Paard wil niet in de linkergalop!?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:48

Heel simpel, zoals ik het hierboven zeg:

Karin schreef:
...hij doet (of wil) iets op een bepaalde manier omdat dat zo het prettigst voor hem is.

Als hij moe is en het zat is, dan is de kans groot dat zijn lichaam zo los en opgewarmd is dat het niet meer vervelend voor hem is om de gevraagde oefening uit te voeren.

Nogmaals: een dier mist het vermogen om de mens (of een ander dier) bewust te pesten. Zo denkt een dier niet.

poes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:26

Dat denk ik ook. Bij sommige paarden zit het er gewoon heel sterk in om fout aan te springen. Op de manege waar ik rijd staat een pony die onder de man altijd juist aanspringt, maar aan de longe aan 1 kant altijd fout en zich daar blijkbaar het prettigst bij voelt. Een paard denkt heus niet: nu ga ik je eens kloten en de hele dag fout aanspringen. Nee, daar hebben ze meestal veel leukere trucjes voor

Laura82

Re: Paard wil niet in de linkergalop!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:28

Denk ook niet dat een paard je "pest". Wel hebben ze het snel door als een ruiter bijvoorbeeld snel opgeeft, dat ze dan de oefening die ze zo moeilijk vinden niet hoeven te doen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:36

Wat wel zou kunnen is dat na al die tijd je paard niet beter weet dan dat hij juist reageert op je hulp.

versailles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 12:11

Wow wat jullie zeggen klinkt waar dat zou dus betekenen dat mijn paard het gewoon niet snap. Maar dan snap ik het ook niet want na een tijdje springt ze wel goed aan en als ik het daarna weer probeer zit ze weer verkeerd??!!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:27

Laura24 schreef:
Ik kreeg van mijn instructrice de tip om het eens te proberen met contra-stelling. Is niet zo netjes natuurlijk, maar zo krijgt de binnenschouder wel de ruimte om weg te springen bij het aangalloperen. Probeer het eens, als het goed gaat, uitgebreid belonen (en niet te lang doorgaan, dan wordt t een straf). Dan langzaam eens wat stelling naar binnen gaan vragen tijdens het aanspringen. Als het goed is gaat ie het vanzelf een keer snappen, en ook raken de juiste spieren wat meer getraind!!

met deze tip ga ik mee!!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:32

Dat zou heel goed kunnen ja. Ik zou in ieder geval eens heel goede les nemen en hier eens goed aan werken.

versailles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 17:32

Ja ik heb het een tijdje geprobeerd maar het is zo lastig. Als ik me paard naar buiten wil stellen dan is me been gelijk plat omdat ik tegen de kant aan gedrukt word

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:19

versailles schreef:
Ja ik heb het een tijdje geprobeerd maar het is zo lastig. Als ik me paard naar buiten wil stellen dan is me been gelijk plat omdat ik tegen de kant aan gedrukt word

dan moet je iets meer gewicht in je buitenste beugels zetten, dus op je buitenzitbeenknobbel, dan kan hij niet naar de bakrand..

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:23

Erg veel ruimte geven en loslaten helpt bij mijn paard. Je paard goed voor je rechterbeen maken, bijvoorbeeld door te wijken en door veeeeeeel overgangen te rijden, vervolgens in een scherpe hoek aanspringen en je rechterbeen er goed aan houden en je paard een beetje naar links sturen. Wel goed voorbereiden en zorgen dat je hem met extreem veel linker stelling rijdt. Dus dat zijn romp uitdrukt naar de buitenrand en zijn kont recht en zijn hoofd recht. Het zit m allemaal in de voorbereiding he?

versailles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 18:27

Aaaha ik snap hem half maar we gaan het proberen. En dat van die rechter stelling pakken we gewoon weer op. want nu heb ik daar geen probleem meer mee. Nou met al die tips kunnen we weer hard aan het werk.

versailles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 19:10

OOh yeah,,!!
Hartstikke bedankt allemaal voor de geweldige tips. Woensdag avond zat ze de hele tijd voor goed ( dat is toch al de helft ) Maar daarna ook een keer helemaal. Een vrijdag had ik les en toen ging marjolein (ullaatje) erop en het lukte haar binnen 5 keer Dus alvast hartsikke bedankt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 19:13

haha, die laatste foto is leuk!!! maar mischien ook handig om galop foto's van haar te hebben?

versailles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 19:16

Jah ik wil weer een keer iemand echt lekker veel foto's van me laten maken (ook leuk voor later ) maar dan moet loes wel even kunnen

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 19:27

De kans is heel groot dat het paard niet voldoende los en soepel en rondom even sterk is, het paard gaat niet in balans. Een gezond paard kan gewoon galopperen, dus zou ik niet op de galop drammen. Hoe vaker het fout gaat, hoe groter je het probleem maakt. Je kan beter zorgen voor een los, soepel paard dat in stap en draf in balans gaat en zich harmonisch ontwikkelt. Het aanspringen in de galop en erin blijven, komt dan vanzelf, bij wijze van spreken als beloning.

Als een paard zelf niet in balans gaat, kan de ruiter de grootste stoorzender voor het paard zijn, om niet in balans te kunnen gaan. Het paard en de ruiter moeten ieder maar ook gezamelijk in evenwicht kunnen gaan.....

Als het paard gelongeerd wordt op beide handen, doet het paard de tempo wisselingen en de overgangen dan goed ? Springt het paard dan aan in de goede galop en blijft het daarin ? Als je het antwoord weet, weet je wat de oorzaak is en dus ook wat je eraan kan doen om het te voorkomen.

Als je verkeerd aanspringen en blijven in de galop gaat bestrijden om het te voorkomen, dan los je het probleem in werkelijkheid niet op. Het paard moet via het eigen lijf in de goede galop aanspringen en er in blijven. Dat los je niet op met trucjes, je neemt een probleem dan mee het volgende probleem.... Maskeren van een probleem is niet het oplossen van het probleem. Problemen stellen op zich niets voor, het is de uitdaging om dit soort hobbels te nemen. Als je die met grondwerk en rijden goed kan oplossen, dan groei je ook als ruiter. Je wordt er beiden beter van. Leuk paard trouwens.

Juweel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 21:05

@Goofy44

Helemaal niets aan te te voegen!

versailles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 19:25

Wow van die kant had ik het helemaal niet bekeken. Dat is raar dus als ik het goed begrijp springt ze op een gegeven moment vanzelf uit het niets goed aan. Maar moet ik het dan wel af en toe proberen?

poes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:59

Ik zou het enkel oefenen aan de longe, met niemand erop, en met begeleiding liefst.