'Oorlog'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Re: 'Oorlog'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 00:00

We zijn dus absoluut niet met lastige dingen bezig. Het is puur basis, dwz: tempocontrole, juiste stelling en buiging en reageren op eenzijdige kuitdruk (wat ik niet zie als oefening op zich, maar als gehoorzaamheid).

Bij deze nodig ik je uit om een keer te komen kijken Knipoog

edit: mag je me trouwens ook een verklaring geven dat we vandaag tijdens het rijden nagenoeg geen problemen hebben gehad, terwijl ik toch niet bepaald op save heb gereden? Als ze het écht niet af zou kunnen zou dat juist in een andere, spannende omgeving versterkt worden door 'ongewenst' gedrag mijns inziens.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:23

Je wilt haar toch aan het werk hebben... Ik zou haar gaan longeren en haar zo gaan trainen... Verder zou je anders toch het halthouden en naar beneden zetten moeten proberen...

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:57

Wat veel gebeurd is dat in een andere "spannende" omgeving door de vermeerderde impulse de problemen meer op de achtergrond raken.Uiteraard kan ik van achter de computer niet zien of dit bij jouw ook het geval is.

Helaas kan ik niet op je aanbod ingaan, Ik wens je veel plezier en wijsheid toe met je paard.

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:26

En doen alsof je gek bent? Dus het gedrag compleet negeren, en gewoon overgangen proberen te rijden op je zit en benen bijv.? Mijn merrie probeerde met zadelmak maken die strijd aan te gaan (haar hoofd net zo hoog als mijn hoofd en dan geen teugelcontact aannemen, we leken wel een stel ezels) en als reactie wil je de strijd aan gaan. Dit bleek voor haar wel een leuk spelletje, en mijn instructrice adviseerde gewoon andere dingen te gaan doen, hoe simpel ook. Ze 'vergat' dat ze geen teugelcontact wilde op den duur, en deed het na een paar keer steeds minder. Het was wel eng hoor, want ik had niet echt een rem of een stuur, en je moet echt even op je tanden bijten om het gedrag te negeren. Nu doet ze het echt zelden, als ze iets ontzettend engs ziet of we aan iets nieuws beginnen steekt het weer even de kop op en kan ik het met 1 of 2 passen voorwaarts oplossen. Het contact raak ik helemaal niet meer kwijt nu. Moet ik wel zeggen dat mijn merrie een stuk minder eigenwijs is als wat jij hier beschrijft, maar ik heb sinds die periode ook niet meer geprobeerd de strijd aan te gaan, maar het gewoon op een andere manier voor elkaar te krijgen. Gewoon omdat het niet werkt voor haar. Veel succes!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:54

Heerlijk, paard met zo'n trucendoos.
Heb er zelf ook één, af en toe ben ik zó gefrustreerd dat ik het liefst jankend zou afstappen.
Tijdens de les gaat het dan wat beter, omdat ik (mentale Haha! ) ondersteuning heb van mijn instructrice, en samen komen we er wel uit.
Punt bij Gimli is dat hij niet oplet.
Hij gaat werkelijk de hele wijde omgeving bestuderen en 'vergeet' (voor het makkelijke) maar even dat ik erop zit.
Ik kan werkelijk álles doen om hem bij de les te krijgen, dwz. overgangen, figuren, tempowisselingen etc.
Je kunt het zo gék niet bedenken of ik heb 't geprobeerd.
Het meest frustrerend is dat het hem geen éne mallemoer interesseert wat ik doe.
Ik kan (even grof gezegd) slaan, schoppen, trekken, het boeit 'm niet.
Ik probeer het via de aardige weg; Als hij iets eng vindt (bullshït overigens, want hij loopt er normaal ook langs) voorzichtig erlangs sturen, belonen als hij 't goed doet.
Hij blijft met de oren naar voren, hoofd in de lucht overal heen kijken, en vooral overal wegspringen..

Het beste helpt bij mijn paard; Doe alsof je gek bent, dat doet hij/zij immers ook!
Als hij naar links wegspringt, draai ik linksom 'n volte.
Draait-ie om en rent weg, draai ik 'm (desnoods in galop) weer terug naar de kant waar ik vandaan kwam en doe de oefening opnieuw.
Ik moet zeggen dat ik, wanneer ik alleen rijd, niet zoveel geduld heb ( Clown ), maar tijdens de les werkt dit meestal wel.

Na 'n half uur vechten.. Nagelbijten / Gniffelen

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 13:00

Klinkt als een slimme tante Haha!

Geef je wel genoeg afwisseling in je rijden? Ik herken dit gedrag heel erg, Mijn pony is ook zo. Ik kan nooit een lange zijde rechtuit rijden. Ze verveelt zich dan en gaat ontzettend lopen klieren om onder het werk uit te komen. Als ik 1 seconde niet oplet en haar niet aan het werk zet springt ze er ineens vandoor omdat er een kabouter onder de bakrand door kroop. Of ze is juist niet vooruit te branden onder het mom van: "als je me niks interessants te bieden hebt ga ik verder met slapen hoor".

De truuk bij mijn pony is om haar echt iedere seconde bezig te houden. Pasje terug, pasje vooruit, stelling links, stelling rechts. Dingen doen die ze niet verwacht. Dressuur over/rond caveletti. Vooral veel afwisseling. Als ik twee keer dezelfde volte rij heeft ze alweer een geweldig leuke grap uitgedacht. Ik moet haar geen tijd geven om na te kunnen denken want ze denkt helaas sneller dan ik. Bloos

1 troost, als dit soort paarden met je mee denken in plaats van tegen je zijn het de beste paarden die je maar kan hebben.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 21:27

Mag ik me er ook nog even mee bemoeien Knipoog. Heel vaak bij dit gedrag is er toch sprake van een fysiek probleem. Dat hoeft overigens niet eens ernstig of heel pijnlijk te zijn. Feitelijk probeert het paard te voorkomen dat het bepaalde dingen moet doen. Dat is slim, maar meestal ook ingegeven door iets wat hindert. Denk maar eens aan jezelf, je kunt best werken met een "pijntje" toch? Bij onderzoek door een osteopaath of fysiotherapeut komen er regelmatig toch blokkades uit die zo 1-2-3 niet verwacht waren en is het gedrag daarna positief omgebogen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 09:22

Ik rijd ook zo'n draak, 14 jaar oud al weer. Steeds hebben mensen geprobeerd hem ( het is wel een ruin ) wat op te voeden en steeds werd hij naar een paar maanden weer ingeleverd bij de eigenaar. In het begin zat ik er vaak zat gewoon jankend op van frustratie. Er waren dagen dat ik alleen maar drie stappen vooruit wilde doen, en dat hij daarna weer op stal mocht en daar meer dan een uur over deed. Ik dacht soms echt dat ik gek werd. Hij stond gewoon een uur op X ( waar ik was opgestapt ) op de plaats te bokken en te steigeren. Daarnaast is hij panisch van elk vreemd voorwerp, het is echt een verschrikkelijke zeikerd.
Nu gaat het beter, met heel veel geduld, heel veel les en een meer lay-back mentaliteit van mijn kant. Als ik er op stap, heb ik al mijn concentratie nodig, maar hij loopt tenminste. Bij dit paard waren er verschillende lichamelijke problemen, waardoor hij erg lastig te rijden is. Deze lichamelijke problemen zijn er nog steeds, maar doordat hij respect en vertrouwen heeft gekregen in mij, kan ik hem er makkelijker door heen rijden. Het stukje extra is er nog niet, maar ik heb nu helemaal geen haast meer. Neem elke dag zoals hij komt en probeer hem zo fatsoenlijk mogelijk te rijden. Gewoon proberen jezelf niet te irriteren en heel, heel veel overgangen rijden op zit. Want dit soort paarden zijn wel erg gevoelig volgens mij! Ik doe soms elke 2 meter een overgang om zijn aandacht erbij te houden, en dat helpt zolang we er mee bezig zijn. Een rondje door de bak, zonder overgang= paard is zijn aandacht kwijt en trekt de trucendoos weer open. Daarom zal de B waarschijnlijk een ramp worden, veel te lange lijnen met niks doen. We zijn nu drie keer onderling gestart, met aardig resultaat. Landelijk komt misschien nog wel eens, maar dat hoeft van mij niet eens echt. Ik denk niet dat ik die stresskip er een plezier mee doe, en ik kan ook andere paarden starten.

jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 10:49

ik volg dit even het ook zo'n etterbak op stal doe al een jaar mn best maar ik ben nog niet eens gestart, je bent niet de enige Knipoog

maar unity is wel lief haha Clown

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 17:29

monya schreef:
Mag ik me er ook nog even mee bemoeien Knipoog. Heel vaak bij dit gedrag is er toch sprake van een fysiek probleem. Dat hoeft overigens niet eens ernstig of heel pijnlijk te zijn. Feitelijk probeert het paard te voorkomen dat het bepaalde dingen moet doen. Dat is slim, maar meestal ook ingegeven door iets wat hindert. Denk maar eens aan jezelf, je kunt best werken met een "pijntje" toch? Bij onderzoek door een osteopaath of fysiotherapeut komen er regelmatig toch blokkades uit die zo 1-2-3 niet verwacht waren en is het gedrag daarna positief omgebogen.

Als je goed had gelezen had je kunnen weten dat dit gedrag niet voortkomt uit fysieke problemen. Het ene moment loopt ze super, om de volgende 5 min te etterbakken en dan weer 10 min de sterren van de hemel te sjouwen Knipoog

Staan goede tips tussen verder hoor, en ben blij om te horen dat ik niet de enige ben regelmatig met een draak opgescheept zit Haha! !

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 19:14

Ik heb wel goed gelezen hoor. De frekwentie van het gedrag (dus toch momenten sterren van de hemel lopen) zeggen niets over het wel of niet aanwezig zijn van fysiek ongemak. Wij kunnen met een zere teen toch ook best werken bijvoorbeeld. Alleen komt het op bepaalde momenten prominent naar boven en veroorzaakt het staakgedrag. Daarnaast zijn veel merrie's onderhevig aan hormonaal gedrag (ook terwijl er geen problemen lijken te zijn), bijvoorbeeld door de ovulatie, of door eierstok/baarmoeder problemen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 21:08

Ik ga met Monya mee in deze. Het is lang niet altijd zo dat fysieke problemen zich constant uiten. Persoonlijk laat ik paarden die lastig zijn in het werk altijd uitgebreid nakijken om dergelijke dingen uit te sluiten maar ook dan ben je niet 100% zeker dat er niets zit.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 09:00

Ik ben de andere bijrijder van Tess.

Deze merrie had een fysiek probleem met haar kiezen, en daar word regelmatig de tandarts bijgehaald, en dat is nu voor 100% verholpen. Het lastige is echter dat ze meer ruimte in haar mond heeft, zodat ze heel makkelijk het bit vast kan leggen, deze ligt als het ware in een diepe geul.

De merrie heeft duidelijk Elcarobloed, en dat zijn niet de makkelijkste. Haar moeder was een draak, en Tess vertoont dezelfde eigenschappen als moeder, houdt alleen net nog wat langer vol.

Het is een 6 jarige en nog niet overal even sterk dus de normale spierpijntjes zijn wel eens aanwezig, en ze heeft nog niet genoeg kracht om flink te tillen. met rijden wordt ze absoluut niet overvraagt en heeft voldoende afwisseling, word gereden in de bak, gereden in het weiland, aan de longe, staat de hele dag met andere paarden op het weiland, verveelt zich niet.

In het karakter zit liever lui dan moe, ze is niet echt gemotiveerd met rijden, stukjes geeft zij zich, en dan loopt ze lekker te sjouwen goed nageefelijk en loopt ze braaf haar basisoefeningen. Maar op een gegeven moment wordt ze het zat, wil naar de andere paarden, begint met hinniken en gooit vervolgens alles in de strijd om onder het rijden uit te komen. Na de strijd loopt ze dan vervolgens weer helemaal goed.
Zo is er al de bokfase geweest (hoe gooi ik mijn ruiter af), de snel omdraaifase, bitvastpakfase, ik doe mijn hoofd omhoog fase, de galopoverkruistfase, de hinnikfase, de racefase. ben benieuwd wat de volgende fase is.

Met rijden wordt ze wel lekker bezig gehouden, veel afwisseling, veel overgangen (schijn).

Is het alleen met rijden een moeilijke? nee hoor op stal vertoont ze ook moelijk gedrag. Wel eerlijk, maar met een grote gebruiksaanwijzing.
Ze hoeft echt geen robot te worden, maar ietsje gelijkmatiger met rijden zou toch wel wensdelijk zijn.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 10:30

Hoi Mirjam, ook ik denk (vanuit mijn beroep gezien) eerst aan het uitsluiten van fysieke klachten. Dat er momenten zijn dat ze super loopt, betekend idd niet dat er niks aan de hand is. In het oude topic schrijf je dat ze moeite heeft met inbuigen en met de galop. Dat kunnen al aanwijzingen zijn voor bijvoorbeeld een lichte rugklacht. Overigens kan deze goed onstaan zijn ten tijde van het gebitsprobleem. Juist jij zou toch moeten weten dat er dan sprake is van compensatie / verandering van belasting met vermindering van belastbaarheid.

Overigens ken ik het 'stout' zijn probleem maar al te goed. De merrie (v.Jazz) die ik rijd in Groot Ammers is een ex-rugpatiente. Deze heb ik eerst behandeld en ben haar gaan rijden toen het beter ging. Er waren dagen dat het SUPER ging, maar haar trukendoos was in het begin net zo groot als die van jouw paard. Elk rondje schrikken, verstrakken, opzijspringen enz. Dit gedrag kwam m.i. voort uit angst voor pijn. Eerst negeerde ik het en dacht ik dat het wel zou afnemen zodra ze zou merken dat het beter ging met haar rug. Helaas liep ze steeds zo gespannen, dat ze weer opnieuw haar rug blesseerde. Dus dat weer behandeld tot ik er echt 100% zeker van was dat het niet aan de rug kon liggen en een nieuwe 'truc' toegepast: extreeeem uitbundig belonen (je rijd wel voor gek). Dus iedere lange zijde die ze loopt zonder raar te doen echt flink en hardop belonen. Kloppen op de hals, roepen: oh, wat goed zeg. BRaaaaaaaf enz enz. Het werkte ECHT! Nu is ze sinds een maandje of wat wel braaf, maar op zich nog niet klaar voor een wedstrijd. Toch ben ik gegaan, meer voor de ervaring en om te kijken of ze zich op wedstrijd goed zou gedragen (net als jij). Dat viel mee. Nu gaan we hard oefenen, na de zomer weer eens een proefje starten.

Al met al dus een zeer herkenbaar probleem voor mij en waarom zou je niet eens het zekere voor het onzekere nemen als het gaat om een fysiek probleem?

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 10:39

Jenka schreef:
Paarden worden liefst met rust gelaten. .

Huh ? Nou mijne niet hoor. Beetje vreemde stelling...

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 11:48

Uiteraard kan er heel goed, en in veel gevallen is dat ook zo, aan dit soort problemen een fysieke oorzaak ten gronde liggen. Maar ik durf in deze te zeggen dat dit níet zo is. Natuurlijk zal ze, net wat Barbara (Issy) zegt, de gebruikelijke spierpijntjes vertonen, maar verder is ze helemaal in orde. Het gedrag is té onvoorspelbaar Ja.

Wat Monya aangeeft over werken met een zere teen, sommige dingen zul je idd wel gewoon kunnen doen, bij andere dingen heb je last. Wat het geval is bij Tess is dat ze bijv. de ene minuut niet voor je been opzij wil, om het de volgende 6 min wel braaf te doen, om weer een halve minuut te etterbakken, om vervolgens wéér braaf op eenzijdige kuitdruk te reageren (nu ben ik niet achter elkaar bezig om haar opzij te zetten, maar je controleert de reactie in elke wending/volte die je rijdt, zelfs op de rechte stukken). Was het bijv. zo dat we altijd bij dezelfde oefening cq inspanning verzet kwamen zou dat idd stof tot nadenken over fysieke klachten zijn. Wat je vaak merkt is dat ze ergens van uit haar concentratie/werklust raakt (bijv. fietser die voorbij komt, de koeien die over het pad gaan, hinnik in de verte) en dan lijkt te denken 'waar ben ik mee bezig, ik wil niet aan het werk' Clown . Misschien dat het zo iets duidelijker is?

Ik vind het in ieder geval heel fijn dat jullie zo meedenken en het is zéker allemaal nuttige informatie!

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 12:15

Remember schreef:
Uiteraard kan er heel goed, en in veel gevallen is dat ook zo, aan dit soort problemen een fysieke oorzaak ten gronde liggen. Maar ik durf in deze te zeggen dat dit níet zo is.

Jammer dat je er zo stellig over bent. Zolang je niet hebt laten kijken, kun je het ook niet zeker weten.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 12:26

In dit geval ben ik erg stellig ja Ja

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 13:05

Dewi schreef:
Jammer dat je er zo stellig over bent. Zolang je niet hebt laten kijken, kun je het ook niet zeker weten.

Je kunt het natuurlijk nooit helemaal zeker weten. Maar ik denk dat de mensen die bij dit paard betrokken zijn wel een reden hebben om hiervan overtuigd te zijn. En zij kunnen dat uiteraard beter inschatten dan wij via internet.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 13:26

als enige tip: niet gefrustreerd worden!! Doe k ook als t niet leuk, maar zoals mijn instructrice altijd zegt: even doorademen en ff doorzetten! suc6!