fjord keert steeds om op buitenrit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meikevdv

Re: fjord keert steeds om op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:47

fjordido schreef:
nou nou nou wat gaat iedereen gauw op meppen over. ik heb ook een fjord en reken maar dat slaan echt niet helpt hoor. dat werk alleen maar averechts op deze in en in eigenwijze beestjes. daar worden ze alleen maar nog strontvervelender van. en trekken en rukken aan de teugels dan ga je ze lekker leren daarvan weg te lopen. dan keert hij straks niet alleen maar om, maar gaat ie ook keihard aan de kletter richting stal.
het achteruit laten lopen vind ik echt de allerbeste tip ik heb er ook hele goede ervaringen mee. en verder:
jouw paardje heeft gewoon geen zin om in zijn eentje een buitenrit te maken. maar aangezien jij de baas bent moet jij hem maar eens goed duidelijk maken dat hij dan geacht wordt te doen wat jij wilt. dat begint bij consequent zijn met alles wat je met hem doet, de dagelijkse omgang, rijden, enz. Alles wat je doet moet gericht zijn op het bevestigen van jouw dominantie tov hem.
als je ribben beter zijn dan kan je dus lekker aan de slag..
sterkte met je ribben ik weet hoe het voelt auwww

ja dat ligt ook aan welk paard je hebt. Heb zelf geen ervaring met fjorden, en je begint natuurlijk niet meteen met meppen maar ze had al veel geprobeert...
maarja iedereen zijn eigen mening Knipoog. Ik vind ook wel dat jij gelijk heb

Kiftje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 19:04

Hallo allemaal,
zo herkenbaar! Ik heb een Camarguepaardje met blijkbaar heel herkenbaar Fjordenkarakter.
Bij mij keert ze haar al om in stap, benen en zweepje helpen niet! Heb ook al enkele keren iemand meegenomen, maar we krijgen haar echt niet vooruit!En idd vroeger geraakten we nog tot op het einde van de straat, maar nu geraken we gewoon al niet meer weg. Stil staan tot ze terug vooruit wil heb'k al geprobeerd (terwijl ik ernaast loop), dan zet ze één stap en hup,weer van hetzelfde! Denken jullie dat ik moet blijven volhouden en elke dag de afstand opbouwen? Heeft iemand soms tips? Ik houd dit topic zeker in de gaten.

aramisbwp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 19:37

Hoi, probeer het zo aangenaam mogelijk te houden voor je paard op die wandeling.
Leer ook je paardje goed kennen en haar volle vertrouwen te winnen.

als ze vlucht tijdens het rijden is er een duidelijke tekort aan vertrouwen.
Je kan ook een ander paardje de kop laten rijden tot het einde van de straat en
dan eens proberen om naar haar stal te rijden op kop. Meestal
gaat dat beter. Als je ze dan goed beloont dan schept dat vertrouwen.

veel succes en hou ons op de hoogte van je vorderingen.

CarpeDiem45

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 22:47

Hoi allemaal, hier ben ik weer. Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt met mijn instructeur, hij gaat over een aantal weken, na mijn vakantie op de fiets mee naar buiten en dan lopen we dezelfde route, met een slofteugel erbij. Ik ben benieuwd. Wat ik zeker ga proberen is dat achteruitlopen, hoewel die van mij bij voorkeur richting sloot gaat. Wat ik ook een goeie vind is blijven wachten. Waarvan ik weet dat het niet werkt is door blijven meppen, daarvan gaat íe bokken en wordt de samenwerking niet beter. Bedankt voor al jullie reacties!

Sindy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 12:36

Rij je vaak de zelfde route buiten?

CarpeDiem45

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 22:28

Ja, ik rij vaak dezelfde route buiten

Sindy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 22:35

als ze omdraait gaat ze dan richting stal? Dat heb ik met mijn verzorg pony ook een tijdje gehad toen we meer verschillende route's gingen rijden werd dit een stuk minder

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:46

ook heel herkenbaar dit, alhoewel ik het maar 1x gehad heb, en de mijne ook een fjord is. eigenwijs dus! in ieder geval niet opgeven, wordt het iedere keer maar moeilijker. ik heb de eerste keer de mijne meteen op zijn donder gegeven, de eerste en de laatste keer meteen. en rijdt nu heerlijke relaxte buitenritten met der.
van dat vertrouwen ben ik het niet mee eens; mijn paardje en ik hebben door en door vertrouwen in elkaar, maar ja een fjord, die probeert je af en toe eens uit of heeft ie er geen zin in. dat zijn fjorden nou eenmaal.

als tip; ik zou jou pony bij vertrek van stal al meteen heel hard door laten stappen, dat ie weinig kans heeft. vertraagd ie iets meteen weer voorwaart. aan de gang blijven, je moet een fjord niet de tijd geven om te denken....

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:59

Dat heeft mijn zusje ook . Deze draaft door en opeens draait ie om en kletterd naar huis Bloos heel eritant.. ik blijf wel zitten ( is gebleken, zonder zadel 2 km gedraaft en galoppeerd), maar mijn zusje niet. Laatst was ze er ook af gevallen en die pony maar naar huis galoperen. Natuurlijk komt ze wel thuis maar als er wel een auto de bocht door komt lijkt het me geen fijne situatie worden. Tips zijn van harte welkom

appelkroon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:04

heet hij soms bram?

Coeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 22:34

Oohh, wat een herkenbaar probleem. Ik heb een KWPN-er die omdraait op buitenritten omdat hij niet van het erf af wil. Terwijl je merkt dat als ie eenmaal buiten is, buitenritten erg leuk vindt.
Ik probeer hem als hij omdraait een stuk achteruit te laten lopen. Meestal is hij dat snel genoeg zat en dan wil hij zelf weer omdraaien de goede kant op. Soms lukt dat truukje niet en dan laat ik hem gewoon stilstaan, desnoods met een hulpteugel eraan (slof of thiedeman). Zodra hij ontspant, doe ik dat ook en geef hem been. Gaat ie voorwaarts, dan een goede beloning, gaat ie moeilijk doen, dan weer stilstaan, tot hij ontspant, enzovoorts.
Kwestie van de langste adem hebben. Alleen dat kan wel eens erg lang duren.......
Succes, ook met je ribben. Knipoog

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 09:45

Mijn paard deed dit ook altijd, maakte niet uit of we alleen waren of met meerdere paarden, Toen ik een paar dagen weg was, heeft mijn instructeur mijn paard gereden, en hij ging uitstappen langs de weg (had m niet verteld dat ze dit deed, had namelijk ook niet verwacht dat ie buiten uit zou stappen) Ze keerde weer om, hij is boos geworden en heeft dr in galop gezet en een heel eind laten gallopperen..... Daarna heeft ze het nooit meer gedaan....

piedrolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 09:52

Dat is een goed idee, dat je instructeur een keer meegaat. Die kan jou vast het beste helpen.
Sinds kort doet mijn verzorgpony dit ook regelmatig. Ben ik met andere paarden op stap doet hij het ook, maar dan krijg ik 'm veel makkelijker weer vooruit.
Als ik alleen ben, is het heel irritant. Hij draait dan om en wil meteen wegdraven.
Wat bij mij tot nu toe echt het beste helpt is hem nagefelijk rijden. Ik laat hem dan niet continu naar beneden lopen, maar vooral op de plekken waar hij graag omkeert. (vooral bij bruggen, viaducten, trailers op de weg enz.)
Maar hij doet idd net als wat jij zegt, op de heen weg vindt hij alles eng en op de terugweg loopt hij vrolijk door.
Terwijl ik met wandelen nergens last van heb. Dan schrikt hij ook wel eens, maar niet dat hij meteen terug wil.

Zandruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 14:32

Slllllllik, net of het over mijn paard gaat toen ik er nog niet zo lang op reed, ik lees dat je verschillende pogingen hebt gedaan die niet hielpen.
Ik heb het als volgt opgelost: dressuurzweep mee en toen ze aanstalten maakte voor de zoveelste keer om dit kunstje te flikken, heb ik haar een tik op de kont gegeven om u tegen te zeggen, waar ze zo van schrok dat ze doorliep.
Daarvoor ging ze ook altijd achteruit richting sloot, dat heb ik ten einde raad opgelost door haar er dan maar gewoon in te laten lopen, ik wist dat ze er op die plek gemakkelijk uit kon en had wel even uitgevogeld dat ik er zelf gemakkelijk af kon komen.
Die van mij doet nu gewoon wat ik wil. Soms moet je niet te bang zijn om een paard eens even flink aan te pakken als het op een "aardige" manier niet meer helpt.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:49

Laat er eens iemand naast lopen, als je op buitenrit gaat. Gewoon een volwassene, iemand die je paard kan houden als hij zich ineens omdraait. Natuurlijk wil je op je buitenrit niet alleen maar stappen, dus moet je zorgen dat je 'naastloper' een fiets bij zich heeft. Veel paarden zijn gewoon eigenwijs, dat ze terug naar stal willen rennen/lopen. Als er dan iemand naast loopt hebben ze vaak ineens geen streken meer. Vork
Je moet het maar eens proberen, misschien helpt het! Lachen

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 09:45

Hoi Verafjord, dit paardje is 11 jaar en heet Ravel, de vorige jongedame die hem had was 17 en heeft hem ruim een jaar gehad.

Heeft ze hem toevallig weggedaan omdat het bij haar ook niet ging.

Ik ken iemand die ook zo'n fjord had en het zelfde kunstje flikte.
Toen we een keer gingen buitenrijden en het gebeurde weer waardoor we niet verder konden rijden, hebben we gerolen en ben ik erop gegaan. Ik ben echt niet flauw, en kan behoorlijk goed rijden.
Op een gegevenmoment heb ik geprobeerd om hem vooruit te meppen en aan de teugels (met behoorlijk kracht) weer om te draaien. Die fjord (die ik toch al langer kende) kreeg het voor elkaar om om te draaien, met het bit tussen de tanden en een betonnen nek, over de weg, naar stal te galloperen!! Gelukkig kwamen er geen auto's aan, maar op een gegeven moment rende hij wel recht op een lantaarnpaal af. Nou wist ik dat ie er toch niet tegenaan zou lopen dus ik bleef zitten. In plaats daarvan ging ie er rakelings langs, en ik vol met het zadel (gelukkig mijn reddig) en knie ertegen aan. Door de klap ging ie in draf en ben ik er afgesprongen met de teugels in mijn hand.

Door de knal was de beugel riem gebroken en lag 20 meter verderop onder aan de dijk.
gelukkig knie niet gebrokken maar wel heel dik geweest en pijnlijk.

Die mensen behandelden hun fjord niet consequent en gaven te vaak toe, dit heeft uiteindelijk gelijd tot bovenstaande. Uiteindelijk ging zelfs het rijden in de bak niet meer (er tussen uit naaien en bokken totdat dochter en moeder er zovaak af waren gevallen dat ze niet meer durfden te rijden).
Die fjord was niet stom, en deels lag het aan die mensen omdat ze te "lief" voor hem waren. Je MOET consequent blijven en jij moet de baas zijn, niet het paard!!!

Ik vraag me af of, gezien de leeftijd en verkoop historie, dit dezelfde is. Die waar ik het over had is een merrie.
Ik raad je aan om de tiedeman, zoals eerder gepost, te gebruiken tegen het vastpakken van het bit. Er zijn trouwens ook speciale bitten met rolletjes, tegen vasthouden te koop. Verder blijf consequent en kijk goed uit. Als het echt niet gaat, gauw verkopen voordat je er een ongeluk mee krijgt of je er teveel aan gaat hechten.

Ik heb niks tegen fjorden, zelf tenslotte ook koudbloed fan, maar het valt met wel op dat er behoorlijk wat mensen zijn die last hebben van die "geintje"en vastpakken bit en betonnen nek (helaas rastypisch voor de fjord, daar win je nooit van). Errrug jammer, want ze worden zovaak als brave kinderpony verkocht.

Succes ermee.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 09:52

missyissy schreef:
ik rij ook op een fjord die doet af en toe ook zo ik ben een keer gewoon afgestapt heb een stukje gelopen endaarna weer erop geklomme ik fluister ik zijn oor dat er lekkere appels bij het meet ligt waar ik altijd rijd en toen liep hij heel braaf veer verder grappig he

ik heb ook ene fjord die dit doet, gewoon aan de hand wandelen is er niks aan de hand, maar zo gauw ik erop stap gaat ze ineens stil staan en wil ze omdraaien, heb al vanalles geprobeerd. Heel hrad drijven, waardoor ze achterwaartsgaat, richting sloot, tikken met de zweep, waardoor ze gaat bokken en soms zelf steigeren, afstappen, waarna ik er dus niet meer op kom, in draf of galop, met als gevolg dat ze in die gang ineens stil staat noem maar op, het is in iedergeval om wanhopig van te worden.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:04

Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn pony, al reageerde ze niet zo heftig, zodat ik goed kon aanvoelen waneer ze om wilde draaien. De beste tip die ik je kan geven is gewoon blijven proberen.
Zelf ben ik begonnen met hele kleine stukjes - 5 of 10 minuten over bekende wegen, en constant belonen zolang ze braaf was. Ze begon namelijk pas ná 10 minuten met omdraaien, zo bleef het mijn keuze wanneer we naar huis gingen. Toen dat goed ging, ging ik steeds langer naar buiten, en ben ik ook gaan draven en galopperen. In het begin moest ze aan de teugel, en mocht ze alleen af en toe wat losser als ze braaf was. We zijn nu een paar maanden verder, en we kunnen zonder gedoe uren wegblijven (behalve als er tractoren langskomen, maar dat is een ander verhaal).

Gewoon blijven proberen dus. Je hebt je paard ook nog niet zo lang, dus waarschijnlijk moet hij ook nog wat meer vertrouwen in je krijgen - dat komt vanzelf!

gedupeerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 19:58

Een stok met een wortel eraan?
Hem vertellen dat het voer juist aan het einde van de buitenrit ligt, en niet op stal? Duivel

Daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 21:08

Ik heb dat ook gehad met mijn paard. Ook ging even buiten uitstappen en ook contenu omdraaien naar links en ook echt altijd!! Ik gaf ook altijd been en allebei teugels erbij maar hij vindt dan iets eng ofzo en dan gaat hij omdraaien echt zo onverwachts. En toen hij dus linksom ging omdraaien pakt ik de rechter teugel en hij ging dan echt super hoog steigeren!:( Echt zo hoog dat ze zo ver mogelijk naar voren moest leunen anders was ik echt de l*l.. en hij ook trouwens maargoed. Nu doet hij het niet meer omdat ik het echt zo zat van was. Dus hij ging weer omdraaien en ik had gelukkig zweep mee dus ik gaf hem dus een ongeloofelijke mep en een dikke schop tegelijk en hij was daar echt van geschrokken hoe hard Bloos maja en nu is hij gewoon braaf buiten nu doet hij niks meer, maja geen een paard is hetzelfde ze hebben allemaal andere streken buiten.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 08:58

gedupeerde schreef:
Een stok met een wortel eraan?
Hem vertellen dat het voer juist aan het einde van de buitenrit ligt, en niet op stal? Duivel

haha is misschien niet zo'n gek idee Clown

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 12:12

Mijn vader heeft ook een fjord en dii doet dat ook...
maar geloof me maar ramel ze maar goed af want fjorden zijn echt hopeloos gemeen en sterk en vresselijk irritant,ze kunnen ook vresselijk lief doen en zijn maar zodra ze iets niet zint worden ze van dii lieve fjorden echt duivels, maar wat ook wel eeen beetje werk is een stang eraan gooien en nartuurlijk dii stang niet te strak paken en als ie zich wil omdraaien trek je hem zo weer om en gefe je hem ene knal met de zweep...
misschien beetje gemeen berichtje maar ze moeten echt leren wie de baas is...nou veel succes met die fjord hea!

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 16:20

Jemig, kir_igor je doet net of dat fjorden van die hopeloose gevallen zijn die alleen maar kwaadaardig zijn. Dit gedrag heb je niet alleen bij fjorden hoor, maar elk paardenras heeft dit. En je kunt ook de baas over ze worden zonder dat je ze een pak rammel verkoopt. Met je stem kun je al een hoop bereiken. Laat ze met je stem maar eens merken dat je flink kwaad bent. En als echt helemaal niks meer werkt kun je kiezen voor of een tik met de zweep of je zoekt gewoon iemand die jou kan helpen met het gedrag van je paard.

Sorry kon het even niet laten om te reageren, maar om zulke antwoorden kan ik me echt kwaad maken.

therese42: Hoe gaat het inmiddels met het buitenrijden?

CarpeDiem45

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 23:47

Cassandra, ik ben net terug van vakantie en hoewel het al een stuk beter gaat met mijn rib verwacht ik niet dat ik binnen een paar dagen ga rijden. Ik denk zo met een week, anderhalve week dat ik er dan weer opstap. Ik ben wel heel blij met alle tips, sommigen zijn niet helemaal mijn keus, maar goed, de meeste tips vind ik heel bruikbaar!

Gieltje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:51

Bij mijn paard helpt het altijd als er een braaf paard voorop gaat. Als hij iets eng vindt en wil omdraaien dan zou dat betekenen dat hij bij dat paard vandaan moet en dat wil hij niet. Voor de rest rij ik buiten altijd met martingaal. Ik ben totaal geen voorstander van hulpteugels, maar buiten heb je dan net iets meer te zeggen.