Mijn paard springt steeds in de verkeerde galop aan!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iris_B

Re: Mijn paard springt steeds in de verkeerde galop aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 18:12

misschien moet je je hulpen overdreven geven...
dus overdreven je been naar achter leggen... enz.

ik weet het ook niet sorry...

succes ermee!!!!

Sabbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 18:33

areke schreef:
ik heb precies hetzelfde probleem.
ik heb ook iets meer stelling naar buiten en dan mn gewicht iets meer op rechts dan springt ze wel goed aan.

Hoe kan het nou dat verschillende mensen zeggen stelling naar buiten? Als je met buitenstelling aangalloppeerd is het toch veel lastiger om goed aan te springen?!

Je gewicht verplaatsen kan volgens mij al helemaal niet de bedoeling zijn. Of bedoel je dat je je schouders 'mee draait'?

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:47

stelling naar buiten helpt heel goed alleen moet dit denk ik wel je laatse redmiddel zijn omdat je het paard eigenlijk verkeerd instelt om aan te springen. Ik heb ook een paardje meegemaakt die hetzelfde deed maar dan als spelletje. ook volte 10 meter en dan met stelling (niet te overdreven)naar binnen. Als dat nog niet wil kan je ook een volte met stellin g naar buiten proberen (is best lastig).
Klinkt idd raar stelling naar buiten maar het werkt wel.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:05

Sabbel schreef:

Hoe kan het nou dat verschillende mensen zeggen stelling naar buiten? Als je met buitenstelling aangalloppeerd is het toch veel lastiger om goed aan te springen?!

Je gewicht verplaatsen kan volgens mij al helemaal niet de bedoeling zijn. Of bedoel je dat je je schouders 'mee draait'?

zoals ik en anderen al hadden verteld in voorgaande posts;

Citaat:
idd naar buiten stellen, zo heeft de schouder van het binnenvoorbeen meer ruimte om aan te springen en breng je het gewicht naar de andere kant. paard springt nu verkeerd aan doordat er teveel gewicht op het binnenvoorbeen heeft.

Citaat:
Ik ga met Klomp mee. Goed letten op de timing van je aanspringhulp, en de binnenschouder iets liften door ZELF heel goed rechtop te zitten (vooral NIET naar die binnenschouder gaan kijken om te zien of hij in de goede galop springt) en EVENTUEEL je binnenhand iets naar voren/omhoog bewegen voor en in de aansprong.

Olympia96

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:16

Ik snap Sabbel! En ik snap het naar buiten stellen ook niet!
Logisch nadenkend kom ik niet uit jullie theorie. Op het moment dat je stelling naar buiten vraagt moet je in ieder geval ook je bovenlichaam naar buiten draaien en daardoor verplaatst je gewicht ook naar buiten. Zodra je dat doet kan het paard bijna niet anders dan in de verkeerde galop aanspringen.

Ik heb het probleem namelijk ook met Sam. Hij springt linksom bijna altijd rechtsom aan. Hoe dat komt? Ik trek mijn binnenbeen op en verplaats daardoor mijn gewicht naar de buitenkant. 10 tegen 1 dat hij in de verkeerde galop aanspringt.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 14:17

in eerste instantie hanteer ik ook de normale methode, dus naar binnen stellen, maar wanneer alle trucen op zijn stel ik het paard naar buiten. dit omdat je dan het gewicht van de binnenschouder af haalt zodat de (binnen)schouder meer ruimte heeft om het voorbeen naar voor te gooien en dus in de goede galop te kunnen aanspringen. op moment dat het paard aanspringt stel je je paard weer recht. je stelt dus alleen paard naar buiten op moment van aanspringen, voor de rest blijf je gewoon normaal zitten zoals je gewoonlijk aanspringt.....hopelijk nu duidelijker???

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 14:20

Toen wij ons paard kregen had ze ook moeite om in de juiste galop aan te springen. Wij hebben toen veel gelongeerd en als ze dan goed aansprong, helemaal overdreven beloond... Dat werkte voor ons super, ze ging het ohz ook goed doen..

Olympia96

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 14:46

@klomp: maar es even proberen dan... Voel me vaak zo'n enorme beginner als we weer eens 3 keer verkeerd zijn aangesprongen en in een noodtempo door de bak galopperen (als ie eenmaal goed zit... ).
Hoewel, niet zo negatief... het gaat steeds een beetje beter...!

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 14:55

Olympia96 schreef:
@klomp: maar es even proberen dan... Voel me vaak zo'n enorme beginner als we weer eens 3 keer verkeerd zijn aangesprongen en in een noodtempo door de bak galopperen (als ie eenmaal goed zit... ).
Hoewel, niet zo negatief... het gaat steeds een beetje beter...!

tip; neem zoveel stelling naar buiten tot je druk hebt op 2 teugels en dat paard daarop nageeft, dan spring je aan met de gewone galopshulpen, dus binnenbeen op singel, buitenbeen erachter.
bij elk paard wat ik heb gereden werkt dit altijd, dus zou het ook bij jou moeten lukken, op gegeven moment zal je paard sterker worden en kun je weer gewoon aangalopperen doormiddel van binnenstelling.

succes!

areke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:30

Sabbel schreef:
areke schreef:
ik heb precies hetzelfde probleem.
ik heb ook iets meer stelling naar buiten en dan mn gewicht iets meer op rechts dan springt ze wel goed aan.

Citaat:
idd naar buiten stellen, zo heeft de schouder van het binnenvoorbeen meer ruimte om aan te springen en breng je het gewicht naar de andere kant. paard springt nu verkeerd aan doordat er teveel gewicht op het binnenvoorbeen heeft.

om deze reden verplaats ik mn gewicht dus ook iets.
het is niet zo dat ik helemaal de naar rechts ga hangen hoor je ziet er ook niks van

versailles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 19:04

versailles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 19:05

Naar buitenstellen heb ik ook al geprobeerd maar het lukt echt niet

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:43

versailles schreef:
Naar buitenstellen heb ik ook al geprobeerd maar het lukt echt niet

dan doe je toch echt iets verkeerd, want op deze manier krijg ik alle paarden in de goede galop, wanneer ze niet op de normale manier aanspringen. je moet zelf gewoon blijven zitten (heel klein beetje naar buiten, maar let op! niet teveel!!) handen breng je zover naar buiten tot je druk hebt op 2 teugels en dan wachten tot paard nageeft en dan spring je direct aan met de gewone galopshulpen. zodra je paard aanspringt in de galop, richt je hem/ haar weer recht. succes!

beenyman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:51

dit is denk ik een balans probeleem. ik zou gewoon eerst nog wat door oefenen in draf, dan komt de galop vanzelf wel goed.

Pikeur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 19:21

ja dat heb ik dinsdag nog eens een keer extra goed geleerd (mijn paardje deed het namelijk ook niet )

zorgen dat je paard nageeflijk + stelling loopt.
ALLEEN met je binnenbeen een goede duw geven
en dan gaat ie waarschijnlijk

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 20:19

hallo

ik had het probleem ook met de rechtergalop. daarbij werd ze nogal heet als ik het opnieuw wilde doen.

ik heb het met name met veel rust en niet te veel nadruk op de galop opgelost. veel longeren, (dan sprong ze meestal wel goed aan) op een wat kleinere volte om het binnenachterbeen wat sterker te maken

bij het rijden , met name het hoofd wat naar buiten stellen tijdens het aanspringen en zorgen dat ze rustig en geconcentreerd is. niet te veel lange recht stukken rijden.

het gaat nu een stuk beter . (al springt ze nu af en toe overkruist, maar door rijden op de volte gaat dit ook al beter)

dus , rust, iets naar buiten stellen, en zelf vooral rustig en stil in het zadel