Ik heb een nieuw truukje ontdekt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 12:47

Ik heb eigenlijk niets toe te voegen aan bovenstaande. Vooral in de reactie van lieverd kan ik me goed vinden.

Paardrijden doe je in de eerste plaats met je verstand. Je moet je paard kunnen begrijpen voordat je hem kunt trainen. Inzien waar zijn zwakke en sterke punten zitten, en bij problemen eerst bedenken waar die vandaan komen, voordat je symptoomoplossend aan het werk gaat, want daar schiet je dus helemaal niets mee op.

Het doel is niet dat die kop op een bepaalde plek zet, maar dat je je paard gymnstiseert en sterker maakt. Dát is je doel en dáár zoek je je trainingsmethode bij.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-02 12:53

NOg 1 keer (ik word er zo moe van, soms denk ik dat jullie het gewoon niet willen zien of weten):
geen druk op het touw = nageven dit mag je dan goed of fout vinden. Ik zeg zelf al dat ze achter de teugel loopt dus dat hoeven julliie niet opnieuw te concluderen.
Ik laat het paard dan enige rondjes zo diep lopen en dan weer langere touwtjes. DAn is de druk weg en kan ze ontspannen op de juiste manier.
Ik DOE DIT OOK NIET DIRECT en OOK NIET met elk paard en weet ik veel wat wat jullie denken, maar als een paard gewoon een longeersingel stuktrekt om 1 of andere reden, dan probeer ik wat anders uit, en dit werkt.
Ik heb zelf de nadelen al genoemd, dus zeg niet dat ik er geen verstand van heb, of manegeruiter of weet ik veel wat ben.
Ik sta gewoon open voor iets nieuws, en wil ook zelf wel eens experimenteren als het op de 'normale' manier niet meer wil.
Gaat het eindelijk de goede kant op en laat ik jullie mijn manier weten, en vertel meteen de gevaren en nadelen, dan ben ik opeens gemeen, onkundig een weet ik veel wat en dat is dus niet waar. Ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat een andere manier ook wel eens werkt.
Ik denk dat dit gewoon een discussie blijft, ik wil het graag een keer laten zien wat ik bedoel en doe en precies uitleggen waarom enz. maar dat kan niet vanaf een scherm.
Dit is gewoon een oneindige discussie, net als die persoon die schrijft dat ze de slof alleen gebruikt zonder teugel incl argumenten. ........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 13:02

geen druk = aanleuning, daar zit meteen al de grootste denkfout die je maakt. Je redeneert imo de verkeerde kant uit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-02 13:04

????????????????????
geen druk=aanleuning????? dat zeg ik niet hoor
nageven is dat het paard ontspant, ook in de kaak e.d.
dus ik een denkfout????????denk het niet, kan het alleen niet uitleggen hier zo, dan moet ik een paard erbij hebben of foto's Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 13:05

Citaat:
geen druk op het touw = nageven dit mag je dan goed of fout vinden.

idd zep, een lichte verbinding heb je altijd nodig.
Hoe wil je anders van achter naar voor rijden/longeren als je niet kunt begrenzen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-06-02 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

pebblientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 13:06

zep:er staat niet aanleuning,maar nageven.
oke,de beredenering klopt niet helemaal nee,ze moet ook al loopt ze enorm rond/diep,toch lichte aanleuning houden{de touwtjes mogen niet bungelen}

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 13:17

Ik zet toch nog wel mijn vraagtekens bij die nageeflijkheid. Je krijgt geen paard fatsoenlijk over de rug door simpelweg zijn kop op 1 plek te binden. Tuurlijk laat ie op een gegeven moment los en komt dus de druk van het touw, maar dat is geen garantie dat hij zijn lijf goed gebruikt en dat wat je aan het doen bent dus een trainingswaarde heeft.

Als je nu eens begint met je af te vragen wat je nu wérkelijk wilt bereiken, en daar dan je trainingsmethode bij uitzoekt, heb je een veel effectievere en bovendien paardvriendelijker manier van werken. Je moet dan alleen wel een beetje inzicht hebben hoe een paard functioneert en hoe zaken als aanleuning, nageeflijkheid en oprichting nou eigenlijk precies tot stand komen. En sorry dat ik het zeg, maar dat inzicht daar schort het vrees ik een beetje aan...

edit: typo

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 13:59

Ik heb het eerste stukje van Germie nog eens doorgelezen en ik kan me eerlijk gezegd niet aan de indruk onttrekken dat die merrie ergens last van heeft, pijn heeft of zo. Laat haar eens nakijken.

Met mijn paard bleek ook het e.e.a. aan de hand te zijn, waardoor ze zich niet los WILDE en durfde laten. Nu de lichamelijke problemen er niet meer zijn, moet ze alleen nog overtuigd worden dat ze sommige dingen als bijv. nageven en lengtebuiging best kan.

Langzamerhand begint dat ook tot haar door te dringen en gaat het stukken beter en durft ze los te laten.

Een paard wat een begrenzing niet erkent/respecteert, kun je niet door middel van voorwaarts drijvende hulpen daar naar toe werken. Ze gaan alleen maar nog meer hangen. Is mijn ervaring met mijn merrie. Zeshonderdvijftig overgangen per halve minuut werkt wat dat betreft beter.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 14:13

Ben et helemaal met lieverd eens, je komt over als iemand die niet echt bepaald snugger is. Zoals pas dat topic van: taai in de mond doordat een purioso is? Frusty

heb je alles wel een keer nagekeken of alles wel goed zit, misschien zit er wel iets in de rug niet helemaal goed. Misschien past je zadel niet. is et bit wat je hebt niet et juiste bit. Ik ben echt geen watje maar als ik jouw verhalen denk dan kan ik me niet voorstellen dat jij fatsoenlijk met paarden omgaat. Sorry hoor, maar met een paard zo strak bijzetten dat je zijn kin op zijn borst trekt heeeft geen enkele waarde. Waarom doe je dat nou eigenlijk?

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 14:24

Ik zag dit topic al eerder maar kon er niet over uit wat ik neer wilde zetten, ik denk dat ik me aansluit bij het bericht van 'lieverd'.

Het eerste wat ik dacht toen ik het las, was dat het paard ipv hangen nu achter het bit is gaan kruipen, misschien het bit zelfs wel loslaat.
Dat is geen gewenst effect, heb je straks niks in je handen en een paard zonder ruggebruik in een vals krulletje.

Laat deze merrie eens na kijken, niet alleen het lijf maar ook de tanden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-02 14:39

dit gaat een beetje lijken op het topic van pebblientje die haar paard gevaarlijk zag worden, als snel lag alles aan haar en moest ze haar jpaard en zichzelf maar laten nakijken.
Ik kan vaststellen: het paard is in orde, dus dat is het niet, het bit is goed, de tanden zijn in orde, het zadel past (al speelt dit ex-probleem niet alleen onder het zadel), het paard is niet geestelijk gestoord, ik ben niet geestelijk gestoord, kortom alles is hierin perfect.
Dan komt deel 2: het paard is natuurlijk niet de makkelijkste, maar het gaat steeds beter, dus het is niet echt een probleem, ik vertel alleen mijn oplossing (wat volgens jullie geen oplossing is, maar dat terzijde) en dat het werkt. Dat is het belangrijkste. En als het paard tijdelijk geen druk op het bit heeft aan de longe is geen verkeerde reactie als het anders 1000 kg wil (betere een tegenovergestelde reactie als geen reactie)

En die Purioso heeft hier niets meer mee te maken, ik heb me ooit afgevraagd of alle Purioso's moeilijk waren in de mond, nee dus volgens jullie, maar deze wel, en ik heb inmiddels het probleem opgelost. Ik vertel dus de oplossing en het is niet goed volgens jullie, ook al vertel ik er meteen de nadelen bij. Ik heb hier echt wel overnagedacht voordat ik het ging doen.
Nood breekt wet in sommige gevallen. Zoals Pebblienje haar paard wil verkopen (nadat ze alles geprobeerd heeft), zo heb ik een andere oplossing gevonden.
Denk niet dat ik elk paard direct op deze manier aanpak, want dat heb ik niet beweerd

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 14:42

Ik snap ook wel dat die purioso er nix mee te maken heeft maar je snapt me totaal niet, ik maak daaruit op dat je niet al te snugger overkomt omdat je dat al afvraagt! Elk logisch denkend mens snapt tochdat dat larie is?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-02 14:54

even off-topic, zo larie is dat niet hoor dat een paard lastige monden vererfd o.i.d.
Er zijn paarden die springers vererven, en er zijn dressuurverervers. Zo zijn er goed-achterbeengebruik-verervers en slecht-achterbeengebruik-verervers.
Verder is dus van een aantal hengsten bekend dat ze een ruis vererven.
Makkelijk tussen de oren of niet is ook deels erfelijk, dus waarom een lastige mond niet? Die praatjes zijn er vast niet voor niets!
Ik heb dat gehoord heb nu eenmaal te maken met een lastig paard en wil graag weten of het gezegde klopt. Als dat dan niet waar blijkt te zijn (of volgens sommigen weer wel), en ik het probleem tot een ex-probleem gepromoveerd heb, dan is alles opgelost Haha! Haha!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 15:10

Ik ga voor 100% met Sonja mee. En ik ben ook wel benieuwd waar jij dat stuk van E. van Loon hebt kunnen vinden over bijzetteugels. In mijn boek van hem is van Loon juist zeer negatief over bijzetteugels....

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 16:04

Moet jij Iwaldo eens zien als ik hem te strak bijzet wanneer ie er nog niet aantoe is. Wat doet ie dan? Dan krult ie zich op. Voor het oog heeft ie een mooie krul in de nek, de touwtjes komen ontspannen met lichte druk te hangen, maar hij is ab-so-luut niet ontspannen. Hij loopt dan met zijn hoofd achter de loodlijn, en daar lekker op slot. Inderdaad, achter de teugel dus. Waar je dat voornamelijk aan kan merken is dat het accelereren niet lukt.

Ik hoop dat dat niet bij jou paard zo is, anders heb je nog niks bereikt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 16:44

Zep schreef:
Ik heb eigenlijk niets toe te voegen aan bovenstaande. Vooral in de reactie van lieverd kan ik me goed vinden.

Paardrijden doe je in de eerste plaats met je verstand. Je moet je paard kunnen begrijpen voordat je hem kunt trainen. Inzien waar zijn zwakke en sterke punten zitten, en bij problemen eerst bedenken waar die vandaan komen, voordat je symptoomoplossend aan het werk gaat, want daar schiet je dus helemaal niets mee op.

Het doel is niet dat die kop op een bepaalde plek zet, maar dat je je paard gymnstiseert en sterker maakt. Dát is je doel en dáár zoek je je trainingsmethode bij.

Ben ik het helemaal mee eens en wil daar nog wat aan toevoegen. Door een paard te forceren in een bepaalde houding te lopen dwing je hem zijn lichaam verkeerd te gebruiken op die manier moet het paard extra ronding in de hals maken en laat ze de rug toch niet los. Op deze manier wordt de rug niet beter en raakt de hals overbelast wat tot nog meer verzet gaat leiden verderop in de training.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 16:48

Citaat:
Door een paard te forceren in een bepaalde houding te lopen dwing je hem zijn lichaam verkeerd te gebruiken op die manier moet het paard extra ronding in de hals maken en laat ze de rug toch niet los. Op deze manier wordt de rug niet beter en raakt de hals overbelast wat tot nog meer verzet gaat leiden verderop in de training.

idd
En dan komen na dat gefrust met hulpteugels, de hulpteugels onder het rijden en de scherpe bitten nog en dan is bokt weer compleet Haha! Haha!

Ow nee, de verhalen van een gemeen onhandelbaar paard dat vroeger mishandeld is ben ik nog vergeten Haha!

maar het ligt nooit aan het eigen longeren en rijden

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 16:51

In mijn boek ruiters en rechters is van loon juist heel positief over een bijzetteugel mits juist gebruikt.
Mijn instructeur heeft ook eerst les gehad van v. loon daarna samen met het getraind en die is ook een voorstander van de bijzet overgens ga ik met de rest mee.
imo ikun je aanleuning en nagevelijkheid niet afdwingen.
geduld,geduld en nog eens geduld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 17:04

[quote="Sonja"]

Als eerste snap ik niet waarom een achtjarige merrie die drie of vier veulens gehad heeft DUS hard in de mond is Verward Ik zou zo zeggen dat die een mondje als boter moet hebben, omdat er nog nooit een ruiter in heeft zitten plukken???
quote]

De buikspieren van een fokmerrie zijn erg gespierd, de rugspieren absoluut niet, die heeft ze niet nodig om een veulen te dragen, dus eigenlijk zijn de verkeerde spieren ontwikkeld. Daardoor is ze zo taai in haar mond.
Vaak zijn ze wat stijver, en strakker in het lijf. Daarbij is het karakter dusdanig gevormd dat het vaak wat moeilijker is om zo'n dier te rijden. De dames hebben vaak hun karakter gevormd, en weten wat ze willen of vooral wat ze niet willen. Zijn sterk en zijn zich bewust van hun sterke gedrag. Heb een aantal fokmerries op latere leeftijd zadelmak gemaakt, en vind het over het algemeen moeilijker paarden, niet om erop te gaan zitten, maar ze zijn moeilijker aan te rijden, dan een 3 of 4 jarige. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 22:02

Als ik het goed begrijp is het paard wel al eerder bereden, maar nooit echt doorgereden. Dat het dan moeilijk kan zijn om zo'n paard goed te rijden, geloof ik direct. Ik zou ook willen vragen: hoe gedraagt ze zich verder? Ik heb een beeld voor ogen van een dominante moeke, meer veulens gehad die ze stevig naar d'r hand zette, nooit echt zelf aan het werk gezet, kortom: een echte taart! Als ik gelijk heb, is het misschien verstandig om haar heel consequent te behandelen. Zorg dat ze gehoorzaam is, ook bij het poetsen, zadelen, enz. Het lijkt alsof je heel erg het gevecht aangaat en dat is misschien niet de enige weg bij zo'n merrie. Als het je lukt haar te laten inzien dat je haar baas bent, zal ze zich in het werk misschien ook wat anders gaan gedragen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 22:41

ducotjuh schreef:
Een paard is net zo hard in de mond als jij haar vast houd.

Altijd zo mooi en theorietisch... Mijn pony is een monster. De ene keer heerlijk nagevelijk en super "zacht" in de mond, de andere keer ontzettend stug en stijf en zich sterk maakend. Maar net of hij zin heeft om schrikkerig of drammerig of gewoon megaand te zijn. Zelfde met voor het been zijn. Buiten kan hij op de lichtste aanwijzing reageren (voorwaarts) maar in de bak en als hij ergens gewoon geen zin in heeft of niet heen wil dan blijf je aan het drijven...

Een paard is geen machine!!! Die van mij in elk geval niet. Mijn pony is een levend wezen met zijn eigen wil, die hij duidelijk laat merken. Hebben we dezelfde mening dan doet hij alles makkelijk en vlot, en wil ik iets anders dan hij in zijn hoofd heeft dan gaat hij tegenwerken...

Misschien mijn fout dat ik die "eigen wil"er nog niet "uitgeslagen" heb, maar eigenlijk vind ik het ook wel wat hebben... En vind ik het een uitdaging om hem zover te krijgen dat hij doet wat ik wil, en dat we er samen voor gaan. De ene dag gaat dat wel, de andere niet...

Die van mij kun je ook niet dwingen, die moet je ook voor de gek houden en laten denken dat je met hem mee doet en rekening houdt, als je hem dwingt gaat hij onwijs door het lint, en dat is mijn bedoeling niet, want dan kan ik weer maanden opnieuw het vertrouwen opnieuw terugwinnen.

Daarom snap ik heel goed wat er gezegt wordt over truckjes zoeken en "taai", ofwel eigenwijs zijn...

Jammer dat men haar zo moet pakken op haar woorden en niet kijkt naar wat ze wil vertellen.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 22:53

Ik ben toch heeeeeeeeel benieuwd waar Germie haar onderschrift vandaan heeft....

En zie het onderschrift van ..... (ik ben de naam ff kwijt) je kunt wel 20 jaar ervaring hebben, maar dat betekent niet dat je het 20 jaar goed hebt gedaan. En of je een paard 'even' wilt inrijden voor een ander Lips are sealed

liset

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 04:07

Sorry Germie,
maar je zegt zelf: het paard loopt scheef, hangt aan het bit en steigert en weet ik wat al niet meer.

Volgens mij heeft het paard dus pijn en wil je dat vertellen, maar omdat het niet kan praten doet het paard het enige wat het kan, in protest gaan.

Misschien moet je dus eens beginnen met rechtrichten?
Dat is dus de basis van het rijden en omdat je al zoveel paarden hebt ingereden zal je dat wel snappen.

liset

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 04:26

Sorry Germie,
maar je schrijft het zelf: Het paard loopt scheef, neemt het bit niet aan, gaat aan het bit hangen, schud met rijden, steigert en trekt alles stuk.

Het paard kan niet praten en probeert je dus te vertellen dat het pijn heeft en gaat daarom in protest.

Misschien moet je eens beginnen met rechtrichten?
Je hebt zoveel paarden ingereden, je snapt vast wel wat ik bedoel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-02 08:00

Ik snap prima wat jullie bedoelen, maar jullie snappen mij niet.
Het paard is 8,5 (inmiddels ofzo) en nog maar kort onder het zadel. ZE is niet op 3-jarige leeftijd aangereden.
HEt probleem is inmiddels geen probleem meer, en ze is vervelend met rijden, maar ik BEN BIJ HET BEGIN BEGONNEN met het aanpakken van het probleem, TERUG naar het longeren. En het probleem verdwijnt Haha!
Dat gaat dus nu goed, ook al heb ik het in jullie ogen niet goed gedaan, maar dat terzijde. dat steigeren is er al 2 maanden uit, de rest verdwijnt nu ook Haha! Haha! Iedereen weet het beter dan een ander, maar als we die ander dan ook eens in z'n waarde laten en niet steeds direct met het wijzende vingertje klaarstaan een ander af te zeiken. Pas dan kun je hier op bokt vrijelijk een aangepaste methode opperen. Iedereen haalt er steeds meer onzin bij, en zo wordt het een verhaal op zich, wat dus niet waar is.
Ik haal alles wel weer weg ofzo, want jullie beginnen mij aan te vallen in plaats van gewoon te zeggen, he het is niet helemaal de juiste manier, maar het werkt ook. Ik geef dit als idee mee, en je kunt een idee afkraken en goedkeuren, maar ik vind het niet terecht om dan maar direct iemand aan te vallen. Ik kan moeilijk precies uitleggen wat ik bedoel met die touwtjes en wat strakker dan gebruikelijk, maar ik heb er duidelijk overnagedacht en weet zeker dat velen als ze het in het echt gezien hebben heel anders praten.

Citaat:
Bedenk echter wel dat het ook averechts kanwerken en dan ontwikkel je een onderhals. Ook moet je niet vergeten om het touw steeds weer langer te maken, zodat het paard ook leert om op de goede en normale wijze in balans te lopen.

Dit stukje duidt er direct al op dat ik ook de gevaren ervan inzie of niet soms?