fjordido schreef:nou nou nou wat gaat iedereen gauw op meppen over. ik heb ook een fjord en reken maar dat slaan echt niet helpt hoor. dat werk alleen maar averechts op deze in en in eigenwijze beestjes. daar worden ze alleen maar nog strontvervelender van. en trekken en rukken aan de teugels dan ga je ze lekker leren daarvan weg te lopen. dan keert hij straks niet alleen maar om, maar gaat ie ook keihard aan de kletter richting stal.
het achteruit laten lopen vind ik echt de allerbeste tip ik heb er ook hele goede ervaringen mee. en verder:
jouw paardje heeft gewoon geen zin om in zijn eentje een buitenrit te maken. maar aangezien jij de baas bent moet jij hem maar eens goed duidelijk maken dat hij dan geacht wordt te doen wat jij wilt. dat begint bij consequent zijn met alles wat je met hem doet, de dagelijkse omgang, rijden, enz. Alles wat je doet moet gericht zijn op het bevestigen van jouw dominantie tov hem.
als je ribben beter zijn dan kan je dus lekker aan de slag..
sterkte met je ribben ik weet hoe het voelt auwww
ja dat ligt ook aan welk paard je hebt. Heb zelf geen ervaring met fjorden, en je begint natuurlijk niet meteen met meppen maar ze had al veel geprobeert...
maarja iedereen zijn eigen mening