singeldwang bij zadel..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peet_Paneel

Re: singeldwang bij zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 17:15

wat heeft jouw paard voor klachten dan??

joriwester

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:03

Er kan ook een rib geblokkeerd zijn en pijnlijk zijn bij het aansingelen. Vaak is dit een van de oorzaken van singeldwang.
Een osteopaat kan zowel de rug als de ribben van je paard losmaken en behandelen. Succes

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:27

brendalover schreef:
wat heeft jouw paard voor klachten dan??

Ze is snel nijdig bij het rijden. poetsen is ze ook niet gek op. Ik heb gewoon het gevoel dat ze
niet lekker in haar vel zit. Ik heb haar pas een jaar en eigenlijk minimaal bereden, vandaar ook dat ik nog geen oplossing had gezocht.
Ze wil wel graag kroelen. Met het los lopen kan ze lekker showen en ziet alles er goed uit.
Vandaar dat ik denk dat een D.A niks zal vinden. 2 jaar geleden is ze nog klinisch sport- goed- gekeurd.

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 14:12

Ik heb precies hetzelfde met mijn merrie..een heel gevoelig beestje die eigenlijk niks lekker vind, als je het hebt over aanraken..aansingelen ging echt verschrikkelijk, voorheen! Mensen die haar een lesje wilden leren, omdat ze zich niet moest aanstellen..Ze steigerde heel veel en hoog, en toonde alleen maar dat je haar absoluut niet mocht aansingelen.. maar wij wisten eigenlijk wel dat dat het niet was..en dus hebben we ervoor gezorgd dat niemand, maar dan ook niemand anders aansingeld dan ik..(of mn moeder) en het gaat prima..want aansingelen hoor je bij haar met gevoel te doen..rustig aantrekken, eerst op het eerste gaatje..En dan stukje lopen en weer iets aansingelen..

Bij haar hoor je het aansingelen met heel veel ontspanning en rust te doen. Dat is gewoon een onderdeel waar je aan moet denken, het enige onderdeel.
Ook deden we eerst wel dat ze haar hoofd naar beneden moest houden, door middel van brokjes vlak boven de grond..zo ontspant ze haar buik en let ze er bijna niet op..

Doei!

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 15:03

Sannum schreef:
Bienotje schreef:
En hoe goed past het zadel dat je nu hebt bij de rug van je paard?

Goed. Daar durf ik m'n hand voor in het vuur te steken. Een passier Grand Gilbert. Speciaal voor dit paard gekocht, vorig jaar nog na laten kijken.

Maar in een jaar tijd kan je paard heel erg veranderen, zeker zo'n jong paard! Ik zou inderdaad een osteopaat/fysiotherapeut laten komen en die dan ook meteen het zadel laten bekijken op het paard. Best mogelijk dat het toch weer aangepast moet worden.
Verder vind ik dit niet als singeldwang klinken. Daarbij reageert het paard (heel) heftig op het aansingelen. Jouw paard "ontploft" zodra je erop zit. Dat wijst m.i. meer naar een niet goed passend zadel dan naar singeldwang.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 15:40

Citaat:

Maar in een jaar tijd kan je paard heel erg veranderen, zeker zo'n jong paard! Ik zou inderdaad een osteopaat/fysiotherapeut laten komen en die dan ook meteen het zadel laten bekijken op het paard. Best mogelijk dat het toch weer aangepast moet worden.
Verder vind ik dit niet als singeldwang klinken. Daarbij reageert het paard (heel) heftig op het aansingelen. Jouw paard "ontploft" zodra je erop zit. Dat wijst m.i. meer naar een niet goed passend zadel dan naar singeldwang.

Mijn paard is 15. En nogmaals, mijn zadel is pas nog nagekeken, en bovendien is hij al nagekeken door een fysio, hij kon niks vinden. Ik weet voor de volle 100% dat mijn paard dit puur op de singel doet. Als ik hem opzadel zit de singel ook nog los, als ik hem te strak aansingel ontploft hij.
bovendien, als ik hem longeer, met alleen een singel, is het precies hetzelfde. Eerst losjes aansingelen op stal, dan naar de longeercirkel en weer iets aansingelen, en dan een paar rondjes rodeo aanschouwen, en dan kan ik hem weer aansingelen.
Waarom is het in jouw ogen niet gewoon mogelijk dat een paard spanning heeft op de singel?

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 19:17

Mijn reactie was op die van TS. Ik heb jullie dus blijkbaar door elkaar gehaald... Sorry Bloos

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 21:12

Hè.. Ik een heel verhaal typen.. hahaha.. maar goed. Ik heb mijn punt nog even duidelijk gemaakt Knipoog

hjozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:56

Mijn paard heeft ook enorme zadel/singeldwang. Ik heb hem nu 3 maanden en heb al die tijd gevonden dat zijn gedrag onder het zadel niet overeen kwam met zijn karakter.
Ik heb van alles geprobeerd en iedereen riep ook dat het paard gewoon aan het puberen was (hij is 4 jaar en nog maar 4 maanden onder het zadel). Na het uitproberen van 5 verschillende zadels en een nog altijd zwaar bokkend paard heb ik afgelopen vrijdag de dierenarts erbij gehaald, blijkt dat er 2 ribben (aan weerszijden) niet goed zitten. Nu valt in één keer alles weer op zijn plaats en ik ben erg blij dat ik niet alles door geduwd heb met het rijden en eerst de tijd heb genomen het paard te laten onderzoeken en alle fysieke problemen uit te sluiten. Mijn paard leek onbetrouwbaar, maar achteraf blijkt toch dat hij ondanks vreselijke pijnen superbraaf is geweest.
Over 1,5 week komt de osteopaat om hem te behandelen en de verwachting is dat dit probleem goed opgelost kan worden.
Deze reactie voeg ik toch nog toe aan een verouderd item om aan te geven dat je bij een enorme singeldwang toch eerst alle fysieke problemen moet uitsluiten. Mijn paard was tijdens het rijden echt gevaarlijk, hij werd een hert en sprong ronden lang met 4 benen in de lucht als een rodeopaard, in het begin deed hij dit alleen aan de longeerlijn en was hij tijdens het rijden braaf, maar naarmate ik meer met hem ging doen werd het tijdens het rijden ook steeds erger. Volgens de DA moet hij dan ook helse pijnen gehad hebben als er iemand op zijn rug stapte.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 07:40

singeldwang, reageren ze volgens mij allen maar op druk bij aansingelen, kan druk van de singel zijn en of in combinatie van het zadel, als je op stapt en hij gaat dan of daarna bokken heeft het niets met de singel te maken wand die komt dan losser te zitten, maar als hij dan gaat bokken kan het angst zijn van de ruiter, benen, meestal zeker als het een merrie is.
Kan ook een opgebouwde angst zijn van het lichaam gewicht dat achter, boven zijn hoofd beweegt.