Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

mammaslamma schreef:Ik heb ook een aantal keren enge situatie's meegemaakt, ik had mijn paard net en hij was het buitenrijden niet gewend en ook de daarbij behorende herten, overstekende mountainbikers,geritsel, noem maar op.
Ben hem gaan rijden met martingaal, had ik i.i.g zelf wat meer in te brengen en gewoon veel herhalingen,iedere keer weer terug naar dat enge bos.
Zodra het vertrouwen in mij goed was, ging het beter, ik ging daardoor ook meer ontspannen en met lossere teugel rijden, het is een wisselwerking, hoe vaster ik hem vasthield, hoe drukker hij werd.......
Als ik nu iets verwacht of op punten kom waar al eens iets is voorgevallen, zet ik hem aan het werk, zodra zijn nek mooi gebogen is, kan hij gewoon geen stress aanmaken, dus heb ik hem in de hand, en nu het vertrouwen er is, lost hij het op de plaats op, druk doen, maar vlucht niet meer, op een zijsprong na.......
Ben wel benieuwd hoe de winterperiode gaat, dan is hij veel drukker, maar ben blij dat we elkaar nu beter kennen, kan het ook nu beter inschatten.

MariekeA schreef:Solvej schreef:Het belangrijkste van het rijden vind ik persoonlijk gehoorzaamheid. De rem en het gas moeten het doen. Je gaat ook niet op een fiets of in een auto rijden waarvan het gas en de rem het niet doen. Een paard is minstens zo gevaarlijk, dat heeft ook nog een eigen wil.
Dus eerst beter voor de hulpen maken en zorgen dat de rem het wél goed gaat doen.
Helemaal mee eens.
En laat die stang in godsnaam achterwege. Daar maak je het alleen maar erger mee. Het dier moet gewoon leren gehoorzamen.
Een stang is bedoeld voor verfijning, niet om als noodrem te dienen in onervaren handen!
Citaat:MariekeA schreef:
Helemaal mee eens.
En laat die stang in godsnaam achterwege. Daar maak je het alleen maar erger mee. Het dier moet gewoon leren gehoorzamen.
Een stang is bedoeld voor verfijning, niet om als noodrem te dienen in onervaren handen!

nouskaatje schreef:als je in het bos bent gelijk tegen een boom aansturen dan kan hij geen kant meer op en ga nooit aan de teugels trekken .. en als je gaat schreeuwen gaat je paard alleen nog maar harder niet doen dus !!

Wat wij doen is gewoon iets minder galloperen, wat meer leuke stapdingen doen enzo ..
Oepsie.. Hij bleek op de manege een paar 100 meter verderop te staan
.. maar die honden hadden hem wel gebeten