Wat als je paard niet te stoppen is buiten...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sax89

Re: Wat als je paard niet te stoppen is buiten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 10:02

thuis meer trainen, en anders de dichtsbijzijnde boom op zoeken

Naatje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 10:16

mammaslamma schreef:
Ik heb ook een aantal keren enge situatie's meegemaakt, ik had mijn paard net en hij was het buitenrijden niet gewend en ook de daarbij behorende herten, overstekende mountainbikers,geritsel, noem maar op.
Ben hem gaan rijden met martingaal, had ik i.i.g zelf wat meer in te brengen en gewoon veel herhalingen,iedere keer weer terug naar dat enge bos.
Zodra het vertrouwen in mij goed was, ging het beter, ik ging daardoor ook meer ontspannen en met lossere teugel rijden, het is een wisselwerking, hoe vaster ik hem vasthield, hoe drukker hij werd.......
Als ik nu iets verwacht of op punten kom waar al eens iets is voorgevallen, zet ik hem aan het werk, zodra zijn nek mooi gebogen is, kan hij gewoon geen stress aanmaken, dus heb ik hem in de hand, en nu het vertrouwen er is, lost hij het op de plaats op, druk doen, maar vlucht niet meer, op een zijsprong na.......
Ben wel benieuwd hoe de winterperiode gaat, dan is hij veel drukker, maar ben blij dat we elkaar nu beter kennen, kan het ook nu beter inschatten.

Ik heb er ook zo'n één, een heerlijk hittepetitje. In de bak heel braaf, maar buiten erg heet.
Als zij de stress in mijn handen voelt, kan ik ervan uit gaan dat het fout gaat.
Ook ik heb haar nog niet zo lang en probeer nu gewoon het vertrouwen te krijgen en ga toch naar het bos. Probeer een rustig rondje te rijden, waarbij zij luisterd naar mijn hulpen.
Hoe meer druk ik op de teugels zet, hoe harder zij gaat lopen.
Wel gaat er nog altijd op de fiets iemand mee, mocht ik haar een keer niet kunnen houden. Dit blijf ik voorlopig ook nog doen, maar hoop toch dat ik over een tijdje gewoon een lekker rustig rondje met haar in mijn eentje kan rijden.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 10:19

ik zou t niwet weten ik heb heel even n pony gehad een schatje was t maar als die de kolder kreeg ging ie rennen met bit vast je kon niks niet sturen niet omtrekken NIKS!!!! alleen blijven zitten heel raar,,, als ie gewoon schrok was ie terug te rijden maar als die de kolder kreeg ook in de bak dr was niks aan te doen dan afwachten tot ie stopte heel irrie!!!! en die pony was verder heel lief niet omgeving gevoelig helemaal niet en super gangen maar ja soms was er gewoon niks mee te doen heel gek:(

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 12:00

wanneer je als ruiter DAT gevoel zelf hebt, kun je de donder erop zeggen dat je paard meteen reageert...
dus blijf zelf koel in je hoofd...Lachen

Tornado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 12:13

Toen ik Tornado pas net had gebeurde zulke dingen mij ook nog wel eens. Had natuurlijk wel ervaring met buiten rijden van jonge/nieuwe paarden. Maar elk paard is toch anders.
Een voorbeeld:;

Ik zat een keer in een relaxte galop, schrikt ze opeens ergens van en peert 'um er tussenuit. Eerst geprobeerd op mijn zit (logisch) toen dat niet werkte heb ik hem gewoon omgetrokken.
Ben toen eerst nog binnen wezen rijden zodat hij echt wist wie de baas was, en toen toch maar weer naar het bos. Hij is nog één keer verschoten op die dag, maar dat was lang niet zo erg als die eerste keer. Weer op mijn zit, en ja, het werkte! Nu verschiet hij soms nog wel eens ergens van, maar dat kan altijd gebeuren.
Dus gewoon veel oefenen op je zit en commando's, en dan komt het helemaal goed!

Prince_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 12:14

In de bosjes sturen,of gewoon omdraaien enzo.. Clown

Thijs14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 17:34

Goed oefenen,, en als 'ie op hol slaat op de volte zetten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 20:03

MariekeA schreef:
Solvej schreef:
Het belangrijkste van het rijden vind ik persoonlijk gehoorzaamheid. De rem en het gas moeten het doen. Je gaat ook niet op een fiets of in een auto rijden waarvan het gas en de rem het niet doen. Een paard is minstens zo gevaarlijk, dat heeft ook nog een eigen wil.
Dus eerst beter voor de hulpen maken en zorgen dat de rem het wél goed gaat doen.

Helemaal mee eens.

En laat die stang in godsnaam achterwege. Daar maak je het alleen maar erger mee. Het dier moet gewoon leren gehoorzamen.
Een stang is bedoeld voor verfijning, niet om als noodrem te dienen in onervaren handen!

wie heeft er gezegd dat een onervaren persoon dat moet gebruikien?
een onervaren persoon hoort niet op de weg met een paard zonder rem.
zoals ik zei in mijn post: een stang met 2 teugels (of dit nu een liverpool is, of een pelham, om het even)
als je de teugels op de ring van de liverpool zet, heb je een ongebroken trenseffect (ik heb zo drie maand gereden met het paard dat ik nu rij wegens geen geschikte trens)
als je dan de 2 de teugels bevestigd op het tweede of et derde gat, heb je een effectieve handrem.
rij gewoon op de trensteugel,
zet hij aan en krijg je hem niet terug, eenmaal goed inkomen met de stangteugel, en weer los lten hangen.
een beetje slim paard heeft dat zo door...

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 22:01

Citaat:
MariekeA schreef:
Helemaal mee eens.

En laat die stang in godsnaam achterwege. Daar maak je het alleen maar erger mee. Het dier moet gewoon leren gehoorzamen.
Een stang is bedoeld voor verfijning, niet om als noodrem te dienen in onervaren handen!

als je een rustig paardje hebt dat je gewoon met losse teugels kunt rijden kun je voor de noodgevallen best een stangetje gebruiken hoor!
dan heeft ie er alleen last van als hij zelf in de fout gaat, dat hebben ze snel genoeg door!

Annn_vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:57

ik heb het ook een keer mee gemaakt . het was een zandpad en links en rechts was een opverhoging. dus je kan snappen dat ik dus even niet wist wat ik moest doen behalve proberen inhouden. zown 20 meter verder op zag ik een inhammetje en gouw een kleine volte gemaakt en ze stond gelukkig stil Haha!
gelukkig is dit de enige keer in denk 5 jaar ofzo dat dat is gebeurt haha!

Melanie_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 17:29

Dat probleem had ik ook, toen ben ik met een ander, rustig paard en mijne naar buiten gegaan, en dat andere paard voor laten gaan. Dan moet je dat steeds meer afbouwen en andersom rijden (dat jij voorop gaat). Vooral heel vaak oefenen, dan wordt het steeds normaler.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 21:57

Mijn merrie is in de bak zo braaf, maar buiten zo gek als een deur Tong uitsteken
In de winter rijd ik haar ook met een pelham hoor, met 2 teugels.. onderste als 'noodrem'. En reken maar dat ik die nodig heb!
Ik rijd veel in stap, met losse teugel, maar als ik ga draven, na 10 stappen moet ik haar alweer terug nemen, omdat ze gaat versnellen. Dan ga ik maar gewoon weer stappen. En dan weer even draven, gaat ze versnellen? Meteen terugnemen, niet wachten tot het niet meer gaat.
In de zomer is ze wat rustiger, maar nog steeds een hittepetit. Ik rijd haar met een hackamore buiten. Vind ik zelf een stuk vriendelijker dan de pelham Haha!

Ik heb echt een schat van een paard, zal haar voor geen goud in de wereld kwijt willen, maar buiten... is het een draakje hoor!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 09:59

nouskaatje schreef:
als je in het bos bent gelijk tegen een boom aansturen dan kan hij geen kant meer op en ga nooit aan de teugels trekken .. en als je gaat schreeuwen gaat je paard alleen nog maar harder niet doen dus !!

De bomen bij ons in het bos zijn zo breed niet en mijn paard is heel snel met een sprongetje opzij maken. Dan zou hij dus gewoon verder rennen en hang ik tegen de boom aan. Ik vind dat dus niet zo'n goede oplossing.

En op zo'n moment trek ik echt wel aan de teugels, maak dan zeg maar een grove ophouding, doe ik normaal niet, maar dit is ook geen normaal gedrag. Echt aan de teugels hangen met je niet doen idd, dan gaan ze alleen maar harder. Gelukkig heb ik het niet nodig, mijn paard is er nog nooit vandoor gegaan in het bos.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 10:14

mijn arabje is ook zo'n ontzettende hittepetit. Reed eerder altijd met een gewone watertrens en daarna met een dubbelgebroken bustrens. Op deze bitten liep hij echt niet goed, kon helemaal niet ontspannen en liep meestal gewoon doorheen. Nu rij ik hem met een ongebroken bustrens, licht gebogen, en heb nog nooit zo'n kalm paardje onder me gehad. Het is dus zeker per paard verschillend wat voor effect een bit heeft. Zeker dus iets om te overwegen mocht je buiten de controle verliezen.

jolijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 17:24

Wij hebben ook zo'n paardje die soms zo'n dag heeft Nagelbijten / Gniffelen Wat wij doen is gewoon iets minder galloperen, wat meer leuke stapdingen doen enzo ..

Manderino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 17:35

Proberen rustig blijven,wat bij mij niet altijd lukt haha ,en op volte zetten Haha!

elkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:52

idd. eerst je paard in de bak opvoeden maar dat lijkt mij van zelf sprekend.
omtrekken kan helpen maar niet als er precies een auto langs wil en met te snel omtrekken pan je paard vallen als je zo hard gaat , tegen een boom zetten levert meestal een blauw baasje en of gekneusde knieen op, tegen een hek rijden word soms door een hek rijden. als het mij overkomt dat ze het bit vast pakt en gaat hollen heb ik maar een ding dat echt werkt als bv. voltes enz. niet mogelijk zijn in de situatie. zagen.. met al mijn kracht. nu weet ik dat er mensen gelijk op tilt slaan wand je mag nooit zagen.. is ook, maar onder een auto komen zal je paard meer last van hebben. is dus ook echt een nood middel. heb het een paar keer in al zijn grofheid moeten doen om mijn hachje te zedden en mijn paard heeft nog steeds een fluele mondje.
maar toen ik mijn paard ging beleren had ik niet de luxe van een super mak paard om achter aan te hobbelen maar wel de luxe van de liefste vader van de heele wereld!!! in het begin reed ik er met een halstertouw aan. door de bitringen en die hield mijn vader vast als hij mee liep. toen dat heel goed ging had ik het touw over haar nek er bij als soort teugel (losjes) en liep mijn vader er los naast maar als er iets was kon hij ons grijpen. na een hele tijd ging hij op de fiets mee.uren heeft hij op zijn gewone fiets door het mulle zand naast me geploetterd.
nu snap ik dat jij niet de liefste vader van de hele wereld heb want die heb ik al (hihi) maar ik denk dat de meest ideale situatie om je paard te beleren is is eerst in de bak beleren en als je naar buiten gaat een mak paard er voor en iemand vinden die naast je mee wil lopen. heel veel succes.ps. mijn paard was eens een echte draak maar nu zijn er weinig paarden die zo te vertrouwen zijn in het drukste verkeer. oefenen en geduld hebben.

shettilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 17:07

hey ik weet mischien wel iets voor jou want ik heb ook een pony en die is ook niet meer te stoppen dan en ik heb een mijlen bit gekocht ( die bit is wel duur) maar hij loopt nu heel rustig dat wel die heefd de les geefste me aan gewezen dat die wel helpt

Joey_Diamond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 21:07

als ik buiten aan het rijden ben laat ik der eerst effe gaan zodat ze der energie kwijt is en als ik dan wil stoppen heel veel tegen der praten en als ze dan niet stopt gewoon der hoofd omtrekken Lachen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 21:16

Hallo zeg, reacties van "beter opvoeden" en ''op de volte trekken'' zijn toch echt reacties van mensen die nog nooit hebben meegemaakt dat een paard op hol slaat. Er vandoor gaan, ok maar op hol slaan is echt wat anders.

Ik heb het 2 x meegemaakt; 1 x gezien en 1 x zelf op gezeten.
Gezien op een paardendag in Uithuizen toen een draver op hol sloeg; hij is letterlijk het hele dorp doorgekomen, de kermis over en al. Van de sulky was na 2 auto's niks meer over. Pas toen hij gewond raakte, stopte hij.

ikzelf heb het tot mijn afgrijzen ook meegemaakt, op een zeer braaf paard waarmee ik dagelijks buitenritten maakte.
Ik heb uit volle macht met twee handen aan 1 teugel getrokken maar het dier nam niet eens de hele flauwe bocht in het zandpad mee en is in volle vaart rechtdoor een diepe sloot ingestormd. het is bijna mijn dood geworden.

Een paard op hol is blind en is niet te stoppen.. Als ik het ooit nog eens mee moet maken, spring ik eraf (als ik durf). Beter een gebroken arm of been dan dat. Had er niet aan moeten denken dat ze zo de verkeersweg opgestormd was...

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 21:25

Dat heb ik ook eens gedaan (er af springen) in de hoop dat hij zou stoppen maar dat is me ook niet zo bevallen... Meneer is in zijn eentje richting huis gegaan, ik er dus maar achteraan op de a pony van een clubgenootje dat ik onderweg tegen kwam. Was ik op stal, was híj daar niet Nagelbijten / Gniffelen Oepsie.. Hij bleek op de manege een paar 100 meter verderop te staan Clown

Carly88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 21:48

had een verzorgpaardje een draver.. waren lkkr op het strand aant rijden en werd toen aangevallen door 2 hondjes.. hij zette het op het rennen en ik kreeg hem nie meer terug.. kon niks doen..rent naar een padje wat van het strand ging. en zag een muurtje staan..ikke denken o daar kan hem tegen aan sturen nou mooi nie ik lag der af en hij rende verder :S
over de drukke weg toen was der een aardig meneer die had hem gevangen Haha! .. maar die honden hadden hem wel gebeten Boos!

maja dit was natuurlijk uit angst..