zonder ervaring geen paard inrijden

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snowie
Berichten: 13
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: amsterdam

zonder ervaring geen paarden inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 00:16

Je hebt helemaal gelijk Merel, maar er zijn nog steeds mensen de na een paar maanden les denken dat ze ervaren zijn, ik zelf rijd al 29 jaar en nog twijfel ik weleens of het wel goed gaat.

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 12:18

Ik verwacht als iemand een paard gaat inrijden toch wel een aantal jaren rijervaring.En sowieso de eerste keer onder begeleiding van een ervaren iemand,anders help je jezelf,en dat beest misschien naar de klote.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 13:29

Citaat:
toch wel een aantal jaren rijervaring

Maar daar zit hem nou net het probleem.

Een aantal jaar op een doorsnee manege is gewoon niks.
Dan ben je levensmoe als je op een onbereden 3 jarige wpn-er stapt.
Al denkt het gros van die ruiters :ik heb al 2/3 gereden, dan ben ik al gevorderd Lips are sealed

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 14:07

sorry hoor maar als ik dit soort opmerkingen lees dan krijg ik al heel veel vraagtekens boven mijn hoofd Verward Verward

Citaat:
en ik heb nog een jaar de tijd om goed mn benen stil stil te houden enzo(niet dat ik nu met mn benen wiebel ofzo, maar dat ligt heel erg aan het paard waar ik op rijd)


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 14:46

Ik heb even niet alles doorgelezen...

Maar mijn mening is dat je zonder voldoende rijtechnische en paardenkennis (vooral van jonge paarden) geen paard zadelmak zou moeten maken en inrijden.

Een zadelmak paard kun je inrijden mits je rijtechnisch zover bent,
als je niet al eerder je vorige paard naar de L of M gereden hebt dan is de enige andere die daarover kan helpen beslissen je instructeur of de persoon met ervaring die jou met het paard gaat helpen.

Mijn paard heb ik zadelmak gekocht (bijna 4 jaar), ik heb hem verder ingereden al heb ik ervoor gezorgt vooral in het begin dat ik op een meer ervaren paard af en toe wat extra reed.
Ik heb hem in overleg gekocht met mijn instructeur toendertijd die vond dat als het een braaf jong ding was, hij mij verder rijtechnisch goed genoeg achtte dit jonge paard (overigens onder begeleiding, wilde ik erg graag) verder in te rijden.

Zeker in het begin heb ik 3x in de week alleen maar onder begeleiding gereden en ook longeerlessen genomen, want mijn paardje had nog niet echt geleerd hoe longeren moest Haha! was 2x aan de longe geweest voordat ze los ging rijden onder het zadel.

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 21:08

Als je wel gewoon rij ervaring hebt dan vind ik het wel kunnen

Nimber

Berichten: 26560
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 22:15

Ik vind dat je zelf een aardige basis moet hebben.
Maar je moet ook kijken naar welk doel je je paard inrijd.
rijd je 'm in als recreatie paard en hoeft ie niet meer te kennen dan de hulpen voor ho, vooruit en links rechts kun je al je een paar jaar rijd op een manege samen met een ervaren iemand al een eind komen.
zo ben ik begonnen jonge pony's voor een handelsstal zadelmak maken.
Ik mocht helemaal niets doen zij deden alles ik mocht er alleen op gaan zitten ,hangen etc.
dan werd de pony overgenomen door een ander.
langzaam maar zeker mocht ik steeds wat meer doen maar er werd altijd bij verteld wat ik moest doen en vooral niet moest doen.

Op stal heb ik veel jonge paarden zadelmak gemaakt en ingereden maar altijd met een ervaren iemand in de buurt.
Lodewijk is mijn eerste paard dat ik vanaf het beginafaan helemaal zelf heb gedaan en waar nooit een ervaren iemand bij is geweest.

wees er van bewust dat je fouten die je nu maakt soms nooit meer eruit kan krijgen dat het daarom zo belangrijk is dat je er iemand bij hebt die echt veel ervaring heeft die in staat is je eraf te schoppen als je niet luisterd.
je ent het verhaal van moonlight.. ook iemand die dacht dat ze wisten waar ze mee bezig waren maar geen ervaring had...

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 16:40

Ach eens zul je het toch eens doen ,lijkt mij.

Moeten we dan eerst allemaal M rijden voor we op een jong paard stappen.
Met veel geduld en gezond verstand kun je in mijn ogen een paard zadelmak maken.
Zadelmak maken is een zadel erop hoofdstel in en dat ie dan braaf aan de longeer lijn loopt en goed aan de hulpen is.
Inrijden gewoon niet zonder hulp doen. Ik ben ook maar B nivo maar rijd wel zelf mijn fjord in onder begeleiding.
Ben met mijn haflinger overgestapt naar de western sport zonder ooit daarvoor op zo'n zadel te hebben gezeten.
Tot vlak voor zijn kreupelheid had ik hem lekkes los en nageeflijk en aardig aan de hulpen.


Goede begeleiding is gewoon heel belangrijk.
Daarnaast rust en verstand. Nou dan denk ik dat je een heel eind komt.

Westernfreak

Berichten: 5498
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 00:53

Het hangt er maar net van af. Je moet wel redelijk kunnen rijden natuurlijk, maar als het onder begeleiding van ervaren mensen gaat, kan het naar mijn mening prima.
Vooral veel lezen over inrijden kan ook erg goed helpen, zo heb ik mijn pony destijds ook zelf ingereden!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 07:32

Het kan, mits je balans op een paard kan vinden (je lichaam onder controle hebt), er begeleiding bij is, en de combinatie paard - ruiter een goede is. maar een ideale situatie is het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 10:01

Toen ik mijn paard kocht, mocht ik kiezen of ik hem groen of lichtgroen mee naar huis wilde. Aangezien zijn fokker meer ervaring had in het zadelmak maken heb ik er voor gekozen om het door hem te laten doen. De fokker zelf vond dat eigenlijk onzin en vond dat ik dat zelf ook heus wel kon. Dat is allemaal leuk en aardig om te horen, maar ik vond dat zijn ervaring toch even wat zwaarder woog. Enfin, zo gezegd zo gedaan en ik kreeg dus anderhalve maand later een keurig lichtgroen paard mee. Het alleressentieelste, namelijk hup, ho, links en rechts, zat erin en daarmee kon ik aan de slag.
Het allereerste begin is iets wat goed moet gaan, maar de tijd die daarna komt, is ook belangrijk want een paard verpesten, daar heb je een paardenleven de tijd voor.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 10:11

musje schreef:
sorry hoor maar als ik dit soort opmerkingen lees dan krijg ik al heel veel vraagtekens boven mijn hoofd Verward Verward

Citaat:
en ik heb nog een jaar de tijd om goed mn benen stil stil te houden enzo(niet dat ik nu met mn benen wiebel ofzo, maar dat ligt heel erg aan het paard waar ik op rijd)




ik ga niet over mezelf zeggen van ik kan mn benen goed stilhouden enzo.
ik oefen wel eens net alsof ik sporen aan heb, ik let er erg op dat ik niet onnodig met mn hakken tegen het paard aan kom, in het begin ging het niet zo heel goed, en nu al steeds beter, in een paar maanden tijd ofzo.
en in een jaar zou het heel goed moeten gaan(en dat is op een pony die heel hoog opgooit)
ik heb ook wel vaker op paarden gereden die net onder het zadel zijn, oke, natuurlijk heel wat anders als een paard inrijden maar toch.
en ik zei al dat mn kennis mee gaat helpen.
ook vind ik dat het niet alleen om rijervaring gaat(wel veel hoor), je moet ook veel geduld hebben en niet snel kwaad worden.
Laatst bijgewerkt door Boogiegirl op 30-06-02 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Berichten: 8771
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 21:55

Ik denk wel dat ervaring een hoop doet; op dit moment heb ik twee paarden in africhting bij een leuke meid die dat vaak doet (ze doet het beroepsmatig). Ik heb 8 jaar geleden zelf een paard met veel begeleiding zelf ingereden en vond dat een leuke ervaring. Toch ben ik erg blij met deze professionele dame. Zoveel ervaring, daar kun je gewoon niet tegenop. Nu heb ik het ook getroffen hoor, ze is vreselijk lief voor mijn paarden, zorgt erg goed voor ze en tut ook lekker met ze om. Ze heeft gewoon veel praktische oplossingen voor bepaalde problemen, omdat ze het allemaal al een keer heeft meegemaakt. Ze is erg zelfverzekerd (zo doen we dat hier) en brengt dat over op de paarden. Ze is heel alert als er volgens haar iets niet goed is met je paard (omdat zij weet wat wel 'normaal' is), enz. enz. Ik zal dus nooit zeggen dat je het niet zelf kunt als je weinig ervaring hebt. Als je mij vraagt wat het beste is voor je paard als je niet veel ervaring hebt, dan denk ik dat een ervaren africhter de voorkeur krijgt bij mij.

Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 13:43

Ik ben het dus VET eens met de stelling. Ik zou eerst een welsh gaan door-rijden. die zou worden omgeruild met de 2 welsh-veulens: sard en bow tegen die welsh. (ik verzorg die welshjes dus) maar dat is niet doorgegaan omdat de eigenaar van de welsh het toch niet wou omruilen. dus nu worden Bow en sard aan iemand anders verkocht. wel jammer. Die welsh was al een beetje ingereden. maar ik moest hem dan iets meer berijden zodat ie er wat meer aan wend. en daarna zou hij naar duitsland gaan. maar ik ging hem absoluut niet dingen leren als: wijken en allerlei moeilijke dingen. want daar heb ik geen ervaring mee, dat werd aan duitsland over gelaten.
Veel mensen die denken dat ze het kunnen, en dat het allemaal zo makkelijk lijkt. Zijn van tevoren al aan het bedenken wát ze hem precies willen leren terwijl ze er helemaal géén ervaring mee hebben gehad om dat te laten leren. maar het is gemakkelijker gezegd. en er moet áltijd (voor de eerste (aantal) keer) iemand ervaren bij zijn. alleen lukt het nooit. en als je meer wil leren dan altijd iemand anders laten doen. want anders verpruts je je eigen pony, en dat zul je eeuwig bij je moeten dragen! Ik vertel dit omdat ik iemand ken die dit ook heeft gedaan en het niemand anders gun. dus...ik moet echt zeggen: als je een paard zelf voor de eerste keer in wil laten rijden er MOET iemand ervaren bij zijn. maar het beste is door IEMAND ervaren worden ingereden.......

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 17:04

Ik heb mijn nrps pony zelf ingereden, onder begeleiding, dat is (al zeg ik et zelf Haha!) goed gelukt, zonder begeleiding vind ik het idd geen goed idee

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 15:28

Ik vind wel dat je voldoende ervaring moet hebben als je een paard wilt inrijden. Je moet er niet bij een bokje al afvliegen, en op een goede manier de hulpen kunnen geven. dat houd naar mijn mening in dat je toch wel ervaring moet hebben opgedaan met fijne goed doorgereden paarden waar alle knopjes al op zitten. Alleen als je weet hoe het voelt als een paard echt goed loopt en reageert op je hulpen kun je het overbrengen op een jong paard.
Ik heb zelf meerdere paarden ingereden (gedeeltelijk en helemaal). Het eerste paard dat ik echt helemaal zelf zadelmak en aangereden heb was Romkje, een friese merrie. Dit was een erg braaf paard gelukkig, en ze werd uiteindelijk een paard dat recreatief leuk te rijden was, maar niet perfect aan de hulpen stond en ook niet echt lekker los was in haar lichaam. Op het moment dat ik Romkje in reed had ik zelf weinig ervaring, ik had nooit fijne doorgetrainde paarden gereden, wist niet hoe het voelde als een paard de goede aanleuning had.
Nu heb ik Max een tijdje onder het zadel, en ik heb hem zelf alles geleerd. In het begin ging ie scheef aan de longeerlijn, hij wist niet waar ie met zn lange benen naartoe moest. Ik had met zadelmak maken wel hulp, maar heb de rest vooral zelf gedaan. Als ik een probleem heb vraag ik Natas om ideeen, en dan kom ik er meestal wel uit.
Nu merk ik echt aan m dat ie fijn aan de hulpen is. Er zijn veel dagen dat ik m echt lekker rond kan rijden. Hij is goed op mn been, en zacht in de mond. gewoon fijn te rijden.
Tussen Romkje en Max zit een tijd waarin ik heel veel heb geleerd. En fijne paarden heb gereden. Ik merk dus echt wel t verschil.
*tjeezuss wat een l*lverhaal weer* *sorry!*
het belangrijkste is dus dat je weet hoe het wel moet, genoeg gevoel hebt.

Belker

Berichten: 15400
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 08:00

Ik had geen ervaring met inrijden, ben wel conseqeunt in de omgang. Met mijn instructrice heb i keht afgelopen jaar 2 dieren ingereden. beide eigenaren zijn heir erg tevreden mee. ze lopen goed op eigen benen in balans. Nu Gaija wordt afgemaakt ga ik zelf op zoek naar iets jongs om in te rijden en weer te verkopen. Dit alles onder begeleiding van mijn instructrice en mijn stalgenoot met haar zwarte ton die mij helpt met de dieren verkeersmak en bosmak te maken.

boemel

Berichten: 8618
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 17:03

Ik ben niet echt een hele goede ruiter, toch heb ik al heel wat paarden en pony's zelf zadelmak gemaakt. Het belangrijkste is dat je niet bang bent, zodat je op de juiste manier reageert wanneer een paard in verzet komt.
Verder moet je natuurlijk wel goed met de beweging van je paard meegaan en een goede stille hand hebben.

Ik heb ca. 25 paarden en pony's zadelmak gemaakt, waaronder 2 hengsten. Ik had alle dieren zover dat ze met 10 dagen onder het zadel redelijk rondgestuurd konden worden, konden stappen, draven en galloperen. Met sommigen maakte ik ook al een sprongetje of ging ik het bos in. En natuurlijk maakte ik geen gebruik van sporen, slofteugel of rare bitconstructies.

Op een gegeven moment heb ik een paar rare paarden achter elkaar getroffen. Van die schatjes die zich om lieten vallen zodra je erop ging zitten. (2 van die paarden waren al eens uitgeprobeerd door een onervaren ruiter). Toen dat een paar keer gebeurd was, werd ik een beetje bang. Daarom ben ik er ook mee gestopt.
Je moet voorzichtig zijn, maar niet bang, want dan reageer je verkeerd en dan ben je wel gevaarlijk bezig.

Kendra

Berichten: 8771
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 17:36

boemel schreef:
Ik heb ca. 25 paarden en pony's zadelmak gemaakt, waaronder 2 hengsten. Ik had alle dieren zover dat ze met 10 dagen onder het zadel redelijk rondgestuurd konden worden, konden stappen, draven en galloperen.


Klinkt goed, maar met 10 dagen ook al galopperen......en dat bij alle paarden die je hebt ingereden? Dat klinkt wel erg vlot!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 18:54

Nou zo vreemd is dat niet hoor.
dat lukt mij bij de meeste ook wel, uitzondering bevestigd de regel Lachen
Galopperen doe ik meestal de 3e/4e keer wel een stukje, en dat gaat harstikke goed.

boemel

Berichten: 8618
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 21:40

Mischien heb ik dan geluk gehad of zo met al die paarden als het abnormaal is om binnen 10 dagen te galloperen, maar ik ging meestal de 3e of de 4e dag al in galop.
Zodra de spanning een beetje uit de rug is, moet dat toch kunnen lijkt mij.
Ik heb het dan niet over voltes rijden enzo. Maar gewoon op de linker en rechterkant een stukje galloperen.

De man die later bij de handelaar die ik reed alle paarden zadelmak maakte, bracht in principe ook elk paard met 10 dagen weer zadelmak terug. Dan kon je er ook gewoon mee galloperen. Voor mij is dat eigenlijk altijd heel normaal geweest.