Basisafrichting: hoe lang doe je daar over?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 13:52

En niet iedereen wil gelukkig de Z dressuur halen Zep. Z-springen zegt net zo veel over een paard en ruiter. Ook vor het springen moet een paard kunnen en willen werken, maar de aanleuning mag rustig wat minder zijn. En dan bedoel ik niet dat er geen aanleuning is, maar gewoon wat minder uitstraling enz. En met zo'n paard haal je dan misschien de Z-dressuur niet, maar wel Z-springen.

Z-springen is voor mij net zo goed basisafrichting als Z-dressuur. Iedereen kijkt tegenwoordig alleen maar naar dressuur, terwijl voor spingen ook een goed paard nodig is, eentje die wil werken en de nodige durf en lef heeft. (geldt ook voor de ruiter). Ook met springen hangt een hele boel van instructie en ervaring van de ruiter af. En ook een mindere ruiter strandt vanzelf in een M-parcours omdat het paard toch niet goed in de hand te stellen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 13:53

Maar zelfs met een minder goede hals aanzetting is een paard toch helemaal niet zo moeilijk naar een goede aanleuning te rijden.

het probleem ligt hem denk ik meer in wat voor gevoel de ruiter heeft en wat voor moeite er voor gedaan wil worden om dit te bereiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 14:28

Zep schreef:
Met de basisafrichtig van je paard ben je helemaal nooit klaar. Als je kijkt naar de fouten die er in een Grand Prix proef sluipen, dan zijn die in 9 vd 10 keer terug te voeren op een probleem aan de basis. HEt paard is niet recht op 2 teugels, het paard is niet voldoende voor het been, niet voldoende los en gedragen in bovenlijn en kaak (nageeflijk) etc.

Helemaal mee eens, africhting is nooit klaar, iedere keer dat je op een paard stapt, moet je er aan werken. Wat je ook bereikt in je training, je kunt nooit zeggen "zo, hij doet het". Een paard zal natuurlijk wel leren en iets begrijpen en uit kunnen voeren, maar of het allemaal goed gaat en steeds weer aan de voorwaarden (10 van Warendorf) voldoet, daar zul je altijd voor moeten waken, ieder keer weer.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 15:55

Ik ben alleen iedere dag (nou ja, met mijn 4 jarige maar 3 of 4 keer in de week) bezig met het basiswerk. Veel schakelen, overgangen, los door het lijf enz enz. Toch kun je zo'n jong paard al spelenderwijs veel leren. Gisteren was ik aan het stappen en drukte ik iets te veel mijn binnenbeen eraan en hij springt de goede galop aan. Zo'n overgang wordt dus pas in de M gevraagd, maar hij kent hem nu "per ongeluk" Doordat de basis voor de galop aanspringen goed was (op 1 simpele binnenbeenhulp) kent hij hem nu vanuit stap. Ook de wissels kent hij al, hij springt ze feilloos op de diagonaal op X. Ik pak ze er nu heel af en toe bij, gewoon voor de lol, en hij doet ze prima. Hij kent ook al wat keertwendingen, dus kan al best wat oefeningen uit de M en de Z.
Dit wil echter helemaal niet zeggen dat hij zo'n proef kan lopen, want qua africhting zit ik gewoon op L nivo!! Een half rondje houdt hij een verzamelde draf vol, maar sterker is hij gewoon nog niet...
Zo ben je inderdaad nooit klaar met je basisafrichting.... Haha!