Ik longeer met hals verlenger en rij zonder. Ik rij wel met zweep. Ik hou niet zo van hulpteugels, zoals slof e.d. Die vind ik vaak te hard. Halsverlenger is veel zachter voor het paard zijn mond. Ik heb nu met 2 paarden halsverlenger gebruikt en het werkt prima vind ik. Het paard heeft toch nog de ruimte. Vooral als het perongeluk schrikt, struikelt e.d.
Naz
Geplaatst: 01-07-02 01:19
Ik rijd meestal wel met sporen, soms ook zonder, soms met een zweep, soms zonder. De zweep pak ik er af en toe alleen bij om mijn paard net iets scherper te krijgen. Mijn paard is op alle manieren prima te rijden.
Hulpteugels gebruik ik niet, alleen heel zelden een martingaal met buitenrijden. Met longeren pak ik er wel touwtjes of de pessoateugel bij.
ibikus
Geplaatst: 01-07-02 13:09
Ik rijd vaak met sporen, zelden met zweep (alleen de hele jonge paarden) en af en toe met hulpteugel.
verania
Geplaatst: 03-07-02 11:04
hoi Ik heb gekozen voor "helemaal niets" maar dat verschilt per paard natuurlijk, Ik heb (nog) niets nodig, Misschien als ik wat verder ben met het paardje dat ik het wel nogid hebt voor de fijne kneepjes.