welk bitje kopen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Re: welk bitje kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 14:13

Een ruiter die niet kan rijden neemt een scherper bit...

Is een zegswijze,en daarbij,als het al een kwartier duurt om een paard te laten ontspannen en zijn buikspieren te gebruiken,waar ben je dan mee bezig?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 14:20

Ik vind een kwartiertje nou niet zo heel lang, ik heb er in het verleden wel eens wat gehad die wel een paar kwartiertjes nodig hadden voordat ze gingen ontspannen en uberhaupt lopen waar ik wilde dat ze dat deden.
Het hangt heel erg van het paard af, of ze zo uit stal kunnen gaan meewerken, of dat ze eerst even moeten opstarten.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 09:42

jongens gaat allemaal weer goed hoor zoals ik al eerder heb aangegeven ..
ik weet niet hoe ik moet temmen want hier mag dus eigenlijk nu een slotje op ik heb nu genoeg informatie gehad en het is opgelost nu ..

bedankt allemaal !

zou iemand willen temmen ..?

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 09:46

Armaris schreef:

Is een zegswijze,en daarbij,als het al een kwartier duurt om een paard te laten ontspannen en zijn buikspieren te gebruiken,waar ben je dan mee bezig?

ik ga hier niet eens op in Slapen
ik heb nu al duidelijk verteld dat ik de oplossing heb gevonden ook zonder een ander bit dus dit is een beetje een nuttelose reactie ga eerst maar eens naar je zelf kijken ...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 10:27

Ik zet dit topic niet op slot.

De TS heeft haar probleem weten op te lossen. Wellicht komen er nog reacties of tips waar anderen iets aan hebben.

Voor de TS, als je niet meer reageert op het topic dan voorkom je een deel van deze discussie.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 10:48

doom schreef:
Armaris schreef:

ik ga hier niet eens op in Slapen
ik heb nu al duidelijk verteld dat ik de oplossing heb gevonden ook zonder een ander bit dus dit is een beetje een nuttelose reactie ga eerst maar eens naar je zelf kijken ...

Waarom zou ik? Knipoog

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 10:57

Overigens kan een dunner (dus ook scherper) bit een goede oplossingen zijn. Mijn pony stak haar neus soms ook erg hoog de lucht in en doet ook alles wat jouw paard doet (schrikken, hard rennen enz). Ik heb een dunner bit geprobeerd en deze neemt ze veel beter aan.
Haar mond was gewoon 'te vol' met mijn oude bit. Knipoog

Melanie_HCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:43

Lalidan schreef:
Citaat:
want hij heeft gewoon wat scherper nodig

Sorry, maar dit vind ik persoonlijk de grootste onzin die er bestaat... Doe er een scherper bitje in, en binnen een half jaar ofzo heb je een nog scherper bit nodig. Het word een beetje een visieuze cirkel....

Neem les van iemand die je aan de teugel kan leren rijden ZONDER aan de teugels te komen, dan is je hele probleem opgelsot als ik je verhaal zo lees.

Ik adviseer je toch om het probleem rijtechnisch op te lossen, hulpmiddelen zijn hulpmiddelen, ze lossen dus je probleem niet voor je op!!

succes er mee

helemaal mee eens!!!!!!!!!!!!!!!

Melanie_HCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:45

wrom denkt iedereen altijd dat het probleem bij de paarden zit en wil dan het paard de dupe laten worden van iets wat miss bij jezelf zit

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:10

Het is gelukkig allemaal opgelost, maar eigenlijk als je goed had nagedacht, had je de oplossing zelf ook wel kunnen verzinnen. Je vertelt n.l zelf dat je op een andere stal bent gaan staan waar het veel drukker is en je paard veel meer ziet. Had hem voor je ging rijden even gelongeerd en goed om zich heen laten kijken dan was het probleem waarschijnlijk vanzelf opgelost. Maar de manier van je instructrice werkt natuurlijk ook.

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 20:43

pessoabitje?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 16:38

Lalidan schreef:
Citaat:
want hij heeft gewoon wat scherper nodig

Sorry, maar dit vind ik persoonlijk de grootste onzin die er bestaat... Doe er een scherper bitje in, en binnen een half jaar ofzo heb je een nog scherper bit nodig. Het word een beetje een visieuze cirkel....

Neem les van iemand die je aan de teugel kan leren rijden ZONDER aan de teugels te komen, dan is je hele probleem opgelsot als ik je verhaal zo lees.

Ik adviseer je toch om het probleem rijtechnisch op te lossen, hulpmiddelen zijn hulpmiddelen, ze lossen dus je probleem niet voor je op!!

succes er mee

soms hebben paarden gewoon een ander bit nodig, mijn paard gooit de tong uit der mond dat kan niet rijtechnies worden opgelost van daar dat ik een bit met tonglepel heb gekocht!!!
maar enkel gebroken bit algeprobeert? en anders kan je ook een stangkopen alleen is die dan van rubber en net iets minder streng

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 16:58

Een paard dat zijn tong naar buiten gooit kan wel degelijk door een andere manier van rijden van het probleem afkomen! Niet als je een paard hebt wat het al jaren doet natuurlijk! Scherpere bitten indoen helpt misschien even maar wordt daarna van kwaad tot erger!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 17:26

bij mij niet ik heb al heel egr lang een tonglepel en het werkt nog steeds dus kan het wel een optie zijn om toch een ander bit te kopen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 18:26

een bit met tonglepel is nog geen scherper bit. Is een heel verschil. In principe kan je trouwens ook dit probleem rijtechnisch oplossen, tenzij er al zolang mee doorgereden is dat het een gewoonte is geworden van het paard.

Maar een scherper bit omdat je paard het nodig heeft is gewoon klinkklare onzin.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 19:13

nou dat vind ik dus niet je moet gewoon het bit kopen wat het beste is voor je paard of dat nou een watertrens is dubbel of enkel gebroken dat maakt niet uit, het ene paard is geveollig in z'n mond en het andere paard is wat stroever daarom zou je die bijvoorbeeld de enkelgebroken waterterns geven terwijl je het gevoleige paard een dubbelgebroken watertrens geeft

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:50

je kan een paaard niet dwingen, elke vooruitgang moet gaan op basis van ontspanning en vertrouwen, een scherper bit zorgt alleen dat hij harder in de mond wordt en manegepaard trucjes uit gaat halen... Met goede instructie zou dit op te lossen kunnen zijn.

Doeg,

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:08

kir-igor elk paard wordt geboren met een heel zacht mondje!! Het is de ruiter die hem harder maakt! Hoe scherper het bit hoe harder de mond wordt!