwartiertje gereden, beetje stap, draf en galop.
Vond hem minder onrustig met het hoofd, minder druk met het bit.
Had wat moeite hem aan de teugel te rijden, maar als hij aan de teugel ging lopen hield hij zijn hoofd rustiger dan anders en had ik het idee dat hij langer in aanleuning bleef lopen dan anders.
Na het rijden heb ik hem over de weg naar de wei gestapt, toen was hij wel erg onrustig met zijn hoofd, en probeerde hij het bit vast te pakken, maar dat lukt niet.
Hij had een beetje wit schuim op zijn lippen toen ik hem afzadelde dus dat is wel een goed teken.
Moet nog wat vaker met het bit rijden om een goed beeld te krijgen en Ulf moet ook de kans krijgen er aan te wennen, maar ik heb wel het idee dat het prettiger in zijn mond ligt dan het andere bit.
Als ik er weer mee gereden heb laat ik wel weer weten hoe het is gegaan.
Heb nog wel een vraag aan andere Myler bit gebruikers:
Het bit heeft dezelfde maat als mijn kneveltrens en als ik ze op elkaar leg zijn ze precies even breed, maar als Ulf het in zijn mond heeft zitten de busringen niet gelijk tegen zijn kaak, maar zie je aan beide kanten nog een stukje bit.
Is het bit dan te groot?
nee, je bit is niet te groot. Er mag wel iets ruimte zitten tussen de mondhoek en de bitring.
ik lees dit topic ook even mee omdat ik ook een paard ken die last van hoofdschudden heeft
Door onspanning en laag en rond in te stellen werd dit een stuk beter omdat het paard zich beter concentreerde en makkelijker over zijn lijf ging lopen..
Maar het schudden met het hoofd lan echt heel veel oorzaken hebben.
*Fijn Whis dat het weer goed met je paardje gaat